Spoed, kuiken gevonden, eet niet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Spoed, kuiken gevonden, eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:14

Ik probeer op dit moment iemand te helpen die een kuiken (van een kip) heeft gevonden. Morgen gaat hij naar een opvang, voor nu krijgen we hem helaas nergens ondergebracht.

Het kuikentje eet niet. Er is kippenvoer, maar dat raakt hij niet aan. Wat kan ze verder nog proberen?

Er zijn geen boeren of kippenhouders in de directe omgeving. Ze zit midden in een stad.

knollentuin

Re: Spoed, kuiken gevonden, eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:16

Als het kuiken heel jong is eet het nog niet, warm houden is dan even belangrijk
Waar heeft ze het kuiken gevonden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:20

Je kunt een ei koken en met 3 beschuiten mengen. Dan heb je basis eivoer. Dat is wat ze op dit moment zouden moeten eten.

Verder enig idee van de leeftijd? Foto?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:21

Het ligt iets anders begrijp ik nu. Kippen lopen in een moestuin. Ei had niet mogen uitkomen, maar toch gebeurd. Hij was ongewenst en ze heeft het dier uiteindelijk maar meegenomen om een minder goed lot te besparen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:22

Paar dagen oud maak ik op uit het verhaal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:22

Nutribird kopen bij de dierenwinkel. Dat maak je aan met warm of lauw water. Je kunt dat in een klein spuitje doen maar liever op een lepeltje. Het mooiste is om een lepeltje een beetje in een tuutje te vouwen (soort bekkie) zodat kuiken zn snaveltje daartussen kan doen en kan eten. Hier zitten vitaminen in die jonge vogels nodig hebben.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:23

Zal wel verregend zijn. In elk geval goed laten opdrogen nu. Kippenvoer is te grof, zelfs al wil hij eten zal hij dat waarschijnlijk niet kunnen. Prakje zoals boven beschreven is een beter idee, dat is beter behapbaar. Succes :(:)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:26

Hutcherson schreef:
Nutribird kopen bij de dierenwinkel. Dat maak je aan met warm of lauw water. Je kunt dat in een klein spuitje doen maar liever op een lepeltje. Het mooiste is om een lepeltje een beetje in een tuutje te vouwen (soort bekkie) zodat kuiken zn snaveltje daartussen kan doen en kan eten. Hier zitten vitaminen in die jonge vogels nodig hebben.

Er is geen dierenwinkel open nu. Liefst had ze hem gelijk naar een opvang gedaan, maar dat moet wachten tot morgenochtend. Ik probeer haar wat tips te geven voor de nacht.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:27

Afbeelding
Dit is hem. Ik heb hem dus niet hier, hij zit bij degene die hem gevonden heeft.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:33

Welke regio? Misschien is er een bokker in de buurt met voeding, warmteplaat en dergelijk materiaal :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:34

Iris82 schreef:
Je kunt een ei koken en met 3 beschuiten mengen. Dan heb je basis eivoer. Dat is wat ze op dit moment zouden moeten eten.

Verder enig idee van de leeftijd? Foto?

Dank je voor de tip, heb het doorgegeven! Foto staat verderop.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:35

Telpeva schreef:
Welke regio? Misschien is er een bokker in de buurt met voeding, warmteplaat en dergelijk materiaal :)

Amsterdam.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:40

Warmte is belangrijk. Liever een warme handdoek bij die doos leggen! Ernaast een kruik(wel gewikkeld in een handdoek) waar het jong tegenaan of op kan zitten

Misschien kun je nog bellen met dierenambulance Amsterdam, mogelijk hebben zij couveuse waar die in kan of nog tips voor de regio daar.

