Katten te aanhankelijk, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Katten te aanhankelijk, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 20:16

Wij hebben sinds vorig jaar twee hele leuke broertjes. Ze zijn heel aanhankelijk, maar eigenlijk te aanhankelijk. Vooral een van de jongens die overigens echt vliegensvlug is, loopt, springt of rent je regelmatig voor de voeten. Of arm, of hoofd... Stel je loopt ergens, dan komt hij van ver aangevlogen, dan rent hij tussen je benen door, of springt hij vanaf de bank voor je langs, of op je. Risico is, dat je dan op hem staat, hem uit de lucht slaat als je een arm uitsteekt of hij klapt op een andere nare manier tegen je op. Net kwam mijn man thuis en hij kwam van ver aangerend en rent tussen zijn benen door en staat echt bovenop hem. Dat deed hem echt zeer en mijn man ging bijna op z'n plaat. Gewoon niet echt heel handig dus :=

Het is ook gewoon link, want ik zie dit ook nog wel een keer mis gaan. Ik heb al een keer een zere nek gehad omdat hij plots op hoofdhoogte voor me langs sprong en keihard tegen de zijkant van mijn hoofd sprong.

Dus hebben jullie enig idee wat we hieraan kunnen doen? Het is niet zo dat ik hem de hele tijd uit mijn buurt kan sturen want soms komt ie echt van ver aangevlogen :')

axel_1997

Re: Katten te aanhankelijk, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:35

spelen spelen spelen. een jonge kat heeft bakken energie maar geen uithoudingsvermogen. als je met ze speelt tot ze er letterlijk bij neervallen zijn ze verder meestal kalm. een verveelde kat gaat klieren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 20:38

axel_1997 schreef:
spelen spelen spelen. een jonge kat heeft bakken energie maar geen uithoudingsvermogen. als je met ze speelt tot ze er letterlijk bij neervallen zijn ze verder meestal kalm. een verveelde kat gaat klieren.

Ja spelen doen we ook al heel veel, maar de ene kat is gewoon suuuuper energiek. We laten hem ook al vaker buiten omdat hij dan nog beter zijn energie kwijt kan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:41

put je hem echt uit? je bent pas klaar als hij echt gevloerd is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:44

Ik zou een kattenluik installeren en hem lekker zijn energie daar laten uitleven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 20:52

axel_1997 schreef:

Dat doen wij niet maar dat doet hij zelf :P Maar misschien meoten we dat nog meer zelf doen. Wordt wel een lange adem _O-

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:53

Earth schreef:
axel_1997 schreef:

Dat doen wij niet maar dat doet hij zelf :P Maar misschien meoten we dat nog meer zelf doen. Wordt wel een lange adem _O-

ja een kitten is precies als elke andere kleuter. :D succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:46

Goed gedrag belonen met speelgoed, slecht gedrag afleren met de plantenspuit.

Zullen vast mensen zielig vinden maar je zal maar eens dure kleding aan hebben en volwassen kat klimt omhoog. Of ze gaan het ook bij bezoek doen en bij ouder iemand met zeer tere huid (en bloed verdunners). Het lijkt ver gezocht maar een kat leeft makkelijk 15 a 20 jaar dus zulke situaties gaan waarschijnlijk voorkomen. Beter vroeg af leren dus.

Spelen tot uitputting klinkt leuk maar jonge kat is nog in de groei en bovenmatige beweging is dan zeer slecht voor zijn botwerk. Zeker met allerlei rare fratsen die ze in spel uithalen. Ook katten kunnen slechte gewrichten krijgen die enorm pijnlijk zijn.
Daarnaast uitputting komt steeds later, je bouwt dus nog meer conditie op en nog meer energie op voor rare dingen uitvoeren.

