Sinds kort hebben wij de Akita van een familielid over moeten nemen door omstandigheden. De akita was al vaker bij ons omdat we altijd oppaste, maar nu is ze echt bij ons komen wonen. Ze bloeit gelukkig weer helemaal op en het gaat erg goed. Ze is echt een hele lieve hond voor de familie.
Helaas is de akita niet zo sociaal naar andere honden en kan ze erg schrikken als kinderen of vreemde mensen haar willen aanraken en dan wil ze nog wel eens waarschuwen. Ze heeft nog nooit gebeten, maar dat is wel iets wat we willen voorkomen door mensen wel in te lichten dat ze niet aan de hond moeten komen.
Nu is het al vaker voorgekomen dat als we haar uitlaten, we honden tegenkomen die loslopen. De akita negeert andere honden en zal zelf nooit de eerste stap zetten, maar het gebeurd wel eens dat er dus loslopende honden op haar afkomen terwijl ze dat absoluut niet wil en ze wil dan wel uithalen. Ze wordt uitgelaten op plekken waar honden wel aan de lijn horen. Met zin lopen we hier en proberen we andere honden zoveel mogelijk te mijden. Vaak roepen de eigenaren dan als hun loslopende hond op die van ons afstormt: ‘hij doet niets hoor’, ja hartstikke leuk, maar die van mij wel.

Nu hebben we al een ‘niet aaien’ sticker voor haar tuig. Maar ik vraag me af of er ook iets bestaat in de vorm van een sticker, kleur tuig oid, waarmee we kunnen aangeven dat de hond niet sociaal is met andere honden. Zodat we situaties met loslopende honden meer kunnen voorkomen.