Wat leuk dat er zoveel reacties zijn! Met zo'n specifiek probleem had ik dat niet helemaal verwacht. Ik ga even reageren
Yenni schreef:Die laatste optie vind ik gevaarlijk voor jou en de hond, en in mijn ogen niet diervriendelijk want je sluit ze toch op in een onnatuurlijke houding. Als de hond een keer veel beweegt raak je uit balans en kan je vallen..
Ik snap dat het heel lastig is. Opzich heb je wel het uiterste van 2 honden.
Een vriendin van mij heeft een border collie en een chihuahua. Die chihuahua loopt met gemak een ronde van 3 uur door het bos, iedere dag weer. Hij word niet gedragen maar mag gewoon lopen.
Je probleem ligt bij de herder want deze valt uit naar andere honden. Nu heb je het probleem van je herder "opgelost" en word de corgi een probleem. Ik zou investeren in een gedrags coach voor je herder zodat je weer op je gemak kan gaan wandelen. Je kunt niet van je corgi verwachten dat deze met de korte pootjes het tempo bij houd van een grote reu aan de fiets.
Succes met het vinden naar een oplossing

Wellicht heb je gelijk, ik zie op youtube echter wel filmpjes van honden die het leuk vinden. Vindt het ook niet zo een hele onnatuurlijke houding voor mijn corgi, Want ze ligt altijd het liefste rechtop op haar kont, met haar voorpoten op een kussen, als een stokstaartje. Het ziet er niet helemaal normaal uit
Maargoed, dat is wat de corgi charmant maakt zullen we maar zeggen. Rugzakje heeft echter ook niet mijn voorkeur ivm veiligheid. En misschien heb je helemaal gelijk hoor! Hoopte daarom ook op ervaring oid.
Mijn moeder is gediplomeerd hondengedragstherapeut. Nou lopen de kids bij de tandarts ook altijd met gaatjes zullen we maar zeggen
Maar aangezien het waarschijnlijk hormoongestuurd gedrag is (volle reu die gedekt heeft, en ooit bloed geroken heeft) gaat die training een heel lange weg worden. Niets is onmogelijk
Maar ik vraag me af of ermee leren leven niet meer winst heeft. Desnoods laat ik ze alsnog gewoon apart uit, dan gaat daar denk ik nog steeds minder tijd in zitten dan ál die training met waarschijnlijk een gemiddeld resultaat waardoor ik alsnog altijd met de zenuwen zal zitten tijdens het wandelen.
Citaat:
Mijn buren hebben een krat op de bagagedrager gemonteerd, werkt goed. Hun hond kan er los in maar je kunt de hond er gewoon met een tuigje in vastzetten.
Ik heb ook naar dit soort dingen gekeken, maar helaas overschrijdt ze net de gewichtsnormen voor een mandje/krat.... Als iemand iets weet zou dat top zijn! Een bakfiets zou wel eens te proberen kunnen zijn
Gaat op[ het lijstje van te proberen dingen.
Citaat:
Hoe gedraagt je herder zich naast de fiets? Kan je niet met twee honden tegelijk fietsen? Ik fiets al jaren met twee (soms drie) honden tegelijk, gaat altijd goed maar dan moeten ze zich wel gedragen natuurlijk. In principe moet een corgi prima naast de fiets kunnen. Jarvis van thedutchcorgi (zij zit ook op bokt maar ik weet haar naam even niet) fietst ook veel met haar corgi.
De herder gedraagt zich top, en mocht hij een incidentele uitspatting hebben wordt dat goed opgevangen door de springer. Ik denk alleen niet dat Pavlov het tempo van de herder heel lang bij kan houden, want fietsen met Hoppa is meer een soort bikejoring (hoewel zijn tempo wel goed te reguleren is met commando's). We kunnen het iig wel eens proberen!
Citaat:
DiantaM schreef:
Ze is sowieso nogal vocaal ingesteld, maar het klinkt echt alsof je een oerang oetang met stroomschokken teasert. 
