Informatie pup hersenvliesontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 14:32

Hoi mede bokkers,

Ik heb een pup met hersenvliesontsteking en deze krijgt dus pretnison, gelukkig al een heel eind opgeknapt maar mag geen ontworming en anti vlooienmiddelen de komende tijd.
Vandaag wezen titeren voor haar immuunsysteem waarde en deze waren goed, als dit over 4 weken nog is hoeft ze gelukkig niet ingeënt te worden!

Gelukkig als pup goed ontwormd maar ze heeft nu dus wel vlooien!

Weet iemand iets wat werkt tegen vlooien en niet wordt opgenomen in het lichaam?
Ik dacht aan zo'n kralenbandje maar werkt dat ook tegen vlooien?

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:39

Ik heb wel eens een shampoo gebruikt bij een logeerhond die vlak ervoor was ontvlooit maar toch vlooien had gekregen. Ik weet niet zeker of die helemaal niet wordt opgenomen in het lichaam, maar ik denk iig minder? Die ik had gebruikt stata bij vanaf 3 maanden, weet niet hoe oud je pup is?

Verder heb ik toen ook alles ingesprayd en spullen gewassen. Die spray is misschien ook nog wel gevaarlijk voor de pup als die er aan gaat likken. Ik zou even advies vragen aan je da.

Sterkte trouwens met je pup, is ook niet mis zo'n hersenvliesontsteking..

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 15:06

Gaabje schreef:
Ik heb wel eens een shampoo gebruikt bij een logeerhond die vlak ervoor was ontvlooit maar toch vlooien had gekregen. Ik weet niet zeker of die helemaal niet wordt opgenomen in het lichaam, maar ik denk iig minder? Die ik had gebruikt stata bij vanaf 3 maanden, weet niet hoe oud je pup is?

Verder heb ik toen ook alles ingesprayd en spullen gewassen. Die spray is misschien ook nog wel gevaarlijk voor de pup als die er aan gaat likken. Ik zou even advies vragen aan je da.

Sterkte trouwens met je pup, is ook niet mis zo'n hersenvliesontsteking..


De sprays e.d mag ik helaas ook niet gebruiken. Haar verbinding naar de hersenen is open en niet beschermt door de hersenvliesontsteking. En ze kunnen de hersenvliesontsteking triggeren.
Dus ik zoek echt iets natuurlijks wat niet in het lichaam kan komen met gevaarlijke stoffen zegmaar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:08

Je kan toch op natuurlijke basis ontvlooien? Zonder chemische zooi zeg maar

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33826
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:09

Kan je haar niet wassen met speciale shampoo en goed kammen?

Sterkte zeg, lijkt me heftig een pup met een hersenvliesontsteking. Hebben jullie enig idee hoe ze er aan gekomen is? :(:)

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 15:13

MarlindeRooz schreef:
Kan je haar niet wassen met speciale shampoo en goed kammen?

Sterkte zeg, lijkt me heftig een pup met een hersenvliesontsteking. Hebben jullie enig idee hoe ze er aan gekomen is? :(:)


Ja erg lastig, wassen met speciale shampoo mag niet ivm de chemische stoffen.
Het is iets wat een hond in zich draagt en kan dus getriggerd worden door een inenting of iets anders. Loopsheid, hormonen, ontworming, ontvlooien enz enz.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:22

Ik zou zo’n kralenbandje gewoon proberen.
Echt veel andere opties zijn er niet.
Ik weet niet wat voor ras je hebt maar als de vlooien erg zijn zou je eventueel zout water kunnen proberen.
Wij hadden vroeger een hondje wat heel vatbaar ervoor was en als die in de zee was geweest had ze er altijd een tijdje minder last van.
Werkt natuurlijk niet tegen de eitjes maar de volwassen vlooien vinden het niet prettig.

