Jonge hond eet slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Jonge hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 14:58

Hallo!

Ik heb een Australian Sheppard van bijna een jaar die slecht eet.
Als we het haar aanbieden speelt ze ermee, duwt ze haar bakje weg en laat ze het staan.
Ik heb het een tijdje weg gehaald en weer opnieuw aangeboden maar dat maakt geen verschil, het lijkt alsof ze de brokken gewoon niet lekker vind terwijl ze eerst juist alles naar binnen schrokte als puppy zijnde (toen nog puppybrok).
Momenteel krijgt ze Cavom wat onze kieskeurige Border van 7 ook krijgt, die eet het wel prima op.
Tussendoor heeft ze ook nog een keer Eukanuba gehad, dat vond ze ook niet lekker, at ze nog slechter dan de Cavom :z
Ze is wel goed op gewicht, eerder te vet zelfs.
Als ik de brokken laat staan kijkt ze er de hele dag niet meer na of pas eind van de dag en als ik ze weghaal als ze niet binnen een kwartier eraan begint eet ze eigenlijk om de dag wat ik ook niet bevorderlijk vind voor zo'n jonge hond.
KVV ga ik niet aan beginnen.

Wie heeft de gouden tip?

Mizora

Re: Jonge hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:24

Minder voeren. Bij voorkeur eerst een dag niet en dan een maaltijd 25%, als die goed op gaat de volgende maaltijd 50%, en dan nog een paar dagen iets minder krap totdat ze op 90% van haar huidige portie staat, wat waarschijnlijker is als correcte hoeveelheid voor haar aangezien ze aan de zware kant is. Ze krijgt nu eigenlijk wat te veel eten, waardoor het hongergevoel extra onderdrukt wordt.

Als ze nu al minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid op de zak krijgt, daarna omschakelen naar een light-voer. De hoeveelheid vitaminen en mineralen is namelijk afgestemd op minimaal 100% voeren, dus anders voer je daarvan echt te weinig. Cavom is een dikmaker, wil je in dezelfde prijsklasse blijven is carocroc een optie.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:49

Als ze te vet is prima toch? Zou sowieso minder voeren idd. Persoonlijk geen fan van cavom maar das eigen keus. Als ze te vet is geeft ze gewoon aan dat ze niet meer hoeft.

Ik wissel om de zoveel maanden van smaak / merk. Maar das omdat ik merk dat mijn honden dan goed blijven eten en een voorstander ben van wisselende voedingsstoffen. Hier krijgen ze alle 3 wat anders. 1 een vis voeding, een ander een light brok en de laatste een puppy voer ( oude hond die moet aankomen). Ik voer dan wel allemaal 50%+ percentage vlees brok, graanvrij. Dit werkt voor mij erg goed. Soms is t even zoeken! Succes

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:58

Soms kan je wel eens iets (niet) willen, als je hond het niet doet op brok, dan zal je tóch verder moeten gaan kijken.

Je kan de brokken er niet in dwingen......

Als eerste zou ik eens gaan kijken naar een brok met minder troep en méér vlees aandeel. Cavom is gewoon één en al graan.

Probeer eens een merk met 60-80% vlees.

Als dat er uiteindelijk óók niet in gaat, dan zal je moeten gaan overstappen op een andere vorm van voeding.

Als je geen kvv wil voeren, kan je kijken naar blikvoer (En dan niet de blikken uit de supermarkt, maar de blikken waar vlees in zit ipv troep)

Of houdbare worsten, Renske Gestoomd...

Mijn hond doet het niet op brok. Ja, de eerste 3 weken, daarna krijg ik er geen maaltijd meer in.

Staat dus op kvv en dat gaat perfect.