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar ik heb me suf gelachen om deze tekst.
Maar echt, woon in een studentenstad. Kwam een meisje met gangsterkleding en gangstervrienden langsgefietst, die schrok zich helemaal de apennootjes
Toen wist ze zich niet zo goed een gangsterhouding te geven, en begon ze in het kader van haar imago de heleboel bij elkaar lopen schelden
Zit je daar al half in paniek omdat je corgi doet alsof ze sterft. Krijg je dat ook nog over je heen. Je maakt wel wat mee met zo'n hondje.
Femke_Tweety schreef:Is dat vocale omdat ze bij de herder wil zijn?
Of omdat ze zich met haar eigen herder genen gewoon heel graag bemoeit met alles waar actie is en waar ze niet bij kan?
Corgi's zijn natuurlijk halve herdertjes (letterlijk, genetisch zijn ze volledig herder) en herders zijn nou eenmaal nogal regelneven.
Hoort erbij, daarom zijn ze ook leuk.
Maar hoe minder je zelf regelt hoe meer een herder dat gaat doen.
Voordat je gaat nadenken over welke strategie je gaat volgen moet je dat eerst duidelijk hebben.
In dat eerste geval zit het vooral in zorgen dat ze die onrust van weg bij de roedel niet voelt (mand voorop fiets??)
In het tweede geval zit het er vooral in dat je duidelijk maakt dat ze prima een mening mag hebben, maar dat jij uiteindelijk bepaalt én dat ze haar mening niet continue ongevraagd als een geteaserde orang oetan hoeft te geven.
En dat zit dan meer in jouw houding.
Duidelijker zijn in hoe jij het wel, en ook duidelijker zijn in hoe je het níet wil.
Maar dat zit in consequent zijn, en duidelijk zijn.
Als jij daar moeite mee hebt (en zo klinkt het uit je verhaal) gaat dat een grote uitdaging worden.
Het is het eerste. Zonder de herder vindt ze het prima om in de kar te gaan. Dan vindt ze het zelfs leuk! De kar staat in de woonkamer als bench, en ze zoekt hem ook altijd op als ze rust wil.
Denk ook wel dat ik redelijk consequent ben. Probleem met de herder is dat het een ex-dekreu is. Mijn moeder heeft hem, als gedragskundige, altijd geleerd om andere honden te negeren door hem af te leiden waardoor hij altijd goed met andere honden kon. Eerste jaar dat hij bij mij was dacht ik alleen maar " jeetje wat fantastisch..... Een volle dekreu, en hij is ook nog leuk met andere honden" en dus liet ik hem lekker buitenspelen met andere honden. Stom, maarja. Eerste "eigen" hond. Volle dekreu. Niet superhandig. Was ook niet echt een keuze, want het klinkt cheesy: maar hij koos mij.
Ik weet niet of het een spontane oprisping van testosteron was of dat er een conflict was over een bal of stok, maar na een jaar ging dat dus ineens mis en is het niet meer goed gekomen. Deze maand zijn zijn balletjes er definitief afgegaan (chemische castratie deed weinig voor zijn gedrag) en laatst ging hij ineens snuffelen aan het hek van het loslaatveld naar een andere hond zonder uit te vallen en liet hij zich ook nog terug roepen. Dus fingers crossed, dat het echt vooral hormonale frustratie was en dat het beter wordt. Maar dat wordt alsnog een lange weg met een "bange" baas en trial en error in een gecontroleerde omgeving.
Alle mandjes die ik kan vinden zijn voor max. 12/13 kg, . Ze weegt rond de 17 kg, dus dat durf ik niet zo goed. Mocht iemand ergens een grotere mand kunnen vinden houd ik me aanbevolen. Qua corrigeren twijfel ik ontzettend, en dat voelt ze natuurlijk ook. Maar als ze echt bang is dat ze gescheiden wordt van de roedel, maak je het trauma natuurlijk alleen maar groter als je boos wordt. Als ze gewoon haar mening wil geven zoals jij zo mooi omschrijft, is een correctie wel meer op z'n plek.