Uiteraard wel uitdaging geven, bijvoorbeeld met voer speeltjes en er mee spelen maar met mate en klaar is klaar

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:39

corrigeren ben ik het mee eens al lijkt een huis vol plantenspuiten me wat onhandig. dat van die groei en die gewrichten lijkt me een heel sterk verhaal. slechte gewrichten lijken me een gevolg van onderliggende problemen aanleg overgewicht of gewoon leeftijd. maar zeker niet overmatig spelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 12:21

Ja dat is ook niet haalbaar, want soms is hij zo snel dat je het niet voor kunt zijn. Corrigeren achteraf kan wel, maar dat doe je meestal al wel als je hem de kamer door schopt omdat hij je voor de voeten loopt. := Hij springt ons ook regelmatig in de nek, dat wil je dan wel direct afstraffen maar dat is soms moelijk om er dan zelf ongeschonden vanaf te komen :') Sowieso is hij een onwijze springer, en hij is dus ook heel erg vlug :P

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:32

Earth schreef:
Ja dat is ook niet haalbaar, want soms is hij zo snel dat je het niet voor kunt zijn. Corrigeren achteraf kan wel, maar dat doe je meestal al wel als je hem de kamer door schopt omdat hij je voor de voeten loopt. := Hij springt ons ook regelmatig in de nek, dat wil je dan wel direct afstraffen maar dat is soms moelijk om er dan zelf ongeschonden vanaf te komen :') Sowieso is hij een onwijze springer, en hij is dus ook heel erg vlug :P

Hier ook regelmatig krassen in nek van jonge poes. Ze doet het gelukkig alleen bij ons en niet bij bezoek. Ik vind het geen probleem. Scheelt wel dat we buiten wonen, dus eigenlijk vervelen ze binnen alleen maar bij slecht weer. Kan hij naar buiten bij jou?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:35

Ik ben niet zo bekend met katten maar bij onze honden doen we graag hersenwerk om ze moe te maken.

Denk aan lekkere dingen zoeken die we in het huis verstoppen of lekkers in een deken of handdoek verstoppen. Maar ook speciale puzzels of commando's leren worden ze mentaal lekker moe van.

Als je kat hier een beetje voor te porren is ben je ook geen uren bezig. Vaak is een kwartiertje tot twintig minuten per keer al heel intensief voor die kleine koppies!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:36

Misschien zijn leefruimte meer uitdagend maken? Bijvoorbeeld planken / dingen aan de muur zodat hij daar op kan klimmen en klauteren. Staan hele gave voorbeelden van op Pinterest!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:47

Of een loopwiel, die van ons kan niet zonder zijn fitness apparaat :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 13:00

Ja een loopwiel zouden we nog kunnen proberen al denk ik niet dat mijn man daar aan wilt :P
Hij kan juist heel veel op hoogte, heel veel klauteren, er staan overal door de woning krabpalen, en hij kan hier overal op de kasten en daar nog uitdagende routes op volgen :P
Naar buiten is verder geen optie, daar is hij het ras niet naar. Al willen we wel gaan kijken of we de tuin echt zo kunnen maken dat hij wel zelf naar binnen en buiten kan.

Qua uitdaging, we doen veel apporteren met hem :D Soms houdt hij dat wel een half uur vol haha. Ook dan laten we hem op de krabpalen springen. Eerder liet ik hem in de lucht springen, maar hij springt zo explosief dat hij niet altijd let op zijn landing _O- Dus dat is niet handig, want straks komt ie wel een keer verkeerd terecht. Verder speelt hij veel met zijn broertje, en dat gaat ook met enige regelmaat echt fanatiek :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:03

Wat voor ras is het dan?

Rouleren jullie het speelgoed al?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:09

Earth schreef:

Geen tips, want hier exact hetzelfde maar dan met onze fret. Het arme dier wordt meermaals per week per ongeluk door de kamer geschopt omdat ze altijd voor je voeten trippelt en ze kan echt razend snel zijn. Onze oplossing is gewoon echt heel hard uit onze doppen kijken :')

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:15

Lastig probleem, ik lees even mee. Mijn kat is nu 9 en sinds een jaar of 2 springt ze in mijn nek als ik iets te lang met iemand sta te praten in de tuin oid. Is echt aandacht vragen (ze ligt dan als een stola over mijn schouders) maar ze is te vlug om het te corrigeren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 13:58

Solleke_Noah schreef:
Earth schreef:

Geen tips, want hier exact hetzelfde maar dan met onze fret. Het arme dier wordt meermaals per week per ongeluk door de kamer geschopt omdat ze altijd voor je voeten trippelt en ze kan echt razend snel zijn. Onze oplossing is gewoon echt heel hard uit onze doppen kijken :')

