Zwaan heeft eieren achter gelaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Zwaan heeft eieren achter gelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:36

Hoi allemaal!

Aan de overkant van ons huis is een parkje met een groot meer waar we twee zwanen hebben. Ieder jaar komen er weer kleintjes! Heel erg leuk natuurlijk. Nu liepen wij vandaag langs en zagen we ze voor het eerst met hun drie kleintjes rondzwemmen. We liepen naar het nest (waar ze dus niet meer zaten, ze zwommen met de family een stuk verderop) en zagen we dat er nog vier eieren in het nest liggen. Weet iemand of dit normaal is? Komt de zwaan dan terug om er opnieuw op te broeden? Of komen die eieren niet meer uit? Moeten we hiervoor iemand contacteren, zoals de dierenambulance?

Ik hoop dat een Bokker hier meer verstand van heeft! Bedankt alvast :wave:

Palmera

Re: Zwaan heeft eieren achter gelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:55

Ik denk dat de natuur zichzelf wel opruimt als ze niet meer terugkomen. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:57

Voordat zwanen met hun baby's gaan zwemmen zijn ze volgens mij al wat ouder. Ik denk dat die eieren niet meer uitkomen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:58

Lekker laten gaan, wellicht zijn ze niet bevrucht en is vrouw Zwaan maar op pad gegaan met de kinders die ze wel heeft gekregen. Zou er niets aan doen en de natuur z’n gang laten gaan.

Botervlootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:03

Volgens mij is dit gewoon normaal. Onze kippen doen dit namelijk ook, zodra een deel van de eieren is uitgekomen en de kuikens dus aan de wandel gaan kiezen de moeders er vaak voor om de rest van de eieren te laten liggen.. Is wel een beetje sneu vind ik altijd maar ik neem aan dat de natuur het gewoon zo bedacht heeft.
Je kunt natuurlijk altijd de vogelopvang of iets dergelijks bellen om het te vragen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:05

Je zou eventueel kunnen kijken of de eieren volledig ontwikkeld zijn met de lamp van je telefoon, maar ik dénk dat ze de eieren niet zo maar achterlaten en dat deze eieren niet meer gaan uitkomen. Ik zou het dus lekker zo laten.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:19

Een gans onder onze flat heeft dit ook gedaan. Ik dacht inderdaad dat ze voor haar baby's die wel uitgekomen zijn moet zorgen en de rest daarom maar 'opgeeft' als ze nog niet dood waren. Vond ik wel een logische verklaring. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze in eerste instantie al niet bevrucht waren.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:21

Aanvullend op de bovenstaande reacties: Waarschijnlijk is het voor mama en papa zwaan beter dat er een aantal eieren niet uitkomen, want hoewel meer jongen natuurlijk goed vraagt dat ook veel van de ouders. De overlevingskansen van de ouders nemen sterk af wanneer er meer eieren uitkomen, dit is in ieder geval aangetoond in onderzoeken bij vinken, maar ik neem aan dat dat hetzelfde werkt bij andere vogelsoorten.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 15:24

Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht ook al zoiets ja, dat ze ze maar achterlaten omdat ze voor de kroost moeten gaan zorgen. Dan laat ik de natuur gewoon lekker haar werk doen. :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:25

Iris82 schreef:
Voordat zwanen met hun baby's gaan zwemmen zijn ze volgens mij al wat ouder. Ik denk dat die eieren niet meer uitkomen.

Wij hebben ook babyzwaantjes bij ons in de sloot en na één dag neemt moeder ze al regelmatig mee uit zwemmen. Ook bij ons liggen er nog vier eieren die ze dan achterlaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:55

Jongen moeten zelf eten bij zwemvogels.
Ze wachten meestal een dag (jonkies kunnen 24 uur na uitkomen zonder eten) en gaan dan bij het nest weg.
Dit omdat ze moeten kiezen of de eieren uitbroeden met de kans dat er niks meer uitkomt of de levende jongen laten eten.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:04

Dit is echt de natuur :j
Dan is er wat met de eieren.

Wij hebben zelf hier zwarte zwanen en hebben nu ook al 2 nesten gehad dat ze ze als er iets niet goed is links laten liggen of zelfs eieren uit het nest duwen het water in.
Het nest daarvoor was er maar 1 uitgekomen.
En geloof me je hoeft denk niet eens met een lamp te kijken hoe de eieren zijn, je ruikt het wel :')

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:05

Zijn het jonge (volwassen) zwanen?

Bij ons is dit ook gebeurd. Deze zwanen zijn jong en "onervaren". Hierdoor leggen ze niet alle eieren in 1x, met als gevolg dat sommige eieren eerder uitkomen dan anderen.
En ja, dan blijven er een paar liggen.