Parkietje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:39

Haffie_lover schreef:
Ik heb wel een beetje begrepen dat kruipers ECHT niet vliegen maar die van mij kan wel kleine stukjes als ze naar beneden gaat maar ze kan niet verder omhoog vliegen dan 40/50 cm


Ik heb wel gehoord dat het wat kan verschillen per vogel.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 10:40

mystery1980 schreef:
ziet er inderdaad niet zo gezond uit.
Vond de volgende info nog voor je:
http://www.parkietenfun.nl/ziekten/krui ... J4x76gzaUk
Zie daarin dat een pcr kan worden gedaan, wellicht kun je na overleg met een goede dierenarts een poepje langsbrengen voor een test.
Zo hoeft de vogel niet te reizen. Want parkieten kunnen inderdaad snel in de stress raken en in slechte conditie reizen is dan een risico.

Hoe oud is de vogel en was ze 3 maanden geleden nog wel in orde kwa gezondheid?


Denk je dat ze het wel gaat overleven (al deze kwaaltjes)?

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 19:24

Opeens bedenk ik me iets. Ze heeft de laaste keer perongeluk heel veel zout gehad. De buurvrouw zorgde voor onze vogeltjes en dacht dat de sepia er weer in mocht en nu ik hij een heel stuk leeg. Kan dat ermee te maken hebben?

Lukasje
Berichten: 11294
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:50

Naar de DA bellen kost niets. Wanneer ze medicijnen opstuurt natuurlijk wel.

Je bent erg bezorgd om je parkietjes en dat is erg mooi om lezen!

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:58

Ik weet helaas niks van vogels, maar ik weet dat bokker Cayenne vogels heeft en er erg veel van weet.
Misschien kun je haar een pbtje sturen :)

Lukasje
Berichten: 11294
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:09

Goed idee Laurora!

En TS , je kan je vraag ook in het vogeltopic stellen. Daar zitten naast Cayenne die erg veel van edelpapegaaien en valkparkieten kent, ook mensen met kennis van grasparkieten. Zeker doen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:19

Ik kwam het topic al tegen in mijn actieve topics :D
Het zou idd een kruipertje kunnen zijn. Een vogelarts kan dat vrij eenvoudig testen.
Sowieso zou ik het grasje even laten nakijken. Dan weet je het 100% zeker.
Het kan bijvoorbeeld ook een vitamine tekort of een parasiet zijn. Ook dat is vrij eenvoudig op te lossen, maar dan zal ze wel echt even door een vogelarts gezien moeten worden.
Nog een tip: Ga aub naar echt een vogelarts en geen gewone dierenarts. Die hebben er vaak te weinig verstand van en schrijven gewoon een antibiotica kuurtje oid voor.
Daar zijn jij en je vogeltje dus niet altijd mee geholpen.

In welke omgeving woon je? Dan kunnen we misschien meedenken welke vogelarts er bij jou in de buurt zit.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:46

Haffie_lover schreef:
Hikarii schreef:
Hoi TS, zit jouw parkietje alleen of met een vriend(innetje)?

En heeft jouw parkietje nooit slagpennen gehad (dus de lange veren van de vleugels) of is hij/zij deze recent kwijt geraakt? En hoe ziet de staart eruit?



Ja ze heeft zeker een vriendinnetje, een hele lieve zelfs :j
Ze heeft wel slagpennen had maar is die verloren. De staart ik wat dun (2 pennen) maar zo is die altijd geweest. Dus ze heeft nog een staart


Dat is fijn!

Als ze die is verloren en ook zo'n dunne staart heeft, dan vind ik het in combi met je foto best op kruipersziekte lijken. Maar het is handiger om naar een vogelarts te gaan.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 17:11

Cayenne schreef:
Ik kwam het topic al tegen in mijn actieve topics :D
Het zou idd een kruipertje kunnen zijn. Een vogelarts kan dat vrij eenvoudig testen.
Sowieso zou ik het grasje even laten nakijken. Dan weet je het 100% zeker.
Het kan bijvoorbeeld ook een vitamine tekort of een parasiet zijn. Ook dat is vrij eenvoudig op te lossen, maar dan zal ze wel echt even door een vogelarts gezien moeten worden.
Nog een tip: Ga aub naar echt een vogelarts en geen gewone dierenarts. Die hebben er vaak te weinig verstand van en schrijven gewoon een antibiotica kuurtje oid voor.
Daar zijn jij en je vogeltje dus niet altijd mee geholpen.

In welke omgeving woon je? Dan kunnen we misschien meedenken welke vogelarts er bij jou in de buurt zit.


Ik woon in weert dat licht in limburg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:17

Ik denk dat Hedwig van der Horst in Riel dan het dichtste bij zit, maar dat is nog 45 minuten met de auto.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 17:22

Oke maar ik ben bang dat mijn vogeltje dat niet overleefd :')

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:40

Bellen kun je altijd. En fotootjes opsturen. Als ze kruipersziekte heeft is dat volgens mij besmettelijk ook voor je andere vogeltje. Ik weet niet of ze bij elkaar zitten?

