Kat huilt om overleden hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Kat huilt om overleden hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 13:40

Enige tijd geleden is mijn hond overleden. Heel verdrietig natuurlijk, maar zou het kunnen dat een kat hier na 3 maanden ook nog last van kan hebben?

Hond en kat waren wel echt maatjes, papa en dochter zo ongeveer. Heel lief natuurlijk. Maar kat is sinds zijn overlijden wel veranderd en vind het erg zielig worden voor haar.

Ze is echt aan het roepen (mauwen). Als je naar haar toekomt is het goed, maar anders blijft ze doorgaan. Klinkt ook echt als een soort huilen? Deuren mogen niet meer dicht (ook als je even gaat douchen zit ze aan de deur te krabben).

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? En zou dit ook weer overgaan? Ik vind het erg zielig, maar heb geen idee wat ik ermee moet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:42

ja kan best hoor dat ze roept om een maatje.
heeft de kat toen ook afscheid kunnen nemen van de hond,of is dat op een kliniek gebeurd?
een ander dier er bij nemen zou natuurlijk kunnen helpen ..kat of weer een hond.
maar dat moet je zelf maar net willen en kunnen.
denk dat als je de kat genoeg aandacht en afleiding en speeltjes geeft het wel weer in orde komt.

snuffie123

Re: Kat huilt om overleden hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 13:57

Kat is erbij geweest, maar toonde toen juist heel weinig 'interesse'.
Ik betwijfel bij haar of een nieuwe hond of kat helpt. Op den duur willen we een nieuwe hond maar dat komt nu nog niet goed uit. We hebben wel nog een andere kat, maar die twee zijn bepaald geen maatjes. Ook een andere hond, maar daarbij hetzepfde. Andere hond gaf ze kopjes, lag ze bovenop of samen in de mand. Een keer mauwen en hond kwam aangerend. Garantie dat het tussen nieuwe hond en kat zo zal zijn is denk ik heel klein.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:58

Misschien even van een hele andere kant bekeken, maar hoe oud is de betreffende kat?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:01

Ik lees ook dat je naar haar toe gaat als ze gaat mauwen. Het is heel erg moeilijk om te negeren, maar door te reageren (positief of negatief) hou je het gedrag in stand. Ik zou haar op momenten dat ze zo roept met rust laten, en haar belonen als ze stil is door aandacht te geven.

En inderdaad de vraag van Ghostattack, zou het geen toevallig gevalletje dementie kunnen zijn?

Ik weet wel dat katten echt depressief kunnen worden. Misschien kun je daar even op laten checken, alsmede andere medische oorzaken uitsluiten, alvorens tot bovenstaande tip over te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:06

Wanneer de overleden hond meteen kwam wanneer zij miauwde kan ik me voorstellen dat ze er om roept. Ze ruikt hem waarschijnlijk ook nog dus is het heel vreemd voor haar dat hij niet komt.
Onze kat werd ingeslapen, acuut en onverwachts terwijl ze op de operatietafel lag. Onze pup heeft wel kunnen ruiken aan haar nadien maar heeft nog wel een maand regelmatig gezocht waar haar maatje was.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 14:22

Ghostattack schreef:
Misschien even van een hele andere kant bekeken, maar hoe oud is de betreffende kat?

Ze wordt over 1 maand 5 jaar oud. Nog niet heel oud.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 14:28

xPabloBokt schreef:
Ik lees ook dat je naar haar toe gaat als ze gaat mauwen. Het is heel erg moeilijk om te negeren, maar door te reageren (positief of negatief) hou je het gedrag in stand. Ik zou haar op momenten dat ze zo roept met rust laten, en haar belonen als ze stil is door aandacht te geven.

En inderdaad de vraag van Ghostattack, zou het geen toevallig gevalletje dementie kunnen zijn?

Ik weet wel dat katten echt depressief kunnen worden. Misschien kun je daar even op laten checken, alsmede andere medische oorzaken uitsluiten, alvorens tot bovenstaande tip over te gaan.

