Kat met nierfalen ervaring gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Kat met nierfalen ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 11:23

Om de goed bedoelde ga naar de dierenarts adviezen voor te blijven er lopen nog onderzoeken bij de dierenarts.

Een week of 3 geleden begon de kat opeens met spugen en dit hield die dag niet op. Met spoed 's avonds naar de spoeddierenkliniek geweest en uit bloedonderzoek bleek dat zijn nierwaardes niet goed waren en de misselijkheid hier vandaan kwam. Ze hebben hem toen opgenomen (zaterdag avond tot maandag avond) en uit de echo is gebleken dat hij last heeft van nierstenen. Hier hoefde toen niets mee gedaan te worden behalve dat hij nu nierpatiënten ie en dus op een nierdieet zit. Na die paar dagen opnamen en aan het infuus etc gelegen te hebben waren zijn nier waarde ook weer oké en mocht hij met antibiotica, iets voor zijn eetlust en nog iets anders weer naar huis. Na een week waren de medicatie op en begon het semi normale leven weer (dacht ik).

We skipped 2 dagen en we zitten op de woensdag ik word 's ochtends vroeg wakker doordat de kat over zijn nek gaat. Hm 1x oké even in de gaten houden. Iets later beneden nog een keer. Hm maar even aan mijn pa vragen hem door de dag heen te checken. Rest van de dag rustig tot 's avonds toen kwam er een haarbal uit. O gelukkig het was maar een haarbal en we gingen weer rustig verder met het leven.

Na deze dag is het eigenlijk niet meer geheel stabiel geweest. Bijna alle dagen is de kat 1x per dag slijm gaan overgeven. Af en toe een dag niet maar de meeste dagen wel. Een week later overleg gehad met mijn eigen dierenarts aangezien er al een afspraak stond voor de 12de (inenting) maar gezamenlijk besloten dit naar voren te halen omdat ik het niet vertrouwde en de nierwaardes opnieuw gecheckt wilde hebben.

Afgelopen vrijdag zijn we dan ook naar de dierenarts geweest en is gebleken dat zijn SDMA waardes iets te hoog zijn. Normaal onder de 15 hij zit op 16. Niet meteen reden voor paniek maar wel de verklaring waarom hij misselijk is. Ze wilde een urine onderzoek doen om verder te beoordelen en hij heeft wat gekregen tegen de misselijkheid.

Zaterdag urine ingeleverd en al te horen gekregen dat er christallen in zitten die kunnen duidelijk op nierstenen. Van de spoedarts weet ik dat hij deze heeft aangezien ze dit op een echo al gezien hebben. Dit is dus niet perse verbazingwekkend... De rest van de uitslag komt morgen aangezien ze nog wat aanvullende testen willen doen en ze de rest van het weekend dicht waren.

Nu zitten we op vandaag. De kat is terug misselijk en weer op zijn 1x per dag slijm overgeven gestapt en het eten drinken is weer bagger (niet zo vreemd als je misselijk bent) we zullen morgen wel te horen krijgen of we iets kunnen maar ik begin me af te vragen of we hier uberhoud iets mee kunnen..

Daarom aan jullie de vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met een kat die ondanks zijn nierdieet misselijk blijft en hebben jullie hier iets aan kunnen doen. Zou een operatie voor de nierstenen kunnen helpen of is dit gewoon einde oefening?

In ieder geval bedankt voor het lezen!

wendy1987

Re: Kat met nierfalen ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:29

Omdat het waarschijnlijk blaasstenen zijn en geen niersteen.
Kristallen in urine, komen uit de blaas. Dat kan zeker nierweg problemen geven, maar nierdieet lost dat niet op. Blaasdieet wel. Of spoelen van de blaas, of bij echte grote kristallen/ stenen een operatie.

Goede voeding en een goede controle van wat er nu precies aan de hand is lijkt me het handigst.

Want is het echt nier, of is het blaas met gevolg nier?

