Reu of teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Reu of teef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 16:46

Heyhey!

Binnenkort zal er thuis een nieuwe viervoeter rondlopen! We hebben nu al een mannelijke golden retriever. Hij vertoont nooit rij- of dominant gedrag. Ons nieuw vriendje zal een franse Bulldog worden. Wat raden jullie nu aan? Liefst wil ik een teefje, omdat deze lichter en kleiner zijn. Is dit ideaal? Wat raden jullie aan of wat zijn jullie ervaringen?

We willen onze golden liefst niet castreren.

Natasjaa

Re: Reu of teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:57

Als je t bulletje dan wel laat helpen zou ik zeggen een teefje

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:04

Natasjaa schreef:
Als je t bulletje dan wel laat helpen zou ik zeggen een teefje

Dit ja, en anders zou ik zeggen een reu.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:13

Dan zou ik denk zeggen een reu, beste is een teef minimaal 1x loops laten worden, dan zou je ze anders een week of 3 gescheiden moeten houden als je teefje loops is. Gedrag van de reu is in die periode ook niet te voorspellen en je wil denk geen oeps dekking

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:14

Franse bulldog...dat zijn toch die hondjes met doorgefokte neusjes die bijna geen adem kunnen halen en dermate weinig mimiek hebben in hun gezicht dat andere honden ze niet goed kunnen lezen?

Je hebt twee opties: vrouwtje en direct laten steriliseren of mannetje erbij zodat je beiden niet hoeft te castreren tenzij ze raar gedrag gaan vertonen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:32

Beide zou kunnen. Zeker omdat de reu zo makkelijk is.
Normaal zou ik zeggen altijd combineren (reu teef) waar mogelijk. Maar genoeg gevallen van fijne reutjes (intact en gecastreerd) die gewoon goed gaan samen. En Goldens zijn meestal geen hele moeilijke honden.
Ik zou bij franse bulletjes wel goed letten op broodfok. Wat in veel kleuren maar ook snuiten heel duidelijk te zien is.

Als je voor een teefje gaat, laat je goed inlezen over het wel of niet Castreren van de teef.
De Uni in gent heeft hier meerdere nieuwe onderzoeken naar gedaan. (Waar hier gesproken word over sterilisatie bedoelen ze castratie omdat een gonodectomie een castratie is en bij teven geslachtsorganen verwijderd worden.)
https://vdt.ugent.be/sites/default/file ... 0Dutch.pdf

Eventueel, als je bang bent voor oepsnestjes is het Steriliseren van de reu ook een optie. Dan worden alleen de zaadleiders doorgehaald. Blijft hij hormonaal intact alleen niet meer vruchtbaar.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:08

Hutcherson schreef:
Franse bulldog...dat zijn toch die hondjes met doorgefokte neusjes die bijna geen adem kunnen halen en dermate weinig mimiek hebben in hun gezicht dat andere honden ze niet goed kunnen lezen?

Je hebt twee opties: vrouwtje en direct laten steriliseren of mannetje erbij zodat je beiden niet hoeft te castreren tenzij ze raar gedrag gaan vertonen.

Normaliter ben ik niet zo'n fan van het ongevraagde ''holier-than-thou'' wat je op Bokt vaak tegen komt, maar dit vind ik echt een heel goed punt. Franse bulldogs zijn echt ontiegelijk hard doorgefokte dieren met ongelofelijk veel rasgebonden, mensgemaakte gezondheidsproblemen die een gewoon ronduit slechte kwaliteit van leven garanderen.

TS, als je op zoek bent in het asiel (maar aangezien je zelf het geslacht gaat kiezen denk ik dat dat niet het geval is) heb ik niets gezegd, maar als je bij een fokker gericht op zoek gaat naar een ras als dit zou ik je wel willen aanbevelen je in te lezen over de mensgemaakte gezondheidsproblemen die Franse bulldogs ondervinden. Dat is namelijk iets wat mensen écht niet langer in stand zouden moeten houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:13

Fransozen lopen niet over van sociaal zijn. Zou dus persoonlijk wat dat betreft veilig voor een teef gaan. Wat betreft de gigantische lijst gezondheid problemen neem ik aan dat je wel op de hoogte bent... Zoek alvast een goede dierenarts waar je een goede band mee op kan bouwen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:16

Wij hebben altijd reuen gehad, nu 2 reuen samen.
Vorige hondje was ook een reu.
Dit ging ook prima.
Onderling tussen de honden is het altijd heel goed gegaan.
Samen slapen, goedmoedig naar elkaar, nooit gevochten o.i.d.
Teven kunnen toch wat bitcheriger zijn :)

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:15

Ik heb 2 reuen. Wel beide gecastreerd omdat ik geen hormonen in huis wil ( als ze er dan toch niks mee mogen).

