Krijgen de puppy’s stippen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

Krijgen de puppy’s stippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 14:19

Hoi ik heb een vraag. Wij hebben een zwarte hond. Labrador x Drentsche patrijs is het. Die is laten dekken door een volle dalmatiër met stippen. De dalmatiër is toch homozygoot voor het stippelgen? Dit betekent dus dat de puppy’s sowieso gestippeld worden? Ik heb al bijgeleerd over paardengenen, maar met honden weet ik het niet precies.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Krijgen de puppy’s stippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:23

Als de pups zwart zijn kan de vader wel de stippen doorgeven maar die zie je dan niet. :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:48

Wat neonlight zegt inderdaad. Je hebt niet alleen het stippen gen nodig maar ook bont. Dalmatiers zijn extreem bont.
Bont is recessief in honden. Aangezien de teef een kruising patrijs is zul je waarschijnlijk wel bonte pups krijgen maar extreem bont waarschijnlijk niet.
De pups zullen dus waarschijnlijk grote zwarte vlekken hebben. De stippen komen waar de pups wit zijn.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:53

Ik vond dit: https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... cs-in-dogs
Is wel in het Engels. Daar kan ik trouwens niet vinden of wit dominant of recessief is. Is dat echt een gen, net als G en g bij paarden? Alle dalmatiërs zijn homozygoot voor 3 verschillende genen die te maken hebben met de stipjes las ik ergens anders.
Kan wit bv ook hieraan gekoppeld zijn?
Heeft iemand een goede link naar dat wit in honden? Vindt het erg interessant en wist er niets van :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:59

hasufel schreef:
Is wel in het Engels. Daar kan ik trouwens niet vinden of wit dominant of recessief is. Is dat echt een gen, net als G en g bij paarden? Alle dalmatiërs zijn homozygoot voor 3 verschillende genen die te maken hebben met de stipjes las ik ergens anders.
Heeft iemand een goede link naar dat wit in honden? Vindt het erg interessant en wist er niets van :D

http://www.doggenetics.co.uk/
Dit is wel een fijne site voor de basis van hondenkleuren.

Echt wit bestaat eigenlijk niet bij honden. Ze zijn of zo licht rood dat het wit lijkt(zwitserse witte herder bijv)
Of extreem bont zoals dalmatiers. Die zijn zo bont dat het in feite een grote witte vlek is.

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:34

Neonlight schreef:
Als de pups zwart zijn kan de vader wel de stippen doorgeven maar die zie je dan niet. :+

Bedankt allemaal! Maar is de vader homozygoot aangezien de ouders dalmatiër zijn van de vader?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:36

isa06x schreef:
Neonlight schreef:

Bedankt allemaal! Maar is de vader homozygoot aangezien de ouders dalmatiër zijn van de vader?

Dat wel, maar dat maakt niet zoveel uit.
Hondengenetica is flink ingewikkeld.

Ken een nestje kruising bruin gevlekte koningspoedel met golden retriever en de 10 pups waren allemaal pikzwart :+

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:07

Van schreef:
hasufel schreef:

http://www.doggenetics.co.uk/
Dit is wel een fijne site voor de basis van hondenkleuren.

Echt wit bestaat eigenlijk niet bij honden. Ze zijn of zo licht rood dat het wit lijkt(zwitserse witte herder bijv)
Of extreem bont zoals dalmatiers. Die zijn zo bont dat het in feite een grote witte vlek is.

Dank!
En @ts, dalmatiërs zijn voor drie bij stippen betrokken genen homozygoot maar hoe zich dat in heterozygote vorm naar uiterlijk vertaalt weet ik niet

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:25

Wij hebben een Dalmaat x Labrador in opvang. Ze is helemaal zwart, met wat wit op het hoofd, borst en pootjes. De witten vlekken hebben wat stipjes.