Zie je m plassen? Niet plassen of weinig plassen geeft ook misselijkheid of zelfs erger namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, maar er wordt vaak niersteen gezegd, terwijl t dan blaassteen is.
Dat is voor het verhaal wel even goed om helder te hebben, ook voor jezelf

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 11:36

wendy1987 schreef:
Omdat het waarschijnlijk blaasstenen zijn en geen niersteen.
Kristallen in urine, komen uit de blaas. Dat kan zeker nierweg problemen geven, maar nierdieet lost dat niet op. Blaasdieet wel. Of spoelen van de blaas, of bij echte grote kristallen/ stenen een operatie.

Goede voeding en een goede controle van wat er nu precies aan de hand is lijkt me het handigst.

Want is het echt nier, of is het blaas met gevolg nier?

Zie je m plassen? Niet plassen of weinig plassen geeft ook misselijkheid of zelfs erger namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, maar er wordt vaak niersteen gezegd, terwijl t dan blaassteen is.
Dat is voor het verhaal wel even goed om helder te hebben, ook voor jezelf

Bedankt voor je reactie. Tegen mij hebben ze toen nierstenen gezegd maar dat kan ook zijn om het makkelijker te maken voor de uitleg uiteraard. Hij gaat wel gewoon naar de bak (plassen) en lijkt hier ook geen probleem mee te hebben. Poepen doet hij nu eigenlijk te weinig maar er gaat ook niet erg veel eten in op het moment.. Arts is hier uiteraard ook van op de hoogte. Het is echt de misselijkheid die nu blijft hangen die mij ernstig zorgen baart. Kan hem daar moeilijk de rest van zijn leven mee laten rondlopen namelijk..

Edit.

Hij heeft ook op aanraden van de kliniek een nierdieet dus ik ga er even vanuit dat het idd nierstenen zijn

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:13

Heeft de DA al medicatie geopperd? Mijn nierpatiëntje is van een hoop ellende naar een vrolijke kat gegaan met Benakor. Uiteindelijk jaren later moeten laten inslapen wegens tumor in haar bekje (kat was 17)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:56

Narcissa schreef:
Heeft de DA al medicatie geopperd? Mijn nierpatiëntje is van een hoop ellende naar een vrolijke kat gegaan met Benakor. Uiteindelijk jaren later moeten laten inslapen wegens tumor in haar bekje (kat was 17)

Nog niet! Ze vonden vrijdag de waardes vanuit het bloedonderzoek nog niet erg genoeg om daar meteen mee te starten maar er zal wel iets moeten gebeuren want hij blijft misselijk.

Hoe zat dat met jouw medicatie was dat een pilletje die die 1/2 keer daags moest krijgen of?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:18

Heeft je kat geen medicatie tegen de misselijkheid gehad? Hier zou ik zeker om vragen. Want zolang ze misselijk zijn blijven ze spugen en eten ze niet. Je zou ook om Hills A/D vragen om tijdelijk te voeren.

Verder heb ik alleen maar slechte ervaringen met nierpatiënten. Ik heb 3 katten op 7-8 jarige leeftijd in moeten laten slapen met nierfalen. De ene acuut en toen was het gelijk klaar. 1 hebben we nog een jaar kunnen rekken met onderhuids infuus. Dieet deed weinig.
Ik hoop voor jouw kat dat hij wel opknapt van dieet. Sterkte.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:45

Ik ben wel benieuwd naar t vervolg iig. Je zou eens kunnen vragen of t echt nier, of blaas stenen zijn.
Ik volg het even iig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:51

Wel zorgen dat je kat blijft eten, elke dag want niet eten dan gaat het heel snel fout.
Lever waardes ook gecheckt ?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:32

Het was idd een (klein) pilletje dat ze 1x daags moest hebben. Ik vermaalde het altijd en mengde het met wat pate, dat ging er als zoete koek in. Beestje heeft 5 jaar langer geleefd dan de DA voorspelde en het was niet haar nieraandoening waardoor ik haar moest laten inslapen, maar de tumor. Arme dier kon niet meer eten hierdoor.

