In-ent datum wijzigen hond en kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

In-ent datum wijzigen hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 13:45

Inmiddels is de beestenboel hier in de loop van de jaren langzaamaan uitgebreid.
De teller staat nu op 2 katten en 1 hond.

Nu zijn alleen de data voor alle 3 de dieren zo verschillend. Graag zou ik ze allemaal op 1 datum plannen en vanaf dan elk jaar met z'n allen.
Maar dan komen er een paar vragen, ik heb hier de dierenarts al over gebeld, maar dit gaf niet echt duidelijk antwoordt.

Overzicht:
Hond (6 maand (geboren 21-12-2020) ingeënt op:
Basisenting:
10-2-2021
3-3-2021
24-3-2021
Vervolg: op 1 jarige leeftijd: 21-12-2022

Kat 1 (bijna 3 jaar (geboren 19-8-2018) ingeënt op:
Basisenting:
25-2-2019
18-3-2019
Vervolg: na een jaar
Jaar later:
17-3-2020
Jaar later:
3-3-2021
Vervolg: 3-3-2022

Kat 2 (1 jaar (geboren 26-4-2020) ingeënt op:
Basisenting:
9-11-2020
30-11-2020
Vervolg: over 9 maanden: 30-8-2021

De vragen:
- Waarom wordt er door de dierenarts gezegd bij kat 1 na de basis enting: over 1 jaar vervolg, en waarom bij kat 2 na de basis enting over 9 maand?
- Is het standaard een hond na de basis entingen op 1 jarige leeftijd te doen, daarna jaarlijks?

Is het mogelijk om alle 3 de dieren te enten op/voor 30-11-2021 (dan verstrijkt het jaar na de basis enting van Kat 2)? De Hond is dan voor het verstrijken van zijn 9 maanden vervolg, Kat 1 valt dik 3 maand binnen verstrijken van jaarlijkse enting, enkel Kat 2 ben ik dan te laat met de 9 maanden, maar wel op tijd voor het verstrijken van het jaar.

Zijn er bokkers die kennis over het enten hebben en mij hier mee kunnen helpen?
Of ziet iemand nog een oplossing hoe ik ze alsnog alle 3 tegelijk kan doen en op/voor welke datum dat dan moet zijn?

Alvast bedankt!

PS. Het zijn nu nog binnenkatten, over 2 maand verhuizen we en mogen ze op het erf naar buiten, maar niet de wijde wereld in. Alle dieren gaan (zeer waarschijnlijk) niet naar een pensioen tijdens vakanties, we gaan niet echt op vakantie en dan zal er een kennis in ons huis verblijven. Het gaat dus puur om hun eigen gezondheid etc.

Dimphyl

Re: In-ent datum wijzigen hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:57

Mijn binnenkatten worden sowieso niet geënt, voor mijn hond kies ik voor titeren, omdat zij enorm ziek wordt van enten en ook nooit in pension gaat. Misschien is dat een optie, enten elk jaar is echt overbodig

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:06

Van het schema van je katten klopt helemaal niets. Normaal gesproken vaccineer je katten met 9 en 12 weken en dan op 1 jaar leeftijd weer.
Voor wat betreft de hond klopt t inderdaad dat je 3 basisentingen hebt en daarna vanaf 1 jaar jaarlijks ent voor in ieder geval weil en de rest of volgens schema ent of een titerbepaling laat doen.

Om ze gelijk te krijgen zou ik ze allemaal in januari 22 laten enten denk ik.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:11

Precies wat dimphyl zegt.
Ik laat mijn honden en paarden nooit ieder jaar enten. ( misschien eens in de 3 jaar). En onze binnenpoezen hebben alleen hun kitten enting gehad. Immuniteit houdt bijna altijd veel langer is aangetoond. Vaak wel 3 tot 5 jaar. Ieder jaar enten is vooral goed voor de dierenartsen praktijk.
Dus als je ze allemaal op 1 datum wilt zou ik gewoon kijken wat je het beste uitkomt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:24

Ik doe het hier standaard om de 12 maand, dit jaar kreeg ik plots een mail dat ze twee maand vroeger zouden moeten, daar ga ik dus helemaal niet mee in.
De meeste entingen zijn minstens een jaar werkzaam, heel vaak 2 tot zelfs 5 jaar. (zoals bv tetanus bij paarden, wordt jaarlijks gedaan maar is effectief voor 2-5 jaar).
Ik neem op zich geen risico, dus gewoon jaarlijks die enting erin, maar het staat ook echt niet op 1-2 maandjes later.