Reuen zijn wat gemoedelijker en wat meegaander. Teven geven wat meer tegengas en staan wat sneller op hun streep.

Ik vergelijk het altijd met mannen in de kroeg en vrouwen die lopen te bitchen naar elkaar. Dat eerste gaat veel gemoedelijker. Moet wel opletten met Franse bull dat ze weinig kunnen communiceren met wat ze nog hebben ( oren en staart). En dat knorrende geluid niet bevordelijk is voor hun hondentaal.

Ik denk dat je minder conflict hebt als je een teef erbij neemt. Zeker als je de golden intact houd

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:42

Hier 2 reuen 2 teven.
Nooit ruzie nooit agressie.

Bij mijn moeder 2 reuen gaat ook prima.

Bij mijn zuster teef-reu gaat ook gewoon goed.

Hangt echt af van het karakter van de honden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:04

Denk nog even 2 x na of je wel echt een franse bull wilt. Officieel mag er niet eens meer met dat ras gefokt worden in Nederland.
Ik heb zelf ook een franse bull gehad. Is nog geen 4 jaar oud geworden. Vanaf pup moest hij al een paar keer geopereerd worden. Eerst cherry eye, toen melktanden die terug naar binnen groeiden. Daarna zijn neusgaten groter laten maken. Regelmatig oorontstekingen omdat de gehoorgangen te krap waren. Toen een flinke nekhernia, die geopereerd is. 4 maanden later plotseling overleden aan waarschijnlijk een hersenbloeding. Dus als je er aan begint zorg voor een grote spaarpot voor dierenarts kosten, want een franse bull goed verzekeren lukt ook al niet meer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:29

Als je de GR niet wil laten helpen: een reu erbij. Dan hoef je niet te klooien met uit elkaar houden tijdens loopsheid.

Maar wat al eerder wordt aangehaald: wil je echt een FB? Er zijn zoveel leuke, gemakkelijke en aanzienlijk gezondere rassen te vinden... Zoek in ieder geval héél goed naar een fokker die niet alleen bezig is met snuitlengte, maar ook met het verbeteren van de ruggenwervels, want pffff, daar heb ik al röntgenfoto's van gezien bij FB's...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:41

Wij hadden hier thuis een volle teef (Ierse setter), volle reu (husky), gesteriliseerde teef (rottweiler) en een gecastreerde reu (Flatcoated) maar echt nooit ruzie of gedonder gehad. Nu zijn mijn eigen honden en de 2 jongsten overleden, de rottweiler en husky.

Ik ga als ik weer voor een hond ga 2x voor een teef. Ben ook een merrie mens.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:43

Kabayo schreef:
Wij hadden hier thuis een volle teef (Ierse setter), volle reu (husky), gesteriliseerde teef (rottweiler) en een gecastreerde reu (Flatcoated) maar echt nooit ruzie of gedonder gehad. Nu zijn mijn eigen honden en de 2 jongsten overleden, de rottweiler en husky.

Ik ga als ik weer voor een hond ga 2x voor een teef. Ben ook een merrie mens.

Grappig, ik ben een merriemens maar heb toch liefst reuen - in mijn ervaring wat minder bitchy en ook geen ellende met loopsheden. Vriendinnen zijn ruinenmensen en hebben liefst teven. Blijkbaar is dat niet één op één gelijk te trekken, paarden en honden ;) :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:31

Loopsheden zijn ook prima op te lossen wat mij betreft :') Maar ik ben dan ook in de regel wel van mening dat de meeste teven waar niet mee gefokt gaat worden, beter af zijn om te laten helpen (vooropgesteld dat ik het wel belangrijk vind dat je je wel inleest over wat het allemaal wel/niet kan doen met de hond in kwestie). Hier dus idd wel ellende gehad met 1e loopsheid en schijnzwangerschap, wat inderdaad niet leuk was (maar met een opgroeiende reu kun je net zo goed problemen hebben in de fase waarin hormonen gaan opspelen oa) maar daar zijn we nu vanaf voor de rest van d'r leven. Verder zijn in mijn ervaring zeker bij sommige rassen de teven wel wat pittiger ja. Als ik dan bv. nu kijk bij mij naar de Oudduitseherder dan is dat in veel gevallen wel zo, lol. M'n dame is een echte regelteef, waar de reuen dat overall gezien toch wel een stuk minder hebben dat ze zich overal mee willen bemoeien :') Maar ze is wel heel erg zorgzaam, lief, oplettend en beschermend en vind daar over 't algemeen een fijne balans in.

