Ontsteking kat voor de 3e keer terug. Hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Ontsteking kat voor de 3e keer terug. Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:56

14 maart kwam één van mijn katten “kreupel” thuis. Hij had een paar kapotte kleine plekjes op zijn lijf (inclusief rechter achterpoot). Zag er allemaal rustig uit verder, niet dik, verkleurd of warm.

18 maart in de avond werd zijn poot dik en warm, dus de dierenarts de volgende ochtend gebeld en kon daar eind van de middag terecht.

19 maart in de ochtend was alles nog hetzelfde, toen ik ‘s middags thuis kwam van werk om met hem naar de dierenarts te gaan was zijn poot open. Duidelijk een abces dat geklapt was aan de wond te zien en hij liep weer een stuk soepeler.

Bij de dierenarts constateerden ze inderdaad dat het een ontsteking was geweest. Hebben ze de wond uitgeknepen (kwam geen pus meer uit) en gesprayd met desinfectie voor de zekerheid. Ook een spuit met pijnstiller gegeven Hebben toen 7 dagen antibiotica (clavaseptin, breed spectrum) gegeven en metacam zolang ik dacht dat het nodig was (aan zijn lopen te zien).
Poot werd weer dun, wondje weer dicht en alles leek goed.

15 april zag ik ‘s avonds vanuit het werk dat zijn poot (maar nu de voet, net boven de teen) dik werd. Meteen de volgende ochtend de dierenarts gebeld en er direct heen gegaan. Was inderdaad erg dik en leek alsof er een abces onder zat. Ze hebben het open gesneden en er kwam veel pus uit. Uitgespoeld met waterstofperoxide, bij de dierenarts.
Daarna 10 dagen antibiotica (weer clavaseptin) en weer metacam. Poot werd snel weer dun, sloot snel en hij kon weer lekker buiten spelen.
Als het weer terug zou komen dan zouden ze wat op kweek zetten, zodat ze gerichter konden behandelen.

Afgelopen dinsdagavond leek zijn poot wat meer roze door de vacht heen, op de plek van de 2e keer dat het open sprong. Volgende ochtend was het weer open, en meteen de dierenarts gebeld en langs gegaan.
Volgens deze dierenarts (had haar nog niet eerder gezien) was het nu geen ontsteking, ze wilde geen kweek maken want het wondje was te klein, ze wilde geen röntgen foto maken, want kans zeer klein dat er wat te zien was. Ze wilde de poot niet open leggen of ze wat kon vinden, want vervelend voor de kat.

Puntje bij paaltje heeft ze alleen zijn temperatuur opgemeten (was 38,5, dus goed), geprobeerd de wond uit te knijpen (kwam alleen wat bloed uit) een ijzeren pin in de wond geduwd om te zien of er een gang zit (pin ging er zeker 1,5 cm diep in).
Maar ze wilde niks doen.
Geen antibiotica gekregen en ik moest maar die poot in een bad biotex weken totdat het dicht zat. Minimaal 2x per dag, 20 minuten en metacam geven.
Nou succes. :')
Ben al blij als ik 10 minuten red, al maak ik er een catwrap van.

Het leek oké te gaan en vandaag viel het op dat de poot weer dikker wordt en waar hij vanmorgen goed liep, lijkt hij nu weer wat slechter te lopen (ondanks de metacam). -O-

Hij is in de periodes dat hij een open wondje had niet buiten geweest. Hij liet de wondjes met rust, behalve in zijn rondje wassen (dit was prima volgens de dierenarts).

Morgen ga ik een andere dierenarts bellen voor een second opinion. Snijd voor mijn part die hele poot los als het nodig is, maar ik wil graag dat hij er vanaf is.
Naast dat mijn kat elke keer problemen in die poot terug krijgt, voel ik mij na de laatste keer ook niet serieus genomen.

Het is elke keer een paar weken goed en dan ineens is er weer wat zichtbaar, wat ook vreemd is. Een ontsteking die niet weggaat zal toch niet de poot elke keer volledig dun worden en het wondje zo mooi sluiten?

Hebben jullie enig idee wat het nog kan zijn? Of wat ik hiernaast kan doen? Hij is verder goed, eet en drinkt goed, gaat normaal naar de bak, komt knuffelen, probeert snel naar buiten te rennen als de deur open gaat (wat soms hilarische situaties oplevert hier thuis := ) dus qua gedrag is hij niet anders dan normaal.
Ik vind het zo zielig voor hem, want hij is zo vreselijk gestresst tijdens de dierenartsbezoeken, en tijdens en na het weken met zijn poot elke keer.

