VillaNeusjes schreef:Ik ben geen fan van koelvesten met gel of water. Het lastige namelijk is dat je hond er niet van weg kan komen en elk jaar weer zijn er honden met huid wonden door die ondingen. Een koelmat met gel op basis van druk zou wel kunnen maar mijn honden liggen daar weer niet op.
Heb je hier (betrouwbare) bronnen van? Want tot ik die gelezen heb is dit echt onzin en onmogelijk.
TS, waarom wil je er een hond water? Want dan kom je uit bij een reflectievest en niet bij een koelvest, een koelvest werkt namelijk ten alle tijden met water omdat er verdamping moet plaatsvinden.
Om de juiste keuze in koelvest te maken moet je ervoor zorgen dat je weet hoe het werkt. Vesten die nat worden gemaakt werken door middel van verdamping. Het water dat door het vest is opgenomen verdampt en door de verdamping wordt er richting hond gekoeld.
Het is ook belangrijk om te weten waarvoor je het koelvest gebruikt, is het tijdens sporten, dus tijdens intense trainingen of iets dergelijks is het belangrijk dat je een koelvest hebt dat vooral vitale organen koelt. Dan kies je voor een vest wat vooral borstkas koelt.
Wil je het koelvest gebruiken voor in en om huis dan kun je beter een koelvest gebruiken wat vanaf de rug koelt maar waar de liezen vrij blijven. Dan kies je voor een koelvest/jas wat je nat maakt maar waar de verdamping op de rug plaatsvind.
Tijdens het wandelen in de zomer moet je nóóit zo'n koelvest aandoen want dan krijg je een disbalans in temperatuurregeling van de hond en er zijn honden die daar niet goed op reageren. Je koelt dus alleen tijdens pauzes, op gezette tijden of bij thuiskomst als de hond dat wilt.
Ik heb onze honden geleerd aan te geven of ze het koelvest bij thuiskomst aan willen of niet. Ze staan hier altijd in een emmer water klaar, als er een hond naar die emmer water loopt krijgt hij of zij het koelvest aan.
De jetstream is een fijn vest tijdens het sporten. Zit ook heel mooi onder een tuig wat eventueel nodig is om te sport te beoefenen. Er zitten verder niet veel frutseltjes aan waardoor het ook voor behendigheid of flyball gebruikt kan worden.
De swamp cooler is een super veelzijdig koelvest. Wij gebruiken deze vooral bij thuiskomst en als ze in de auto zitten op weg naar huis na een training (als ze het vest aan willen).
Deze water masters hebben wij een aantal jaar geleden in Engeland gekocht en die zijn gewoon fenomenaal! Die werken als een zeemleer en je ziet de verdamping plaatsvinden. Wij gebruiken deze thuis heel veel.