Ik snap de datum van de hond niet zo goed, op jaarlijkse enting zou dat 03/2022 worden, maar die staat bij jou pas eind 2022?

De laatste kat zou maar in november moeten gedaan worden als je afgaat op een jaar, dus ik zou ergens een middenweg kiezen en de ganse boel in december 2021 of januari 2022 doen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 14:30

Hmm interessante reacties :D

Ik heb mij even heel snel ingelezen over titeren: Titeren bij honden en katten betekent vaccineren op maat. Met een bloedonderzoek kijkt de dierenarts of uw huisdier nog voldoende beschermd is tegen bepaalde ziektes. Aan de hand daarvan wordt er wel of niet gevaccineerd.

Ik ben even benieuwd wat de kosten voor titeren voor honden en katten ongeveer zijn? Een enting is per dier geloof ik telkens rond de €50,0 (consult/gezondheidscheck en enting). Een bloedonderzoek en aan de hand daarvan vaccineren klinkt duurder, maar de berichten die ik hier lees zijn anders?

Voor de hond is het dus wel jaarlijks enten tegen weil noodzakelijk, rest kan via titerbepaling? En de katten?

@Duhelo de hond staat eind 2021 omdat de hond dan 1 jaar oud is. Na de basis entingen wordt er gezegd dat ze op 1 jarige leeftijd moeten ipv jaarlijks na de laatste enting.

Het klopt dat de katten niet standaard met 9 en 12 weken geënt zijn.
Kat 1 heeft als jonge kitten een ander huisje gehad maar de kinderen waren niet lief tegen hem, dus ik heb hem met 18 weken overgenomen en toen de entingen nog moeten doen.
Kat 2 komt van de boerderij en zou anders verzopen worden. Die was bang en heb ik eerst even met rust gelaten, enting is dus pas in werking gezet toen hij een stoer dier was die naar de dierenarts durfde.

Mijn 2 paarden laat ik wel jaarlijks op tijd enten omdat ik daarmee ook wel eens naar les ga of mee doe aan crosslessen etc. Dan vind ik het wel zo fijn dat dat in orde is, ze hebben er geen last van.

Compleet nieuwe dingen voor mij opeens!
Wat ik nu ga doen en hoe alles werkt weet ik alleen nog niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:37

Ik zou eens kijken naar titeren. Honden en katten kunnen getiterd worden.

Ik zie gelijk een kostenplaatje voorbij komen. Maar besef goed dat onnodig vaccineren niet gezond is en een aanslag op t lichaam en dat vaccinatie geen gegarandeerde bescherming is.
Je ent omdat je wil dat ze beschermd zijn. Maar wat als ze gewoon al beschermd zijn. Dan wil je een lichaam toch niet onnodig belasten met chemische “rommel”? Want zonder risico is dat niet.

Wij titeren onze honden al jaren. En pups bij ons geboren worden getiterd. Tot nu toe heeft geen enkel van onze pups daardoor een enting op 6 weken nodig gehad! En van alle baasjes die zijn blijven titeren zijn er 2 op 9 weken gevaccineerd, 1 malig en beschermd. En de rest op 12/13/14 weken pas. Waarvan bij 1 pup niet alles aangeslagen was en deze wel een 2e vaccinatie nodig had.

https://www.vaccicheck.nl/wat-is-vaccicheck

Onze katten, ex zwervers, hebben alleen hun “kitten” entingen en 1 jaar enting gehad. Maar komen ook niet buiten.

