Testen voor een dekreu/ dekteef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evakir

Testen voor een dekreu/ dekteef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 11:01

Hey iedereen!
Ik heb 2 hondjes een reu en een teef, ik zou er graag eens een nestje van willen. Nu zou ik wel graag alle testen doen vooraf om erfelijke ziektes uit te sluiten....
Ik vroeg me af welke testen ik allemaal moet vragen om te doen en wat de prijzen hiervoor zijn?

Van

Re: Testen voor een dekreu/ dekteef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:02

welk ras of kruising zijn je hondjes?

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:03

Ik denk dat je dat het beste aan de betreffende ras vereniging kan vragen. Er zijn nogal wat verschillende testen. Bij Entelbucher Sennenhonden worden bijvoorbeeld de ogen getest op verschillende aandoeningen, dat zal niet bij alle rassen zo zijn.

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 11:07

Oh oké! Zal eens daarnaar op zoek gaan dan, het zijn Amerikaanse haarloze terriërs

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:09

Ja, ff contact opnemen met de vereniging, die kunnen een lijstje van gewenste tests noemen, hebben vaak ook een lijstje van dierenartsen die de test kunnen doen.
Hoe zit dat met het met de match van de reu en teef? Past het qua bloedlijn, karakter etc goed bij elkaar? Wellicht kan de rasvereniging daar ook haar licht over laten schijnen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:15

Kijk eens bij de rasvereniging. Maar neus ook eens goed bij andere fokkers en in facebook groepen.
Bij mijn ras zijn volgens de rasvereniging 2 DNA testen verplicht. Omdat helaas een groepje leden steeds tegenstemt bij het inbrengen van nieuwe testen omdat dat meer geld kost als t via de raad moet ipv niet of via hun eigen DA.
Een aantal fokkers testen dus wel op meer aandoeningen bijv, hd, ed, pl. Sommige ecvo etc.
Dus dat bepaalde testen niet bij de vereniging in het VFR staat betekend niet dat t niet of niet vaak voorkomt.

Maar je maakt al een mooie start door om hulp te vragen *\o/*

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 11:16

Dit is wat ik terug vond: “”Gezondheid: enkele ziektes zijn er in het ras aanwezig (die afstammen van de Rat terrier), zoals PLL, PL, von willebrand disease, leverproblemen zijn zowat de voornaamste. In België testen we vooral op dit moment op PLL en PL.””

Zou iemand dan weten wat de kosten zijn van deze testen? Anders bel ik hiervoor eens naar mijn DA.

Ik denk niet dat wij een rasvereniging hebben, of ik vind er alleszinds niks van terug

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:18

Evakir schreef:
Dit is wat ik terug vond: “”Gezondheid: enkele ziektes zijn er in het ras aanwezig (die afstammen van de Rat terrier), zoals PLL, PL, von willebrand disease, leverproblemen zijn zowat de voornaamste. In België testen we vooral op dit moment op PLL en PL.””

Zou iemand dan weten wat de kosten zijn van deze testen? Anders bel ik hiervoor eens naar mijn DA.

Ik denk niet dat wij een rasvereniging hebben, of ik vind er alleszinds niks van terug

Voor de DNA test kun je hier testen. Wangslijm zelf afnemen

https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... asgroep-03

PL testen wij via de raad van beheer voor 55,-
Maar bij een fatsoenlijke dierenarts zal je zoiets waarschijnlijk ook kwijt zijn. Alleen even vragen of ie zn uitslag op papier wil zetten
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-05-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 11:19

rien10 schreef:
.
Hoe zit dat met het met de match van de reu en teef? Past het qua bloedlijn, karakter etc goed bij elkaar? .

Qua karakter passen ze heel goed bij elkaar vind ik , zijn beiden super toffe hondjes, maar de slechte kantjes van de ene heeft de andere dan helemaal niet. Dus ze vullen elkaar mooi aan.

In hun stamboek hebben ze niks gemeen dus dat zou ook passen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:24

Als er geen rasvereniging is zou ik een andere fokker van het ras om raad vragen.

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 11:32

Nog 1 vraagje: als de beide ouders van de hond vrij zijn van alle ziektes, dan is de hond toch ook vrij van alle ziektes in zijn DNA? Of zie ik dit mis?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:48

Als het gaat om ziektes die je via DNA kunt testen zoals PLL dan ja dat zou wel zo moeten zijn maar waar mensen werken worden wel eens fouten gemaakt dus testen ookal zijn de ouders vrij is nooit verkeerd

Voor ziektes als PL zijn helaas geen testen. Daar zul je de ouder dieren op moeten laten nakijken maar dat geeft geen garantie dat hun pups het niet kunnen hebben

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:52

Evakir schreef:
Nog 1 vraagje: als de beide ouders van de hond vrij zijn van alle ziektes, dan is de hond toch ook vrij van alle ziektes in zijn DNA? Of zie ik dit mis?

Ja dit is in principe t geval met DNA testen
In mijn ras hebben ze een soort van “regel” dat je de generatie na grootouders vrij van, dat je opnieuw test. Als extra controle.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:54

Evakir schreef:

Ik ben niet vertrouwd met de afkortingen van de aandoeningen die mogelijk voorkomen binnen het ras. Maar er zijn erfelijke aandoeningen die recessief zijn en waardoor je gezonde hond wel drager kan zijn. 2 dragers kruisen geeft 25% kans op nakomelingen met de aandoening. Dus testen indien mogelijk is imo een must...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:30

Waar komen je hondjes vandaan? Van een fokker of gewoon HTK-pups? Want als ze van een fokker zijn zal die ook de nodige testen hebben moeten doen en waarschijnlijk kun je uit de papieren dus ook al een hoop informatie halen.

Vaak zijn fokkers ook wel bereid om te helpen, zo heb ik met de fokker van mijn teef nog wekelijks contact en gaat ze straks ook mee als dekmeester naar de de dekking omdat het nog een jonge reu is. Misschien kun je daar dus aankloppen.