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 17:44

Ja ze zitten wel bij elkaar en daarom vind ik het ook raar want de nader heeft niks

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:19

Als je parkietjes niet uit hetzelfde nest komen, kan dat een hoop verklaren. Kruipersziekte treft jongen die in het nest zitten. Een volwassen parkietje vertoont meestal geen symptomen wanneer deze besmet raakt. Mocht het kruipersziekte zijn dan is er een grote kans dat deze het wel bij zich draagt. In princiepe kan het niet veel kwaad behalve dat je niet met de vogeltjes moet gaan kweken. Maar ik zou toch echt aanraden om in ieder geval telefonisch contact op te nemen met een vogelarts.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 20:46

Ja telefonisch heb ik gedaan maar toen kreeg ik het antwoord " als hij nog eet en drink is het goed" Daar had ik niet super veel aan. Maar misschien ook eens bij Hedwig van der Horst informeren. ;)

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:51

Dat is vaak wat je van een dierenarts te horen krijgt ja := Deze weten vaak helaas niet hoe en wat met een parkietje. Veel beter om bij een vogelarts te informeren dan :j

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:38

Wat heb je in de kooi hangen? Mineraalblokje, jodiumblok, maagkiezel, grit? Wat voer je haar?
Doet haar vriendinnetje iets tegen haar? 2 popjes gaat niet altijd goed namelijk.
Het is trouwens beter voor de pootjes om houten zitstokken in de kooi te hangen.

Je kan haar ook eivoer geven, dat geeft wat kracht. Kan je een ei koken en gewoon met schaal en al prakken (niet te lang in de kooi laten zitten)
Of eivoer uit de winkel.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 14:53

In de kooi hangt sepia en we hebben schelpen zand met mineralen en daar zitten ook wat kiezeltjes doorheen en daar weten ze regelmatig van. Ze krijgt voer van puik. Ik wil graag over stappen op extra vital. En de parkietjes hebben regelmatig ruzie ja. Vroeger was de ander de baas en dat was niet zo fijn, ze duwde de mijne soms van zijn stokje en kiko kan niet vliegen. Nu is de mijne de baas en is het een stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:04

Haffie_lover schreef:
In de kooi hangt sepia en we hebben schelpen zand met mineralen en daar zitten ook wat kiezeltjes doorheen en daar weten ze regelmatig van. Ze krijgt voer van puik. Ik wil graag over stappen op extra vital. En de parkietjes hebben regelmatig ruzie ja. Vroeger was de ander de baas en dat was niet zo fijn, ze duwde de mijne soms van zijn stokje en kiko kan niet vliegen. Nu is de mijne de baas en is het een stuk rustiger.


Wist je dat schelpenzand niet zo gezond is voor hun longen? Beukensnippers zijn een stuk beter :)

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 15:15

Oke super bedankt voor de tip

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 15:20

Ook wilt mijn vogeltje nooit uit me hand eten als hij buiten de kooi is want dan wilt hij ALLEEN MAAr terug naar de kooi. Hij wilt zelf geen trostgierst

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:51

Haffie_lover schreef:
Opeens bedenk ik me iets. Ze heeft de laaste keer perongeluk heel veel zout gehad. De buurvrouw zorgde voor onze vogeltjes en dacht dat de sepia er weer in mocht en nu ik hij een heel stuk leeg. Kan dat ermee te maken hebben?


Sepia is toch vooral kalk? Ik heb nooit gehoord dat er veel zout in zou zitten. Onze parkieten hadden het ook altijd.

Ik weet wel dat er heel wat kwaaltjes zijn waardoor papegaaiachtigen kaal worden, denk dat een dierenarts je wel verder kan helpen. Heeft hij geen veerluis?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:06

Sepia is idd erg zout. Hier staat het uitgelegd: http://schildpaddenforum.net/index.php? ... 39.30;wap2
Mijn vogels krijgen het alleen tijdens de kweekperiode omdat ik een aantal dames heb die dan een absurde behoefte aan kalk hebben, waarschijnlijk voor het vormen van de eischaal.
Maar het liefste zou ik het helemaal niet geven.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:13

Cayenne schreef:
Sepia is idd erg zout. Hier staat het uitgelegd: http://schildpaddenforum.net/index.php? ... 39.30;wap2
Mijn vogels krijgen het alleen tijdens de kweekperiode omdat ik een aantal dames heb die dan een absurde behoefte aan kalk hebben, waarschijnlijk voor het vormen van de eischaal.
Maar het liefste zou ik het helemaal niet geven.


Lees even de tweede en derde post van jouw eigen bericht, dan zie je dat sepia niet erg zout is. Bovendien is sepia erg licht, voor je er een kilo van ophebt...

Citaat:
1kg sepia bevat dus 1,27 g natrium/kg
Carmix bvb bevat 1,6 g natrium/kg


en zelfs als je het in de laatste optelling neemt, kom je op 2,5 g zout per KILO sepia.

Kortom, ik denk niet dat de sepia de oorzaak van dit probleem is.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:32

Hevonen, Cayenne is, volgens mij, de on-officiƫle bokt vogel-expert. Sepia zal vast niet de oorzaak van het probleem zijn en dat zegt ook niemand. Maar het draagt ook niet bij aan de oplossing.