Wij enten ook niet tegen weil. De vaccinatie werkt namelijk niet gegarandeerd 12 maanden, maar afhankelijk per hond zelfs maar een paar maanden.
Daarnaast zitten lang niet alle strengen die voorkomen in het vaccin. En is deze helaas niet zo onschuldig

https://www.hondenvaccinatieinfo.nl/bel ... natie-weil

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:41

T hangt er vanaf of titeren duurder is of niet of je dier ook geënt moet worden. Stel uit de titerbepaling blijkt dat de antistoffen niet meer hoog genoeg zijn dan moet je alsnog enten. Dan heb je dus dubbele kosten. Zo niet dan heb je alleen de kosten van de bepaling, dat zit over het algemeen rond de prijs van een enting. Titeren voor katten is niet heel betrouwbaar volgens mij en er zijn ook maar weinig praktijken die dat doen.

Duidelijk verhaal over de katten. Dan zou ik alles gewoon in januari 22 enten. Ben je met de hond mooi op tijd (komt niet op een dag of een week) en met de katten iets vroeg/laat maar ook dat komt niet op een dag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:52

de hond is toch 1 jaar in december 2021 en niet in december 2022?
Dan is het helemaal gemakkelijk, heb je eentje die in maart zou moeten, eentje in december en eentje in november. Zet ze alledrie op december of januari en dan zit je nog ruim binnen de marge.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:39

De cocktail enting voor honden hoeft maar 1x per 3 jaar.
Alleen de eventuele Weil en kennelhoest moet jaarlijks.
Dus dat scheelt je alweer.

Wij titeren ook met de hond bij Froukje Seip en die tekent ook voor meerdere jaren af als de uitslag dat toelaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:54

Ik vond titeren voor rabiës voor onze hond toen vrij duur en vooral het bloed afnemen ook veel minder prettig voor de hond dan gewoon een vaccinatie prikje of neusdruppel. Nu is dat wel een tijdje terug maar ik kan me niet voorstellen dat bloedprikken heel anders is geworden. Ik zou het zelf dus geen meerwaarde vinden om te titeren om een vaccinatie uit te stellen/over te slaan tenzij je hond of kat echt flinke bijwerkingen ervaart direct na het vaccineren. Als je katten en honden toch nooit in pension komen of meegaan op reis zou ik ook niet super bang zijn om voor een de vaccinaties een klein beetje uit te stellen dat geeft dan toch geen problemen met dat ze ergens niet welkom zijn denk ik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:58

liedje89 schreef:
Ik vond titeren voor rabiës voor onze hond toen vrij duur en vooral het bloed afnemen ook veel minder prettig voor de hond dan gewoon een vaccinatie prikje of neusdruppel. Nu is dat wel een tijdje terug maar ik kan me niet voorstellen dat bloedprikken heel anders is geworden. Ik zou het zelf dus geen meerwaarde vinden om te titeren om een vaccinatie uit te stellen/over te slaan tenzij je hond of kat echt flinke bijwerkingen ervaart direct na het vaccineren. Als je katten en honden toch nooit in pension komen of meegaan op reis zou ik ook niet super bang zijn om voor een de vaccinaties een klein beetje uit te stellen dat geeft dan toch geen problemen met dat ze ergens niet welkom zijn denk ik.

De titer voor rabies is heeeeel anders dan de gewone vaccicheck titer (of evt de rapid. )
Voor Rabies moet deze via een extern lab en dat is duur plus dat er meer bloed afgenomen moet worden.
Voor de vaccicheck of de rapid heb je maar een paar drupjes nodig. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:09

De cocktail voor honden hoeft maar 1 x per 3 jaar, en is niet verplicht, tenzij je hond in pension of naar een hondenschool gaat, het is wel verstandig. Maar vaak zijn honden hun hele leven beschermd na de pupentingen, dat weet je als je titert.

Kennelhoest en weil is alleen verplicht voor pension, als hij niet naar pension gaat zou ik nog eens goed nadenken of je deze entingen wel wil geven. Vaak worden honden zieker van kennelhoest als ze de enting hebben gehad en besmet worden. En heel veel honden krijgen nooit kennelhoest, het is een verkoudheid die meestal vanzelf weer over gaat. In uitzonderingsgevallen krijgen honden longontsteking.

De weil enting is een rotenting en niet geheel ongevaarlijk.