Wildgirl

Re: Ontsteking kat voor de 3e keer terug. Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:14

Zit er een (restje) vuil/nagel van andere kat in de poot? Dat kan een ontsteking terug laten komen.
Ik zou zeggen, poot scheren en goed onderzoeken op achtergebleven troep, daarna evt foto en kweek. Andere AB proberen en duidelijk maken dat je, je niet serieus genomen voelt.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:29

Andere AB kuur vragen, de ontsteking lijkt nog te sluimeren.
Zit ie nog aan de metacam? Want dat stilt de evt. pijn.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:29

Ik denk niet dat je een slecht advies hebt gekregen. Hij heeft gewoon opnieuw een abces opgelopen of er broeide nog iets van de vorige keer. Het is opengesprongen dus vuil heeft zijn weg naar buiten weer gevonden. Weken met Biotex is wel een uitdaging bij een kat natuurlijk, maar als het lukt dan is het wel een fijne manier om vuil eruit te weken. De metacam is pijnstillend en ontstekingsremmend.
Ontstoken weefsel opensnijden en weer dichtmaken is een uitdaging. Als dat per secundam moet helen ben je ook veel langer bezig. Röntgenfoto's zullen inderdaad 9/10 van deze vallen niks opleveren. Waarschijnlijk is er geen breuk en een vreemd voorwerp zie je zo klein niet op de foto.
Indien het nu niet goed wil helen kan je altijd nog vragen om een swab te nemen voor kweek om met een gerichtere antibiotica aan de slag te gaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:32

Waarschijnlijk steeds een bacterierestje wat achterblijft. Die vechtwonden kunnen vervelend zijn. Clindaseptin (clindamycine) zou ook een optie kunnen zijn in dit geval.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 00:24

Een breuk ben ik ook niet bang voor inderdaad. Zodra het eruit is loopt hij weer als een kievit, en gaat hij bijna tegen de muren op omdat hij zo graag naar buiten wilt.

Hij staat sinds het laatste bezoek weer op de metacam. Helaas lijkt het nu weinig te helpen, hij heeft er echt last van. Zette net met eten ook zijn poot buiten de massa, en met liggen wilt hij de poot eigenlijk niet neerleggen. Heb hem net op een fleecedeken gelegd, met een prop hoger gemaakt zodat hij niet op die poot ligt. Voelt nu echt weer alsof er echt pus in zit, is ook dik. Morgenochtend ga ik meteen weer bellen. Als het voordat we bij de dierenarts zijn niet knapt, dan zal het nu weer open gemaakt worden. Wil dan ook dat er een kweek gemaakt wordt en laat ze voor de zekerheid maar een foto maken. Is er niks te zien prima, is er wel iets te zien juist fijn want dan kunnen we hem eraan helpen.
Vind het voor hem gewoon zo sneu dat het nu voor de derde keer terug is en hij heeft er ook duidelijk last van.

Poot is de tweede keer geschoren geweest en de 1e en 2e keer hebben ze de poot uitgebreid gevoeld of ze niks voelden zitten.
Ik wil sowieso een andere AB kuur, de andere heeft 2x niet goed zijn werk gedaan.

Nu ik dit typ ben ik hem aan het kriebelen en is hij op zijn rug gedraaid, en zie ik dat het onderaan zijn poot (achter de kussentjes) al op het punt van open gaan zit. Laat maar klappen, dan is in ieder geval de druk eraf.
Vind het absurd hoe het in een paar uur van een wondje aan de bovenkant van zijn poot, naar zo dik kan gaan. :\

Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:11

Altijd sneu om je dieren met pijn te zien! Nu het niet verbeterd inderdaad zeker even teruggaan.

De AB die je had hielp toch wel? Hij was toch weer oké? Naar wat ik uit het verhaal begrijp was het eerst ook op een andere plaats op de poot en nu de tweede keer dat deze plek ontsteekt toch? Die twee plekken kunnen los staan van elkaar, wellicht een buurtkat waar je kat mot mee heeft die hem graag in die poot grijpt....
Die bacteriën zijn goeie groeiers en het lichaam reageert er sterk op. Na een diepe beet van een kat zwelt alles altijd enorm hard, niet te doen!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:42

Onze kat heeft ook zoiets gehad.
Liep kreupel, dus naar da. Ik dacht iets van een bobbeltje te zien op schouder, da twijfelde. Da voelde een klein wondje in de oksel.
Dus ab kuurtje en pijnstiller er in, kat ging beter lopen.
Maar hierna weer hetzelfde. Na drie verschillende ab kuurtjes en toen een flinke zwelling, heeft da de zwelling geopend en kwam er pus uit. Ab kuur afmaken en kat genas.
Dus pas bij derde av kuur ging het over.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:44

De wond komt iedere keer lager op de poot terug? Zit er niet een grasaar of een splinter in?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:04

Ze hebben hem vandaag onder narcose gebracht en de poot op meerdere plekken open gesneden. Onderop kwam er in eerste instantie pus uit, daarna heel veel raar weefsel, ze had dit nog nooit gezien. Stukjes weefsel eruit gehaald en dat wordt opgestuurd.

Ze hoopt op ontstekingsweefsel, dat wegtrekt met de 2 soorten antibiotica die hij nu heeft gekregen. In het ergste geval is het een tumor. Dan is de poot niet meer te redden, want er is niet genoeg snijruimte. -O-
Volgende week de uitslag, tot dan toe 2 soorten antibiotica die elkaar versterken.
Kan zijn dat er huid gaat afsterven, want het was al blauw op sommige plekken.

