bonte specht in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

bonte specht in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 15:39

Hallo

Sinds een paar weken hebben wij spechten in de tuin zitten , prachtig natuurlijk en deze willen we graag in de tuin houden , helaas hebben de kraaien en kaauwen en de flaamse gaai de volgelpindakaas ook ontdekt en het potje is nu binnen 1 a 2 dagen leeg :+

nu zoek ik iets wat kraaien ect. weghoud maar wat nog wel geschikt is voor de spechten zodat die nog wel kunnen komen eten in de tuin.

Ik hoop dat iemand hier misschien tips heeft.
ik heb nu een kleine beschermkooi maar twijfel of de spechten daar goed bij kunnen.

hier wat foto's zoals de situatie nu is :') :')

de prachtige spechten <3

Afbeelding
Afbeelding

hoe het er het grootse gedeelde van de dag uitziet soms zitten er ineens 5 of 6 :roll:

Afbeelding
Afbeelding

en helaas hebben ze nu ook het andere vogelhuisje door ,waar normaal alleen duiven/mussen/koolmezen ect. kwamen |o

Afbeelding
Afbeelding

Yessy

Re: bonte specht in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 15:42

Ik lees even mee, want hier hetzelfde probleem. Ik wil er geen kooi om doen vanwege de spechten maar die grote vogels eten zo’n potje met gemak binnen 2 dagen leeg. Ik jaag ze weg als ik ze zie maar ik zit niet de hele dag naar de tuin te staren en dat weten ze :D

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:31

Mijn ervaring is dat de spechten en mezen wit vet met zonnebloempitten (die heeft de Action 's winters) wel lekker vinden en de kauwtjes en spreeuwen niet.
http://www.bokt.nl/img/avatar/xI9ZMG.jpg
Dus als je die nog ergens kunt krijgen, zou je dat kunnen proberen.

Mijn pindakaashouder is 's zomers leeg. Maar als ik daar 's winters een potje vogelpindakaas in stop, dan duurt het een paar dagen voordat de spreeuwen het doorhebben en daarna is de lol eraf. Dan is zo'n potje binnen 2 dagen leeg.

Het plaatje is erg klein geworden. Geen idee wat ik fout gedaan heb :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:28

Ik heb op het nieuws gezien dat een man een soort wip had ontworpen voor de pindakaaspotjes. Alleen een licht vogeltje kon erop maar een zwaardere vogel niet.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:40

Zoiets, een pothouder met wip zag in een folder van, ik denk, de Welkoop. Maar die lijkt mij nutteloos.
Spreeuwen en kraai-achtigen zijn superslim en vindingrijk. Als ze er via de onderkant niet bij kunnen, dan kun je erop wachten dat ze het via de bovenkant proberen.
Een grote bonte specht is dan ook te zwaar voor de wip.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:44

Hier zou zo'n wip inderdaad niets uithalen, ze zitten er bovenop of trekken er snel wat uit terwijl ze ervoor fladderen (stel je een enorme zwarte wild wapperende kolibrie voor je, het ziet er niet uit :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:50

Streng met doppinda's of een netje met doppinda's. Er zit wel eens een gaai bij, maar kraaien, kauwtjes en eksters niet.

Onze tuinspecht doet zich daar iig tegoed aan :D

Afbeelding

Afbeelding

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:54

De spechten hier eten pinda's zonder dop uit zo'n houder.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:25

Pinda’s in de zomer is funest voor opgroeiende mezen, die kunnen dat niet verteren en kunnen daardoor sterven.

Hier hadden we eksters, maar die komen op één of andere manier niet terug. Komt denk ik door de ransuilen die hier broeden en nu jongen groot brengen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:32

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:35

Helaas heb ik nesten met dode jongen gezien met stukken pinda erbij. Makkelijk voer voor de ouders, maar de jongen hebben rupsen nodig. Foto’s sturen we iig op naar de vogelbescherming. Ik zou er wel wat mee oppassen.