Om de hond mee te mogen nemen naar het buitenland is alleen een rabiësenting verplicht, die is ook 3 jaar geldig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:16

Dit zijn de vaccinatieschema's voor honden en katten:

Afbeelding

Afbeelding

Rabiës hoef je alleen te enten als ze mee naar het buitenland gaan.

Bij de basisvaccinatie van de kat hoort dus 9 maanden tussen de tweede en de derde enting te zitten. Het schema van kat 2 klopt dus.
Hetzelfde geldt voor de hond.

Ik zou het zelf denk ik stapsgewijs naar elkaar opschuiven. Omdat bij de hond en bij kat 2 nog sprake is van een basisvaccinatie, zou ik daar niet teveel willen schuiven in de datum. Ik zou kat 2 en hond dus op het aangeraden tijdstip vaccineren. Kat 1 zou ik met de hond mee enten. Vervolgens het hele zooitje volgend jaar op het moment van kat 2 enten.

Dus:
Kat 2: 30-8-2020
Hond en kat 1: 21-12-2022
Alledrie: 30-8-2022

Zo voorkom je dat er teveel of juist erg weinig tijd tussen de entingen zit.
Je ent op deze manier kat 1 twee keer met een tussenpoos van 9 maanden en hond een keer extra met een tussenpoos van 9 maanden.

Ik zou trouwens wel even afwegen of het echt wel zo handig is om in één keer met twee katten en een hond naar de dierenarts te gaan, lijkt mij zelf wat veel gedoe. Je zou ook de vaccinaties van de katten gelijk kunnen trekken en de hond op z'n eigen moment blijven enten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:21

Dat zijn de vaccinatieschema's zoals dierenartsen graag zouden zien dat je je dieren ent.

Er is niets verplicht (alleen rabies voor het buitenland) en je beschermt ze ook niet extra als er nog antistoffen aanwezig zijn, want dan doet zo'n enting niets, dan druk je er dus voor Jan met de korte achternaam een enting in. Het is wel leuke omzet voor de dierenarts.
Steeds meer pensions accepteren ook titerbepalingen dus ook daar hoef je het niet voor te doen.

Mijn honden zijn voor het laatst geënt in het jaar dat ik ze kreeg, daarna titer laten bepalen en die is nog steeds goed. We zijn 10 jaar verder. Alleen rabiës krijgen ze. Ik ben niet tegen enten, maar een beetje kritisch zijn mag best, iedere keer een enting is ook een aanslag op het lichaam van de hond.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:48

Dat zijn de vaccinatieschema's waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze het dier optimale bescherming bieden :) De dierenarts volgt over het algemeen die wetenschappelijk onderbouwde schema's op.

Overigens wil dat natuurlijk niet zeggen dat het verkeerd is om het op een andere manier te doen.
Titerbepaling is ook zeker een optie.

Maar deze schema's zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen en weldegelijk op onderzoek gebaseerd. Dat minder vaak enten in veel gevallen ook mogelijk is klopt wel. Maar je wil graag dat (vrijwel) alle dieren goed beschermd zijn door een standaard vaccinatieschema aan te houden. Dus met het herhalen van vaccinaties ga je op het punt zitten waarbij je bij de eerste dieren ziet dat de bescherming niet meer voldoende is.
Op individuele basis kan je inderdaad heel goed "op maat" vaccineren aan de hand van titerbepalingen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:01

Ik ben vooral benieuwd wat het probleem is aan de gespreide data? Als je het goed op de kalender zet is er toch niks aan de hand?

Voor onze zes honden heb ik een aparte jaarkalender. Daar staan hun afspraken op. Geënt zijn ze inmiddels al jaren niet meer, wij titeren ook. Ze moesten afgelopen maanden allemaal en zijn bijna allemaal afgetekend voor drie jaar.

Maargoed, terug naar de kalender. Daar staan dus hun DA, fysio, trimafspraken en wedstrijden op. Aan het begin van het jaar pak ik de boekjes erbij en kijk ik wie wat wanneer moet krijgen.

Zo hadden we deze maand bijvoorbeeld twee Rabiës entingen en in december nog een, plus dan de afgelopen maanden de titerbepalingen.