Wij hebben in eerste instantie gekeken naar een reutje, al hadden we geen Echte voorkeur nog op dat moment. Het was meer; we hadden al een reutje gehad en nog geen ervaring met teefjes... Maar ik ben achteraf gezien toch heel erg blij met onze teef en dat het geen reu is geworden en dat ik die had moeten begeleiden met opspelende hormonen in een losloop gebied (waar wij graag komen) etc waardoor ze vaak met andere intacte reuen of die overal markeert, etc. dat zijn dan ook dingen waar je mee bezig gaat zijn/moet begeleiden/aandacht aan moet besteden, etc. Beiden hebben imo dus wel hun voor en nadelen en binnen een ras kan dat ook weer Net iets anders liggen. En dan is het ook nog vaak zo dat een individu, ongeacht geslacht, gewoon is zoals ze zijn natuurlijk en kan je reutjes en teven hebben die helemaal niet pittiger zijn, etc.

Mocht hier in de toekomst iets erbij komen, zullen we afhankelijk van het ras (omdat het misschien iets anders als een herder nog wordt) gaan kijken wat het beste past bij onze teef. Zal waarschijnlijk een reu worden. Maar ik denk dat ondanks dat ik persoonlijk het liefst weer voor een teef was gegaan dan, maar gevoelsmatig denk dat een reu beter gaat matchen bij onze hond, dus da's veel belangrijker natuurlijk haha. Maar dat is nog toekomst en hierin zullen we gewoon vooral naar karakters gaan kijken en wat matcht en komt geslacht op de 2e plaats. Met paarden ben ik echt een ruinenmens maar met honden denk ik dat ik toch wel een teven mens ben geworden :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-05-21 10:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:35

@CB hormonen en markeren is ook hondafhankelijk natuurlijk wel :j ik ken teven die markeren, en ik had zelf een reu voor de huidige die niet markeerde én ondanks intact zijn zich niet met andere honden (reu en teef) bemoeide. Maar in grote lijnen heb je wel gelijk ja. Dat regelen heb ik dus geen zin in haha.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:37

Skippy01 schreef:
@CB hormonen en markeren is ook hondafhankelijk natuurlijk wel :j ik ken teven die markeren, en ik had zelf een reu voor de huidige die niet markeerde én ondanks intact zijn zich niet met andere honden (reu en teef) bemoeide. Maar in grote lijnen heb je wel gelijk ja. Dat regelen heb ik dus geen zin in haha.

EDIT:

Toevallig net nog aangepast inderdaad: het is ook nog eens erg individu afhankelijk, dat zeker ja :j.
En binnen een ras kan het soms ook zeker nog verschillen. Zo vind ik een herder teef veel pittiger en bemoeizuchtiger dan een gemiddelde golden retriever teef bv. (om maar wat te noemen). maar daar speelt dan ook zeker nog een beetje ras typische kenmerken mee (maar ook de kunde of soms onkunde van een eigenaar). Maar zo vind ik een reu op sommige vlakken net zo goed een even grote uitdaging als ik soms zie hier hoe intacte reutjes kunnen zijn := Maar ook daar zie je vaak dat het ook samenhangt met de eigenaar en de opvoeding en hoeveel ze met hun hond bezig zijn ja of nee. Want ik ken intacte reutjes van vrienden die zo langs loopse teven lopen, maar ook een intacte reu die zelfs een week na Arya's loopsheid nog he-le-maal van slag was en 0,0000 luisterde naar eigenaar (maar die begeleiden de hond dan sowieso heel weinig imo en zijn weinig bezig met gehoorzaamheid) Dus dat speelt denk ik ook nog wel een rol in het hele verhaal.

Maar idd, je kunt het ook niet 100% over 1 kam scheren. Veel is afhankelijk van een individu zelf + ook nog veel andere factoren; wat maakt de pup/jonge hond mee, hoe wordt de pup/jonge hond begeleid en opgevoed, etc.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:41

Ja precies, wij zijn destijds bij een reu uitgekomen bij onze spaniel, want die zijn 'zachter en minder gedreven' en dat was als huishond wel een eis. Daarna bij reuen gebleven, omdat ze bij ons gewoon primair huishond zijn en drive niet zo belangrijk is. Jachthonden wel altijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:43

Ik zou voor het gemak dan een reu doen. Maar ik zou wel goed nadenken of je het fokken van zo'n doodziek en verpest ras wil sponsoren. Ook fokkers die claimen "Gezonde honden" te fokken met een "lange neus" fokken gewoon honden met ademhalingsproblemen. Je support met de aankoop van zo'n hondje de walgelijkheid van de mens. Namelijk honden ziek fokken voor eigen plezier. Want ze zijn zo "schattig" en ze knorren zo leuk.