Keeth

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Playa del Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:29

Afwasmiddel! Niet optimaal natuurlijk en wel goed op de huid letten erna dat dit niet al te droog wordt, maar wij deden dit regelmatig als we opvangers met vlooien hadden die nog niet ontvlooid mochten worden. Werkte hier altijd heel goed, maar uiteraard niet altijd 100%. Maar wie weet is het het proberen waard.

Sterkte ook met je pup, hopelijk is ze er snel vanaf :(:)

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:29

lastig zeg.. ik heb met googlen wel een paar opties gevonden, maar geen idee hoe betrouwbaar die zijn. En anders misschien de energievretende optie van meerdere keren per dag met de vlooienkam uitkammen en de ligplekken plus hoekjes vaak schoonmaken? In de hoop dat je zo veel mogelijk uitroeit?

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:39

De pup helemaal uitkammen met een vlooienkam, hou er een glas o.i.d. bij met water en afwasmiddel erin vermengt en leeg je kam daarin na elke haal. Je kan haar inderdaad ook zelf wassen met afwasmiddel, dat werkt niet tegen de neten maar je wast wel wat volwassen vlooien eruit.
Kam haar gedurende deze maand elke dag met de vlooienkam.
Het allerbelangrijkste is dan de omgeving van de pup. Elke dag zeer grondig stofzuigen en alle manden, speeltjes, kleedjes, etc. in de was, liefst elke week. Er zit namelijk maar 5% van de hele vlooienpopulatie (de volwassenen) op de hond, de rest zit in de omgeving en krijg je er alleen onder met stofzuigen en wassen. Een omgevingsspray tegen vlooien kan je ook gebruiken maar dan mag je pup even een tijdje niet in de buurt komen van waar je hebt gesprayed.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:55

Kan je wel een vlooienband in je stofzuiger doen?Door het zuigen wordt deze warm en de vlooien / eitjes die je opzuigt gaan dan in de zak ook dood.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:18

Je hebt halsbandjes met steentjes, die zijn tegen teken en ook vlooien.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:31


Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:42

Vanuit de alternatieve hoek ken ik knoflook geven (de schapenvetblokjes met knoflook zijn veilig gedoseerd en gewoon in de dierenwinkel te koop) en een scheut karnemelk (eventueel over de brokken). Bij voorkeur zeker de knoflook wel even navragen bij de dierenarts, want het kan zijn dat je hond door zijn aandoening en medicatie opeens dit soort dingen niet meer mag. Dit raad ik je eigenlijk bij alles aan.

Er is van beaphar ook een siliconenmiddel, dat zou voor jouw hond ook veilig moeten zijn. Degene die het voorstelde als alternatief waarschuwde wel dat het ongeschikt is voor lange vachten omdat het dan vreselijke klitten maakt. Maar vraag of het veilig is vooral ook na bij de dierenarts: https://www.beaphar.com/nl-nl/nieuws/20 ... imethicare

Verder zou ik inzetten op kammen, bij een hoge vlodruk in de buitenomgeving iedere dag, maar verder niet preventief antivlooienmiddelen gaan gebruiken (al kan een scheut karnemelk of wat schapenvet met knoflook geen kwaad verwacht ik). De halsbandjes met filterkralen voor het aquarium geloof ik niet in. Het jaar dat mijn hond geen aanrakingen tolereerde heeft ze een Seresto-band gedragen en het jaar dat we redelijk wat groepswandelingen (met steeds wisselende medehonden) deden in tekengebieden heb ik haar 1x met Bravecto behandeld (werkt eigenlijk 6-9 maanden, alleen na 3 maanden niet meer 100% zekerheid), maar verder alleen bij symptomen van vlooien, dat is in de 6 jaar tijd 3x geweest, waarbij in slechts 1 geval er werkelijk een vlo gevonden is en in 1 geval was het eigenlijk preventief, maar waren we op bezoek geweest bij een vriendin die 2 dagen later vlooien bij haar hond vond.