De Australische herder (Ausie) staat er geloof ik wel om bekend om lastige eters te zijn.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:14

Als ze niet mager is zou ik me er niet druk om maken. Ik heb 3 honden waarvan 1 ook een slechte eter is. Ik bied het aan en als hij niet eet, haal ik het na 15 minuten weg.
Soms eet hij 1 á 2 dagen niet en eet daarna dagenlang zijn bak weer gewoon leeg.
Zolang hij op gewicht blijft maak ik er geen probleem van.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:24

Chapeau2002 schreef:
Als ze niet mager is zou ik me er niet druk om maken. Ik heb 3 honden waarvan 1 ook een slechte eter is. Ik bied het aan en als hij niet eet, haal ik het na 15 minuten weg.
Soms eet hij 1 á 2 dagen niet en eet daarna dagenlang zijn bak weer gewoon leeg.
Zolang hij op gewicht blijft maak ik er geen probleem van.

Hier hetzelfde. Als ze honger hebben dan eten ze vanzelf wel. Ik zou me pas zorgen maken als die echt dagen aan een stuk niet meer eten. Eventueel kun je wat afwisselen kwa smaak of iets als visolie toevoegen, maar zolang die niet te mager is, zou ik me niet teveel zorgen maken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:11

Hoe zit het met andere dingen? Eet ze koekjes, soms een hapje van tafel? Knaagt ze botten?
Mijn hond is geen fan van zijn vlees en brokken, maar na wat aandringen eet hij het (meestal) wel gewoon op. Opvallend is dat hij pas gaat eten als de teven klaar zijn, hij wacht echt als laatste (tenzij ik iets ultiem lekker geef, zoals pasta of rijst :Y) ) Misschien speelt dat bij jullie ook mee?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:31

Een van onze honden eet geen brokken al laat je het een week staan. Hij kan het niet goed verdragen. Hij eet daarom inmiddels alleen vers vlees. Farmfood vers doet hij het super op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:58

Verstandige hond. :D Er zijn betere hondenbrokken dan de reguliere fastfoodmerken.
Farmfood, Prins, en nog wel meer. Ik zou de merken met het laagste vleespercentage en het hoogste gehalte aan granen en 'dierlijke bijprodukten' (lellen, drellen, poten en ander afval) laten staan.
Dat is afval waar vroeg of laat een hond last van krijgt. Stinkende adem, rare ontstekingen, vette vacht en zo. Troep wat erin gaat komt er weer uit, en niet allemaal met de ontlasting. Ook via de huid en zo. Dus wees onaardig voor je DA door de hond zo gezond mogelijk te voeren. ;)

En verder is de ergste groei eruit, dus de hoeveelheid eten mag naar rond de 1,5 of 2% lichaamsgewicht per dag. Ligt een beetje aan hoe actief of dik de hond nu is.

Waarom geen kvv? Het mag ook gemengd met brok. Niets lastigs aan een plak uit de diepvries ontdooien en door wat brok te mengen. Energique heeft leuke hamburgers, en die zijn nog supergezond ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:14

Ik zou ook eerst maar eens minder gaan voeren. Als honden teveel eten krijgen worden ze vanzelf kieskeurig.
Een jonge hond in de groei die te vet is, is daarnaast vragen om gezondheidsproblemen. Een jonge hond moet eerder wat schraal zijn.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:24

Hoelang eet ze slecht? Het is de laatste dagen warm weer, zie je toch vaak dat ze wat minder eten. Zit ook een beetje in de pubertijd dus allicht wat hormonen die opspelen.. Verder eens met de overige tips, minder geven, doel is bak leegeten. Dus begin met deel minder dan de dagportie. Neerzetten, geen aandacht geven. Eet ze niet? Bak na 15 min weg, volgende maaltijd zelfde bak neerzetten. Zelfde riedeltje.
Eet ze de hoeveelheid een paar keer goed op? Dan hoeveelheid verhogen

Kan ook helpen brokken iets in te weken in lauwwarm water, brengt wat geur los etc

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:41

Walkure schreef:
Kan ook helpen brokken iets in te weken in lauwwarm water, brengt wat geur los etc

Hier sluit ik me bij aan.

Hoelang is het inderdaad al gang eigenlijk en is ze al loops geweest? Dat kan ook zeker van invloed zijn nog, als het slechter eet gedrag ineens erger is geworden bv en ze zit rond een loopsheid. Onze teef hikte erg naar de loopsheid toe en heeft toen ook even wat minder gegeten toen.

