Ik liep vanochtend bij ons op het erf samen met de honden. Twee Labradors. Ze waren samen aan het stoeien.
Verderop zat een groep huismusjes in de boom samen te luidruchtig te fourageren.
Ineens stortte vanuit het niets een sperwer mannetje zich tussen de groep mussen. De mussen vlogen in paniek alle kanten op. De sperwer had 1 mus als target gekozen en zette de achtervolging in.
Het ging snel en de mus was aan de verliezende hand, totdat de mus richting de honden vloog en tussen de honden op de grond landde. De sperwer kon net op tijd optrekken en scheerde rakelings over de honden heen. De sperwer landde op een paal vlakbij. De honden hard blaffen naar de sperwer en de mus in elkaar gedoken tussen hun voorpoten
Ik heb de sperwer overtuigd dat de jacht op deze mus vandaag verloren heeft en hem verzocht de tuin te verlaten.
Als de mus zo slim is, heeft hij het verdiend om gered te worden. Ik heb zelf de mus voorzichtig opgepakt en weer losgelaten in de grote schuur. Daar kan hij even bijkomen. Mus zal vandaag wel binnen blijven.
We hebben een grote kolonie huismussen in onze schuur. Ze groeien op in de schuur en blijkbaar kennen ze de honden.
Foto van paar weken terug, door het keuken raam gefotografeerd. Sperwer man

Kereltje Huismus