Voor de medicatie lag haar eten er minstens 2/3x per dag uit, met de medicatie nog maar zelden. Iig niet meer dan een gezond dier. Ik zou het zo weer doen. Gaf overigens ook nierdieet van Hill's, via zooplus redelijk geprijsd te bestellen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:40

We hebben helaas dit voorjaar onze poes moeten laten inslapen. Zij kreeg 4 jaar daarvoor de diagnose nierfalen en haar waardes waren zo slecht dat ze binnen een maand zou komen te overlijden. Dat vond ik geen optie, dus we zijn toen gestart met onderhuidsinfuus, ipakitine, semintra en dieetvier: Royal Canin Renal (Special). We hebben haar daarmee van 2,5 naar 3,7 kilo weer gekregen (was maar klein poesje).
Afgelopen winter begon ze wat te kwakkelen, toen was de Semintra niet leverbaar vanwege Corona… en at ze het voer niet meer. We hebben alles uit de kast getrokken. Maar het heeft helaas niet mogen baten.
Dat we haar toch nog 4 jaar in goede gezondheid bij ons hebben kunnen houden, is echt heel fijn geweest. Zo’n leuke en mooie poes….

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:45

Dit lijkt op het verhaal van mijn kat afgelopen Januari. Regelmatig spugen, niet willen eten (grote rode vlag voor mij) en zich gewoon algeheel niet lekker voelen. Ook zij had uiteindelijk nierfalen. Bij haar bleek het te komen omdat de ureter verstopt zat, volgens mij ook door een niersteen. Zij heeft toen een SUB (Subcutaneous Ureteral Bypass) gekregen.

Natuurlijk weet ik niet of dit jouw kat zou kunnen helpen. Dat zal er immers aan liggen of het probleem in de nier zelf of in de leider er naartoe of vanaf is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:54

Wij hebben ook een kat met nierfalen gehad… hij is een week opgenomen geweest in de kliniek, dag en nacht aan een infuus gelegen…dat hielp wel, want hij knapte op en na een week mocht hij weer naar huis… we moesten wel terug op controle, maar helaas, die controle is er niet meer gekomen… 2 dagen ervoor lag hij in eens incoma op de vloer.. dus ‘s ochtends met spoed naar de kliniek, waar hij uiteindelijk is ingeslapen ;(

Het dieetvoer en de medicijnen hebben we weer teruggegeven aan de kliniek..

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 21:07

Iedereen aller eerste heel erg bedankt voor jullie ervaring en tijd!!

@Daihyo Vrijdag middag heeft hij een spuit gehad tegen de misselijkheid. Deze heeft gewerkt tot vanochtend. Gister ging dus top, meerdere keren gegeten en goed gedronken. Vandaag alleen een beetje gedronken. Morgen wil ik hoe dan ook dus iets krijgen tegen de misselijkheid. Hij krijgt nu van hills het niervoer uit mijn hoofd hills k/d

@wendy1987 Ik zal updates blijven plaatsen in dit topic :)

@bigone Niet dat ik weet eerlijk gezegd.

@Narcissa Bedankt voor de info! Dat zou hier dus geforceerd naar binnen douwen worden (moeilijke eter)

@sanet sterkte met het verlies. Mooi dat jullie het nog zo lang in goede gezondheid hebben kunnen rekken! Dat staat hier toch wel voorop. Het moet leuk blijven voor hem en eerlijk blijven hoeveel pijn het alleen al denken aan afscheid nemen ook doet...

@nienmoon bedankt voor je ervaring! Ik neem aan dat de dierenarts er mee zal komen als ze denken dat het zal helpen. Zou ik mogen vragen wat je dat ongeveer gekost heeft? Mag uiteraard via pb. Kosten ansich zijn geen probleem maar dan weet ik alvast wat meer mag het zover komen.

@Banjer waardeloos.. De mijne knapte in ieder geval goed op en het is in ieder geval anderhalve week goed gegaan maar tis het nu gewoon net niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:11

Laat dan zeker ook de lever waarden nakijken, misselijkheid kan komen door een galwegen ontsteking. Mijn kat heeft dit een half jaar geleden gehad, het viel op dat ze steeds vaker wat slijm spuugde, minder ging eten en dit ging heel geleidelijk. En veel sliep en zich ook echt uitstrekte . Heb haar twee dagen onder dwang gevoerd en toen heeft ze nog vijf dagen bij de da gezeten met meerdere infusen in. Was blijkbaar net op tijd.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 21:35

bigone schreef:
Laat dan zeker ook de lever waarden nakijken, misselijkheid kan komen door een galwegen ontsteking. Mijn kat heeft dit een half jaar geleden gehad, het viel op dat ze steeds vaker wat slijm spuugde, minder ging eten en dit ging heel geleidelijk. En veel sliep en zich ook echt uitstrekte . Heb haar twee dagen onder dwang gevoerd en toen heeft ze nog vijf dagen bij de da gezeten met meerdere infusen in. Was blijkbaar net op tijd.

