Ene kat te zwaar, andere te dun

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Ene kat te zwaar, andere te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 12:57

Wij hebben twee katten. De ene is een soort adhd-er die de hele dag door het huis vliegt. De ander is meer van het luie leven. Hun activiteiten passen ook goed bij hun bouw, de adhd-er is slank en klein, de luiaard is groot en zwaar. De grote kunnen we aardig op gewicht houden, al schommelt het soms nog wel eens. Maar de kleine is eigenlijk wat aan de magere kant. Hij krijgt al onbeperkt brok maar het lijkt wel of hij het soms te druk heeft om te eten :')
Dus dacht ik, kan ik hem geen andere brok geven? Iets waar wat meer in zit wat niet perse meer energie geeft, maar waar hij wel van aankomt. Ik geef nu Purizon sterilized. Is het dan een idee om hem bij te voeren met de gewone Purizon brok? Zodat hij wat meer calorieën binnen krijgt? Of wordt hij daar ook weer actiever van? Ik hoor graag jullie ideeën. Ze krijgen overigens ook 1 keer per dag vers bijgevoerd, daarvan krijgt de kleine meer dan de grote.

zonnebloem18

Re: Ene kat te zwaar, andere te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:04

Werken met voerbakjes met een chiplezer. 1 van onze katten is iets te die en die krijgt een paar keer per dag afgewogen brokjes en de andere (dunnere) kat kan onbeperkt eten uit haar bakje met chiplezer.
Ik heb daarvoor een Surefeed, die werkt heel fijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 13:10

zonnebloem18 schreef:
Werken met voerbakjes met een chiplezer. 1 van onze katten is iets te die en die krijgt een paar keer per dag afgewogen brokjes en de andere (dunnere) kat kan onbeperkt eten uit haar bakje met chiplezer.
Ik heb daarvoor een Surefeed, die werkt heel fijn.

Ja wij voeren al apart, dat is het probleem gelukkig ook niet. Dat gaat op zich ook goed. Alleen onze adhd-er blijft dun :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:15

Ik heb ook 3 van die surefeed bakken (ideale bakken, zou het iedereen aanraden), zoals hierboven genoemd, maar dat is niet direct je probleem begrijp ik?

Sterilized brokken hebben minder vetten/koolhydraten als normale brokken, omdat gesteriliseerde katten eerder aanleg hebben om dik te worden, je kan dus geleidelijk meer brokken gaan voeren die niet speciaal voor gesteriliseerd katten zijn.

En van een andere kant bekeken: Eet hij wel goed? Kan zijn dat hij/zij last heeft van mijn tandvlees oid en dat hij daardoor magerder wordt. Is medisch al het een en ander uitgesloten?

Hoe oud zijn je katten? Oudere katten zijn over het algemeen wat rustiger dan jonge katten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 13:19

J0anieke schreef:
Ik heb ook 3 van die surefeed bakken (ideale bakken, zou het iedereen aanraden), zoals hierboven genoemd, maar dat is niet direct je probleem begrijp ik?

Sterilized brokken hebben minder vetten/koolhydraten als normale brokken, omdat gesteriliseerde katten eerder aanleg hebben om dik te worden, je kan dus geleidelijk meer brokken gaan voeren die niet speciaal voor gesteriliseerd katten zijn.

En van een andere kant bekeken: Eet hij wel goed? Kan zijn dat hij/zij last heeft van mijn tandvlees oid en dat hij daardoor magerder wordt. Is medisch al het een en ander uitgesloten?

Nee het voeren zelf is het probleem niet, hij eet ook wel genoeg hoor, alleen hij komt er niet van aan. Hij is overigens ook niet graatmager, maar je voelt net iets teveel zijn ruggengraat. Hij is ook gewoon ontzettend speels, kan echt uren rond ravotten en parcoursen rennen :') Dus ik ga er niet vanuit dat hij medisch niet goed is, maar dat hij gewoon iets meer nodig heeft. Mocht hij nou met een rijkere brok nog steeds niet aankomen, dan ga ik even verder kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:27

Voerbakken op chip idd
Moet je wel even zeker weten dat de te dikke de te dunne niet bij zijn voerbak wegjaagt zodra hij open is of dat ie weer sluit zodra dat gebeurt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:58

In alle eerlijkheid zou ik me er, zolang de kat gezond en fit is, niet zo druk om maken. Liever iets te licht dan te zwaar, het gros van de katten is simpelweg te dik.
Ik had ook een 'dikke en een dunne', de kleine is altijd schraal geweest, maar werkelijk kerngezond.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 14:11

Goof schreef:
In alle eerlijkheid zou ik me er, zolang de kat gezond en fit is, niet zo druk om maken. Liever iets te licht dan te zwaar, het gros van de katten is simpelweg te dik.
Ik had ook een 'dikke en een dunne', de kleine is altijd schraal geweest, maar werkelijk kerngezond.

