Tips verharen roemeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Tips verharen roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 21:22

Sinds hij hier is verhaart hij, hebben jullie nog tips. Stofzuigen doe ik goed,en vandaag voor het eerst zacht geborsteld.Hij krijgt Jarco brokken en 2 kluifjes per dag.

Esther

Re: Tips verharen roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:23

Wat is het voor hond,
hoe oud,
welk type vacht,
hoe lang is hij bij jou,
heeft hij stress?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 10:28

Afbeelding
Hij heeft geen stress hij is 9 jaar en hij is 7 maanden bij ons.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:32

Vrij normaal voor een hond lijkt me?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:36

future_vet schreef:
Vrij normaal voor een hond lijkt me?

Nou, dat dus.
Wat is precies het probleem en je vraag TS? Tips waarvoor?
Honden verharen gewoon, niks geks aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:42

Gecastreerd? Want dan kan het heel normaal zijn om het hele jaar door te verharen. Hier met herplaatser gehad, niet Gecastreerd en ze verhaarde netjes w keer per jaar, na castratie het hele jaar door. Sowieso alle gecastreerde honden hier in de omgeving verharen hele jaar door. Niet zo heftig als echte rui, maar wel veel meer als de volle honden normaal.

Nu moet ik zeggen dat ik hier thuis sowieso hond in de rui heb nu de laatste weken. Wat later als normaal, maar volle reu die nu gewoon flink verhaard. Duurt een paar weken. Als het bij hem meer wordt moet ik kijken naar zijn voer.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:15

Waterblazer kopen en 2 keer per week de ondervacht er goed uitblazen. Dat zou eventueel kunnen helpen maar is ook erg veel werk, en hij zal nog steeds tussendoor haren verliezen. Alleen wat minder

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:22

Tja, sorry for saying maar honden en haren is zo'n beetje 1 : 1 ...

Die van mij haren zo'n 2 x per jaar echt gigantisch (herders, is stokhaar met flinke ondervacht), maar elke hond haart.... de een meer dan de ander. Voer kan wel wat uitmaken. Maar het haren stoppen niet. Er valt altijd wel wat af zeg maar :)

Die van mij staan op Royal Canin voor herders. Maar dat is meer omdat een van de twee wat allergisch reageert op ander voer in de vorm van darmproblemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 11:23

Hij is gecastreerd en veel honden verharen maar niet altijd het hele jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:43

Gecastreerde honden juist wel vaak het hele jaar. Het wisselt ook per vacht soort.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:46

Afbeelding

Lijkt op de onze ( al zie ik zijn hoofd niet op jouw foto)
Mijn heeft ook een ondervacht en verhaard ook ontzettend. Helaas niks aan te doen behalve wat vaker borstelen en dagelijks stofzuigen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:16

Hier een Roemeen met mega ondervacht en gecastreerd. De beste stofzuigers overleven dit niet, bijna 7 jaar ervaring, dus dan maar eerst vegen en dan pas stofzuigen. En heel veel borstelen.

Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:25

Met 2 huskies hebben wij ook 365 dagen per jaar hondenconfetti in huis. Niets aan te doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:25

marleen_usar schreef:
Hij is gecastreerd en veel honden verharen maar niet altijd het hele jaar.

Hond met ondervacht geeft sowieso veel haar. Is het een castraat dan verharen ze het hele jaar. Bij kortharige zonder ondervacht is dat anders.

Mijn intacte Sheltie met ook mega ondervacht verhaart niet het hele jaar door. Als hij zijn ondervacht los laat blijft het in de vacht hangen en moet ik dat in een paar goede kam beurten verwijderen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:30

De meeste honden verharen inderdaad vrijwel het hele jaar door wel Iets, maar non stop veel verharen is imo wel iets om naar te kijken ja, want daar valt misschien wel iets te 'winnen'. Hier valt het met onze langharige herder met ondervacht tussen de rui periodes in dus echt heel erg mee en houd ze haar vacht goed vast en is het echt 2x per jaar met de rui vooral even drama, voor de rest niet en door het jaar heen merk ik nauwelijks dat ik een langharige hond heb bv. De vacht is gezond en glimt mooi :j en mevrouw is gecastreerd.

Vaak hangt het inderdaad samen met hormoon balans en kan dat dus veranderen bij een castratie bv. maar kun je daar wel nog wat mee helpen. Met bv. voer/supplementen zou je eventueel nog wat kunnen doen bv. Vooral voer kan vaak een positieve maar dus ook negatieve invloed hebben op vacht. Aangezien je stress uitsluit, zou je daar nog eens naar kunnen kijken. Is het erger geworden sinds de hond er is? want dan zou het bv best voer gerelateerd kunnen zijn ook. Misschien dat de hond het gewoon wat minder goed doet dan op je huidige voer.

Verder kun je ook eens kijken naar supplementen zoals veendrenkstof en eens 1x per week een rauw eitje bij voeren bv. Geven we hier + ik ook nog dagelijks 2 schapenvet bonbons. Dat geeft hier wel een fijne boost voor de vacht. Vis olie kun je eventueel ook nog naar kijken, van IcelandPet bv, die vind ik ook erg goed.

Hier was de rui periode ook wat later tov vorig jaar, dus zijn we er nu nog net niet helemaal vanaf ook, maar het wordt alweer minder - en de trimmer heeft d'r 1,5 week terug echt alle overige ondervacht eruit gehaald dus dat is al iets haha.