Limoen schreef:Kan je corgi niet 5 km fietsen? Ik ken iemand met een corgi die heel sportief en actief is. Die fietst ook enz. Volgens mij zit ze trouwens ook op bokt.

(Jep: Tigress. Heb haar even een PB gestuurd)
Ik zou haar denk ik idd ook mee laten lopen naast de fiets tot ze moe wordt of jij denkt dat het genoeg is geweest. En dit ook opbouwen met haar natuurlijk. En daarna in de doggyride. Of een bakfiets kopen voor honden? Babboe heeft bijvoorbeeld een speciale Babboe Dog.
Zo'n bakfiets lijkt me wel wat. Ga ik eens naar kijken.
5 km gaat wel lukken met wat training, maar met de herder fiets ik langer. Zou ideaal zijn als dat beide kan, of na 5 km in de doggyride. Maar ga sowieso eens met haar kijken hoe het gaat met haar naast de fiets.
Goof schreef:Andere optie: leer de herder een muilkorf dragen (en steek toch nog wat tijd in opvoeding) zodat hij wel lekker mee kan wandelen. Dan kan je met beide honden lekker wandelen in een losloopgebied.
Hij kan loslopen met muilkorf, maar heeft toch 2x een hond aangevallen met muilkorf. Eerste was een oen van een baas ook. Liep 2 km van zijn hond vandaan (nergens te zien). Zijn hond rent op Hoppa af, ik probeer hem nog te vangen maar grijp mis. En Hoppa duikt er bovenop. Had Hop meteen, maar baas komt aanrennen en begint meteen te schreeuwen over schadeclaims en dat zijn hond gewond was en weet ik veel wat. Dat was helemaal niet zo, maar niet echt je ontspannen wandelingetje dus. Woon ook in de randstad, dus veel mensen (met veel honden) en weinig natuur waar al die honden terecht moeten.
Andere keer was gewoon echt ruk, want die hond was supernederig en deed alles om aan te geven dat hij onderdanig was (op rug, piepen etc.) en Hoppa ging gewoon door. Hond had geen fysieke schade, maar mentaal is het ook ingrijpend voor zo'n beestje. Dus dat was wel het moment dat ik dacht, dit gaan we ook niet meer doen..... Verder luistert hij supergoed, hij kan alles. Blijf, hier, etc. En hij is super gewillig en vindt het fantastisch om samen te "werken" (lees: commando's te gehoorzamen). Behalve als hij dus de waas van een andere hond in de buurt krijgt. Niet alle honden overigens, maar dat doet er weinig toe.
Kaus schreef:marleen_usar schreef:Corgi,s mogen niet te ver rennen, ik heb corgi,s gehad en 1 die was liever lui dan moe en haar hele rug was versleten.De corgi van mijn moeder had ook erge slijtage en een hernia iets wat vaak voor komt bij dit ras. Uiteindelijk was hij verlamd en liep hij met een rolstoel.
Ik heb zelf nu een fietskar die is ideaal.
Corgi's zijn van nature werkhonden, koeiendrijvers. Zijn die al zo kapot gefokt dat ze niet eens meer naast de fiets kunnen lopen?
Dat valt wel mee. Mijn moeder fokt ze. En Duitse herders. Stuk minder problemen met corgi's dan met Duitse Herders. Maar je moet wel even in achting nemen dat ze pootjes van 7 cm hebben, en een flink (en dus zwaar) lijf. Dus erg hard gaan ze niet. En trappen lopen is ook niet zo verstandig met zo'n anatomie. Ze zijn gewoon kwetsbaar door hun lange rug. Maar relatief weinig genetische problemen in de corgiwereld. En een stukje rennen kunnen ze ook wel. Alleen niet per se op het tempo van een hond die 4x langere poten heeft. Heb je dan ook nog een corgi die van wilde capriolen houdt (en welke corgi doet dat niet
) moet je gewoon echt oppassen.