Ja misschien maak ik me ook wel te druk hoor. En die andere is gwoon echt heul groot, dan vertekend het snel denk ik :')

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:13

Ik heb ook een dikke en een dunne. Vind mijn kat ook echt mager, maar hij is helemaal gezond verder.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:13

Wat zegt de dierenarts?
Ik vond mijn kat ook altijd wat dunnetjes, dierenarts daarintegen vond haar perfect op gewicht :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:10

Hier ook eentje die snel vreet en makkelijk dik word. Die krijgt uit een voerspel te eten en wat minder. De rest gewoon uit bakjes. Evt 2 verschillende soorten brok.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:50

Hoeveel calorieën per kg bevat je voer nu?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:55

Sterilized is een aangepast voer, met dus minder caloriën dan een kat normaal nodig heeft. Dus als de jouwe heel actief is en daar wat mager op blijft vind ik het heel verstandig om hem over te schakelen op een gewoon adult voer. Of een 'active' variant, als er geen gewone is.

Je zou het ook kunnen mengen (en het nieuwe voer heel langzaam toe laten nemen in verhouding), gewicht in de gaten houden en dan kijken op welke verhouding hij het het beste doet.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:18

Ik zou ook stoppen met sterilized. Gewone brok of active brok.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:09

Het voordeel van de bakken op microchip is dat je het voer langer kan laten staan, en ze in hun ritme kunnen eten. Een van mij loopt vaak na een paar happen weg, gaat zich wassen, even het zonnetje in en komt dan weer terug voor deel 2. Ze hebben daarin echt andere patronen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:11

Goof schreef:

Ik ben het hier ook mee eens. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:18

Ik zou voor de dunne overstappen op normale brok en de dikke de sterilized geven. Geef je ze ook natvoer erbij?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:24

Hier 3 katten, 1 stevige, 1 normale en 1 slanke smalle.
Ze eten allemaal hetzelfde. De kleinste van het stel is ook het meest actief en eet het meest.
Zeker dadelijk nu het mooie weer begint zal hij nog wat smaller worden. Trekt van het najaar weer bij.
Zolang zijn algehele conditie verder goed is maak ik mij er niet druk om.
Hetzelfde met de stevigere. Vooral in vergelijking met de anderen oogt hij stevig maar ik hou hem wel in de gaten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:06

Je zou eventueel kunnen kijken hoe de kat reageert op vaste voermomenten i.p.v. de hele dag brok. Misschien als hij weet dat de brokjes na 15 minuten weer weggehaald worden hij wat meer eet. Verder hebben bepaalde merken ook brokken voor actieve katten, soms is dat een fit brok ook wordt het weleens outdoor genoemd. Daar zou hij meteen ook wel profijt van kunnen hebben. Sterilized is eigenlijk al een beetje een light brok omdat veel katten aankomen na sterilisatie.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:07

Wij hebben hetzelfde met de Purizon sterilized kip vis brokjes. De ene kater komt aan en de andere blijft wat schriel. Ze zitten wel allebei prachtig in de vacht, dus ik heb besloten het te blijven geven totdat de grotere kater echt te zwaar wordt. Tot nu toe valt het mee, maar ik lees op Zooplus bij de reviews dat t vaker voorkomt dat katten aankomen van dit voer. De andere kat heeft blijkbaar geen aanleg om dik te worden. :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 20:44

Het is momenteel even lastig, want de dunne is momenteel heel druk in de tuin, dus dan geeft hij zichzelf niet echt de kans om te eten. En hij is zo druk dat ik hem gewoon zie afvallen. Dus toch maar even gewone Purizon brokjes besteld van mijn zooplus punten?