Allereerst, ja ik ben zo iemand die een ongewenst nestje konijnen heeft gekregen. Nee, ik ben niet onbezonnen te werk gegaan (om deze reacties alvast te voorkomen).
Het zit namelijk zo. Ik heb vorig jaar november een mannetjes konijn gekocht. Een vreselijk lief dier. Ik had hem als binnenkonijn maar buiten vindt hij vreselijk leuk dus besloten dat hij vanaf zomer dit jaar buiten mag zit. Omdat ik niet wil dat hij alleen zit wilde ik er graag een voedster bij hebben. Maar ik wilde geen kleine konijntjes dus ik heb netjes mijn ram laten castreren, 6 weken gewacht, en een voedster die ik op het oog had erbij gekocht. Ze kunnen nu lekker door de tuin rennen en hebben een enorm groot hok. Dus voor hun een paradijs.
Twee weken later na aankoop kom ik bij het hok en ligt er ineens een nestje konijnen. De voedster heeft in het hok in een nacht tijd een nest gemaakt en de jonkies geworpen. In totaal 9 stuks.
Contact gehad met de verkoopster, maar het kon bij haar niet gebeurd zijn want het konijn zat met haar dochter in 1 hok. Nou vermoed ik dat haar dochter een zoon is en is ze dus zwanger geraakt van haar eigen zoon.
Na een dag is er eentje overleden en heb ik er nog 8. Ik heb het beste met ze voor en zorg dat ze een leuke plek krijgen. Nu heb ik 2 konijntjes die naar mijn idee niet goed groeien. Het gewicht is wel hetzelfde als de anderen alleen hebben ze niet overal haar.
Nu wil ik eigenlijk de hulp van bokt inschakelen. Is er iemand die dit ook meegemaakt heeft? Ik geef ze nu flesvoeding (speciaal konijnenmelk besteld) maar dat eten ze nog niet goed. Nu twijfel ik dus ook of dat nodig is omdat ze wel hetzelfde gewicht hebben als de rest (60 gram bij 6 dagen oud). Of is dit een gevolg van inteelt?
Ik hoor graag of iemand dit al eens meegemaakt heeft.