Hoe zit dit? Kleurgenetica kat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Hoe zit dit? Kleurgenetica kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 21:04

Hoi allen!

De buren hebben een nestje kittens, dus als ik naar de paarden ga spiek ik ook even bij de kittens. Nu is de basis-kleurengenetica bij katten mij wel bekend... Maar ik ben heel nieuwsgierig hoe het volgende zit. Ik heb het nog nooit gezien.

Het volgende kitten is rood. Ik verwacht, gezien de 'achterkant' dat het een katertje is. Nu viel het mij op dat er bij het linkeroor en op de achterkant van zijn kop een vleug zwarte haren te zien is. Hoe zit dit genetisch?

Het is geen bont (zowel rood als zwart) want dan is het een vrouwtje. Iemand een idee wat het wel is en of dit zo blijft als het kitten ouder wordt?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oedi

Re: Hoe zit dit? Kleurgenetica kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:10

Ik gok dat dit een somatische mutatie is (dus slechts plaatselijke en geen genetische kleur'foutjes').
Mijn rode kater heeft ook bijv. zwarte snorharen en her en der wat zwarte haartjes door zijn vacht. De rode kater van mijn ouders idem dito.
Ik moet wel zeggen dat ik zo veel zwart haar niet eerder heb gezien bij een rode kater.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:11

Ik heb echt geen idee, dus ik volg even, wel een schatje <3
Ik heb vroeger een kater gehad met schaamhaar :=, die was zwart met een witte bef en had daarnaast witte haren in de oksels en een witte bef op zijn buik tussen de achterpoten :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 22:23

Ik zat inderdaad ook al aan een 'kleurfoutje' te denken. Wel interessant dat je het nog nooit in deze mate hebt gezien Oedi!

Anna79, ik smelt altijd weg bij kittens :D
Haha, heerlijk!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:40

Niet dat het hier het geval is, maar een lapje kan in zeldzame gevallen ook een kater zijn.
Dan is het wel een kater die meestal steriel is, die hebben dan namelijk 3 geslachtschromosomen (XXY). Wij hadden er een tijdje geleden eentje in de buurt lopen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:49

Dit is inderdaad gewoon een rode kater. Ik heb diverse rode en verdunde rode gehad (Maine Coons) en daar kun je inderdaad wel eens wat zwarte haren treffen.