Verder:
HOE bied je het aan? In een gewone voerbak?
Anders zou je eens kunnen kijken naar verschillende soorten slowfeeders/voerspeeltjes/snuffelmat waarmee je het eten op een andere manier aanbied - je kunt bv. eerst met lekkere snoepjes/trainers laten zien aan d'r wat ze ermee 'moet doen' als in: dat ze dus idd d'r snufferd moet gebruiken om te zoeken zoals bv in een snuffelmat, en erna ga je het met d'r voer doen. Veel honden vinden het erg leuk om spelenderwijs ermee bezig te zijn namelijk, en afwisseling te krijgen hierin, dus misschien kun je haar daar nog wat mee motiveren.

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken om een beetje paarden of schapenvet of visolie er overheen te doen. Die geven ook wat goede voedingsstoffen en wekken ook vaak de eetlust wel wat op bij sommige honden.

Wel jammer dat kvv bij voorbaat al af valt, want je geeft aan al meerdere merken brok geprobeerd te hebben, en je kunt zeker nog wel genoeg andere merken proberen, maar misschien dat ze het op vlees gewoon echt beter zou doen; dat valt normaliter bij de meeste honden altijd heel goed in de smaak. Maar wil je perse bij brok blijven, en dat is je eigen keus en volste recht natuurlijk, zou ik eens kijken dat je wat toevoegt van olie of vet (als je dat nog niet geprobeerd hebt) en eventueel dus inderdaad op verschillende manieren gaat aanbieden met snuffelmat/voerballetjes/slowfeeders e.d. < ik ben erg benieuwd hoe ze daarmee om zou gaan.

En in het ergste geval door blijven zoeken naar een ander merk wat misschien weer beter in de smaak valt; Edgard & Cooper zou je eens naar kunnen kijken; die staat bekend om smakelijkheid bij veel honden - al snap ik dat je ook niet wilt blijven switchen want zo te zien is dat al aardig vaak gebeurd op een jaar tijd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 21:44

Bedankt voor de reacties!

Ik wist niet dat cavom zo vet was, mij is deze brok een aantal jaar terug aangeraden toen we overstapte van kvv naar brok, omdat er veel dierlijke stoffen in zitten en omdat deze brok geperst is (dit is mij vertelt tdt).

Kvv is geen optie meer, ik ben niet altijd thuis/degene die ze voert en m'n moeder ga ik daar niet mee opzadelen, kon ook geen verschil merken toen we terug gingen op brok en onze oudere hond had toen zelfs de voorkeur voor brokken.

De tip van het weken in warm water heb ik een paar dagen geprobeerd en dat gaat prima tot nu toe!

Het is ook niet zo dat ze modder vet is hoor, ik vind dat er teveel spek op zit maar ze zit nog wel op een 3 (conditiescore 1 tm 5).

Ik wil wel overstappen op een andere brok! Beetje in dezelfde prijscategorie, mocht iemand goede suggesties hebben hoor ik het graag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:47

Heel goede ervaringen met prins

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:57

Mijn jonge hond eet met momenten ook slecht, hormonen/pubertijd. Weken wil bij de mijne soms wel helpen. Ik voer geperste brok van Kivo, wissel in smaken.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:05

Ken Darf vol bites ook als een goede betaalbare geperste brok. Kivo hoor ik goeie verhalen over en ekowolf verkoopt een aantal intressante geperste brokken. Genoeg keus iniedergeval

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 00:06

Ik wed liever niet op één paard. Net als voor de mens is variatie belangrijk.

En dan met name voor de micronutrienten en zaken als aminozuren, enzymen en antioxidanten. Dus in tegenstelling tot wat je vaak hoort, ben ik voorstander van merken wisselen/mixen.

Je kunt ook prima een paar dagen kvv geven en een paar dagen brok of een keer een gestoomde maaltijd.
Ik zadel andere mensen ook liever niet op met het geven van vlees als ze dat niet fijn vinden. En op visite neem ik ook wel eens brokken mee. Of ben ik een keer vlees vergeten, heb het druk of wat dan ook.