Nu wachten op de uitslag, antibiotica en pijnstiller. Als de uitslag binnen is en het is ontstekingsweefsel, terugkomen als de poot dun is, dan gaat ze de poot weer openen, nu kon ze het echt niet vinden door al het overtollige weefsel. Weghalen durfde ze niet aan met het risico op heftige bloedingen en het beschadigen van zenuwen en daardoor kans dat hij die poot niet meer kan gebruiken.

Hij ligt nu heel erg zielig bij mij op de bank.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:54

Ah wat zonde zeg, wel fijn dat ze actie hebben ondernomen. Nu hopen op niets ernstigs en een goed herstel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:59

Ach wat balen. Hopelijk voelt hij zich snel wat beter. Wilt hij alweer wat eten? Nu duimen dat de uitslag van het weefsel meevalt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 00:06

Hij heeft net in 2 etappes een portie nat vlees gegeten en binnen gehouden, moest hem echt even paaien met wat lekkers.
1 van de 2 antibiotica is erg lastig naar binnen te krijgen, schijnbaar heel erg vies. Tot nog toe slikte hij ze in één keer naar binnen, dus had dit niet zien aankomen. :=
Zijn ook erg grote tabletten, dus had ‘m voor de zekerheid al doormidden gebroken.

Net de kap op gedaan voor de nacht. Ben nog even wakker en dan kan ik hem in de gaten houden, maar hij snapt er echt helemaal niks van. Heb voor de zekerheid een grote bak met water neergezet, want de normale bakken komt hij nu denk ik niet bij als hij moet drinken. Ik moet morgen ook gewoon werken, dus kan hem niet in de gaten houden en morgenochtend moet het verband eraf

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 08:02

Ik weet niet of iemand er nog interesse in heeft, maar kleine update:

Het was gelukkig geen tumor, maar ontstekingsweefsel. Het type bacterie is ook genoemd, maar weet niet precies meer hoe dit heet. Het kwam er wel op neer dat dit weefsels aantast en hierdoor ook zijn huid was afgestorven.
Antibiotia is met 10 dagen verlengd, de dierenarts wil dit nu echt even grondig aanpakken om te voorkomen dat het weer fout gaat.

De hechtingen zijn er afgelopen vrijdag uit gehaald. De dierenarts die hem had gezien was nog even bezig, dus een andere dierenarts die kwam alvast de hechtingen eruit halen. Zij schrok nog wel van het pootje, terwijl ik zelf heel erg tevreden was.
Uiteindelijk kwam de dierenarts die hem de keer ervoor behandeld had en die riep heel hard: "OH! Maar hier ben ik heel blij mee!" Nou ik kan je vertellen hoe opgelucht ik was toen ik dat hoorde. :')
We zijn er net op tijd bij geweest om ervoor te zorgen dat niet zoveel huid zo ver heen was dat het er is afgevallen. De zijkant van de poot is helemaal bijgetrokken, alleen de huid is nog wel poreus daar. Enkel op de plek van de hechtingen is de huid los gelaten, maar daaronder ziet het er rustig uit dus dat laten we zo herstellen. Eind van de week gaan we weer terug, dan wil ze het pootje nog een keer zien. Afhankelijk van hoe dat eruit ziet gaan we nog verder met antibiotica of stoppen we ermee.

Hij heeft inmiddels wel echt veel antibiotica gehad in nog geen 3 maanden tijd: 1x 7 dagen, 1x 10 dagen, 1x 7 dagen en nu weer 5 van de 10 dagen van de verlenging. Het begint inmiddels wel op zijn darmen te slaan, maar ik zie hem nog goed eten en drinken.
Als dit is afgelopen wil ik hem even goed ondersteunen. Voor zijn darmflora, maar ook (voor de zekerheid) voor zijn nieren. Zul je anders net zien dat we van dit af zijn en hij weer aan een keer moet vanwege blaasontsteking...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:20

Het is wat! Fijn dat het beter gaat en de dierenarts tevreden is!
Je kunt hem nu al ondersteunen met probiotica, en dan vooral na stoppen kuur nog een week of 6 mee doorgaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:35

Ik lees jouw verhaal nu pas, maar wat fijn dat er toch duidelijkheid is gekomen. Toen ik begon te lezen verwachtte ik inderdaad dat er toch iets in de wond (nagel, stukje bot, afgebroken tand etc) in de wond was blijven zitten. Ik lees nu dat het iets heel anders was. Eng, zulke 'vleesetende' bacteriën.

Als je ongelukkig bent met een behandeling en er geen oplossing komt is het inderdaad verstandig om eens een ander te raadplegen, die heeft vaak andere inzichten.

Overigens, blaasontsteking bij katten is zelden bacterieel en antibiotica heeft dan geen zin. Een paar dagen metacam is meestal voldoende en natuurlijk aangepast voer als het steeds terugkomt. Maar ik snap het punt dat je maakt.

Hoop dat het nu allemaal voorspoedig gaat. En wil graag updates lezen. Sterkte!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:54

Wat fijn dat het goed gaat ts! Ik ben altijd tevreden met Fortiflora om te ondersteunen!