Korstjes op hoofd poes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

Korstjes op hoofd poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 15:26

Hey bokt,

Voor ik iedereen over mij krijg waarom ik nog geen dierenarts hierbij gehaald heb, laat me even mijn verhaal doen.

We hebben recent een straatkatje in huis gehaald die er vrij slecht uitzag. Ik dacht in eerste instantie dat ze een vlooienallergie had omdat ze hier veel tekenen van vertoonde. Na een behandeling werd ze ook effectief beter. Maar helaas niet volledig.

Poes kan niet gepakt worden gezien we haar vertrouwen nog aan het winnen zijn dus even naar de dierenarts is een probleem.

Momenteel heeft ze nog steeds last van kaalheid/korstjes en kleine wondjes op het hoofd boven de ogen en de oren.
De oren zelf zijn vrij proper. En heel veel zien we ze niet krabben. Ik had ze hier natuurlijk graag vanaf geholpen en moest dit kunnen zonder traumatische rit naar de dierenarts zou dit helemaal geweldig zijn.

Ondertussen blijven we ze rustig laten wennen aan mensen zodat ze hopelijk in de toekomst wel gepakt kan worden door ons en behandeld. Momenteel kunnen we haar hoofd aanraken maar veel meer nog niet

Afbeelding

Ik heb ook een filmpje voor moesten er mensen meer beeldmateriaal willen.

Alvast bedankt :)

SweetVanille

Re: Korstjes op hoofd poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:57

Het is altijd wat kaler daar, hoort zo. Zou de wondjes met rust laten, lijkt erg oppervlakkig. korstjes vallen er vanzelf af

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:00

Plekjes rond de kop is meestal voedselallergie is mijn ervaring. Bij vlooienallergie zitten de wondjes vaker achterop de rug, bij de staart.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 16:04

In het begin had ze inderdaad plekken over volledig haar lichaam, deze zijn weggegaan door de ontvlooiing, maar deze blijven wel aanhouden.. ene moment is het ook erger dan de andere.

Ik gokte ook voedselallergie of toch oormijt ookal zijn haar oren echt vrij proper. Heel goed kan ik ze helaas niet bekijken. Geen katje om zonder handschoenen vast te nemen. Haha

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:55

Voor zwarte katten is een dunne(re) vacht heel normaal tussen de ogen en de oren, hebben mijn beide zwarte katten ook :-)!

Verder, wat voor voer/natvoer krijgt de kat nu?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:13

Als je het toch niet vertrouwt maar niet naar je dierenarts wil rijden, kan je dierenarts niet aan huis komen? Ik weet niet wat de regeling bij jullie praktijk is (mijn vader doet het bij enkele gevallen, tot ergernis van mijn moeder).
De plek doet me denken aan wat mijn pony had jaren terug, maar denk niet dat dat te vergelijken is.
Heeft de kat er echt last van?
Het kan ook stress zijn, mijn nieuwe paard (gestresst dier, amper wat gewend) heeft veel haaruitval omdat ze nu aan het 'resetten' is op haar nieuwe plek. En ik ken ook alpaca's die door stress of 'resetting' haar verliezen. Hetzelfde met verschillende kleine huisdieren. Hoe lang heb je haar en wanneer is ze behandeld? En hoe is ze in omgang? Kan me best voorstellen dat dit een flinke mentale ommezwaai is.
Als ze er geen last van heeft, het niet verergerd en de dierenarts niet kan komen, zou ikzelf niet zomaar gaan prutsen. Het soort voer is overigens nog wel een goede optie, zoals hierboven werd gezegd.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:23

Ik weet niet hoe veel wondjes/korstjes het zijn?
Maat hier is al een tijdje het teken seizoen weer. Onze avontuurlijke kat komt dagelijks met een nieuwe teek thuis. Als we die teek verwijderen (of er af valt in jouw geval) krijg je ook zo,n wondje met korstje

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:34

Lijkt ook wel op plekken van vlooienallergie. Ze kan wel ontvlooid zijn maar door allergie kunnen ze alsnog last krijgen als er een keer een enkele vlo bijt. Die gaat dan wel dood maar dan is de 'schade' al gedaan eigenlijk
voedsel is idd ook een goeie om te checken

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:04

Mijn kat heeft ook dat soort plekjes en heeft voedselallergie.