Tigress schreef:Ik fiets met de mijne, max een kilometer of 5
Ondanks dat de mijne al vanuit de fokker heeft geleerd dat een fietskar je niet zal vermoorden, gedraagt hij zich wel zo wanneer hij erin zit. De oerkreten van een hond die verwacht dat hij elk moment kan worden opgegeten door zo'n kar...magisch

leuk ook voor omstanders die dan gelijk bedenkelijk kijken

Het nadeel van fietsen met de herder erbij is natuurlijk snelheid. Wanneer we 5 km doen, is dat grotendeels in draf. De draf van herder vs corgi wordt een dingetje dan als je ze samen doet.
Ik denk dat je in dit geval het beste kleine stapjes kan nemen in het oefenen en opbouwen met de kar wanneer Hoppa ernaast loopt. Misschien eerst gewoon lopend, dus nog niet eens fietsend, zodat ze met kleinere stapjes leert dat het goed komt.
[ [url=m/eyZQVY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fantastisch
. Ja corgi's en hun geluiden. Ik hoop dat ik ooit nog een keer een symfonie kan maken met alle bizarre geluiden die pavov ooit de wereld in heeft gebracht. Never a dull moment with...
Ik lig echt dagelijks dubbel om haar gebrabbel.
Thanks voor de tips. Ik ga oefenen, en opbouwen met Hoppa erbij!
ChristaMoor schreef:Wij hebben onze mechelse herder in een doggyride. Zodat we flinke afstanden kunnen fietsen met onze al bejaarde hond. Vorige jaar gestart hiermee. Ze gaat er graag in, maar éénmaal in de kar lijkt het alsof ze vermoord wordt. Tot we aan het fietsen zijn. Zolang mijn man achter de kar blijft fietsen, gaat het prima en is ze redelijk stil. Gaat hij naast me of voor me fietsen, dan breekt ze de kar af. (met geluid dan, ze komt er niet doorheen) Dus met twee mensen fietsen en de herder achter de kar, zoals bovenstaande optie, zou een oplossing kunnen zijn.
Dit is inderdaad het probleem. Het is inderdaad wel eens een goed idee om te kijken wat er gebeurd als we achter de de kar gaan fietsen met de herder. Dan moet hij zich wel flink inhouden qua tempo, maar dat gaat wel lukken denk ik. Thanks!
Citaat:
En als je met beide honden weggaat is dat dan met 1 fiets met de doggyride erachter en de herder ernaast? Dan zou het een optie zijn om met 2 fietsen te gaan en uit te proberen of het helpt als de een voor fietst met herder of juist erachter.
Beide geprobeerd. Met 1 fiets gaat beter, omdat ze dan dichter bij elkaar zijn. Erachter fietsen met de herder heb ik eigenlijk niet geprobeerd, omdat ik het Hop wel gun om even flink zijn benen te strekken in de vorm van een flink galopje. Maar dat moet eigenlijk wel kunnen en moet misschien ook wel schelen met Pavlovs paniek.
Dank voor alle tips
Ik ga sowieso even proberen om met Hoppa erachter te fietsen. Ik ga ook eens kijken hoe zij het zelf naast de fiets doet (op aangepast tempo) en wat er gebeurt als ze moe is. Ik heb een flinke kluif voor haar gekocht en vulling voor kong, dus misschien dat dat nog helpt. @Liedje89, dat is inderdaad een risico, ze hebben een extreem hoge pijngrens en lopen zichzelf makkelijk voorbij. Dus dat is wel echt iets om rekening mee te houden en voor ons om het te doseren als baas.
De bakfiets is ook een goede suggestie! Mocht bovenstaande niet werken ga ik die eens huren om te proberen. En mocht iemand suggesties hebben voor een mandje waar een flinke corgi (rond de 17 kg) in kan zou ik dat ook heel graag eens proberen!