Werkt toch net zo handig, of?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:18

Toevallig heb ik vandaag onze kat laten titeren. Hij is vorig jaar geënt en had antistoffen genoeg, hij hoeft drie jaar niet weer getest te worden. Ik vind het een fijne manier om te bepalen of een enting zinvol is.
De rekening was 43.15 inclusief consult. Ik had afgesproken dat ik op de uitslag kon wachten (drie kwartier). Op die manier kon hij, als het wel nodig was om te enten, die meteen krijgen. Dan was er nog 50 euro bij gekomen.
Ik zie dat het al vaker is voorgesteld, dus een beetje dubbelop misschien. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:25

KimD de meeste dierenartsen hebben een gereduceerd tarief als je met meerdere dieren tegelijk komt. Dan betaal je niet 3 x een los consult maar bijvoorbeeld 2/3e daarvan. Jouw optie is niet zo voordelig dus!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:38

Hier gister laten titeren en de prijs was €57,50 voor de vaccicheck dmv sneltest dus na 10min de uitslag en omdat ze niet volledig beschermd was de enting zonder weil €15,50.
Het is voor nu duurder maar de ander is voor 3 jaar afgetekend dus dan is het niet duurder en geen on nodige entingen in die lijfjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:38

WillemYntJee schreef:
KimD de meeste dierenartsen hebben een gereduceerd tarief als je met meerdere dieren tegelijk komt. Dan betaal je niet 3 x een los consult maar bijvoorbeeld 2/3e daarvan. Jouw optie is niet zo voordelig dus!

Mijn DA doet dat ook, ook als ik verdeeld over het jaar kom, alle huisdieren staan onder mijn naam. Ik betaal €8,95 per consult.

Wat betreft de kosten van titere,:

Wij betalen voor het titeren €50,- per hond.

Wij hebben er dit jaar zes laten titeren, vijf volwassenen en één pup. De pup heeft alleen de DHP enting gehad en de controle titer, is afgetekend voor één jaar wat normaal is voor puppy's.

Vier van de volwassen honden zijn wederom afgetekend voor drie jaar wat dus maakt dat ze zes jaar geen entingen hebben gehad.

Nummer vijf moest een enting (dat wist ik echter al zonder titer) en die heeft ze gehad en we mogen volgende week voor de controletiter.

Vanaf vijf honden titeren krijg je korting bij onze DA en omdat wij die in één huishouden hebben krijgen wij die ene gratis.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 08:16

Onwijs bedankt voor alle reacties!
Er gaat wel een wereld voor mij open, hier is het er onwijs ingestampt om elk jaar de vaccinatie standaard te doen, en ook echt de tijdstippen aan te houden. Maar er is dus meer mogelijk.

Ik ga mij er verder in verdiepen :)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:06

Ik doe ook geen weil en heb vaccinaties die worden afgetekend voor 3 jaar. Alleen de jongste krijgt die nog, mijn dames van 11 jaar krijgen al een paar jaar geen entingen meer.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:38

Bij een volwassen hond die als pup volledig gevaccineerd is kan je best een titerbepaling laten doen. Titeren mag nooit een vervanging zijn van de basis vaccinaties op 9 en 12 weken!

Persoonlijk zou ik de hond en de jongste kat zeker nog eens laten vaccineren zodat ze gewoon goed beschermd zijn. Daarna zou een titerbepaling wel een optie zijn. Maar of je nou hervaccineert of titert: ze moeten in beide gevallen naar de dierenarts gesleept worden en in het slechtste geval ben je de kosten voor titeren + vaccineren kwijt. Ik zou zelf dus gewoon hervaccineren :+
Laatst bijgewerkt door Franciee op 18-05-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:45

Franciee schreef:
Bij een volwassen hond die als pup volledig gevaccineerd is kan je best een titerbepaling laten doen. Titeren mag nooit een vervanging zijn van de basis vaccinaties op 9 en 12 weken!

Waarom niet?
Onze fokker deed ook aan titeren en wij hebben het overgenomen. Zo bleek hij met 7 en 9 weken nog genoeg antistoffen te hebben.
Met 12 weken is hij geënt en daar doet het 4 jaar later nog steeds mee.