Edit; is het misschien nog mogelijk die moederkip nog te vangen en bij dat kuiken te plaatsen?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 29-06-21 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:42

Idd eitje koken en prakken met beschuit of paneermeel,en dan morgen kuikenmeel scoren, misschien is er wel iemand die m op kan vangen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 23:00

Sabri schreef:
Warmte is belangrijk. Liever een warme handdoek bij die doos leggen! Ernaast een kruik(wel gewikkeld in een handdoek) waar het jong tegenaan of op kan zitten

Misschien kun je nog bellen met dierenambulance Amsterdam, mogelijk hebben zij couveuse waar die in kan of nog tips voor de regio daar.

Edit; is het misschien nog mogelijk die moederkip nog te vangen en bij dat kuiken te plaatsen?

Dierenambulance heb ik gesproken, die nemen hem niet op helaas.

Moeder is niet te vangen op het moment, daar is het te laat voor. Degene die hem heeft meegenomen is nu ook niet meer bereikbaar. Ik heb zoveel mogelijk tips doorgegeven en hoop dat ze hem de nacht doorkrijgt. Morgenochtend ga ik met ze naar een opvangadres waar de dierenambulance gevonden kippen heen brengt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:05

Eitje en beschuit en warmte en dan tot morgen.. en slokje water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:08

jiehaaa schreef:
Sabri schreef:

Dierenambulance heb ik gesproken, die nemen hem niet op helaas.

Moeder is niet te vangen op het moment, daar is het te laat voor. Degene die hem heeft meegenomen is nu ook niet meer bereikbaar. Ik heb zoveel mogelijk tips doorgegeven en hoop dat ze hem de nacht doorkrijgt. Morgenochtend ga ik met ze naar een opvangadres waar de dierenambulance gevonden kippen heen brengt.

Als het goed is zit moeders doodstil om dit tijdstip.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 23:09

knollentuin schreef:
Idd eitje koken en prakken met beschuit of paneermeel,en dan morgen kuikenmeel scoren, misschien is er wel iemand die m op kan vangen.

Ik denk dat we hem morgen sneller bij een opvang hebben dan dat we kuikenmeel gevonden hebben hier in de buurt. Maar ik zal ei met paneermeel maken voor zijn ontbijt als ik ze ophaal. Heel blij met die tip, wat is het toch fijn om Bokt en de behulpzame Bokkers te hebben als je met dit soort ad hoc gevallen zit.

Dank jullie wel!

Morgen komt er een update, hopelijk met goed kuikennieuws. Welterusten voor nu.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 23:10

@Mindim, moeder is niet in de buurt, ze heeft het kuiken meegenomen en ze is nu thuis.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:12

Ik duim voor hem, laat je weten hoe het af loopt?

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:19

Ik heb eventueel een warmteplaat, Uitgeest

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:02

Hoe gaat het met het friemel?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 09:16

Reggledoos schreef:
Ik heb eventueel een warmteplaat, Uitgeest

Super! Ik ga straks kijken of het nog nodig is, zo ja stuur ik je een PB. Ik ga er straks naartoe, heb op dit moment nog geen idee hoe het er nu mee gaat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 10:50

Hij is nu bij mij, straks gaat hij naar een nieuw huisje. Foto’s zal ik later nog plaatsen. Voor nu gaat het goed. Hij heeft wat gedronken, nadat ik in het bakje tikte deed hij het na (bedankt Bokker die me dit via PB tipte). Hij heeft al ei met paneermeel gesmuld vanaf een theelepel en hij zit warm bij een snuggle safe. Ik bedacht ineens dat ik die nog had liggen. Hij piept wat af en heeft praatjes voor tien.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 12:40

Het kleine diertje heeft mijn hart gestolen in hele korte tijd. Hij at uit mijn hand en viel tegen een knuffelbeestje in slaap. Toen hij heel hard ging piepen heb ik hem tegen me aan gehouden en viel hij tegen mij aan in slaap. Inmiddels is hij ondergebracht bij soortgenoten die iets oudere kuikens hebben. De eerste kennismaking was niet slecht, hij werd niet weggejaagd of gepikt. Hij wordt nauwlettend in de gaten gehouden, hopelijk redt hij het daar met de zorg die hij daar zal krijgen.