Klopt, daar ben ik ook bang voor. Maar ik werk thuis en moet me kunnen concentreren. Beestje blijft echt uren doorgaan als je niet reageert (heb het echt geprobeerd). Slapen lukt trouwens ook niet zo goed met een mauwende en krabbende kat. Dus vind het erg lastig. Vandaar ook de vraag, zou het komen door overleden hond en zou dat dan dus vanzelf weer wat minder worden?

Hoe bedoel je precies checken op depressief worden? Hoe zou de dierenarts dat moeten checken en wat is eraan te doen? Ik heb daar zelf nog nooit van gehoord. Ze is verder gezond, zijn pas voor gezondheidscheck bij DA geweest.
Dementie is het dus ook niet lijkt me aangezien ze volgende maand 5 jaar wordt.

Wel alvast bedankt voor het meedenken :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:31

Kan zeker.. van beaphar heb je een " no stress collar" bij de dierenspeciaalzaak, deze haalt soms even de scherpe kantjes van hun gevoel af, gaat op et. Olie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:31

Heb je nog kleedjes/andere spullen waar de geur van de overleden hond in kan zitten? Eventueel behandelen met iets van geurverwijderaar/uitwassen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 14:47

Bedankt! Ga ik zeker proberen.
Kleedjes, mand, etc alles ligt er nog. Deze worden elke week gewassen, maar ik zal proberen zo'n dierengeurmaskeer spray te gebruiken. Kijken of dat werkt. Die hebben we ook al in huis, dus dat is makkelijk.

Wij gaan binnenkort verhuizen. Wellicht helpt dat? Ik was namelijk juist bang dat dat weer extra stress op zou leveren. (Al zal het sowieso wel stress opleveren).

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:52

Katten kunnen inderdaad depressief zijn. Geen idee hoe ze dat vaststellen, maar er is medicatie voor (destijds was dat gewoon een lichte dosis mensen antidepressiva, geen idee of dat nog zo is).

Verder bevelen mensen nog wel eens een Feliway verstuiver aan, die bevat hormonen of andere stofjes waar een kat rustig van wordt. Bij de mijne heeft het niet zoveel uitgehaald, maar ik hoor ook succesverhalen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:00

Onze andere kat is ook een dikke maand geleden overleden, onze ragdoll ziet daar ook vanaf. Wij merken dat ze veel aanweziger is, inderdaad ook harder miauwen. In augustus komt er een kitten bij voor gezelschap, denk dat ze eenzaam zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:00

Onze katten (2) hebben na het overleden van hun kattenvriendje dik 8 maanden lopen zoeken. Vooral de oudste van de twee ging iedere nacht zodra wij naar bed gingen op zoek. Toch even naar de woonkamer, en hij gaf steeds een gekke krijs/miauw om te wachten op antwoord. We hadden dat type geluid nog nooit gehoord. Ging echt aan ons hart. Het heeft echt zo lang geduurd. Het gedrag is langzaam beetje bij beetje uitgedoofd.

Dus ja, herkenbaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:19

Ooh, wat herkenbaar!
Ik heb in februari een van mijn katten moeten laten inslapen en zijn "broer" is sindsdien zo hard aan het miauwen. Echt van die kater brullen.
Die van mij is wel oud, 15.5 jaar, dus ik stak het ook op ouderdom. Zeker omdat hij door de diabetes slecht ziet en hij ook wat slechter lijkt te gaan horen.

Maar nu ik dit lees, twijfel ik dus of het door zijn leeftijd komt...
Ze zijn praktisch hun hele leven samen geweest.
Afbeelding
Hier de 2 op een van de laatste dagen samen. Duidelijk dat de rechter kat ziek is en de linker zich om hem bekommert.
Ik heb hem afscheid laten nemen na het overlijden, maar toen schonk hij er weinig aandacht aan.