Koolmeesjes (?) nest perikelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piej

Koolmeesjes (?) nest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 15:26

Hallo Bokkers,

Wij hebben in onze brievenbus een kraker... Een koolmeesje heeft besloten dat dit een prima plek voor een nestje was. Hierop hebben wij de brievenbus “afgesloten” (lees; niemand kan meer iets ingooien en klep dicht geschroefd).

Mama koolmees heeft heel druk zitten broeden maar er gebeurde weinig. Nestje lag rechts...

Afbeelding

Ineens lag er links uit t nest een kuiken, en de eitjes verplaatsen wat in de rondte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdje gedacht dat er geen “leven” meer was maar ineens was de vogel er weer alleen is de hele boel verbouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan weinig informatie vinden over hoe dit werkt binnen een nest en mogelijk “dood” kuiken. Iemand hier die me meer informatie kan geven of kan aangeven waar ik dit mogelijk kan vinden?

*ik stoor ze niet, alleen eens per X dagen telefoon 3 seconden door gleuf voor foto om te zien wat er binnen gebeurd en of we de brievenbus weer in gebruik kunnen nemen *

tita

Re: Koolmeesjes (?) nest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:29

Waar is dat kuiken gebleven :=

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:33

Ik las net op Wikipedia dat koolmezen soms vleermuizen eten, dus ik denk dat dat kuiken opgegeten is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:34

Ofwel naar buiten gesleept ofwel gewoon dood eronder. Koolmezen hebben het erg zwaar, zeker met dit voorjaar. Kans dat alles uitvliegt is erg gering.

Wij hebben 1x een nestkast gehad waarin ze stug probeerde. Er vlogen uiteindelijk 2 jongen uit. Maar met leeghalen was het een opstapeling van dode meesjes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:35

Hier zit een of twee nestjes mussen onder de dakpannen boven de babykamer, echte natuurgeluiden voor de kleine.

Beste is gewoon de natuur zijn gang te laten gaan en niets mee doen.

En als de kleintjes uitgevlogen zijn het nest meteen verwijderen

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 15:38

idinn schreef:
Ofwel naar buiten gesleept ofwel gewoon dood eronder. Koolmezen hebben het erg zwaar, zeker met dit voorjaar. Kans dat alles uitvliegt is erg gering.

Wij hebben 1x een nestkast gehad waarin ze stug probeerde. Er vlogen uiteindelijk 2 jongen uit. Maar met leeghalen was het een opstapeling van dode meesjes.

Begraven onder t nest zou kunnen natuurlijk... benieuwd wat we aantreffen als we hem kunnen leeghalen. En eitjes verplaatsen? Of zouden die ook begraven zijn en dit 4 nieuwe?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:39

Was laatst op het nieuw dat het te koud is geweest voor onder andere mezen. Te weinig eten ook. Daardoor is de eerste leg vaak neit uitgekomen of dood, en beginnen ze nu aan een tweede leg.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:44

Kidde schreef:
Ik las net op Wikipedia dat koolmezen soms vleermuizen eten, dus ik denk dat dat kuiken opgegeten is :')

Net andersom denk ik.
Maar het lijkt me ook een groot kuiken tov de eitjes.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:47

pillow schreef:
Kidde schreef:

Net andersom denk ik.
Maar het lijkt me ook een groot kuiken tov de eitjes.

Nee het klopt echt: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8245165.stm

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:49

Bedankt, weer wat geleerd.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:19

Ik heb ze ook altijd gehad, deden er niks aan natuur eigen gang laten gaan.
Altijd enorm schattig als ze uitvliegen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:22

We hadden vorig jaar een nest pimpelmezen. Twee uitgevlogen, een geraamtetje tegengekomen bij het schoonmaken van de nestkast. Ze regelen het zelf. Ik ben inderdaad wel heel benieuwd wat we dit jaar tegen gaan komen, want ze waren wel heel vroeg aan het klussen aan het kastje, en daarna werd het nog heeeeeel erg koud.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:25

De vogels hebben het zwaar in dit natte koude voorjaar.
Koude, weinig insecten, etc.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:26

Wat schattig om dat zo mee te maken!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 00:04

Dat het nestje verplaatst geen ervaring mee, maar doorgaans zijn de nestkastjes niet zo groot als een brievenbus.
Hier treffen ook ieder jaar niet uitgekomen eitjes en dode vogeltjes aan als we de nestkastjes leeghalen.
Moet wel zeggen dat ik het dit jaar erg lang vind duren voordat ze uitvliegen, wij hebben 4 kastjes al heel veel weken bewoond. De laatste weken ook uit alle kastjes geluid, dus ik ga er vanuit dat ze binnenkort wel uitvliegen.
Voedselgebrek hebben ze bij ons niet, de snackbar hier is het hele jaar geopend met vogelvoer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 00:10

Wat zit er in jullie 'snackbar'?
Jonge vogels hebben eiwitten nodig (insecten, zaad). Met vetbollen en pinda's kunnen ze weinig.
De meelwormen zijn hier favoriet. Binnen enkele uurtjes op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 00:14

Zaden, havermoutvlokken, brood (mussen eten dat), diverse noten en mais (eekhoornvoer, die eten er ook), ongepelde zonnebloempitten (gaan het hardste, ik koop ze niet voor niets in zakken van 15 kilo), pinda's (meest gegeten door de eekhoorns), pindakaas met meelworm, gedroogde vruchten/bessen, meelwormen. Ik vermoed dat ik nog wel het een en ander vergeet. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 01:52

OOk geen ervaring met zo een nest, maar we hebben van alles zitten hier; meesjes, vinken, merels, spreeuwen, mussen en winterkoninkje.