Hahaha, dat moeten wij ook nog maar meer doen dan. Net weer een half uur met hem geapporteerd. En mijn man is nu boven en nu is hij de hele tijd van boven naar beneden aan het lopen/rennen/spelen. Net rolde zijn broertje alweer de trap af, dan zijn ze zo fanatiek maar zijn broertje is wat minder snel :')

Marlinde het zijn cornish rex katten :) Ze zijn me iets te duur om naar buiten te laten en de vacht is niet zo dik dat ze goed beschermd zijn tegen bosjes of vechtpartijen oid. En daarnaast wil ik gewoon niet dat ze gejat worden :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:02

Het was ook geen oordeel hoor. Ik vind mensen die hun katten naar buiten pleuren en overal laten schijten heel storend. :D

Lijkt me verstandig dat je ze de mogelijkheid geeft om vaker en veilig in de tuin te kunnen. Schrale troost, kat van een vriendin werd nadat hij een jaar of 2 was eindelijk wat rustiger. :P

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:07

MarlindeRooz schreef:
Het was ook geen oordeel hoor. Ik vind mensen die hun katten naar buiten pleuren en overal laten schijten heel storend. :D

Lijkt me verstandig dat je ze de mogelijkheid geeft om vaker en veilig in de tuin te kunnen. Schrale troost, kat van een vriendin werd nadat hij een jaar of 2 was eindelijk wat rustiger. :P

Oh ja ook dat vind ik heel storend idd, dat zou ik sowieso niet willen.

En ze zijn nu al een jaar en 2 maanden oud, dus ik houd hoop _O-

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:18

Hier ook twee broertjes, inmiddels 4 jaar oud. Maar de ene is (nog steeds) super actief en de andere niet. Terwijl de actieve heel veel buiten is krijgen we de andere hooguit een uurtje eruit s morgens en dan ligt hij heerlijk de hele dag binnen..... 's nachts wil ik ze er niet uit hebben.......
Bijgaand een foto van onze beide mannen: Tom en Jerry......

Afbeelding

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:05

Mijn katten raken in de afgezette tuin veel energie kwijt. Er zijn allemaal verstopplekjes tussen de planten en verhoogde borders. Zij houden elkaar gelukkig bezig, maar toen ik nog maar 1 kat had hing hij ook met enige regelmaat in mijn been om mij te tackelen. Dus misschien kan je iets in de tuin?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:31

Haha die van mij komt graag aandacht halen maar die van jou klinken bijzonder lomp.
Wat al gezegd is over energie kwijt laten raken ben ik het mee eens, evenals verrijking van de ruimtes.

Plantenspuit zul je moeten kijken of het bij die van jou werkt. In mijn ervaring wordt het hooguit een handige manier om katten te verjagen omdat je eigenlijk bijna altijd te laat ben met de correctie.
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd voor andere dingen, op het moment dat ik beweeg om die plantenspuit te pakken weten ze hoe laat het is en rennen ze keihard weg en dan is het al te laat.
Vervelend gedrag negeren is altijd de tip van kattendeskundigen maar goed, als een kat tegen je hoofd aanspringt dan kun je dat niet zo lekker negeren :+

Gaat het ze echt om de aandacht ook? Bij die van mij heb ik er een spelletje van gemaakt, dat is ook zo'n energieke kat die heeeeeel erg van aandacht houdt. Als ik dr roep dan komt ze keihard aanrennen, krijgt ze aandacht. Dan loop ik naar de andere kant van het huis, roep ik weer en komt ze weer aanracen. Vind zij heel erg leuk, kost mij niet zo veel moeite maar zij kan haar energie kwijt én krijgt ook nog eens aandacht :D Zo laat ik haar ook over dingen heen springen, of op dingen springen.
Uiteraard krijgt ze ook op gewone momenten aandacht hoor, maar ze vind het heel leuk om te doen en ik vind het een fijne manier van met haar spelen want ik loop toch wel door het huis.
Laatst bijgewerkt door divided op 22-05-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:33

TS hebben ze nog een bepaald ras?
Of lees ik daar totaal overheen? :+