De hond van mijn ouders wordt vanwege overgevoeligheid (uit zich als jeuk) voor allerlei stoffen uberhaupt niet preventief behandeld en is de afgelopen 10 jaar slechts 1x behandeld omdat de dierenarts toen wilde uitsluiten dat de jeuk die hij toen had door vlooien kwam (was niet zo, daarna moest hij wel maanden op prednison vanwege de nog verder verergerde jeukproblemen). Bij hem is de truc scheren (dunne doorgroeivacht), wassen met afwasmiddel (dreft groen) en zijn kleedjes inspuiten, verder 3x er dag onder fel licht kammen en controleren. Daarmee zijn we het steeds ook weer kwijtgeraakt.

Een stuk vlooienband in de stofzuiger doen schijnt ook echt te helpen bij een besmetting, maar hebben wij nooit toegepast.

Edit: Een interessant bestand (.pdf) over vlooienbestrijding bij collies. Het MDR1-defect zorgt voor het niet tegenhouden van bepaalde stoffen bij de bloedhersenbarriëre, dat klinkt vrij vergelijkbaar als bij jouw hond. Daarnaast staat er ook een lijst met natuurlijke tips die mogelijk werken bij.

https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... wormen.pdf

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:55

Indi_Vito schreef:
Ik dacht aan zo'n kralenbandje maar werkt dat ook tegen vlooien?

Nee, die kralenbandjes werken nergens tegen, wegegooid geld.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:57

Ik ken iemand die de pups met azijn behandelt tegen vlooien.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:40

Misschien de middelen van STOP! ?

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:40

Kuggur schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik dacht aan zo'n kralenbandje maar werkt dat ook tegen vlooien?

Nee, die kralenbandjes werken nergens tegen, wegegooid geld.


Ik denk dat TS er meer aan heeft als je ook bijdraagt wat wel werkt eventueel.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:42

Inderdaad, wassen met Dreft. Volgens mijn trimster werkt dat nog beter dan de vlooienshampoo's. Badedas heb ik ook al eens gehoord. Als vlooiendruppels gebruik ik zelf deze, zou geen troep in moeten zitten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bravecto.
https://petsplace.nl/musthaves-for-anim ... 9-pps.html

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:11

Ik gebruik natuurlijke druppels voor mijn hond, moet wel elke maand maar werken goed.

Je kunt ervoor kiezen hem met natuurlijke anti vlooienshampoo te wassen en dan de druppels.

Oeh en de tip van vlooienband in de stofzuiger is een goede, dan heb je niet een nieuwe plaag vanuit de stofzuiger.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:15

[BB] Keramische anti tekenband voor hond en kat

Ik heb er ooit een topic over geopend. Conclusie: besteed je geld aan wat anders, niet aan kralenbanden

Het is wel handig om te vermelden wat het ras, gewicht en leeftijd van je hondje is.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:34

Ik zou ook natuurlijke producten niet zomaar proberen. Ik denk dat kammen en evt wassen voor nu de beste opties zijn.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Informatie pup hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:42

Ik heb die kralenbanden geprobeerd maar ik geloof er niet meer in :Y)

Verder kammen, kammen, kammen. En stofzuigen, stofzuigen, stofzuigen. Als je dat structureel en heel zorgvuldig doet zou het moeten lukken er vanaf te komen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:47

Amandavd schreef:
Kuggur schreef:

Nee, die kralenbandjes werken nergens tegen, wegegooid geld.


Ik denk dat TS er meer aan heeft als je ook bijdraagt wat wel werkt eventueel.

En ik denk dat de T S best zelf kan bepalen waar ze wat aan heeft :roll:

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 19:07

Kuggur schreef:
Amandavd schreef:


Ik denk dat TS er meer aan heeft als je ook bijdraagt wat wel werkt eventueel.

En ik denk dat de T S best zelf kan bepalen waar ze wat aan heeft :roll:


Ik denk dat ze vooral graag wil horen wat wel werkt, niet azijnzeikerij opmerking zonder inhoud.

Wassen en kammen lijkt mij ook het veiligst TS. Eventueel vlooienvallen in huis zetten, alles heet wassen, veel stofzuigen en niet dweilen.