Ik vind dat ze juist al best ver zijn ondanks het weer. Heb al wat jongen vliegles zien krijgen. Eergister een jonkie die ook nat was door de regen en nog niet vol in de veren zat, maar het ging best snel van hupsen naar fladderen.

Als je zo vaak gaat kijken en foto's maakt, denk ik ook haast dat ze het kuiken heeft opgegeten of dat nieuwe plekje daar bovenop is gemaakt.
Je moet ze echt meer met rust laten.

We hebben wel veel groen en zitten aan/in een bos, dus veel beschutting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:55

Wat grappig, hier is de brievenbus van die kleine zijn speelhuisje als nest in gebruik genomen, lag ineen een nest met 9 eitjes 2 weken geleden! We hebben meteen maar weer wat voer op gehangen (gemengde zaden met ook erwtjes enzo, en een bus pinda's) voor de beestjes. Ben benieuwd wanneer er klein grut komt.

Ik kijk ook even heel voorzichtig 1 of 2 keer per week (nu 2 keer even gespiekt na ontdekking 2 weken geleden) maar tref dan net meesje op het nest dus geen idee of ze (?) nog op eitjes zit of op kuikens....

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:22

Uit ervaring weet ik dat je het nest echt met rust moet laten, anders verlaten de ouders het nest. Ben ook een keer te nieuwsgierig geweest en heb mijn lesje geleerd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:29

Das niet waar Niello!!!
Ik woon al 8 jaar in een flat met een kastje op balkon.
Ieder jaar heb ik 2 of 3 nestjes van hetzelfde paartje. En na uitvliegen haal ik het nestje leeg en beginnen ze opnieuw.
Ik volg ze ook en maak vaak foto's. Ze blijven echt gewoon op hun nest hoor.

Dit jaar had ik eerst 10 eitjes, daarna 8 jongen en er zijn er 6 uitgevlogen.
Dan vind je de restanten ei en kadavertjes in het lege nest.
Dit haal ik gewoon weg, ze maken daarna gewoon een nieuw nestje voor het volgende legsel.

Ik zit op het balkon onder ze, de BBQ staat eronder en de kat loopt er ook.... Het maakt ze niks uit, ze komen gewoon af en aan vliegen met eten. Ga zo foto's zoeken!!!

TS: zaak is gewoon na het uitvliegen het nest schoonmaken, of leeghalen. Dan komen ze ws weer terug ( als je dat wilt) Ze halen de dode vogeltjes écht niet zelf weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:10

Tja als je volmaakte rust wilt in je nest, bouw het dan niet in de brievenbus van een speelhuisje, denk ik dan :=
We houden die kleine er uit maar ik wil wel gewoon af en toe (max 2 keer per week) even spieken hoe het er voor staat hoor :)

Ik help ook al jaren de jonge zwaluwtjes met uitvliegen en die komen ook ieder jaar terug en er komen steeds meer nestjes, dus blijkbaar hebben ze er geen problemen mee. Of misschien waarderen ze het wel want de overlevingskansen zijn een stuk groter als je niet op de grond terechtkomt maar even 5 minuutjes geholpen wordt met goed leren vliegen :)

De bewuste brievenbus met nestje, toen die kleine het net ontdekt had 2 weken geleden:

Afbeelding

Ik was gras aan het maaien en die kleine zei ineens iets van "Er ligt iets in mijn brievenbus".
Ik kijken "oh een nest met eitjes!" En hij heel enthousiast: "JOEPIE! Ik word MAMMA!!" Met zo'n uitgelaten intens gelukkig dansje erbij :))

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:05

ElCamino schreef:
Das niet waar Niello!!!
Ik woon al 8 jaar in een flat met een kastje op balkon.
Ieder jaar heb ik 2 of 3 nestjes van hetzelfde paartje. En na uitvliegen haal ik het nestje leeg en beginnen ze opnieuw.
Ik volg ze ook en maak vaak foto's. Ze blijven echt gewoon op hun nest hoor.

Dit jaar had ik eerst 10 eitjes, daarna 8 jongen en er zijn er 6 uitgevlogen.
Dan vind je de restanten ei en kadavertjes in het lege nest.
Dit haal ik gewoon weg, ze maken daarna gewoon een nieuw nestje voor het volgende legsel.

Ik zit op het balkon onder ze, de BBQ staat eronder en de kat loopt er ook.... Het maakt ze niks uit, ze komen gewoon af en aan vliegen met eten. Ga zo foto's zoeken!!!

TS: zaak is gewoon na het uitvliegen het nest schoonmaken, of leeghalen. Dan komen ze ws weer terug ( als je dat wilt) Ze halen de dode vogeltjes écht niet zelf weg.

Ik bedoelde dat je het nestkastje niet regelmatig moet openmaken om te kijken. Tenminste ik denk dat dat de reden was dat ze het nest in de steek lieten. Ik kijk nu eenmaal in de nestkast en laat ze dan met rust. Nu gaat het al jaren goed.