Dus ik zou zeggen lekker wisselen: DARF volbites is prima, Acana ook een mooi merk (mijn persoonlijke favoriet), Brit Fresh ook prima.

Wil je een keer KVV geven zijn DARF, kiezebrink, carnibest, alaska, tinlo ook goede merken.

Beetje een vuistregel: brokken onder de 3 euro/kg en KVV onder de 4 euro zijn - in mijn opinie - kwalitatief teleurstellend. Kwalitatief vlees kost nu eenmaal wat. Een bio-industrie kippetje kost minder om te houden dan een biologisch kippetje. En de ogen zijn een stuk goedkoper dan de borstfilet. Weet jij welk deel van het kippetje er in je brok zit?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:08

Ik heb hier ook een enorm slechte eter rondlopen -O- wel op KVV, brokken was helemaal drama. Op het moment eet ze wel weer redelijk. Ze heeft ook amper reserves (windhond van 51 cm hoog en krap 10 kg) dus soms is het een beetje een zorgenkindje :P

Brokken kan je idd weken in lauwwarm water of wat botten bouillon, wat hier ook goed helpt is een klein beetje Farmfood Vers (is gestoomd vlees) door haar voer heen prakken. Zijn kleine zakjes, ik heb die van 125 gram en doe daar dan ongeveer een kwart van door haar eten (wel wat minder brok voeren dan als ze al wat aan de vette kant is).

Let ook op met kauw dingen en koekjes enzo, wellicht heeft ze gewoon niet zo’n honger en krijgt ze daarmee al (te) veel calorieën binnen?

Je zou Ekowolf eens kunnen benaderen. Zij maakt voor ons nu elke maand een voedingsschema en ze zit vol met ideeën voor trucjes om slechte eters te laten eten plus ze geeft heel fijn en eerlijk advies, ook over brok :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:20

Sassol schreef:
Ik wed liever niet op één paard. Net als voor de mens is variatie belangrijk.

En dan met name voor de micronutrienten en zaken als aminozuren, enzymen en antioxidanten. Dus in tegenstelling tot wat je vaak hoort, ben ik voorstander van merken wisselen/mixen.

Je kunt ook prima een paar dagen kvv geven en een paar dagen brok of een keer een gestoomde maaltijd.
Ik zadel andere mensen ook liever niet op met het geven van vlees als ze dat niet fijn vinden. En op visite neem ik ook wel eens brokken mee. Of ben ik een keer vlees vergeten, heb het druk of wat dan ook.

Dus ik zou zeggen lekker wisselen: DARF volbites is prima, Acana ook een mooi merk (mijn persoonlijke favoriet), Brit Fresh ook prima.

Wil je een keer KVV geven zijn DARF, kiezebrink, carnibest, alaska, tinlo ook goede merken.

Beetje een vuistregel: brokken onder de 3 euro/kg en KVV onder de 4 euro zijn - in mijn opinie - kwalitatief teleurstellend. Kwalitatief vlees kost nu eenmaal wat. Een bio-industrie kippetje kost minder om te houden dan een biologisch kippetje. En de ogen zijn een stuk goedkoper dan de borstfilet. Weet jij welk deel van het kippetje er in je brok zit?

Ik ben ook voorstander van de afwisseling. Al gaf ik vroeger mijn honden standaard Carnibest lam en dat ging ook prima.
Maar na wat geëxperimenteerd te hebben met barf en me wat ingelezen te hebben op barfplaats, ben ik ook meer gaan afwisselen.
Of dat gezonder is weet ik niet precies, maar eerlijk gezegd doe ik het ook om de prijs wat te drukken, aangezien Carnibest niet erg goedkoop is.
Maar ik vind het nog steeds wel het beste merk.
Verder ben ik erg tevreden over Renske.
Renske geeft veel inzage in waar hun productie dieren vandaan komen en dat vind ik ook van belang.
Maar ik ben wel benieuwd wat jullie een acceptabele prijs vinden? En dan ga ik bij kvv uit van een kiloprijs.