Ga ik morgen zeker navragen! Strekken doet jij inderdaad ook net als slijm spugen! Bedankt voor de tip!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:13

Echt snel actie ondernemen morgenvroeg, bloed prikken en dit aangeven, want het kan ook snel fout aflopen. Kijk even onder het kopje galweg ontsteking. Dit hoeft het niet te zijn , er kan ook iets anders fout zijn met de lever maar in alle gevallen moet er snel gehandeld worden. Succes.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/leve ... zucht-kat/

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 07:14

bigone schreef:
Echt snel actie ondernemen morgenvroeg, bloed prikken en dit aangeven, want het kan ook snel fout aflopen. Kijk even onder het kopje galweg ontsteking. Dit hoeft het niet te zijn , er kan ook iets anders fout zijn met de lever maar in alle gevallen moet er snel gehandeld worden. Succes.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/leve ... zucht-kat/

Bloed is vrijdag wel afgenomen en gecontroleerd zou dit er dan niet uitgekomen zijn of moeten ze daar echt specifiek op controleren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:05

Wanneer ze geen lever probleem vermoeden testen ze er misschien ook niet op, kun je aan het oogwit ook verandering merken?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 11:27

bigone schreef:
Wanneer ze geen lever probleem vermoeden testen ze er misschien ook niet op, kun je aan het oogwit ook verandering merken?

nee zijn ogen zien er goed uit, vacht ook. enige waaraan je op dit moment merk dat ie niet lekker is is dat hij niet eet en slecht drinkt en aan zijn lippen likt en af en toe slijm overgeeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:28

savieralover schreef:
bigone schreef:

nee zijn ogen zien er goed uit, vacht ook. enige waaraan je op dit moment merk dat ie niet lekker is is dat hij niet eet en slecht drinkt en aan zijn lippen likt en af en toe slijm overgeeft.

Wanneer naar de da ?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 11:37

bigone schreef:
savieralover schreef:

Wanneer naar de da ?

Krijg vandaag telefonisch uitslag. Nog niets gehoord dus zal ze rond middaguur eens bellen of ze al wat weten en dan is het even aanhoren wat ze willen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 12:41

Nou assistent net gesproken die komt tot de conclussie dat zijn urine goed was (aan de hand van de arts der uitslag erg bijzonder met wat ze zaterdag vertelde) en dat ie 2 pilletjes meekrijgt voor de misselijkheid (elke dag een kwartje) en dat we over een half jaar weer een bloedonderzoek moeten laten doen. Nu betwijfel ik ten zeerste of dit de problemen op gaan lossen en vermoed dat we na de laatste pil volgende week vrolijk weer bij de dierenarts zitten. Een andere dierenarts wel te verstaan want ik krijg hier niet het gevoel dat ze opzoek zijn naar een oplossing voor de oorzaak

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:58

Vandaag nog een andere praktijk bellen, niet eten en drinken is een spoedgeval bij katten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:09

Hier zou ik persoonlijk ook niks mee kunnen.

I.m.o. is stap 1 zorgen dat kat iets krijgt tegen de misselijkheid zodat hij hopelijk weer wat gaat eten.
En stap 2 direct daarbij, op zoek naar waar de misselijkheid / slijm nu precies vandaan komt.

Zoals het nu klinkt heb je een gerede kans dat de kat onder je vingers aan het wegglippen is.... :(:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:18

bigone schreef:
Vandaag nog een andere praktijk bellen, niet eten en drinken is een spoedgeval bij katten.

+1
Meteen (direct, niet morgen maar vandaag nog) naar een andere praktijk met die kat.