Slaap poot? Of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Slaap poot? Of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:22

Hoi lieve bokkers.
Ik vroeg mij af of iemand van jullie dit herkend. Zal het proberen zo duidelijk mogelijk op te schrijven.

Fenna heeft sinds begin dit jaar een opsta probleem. Hoe het precies komt weet ik niet. Het gebeurd binnen / in haar buitenhok. Ze gaat lekker liggen slapen en daarna komt ze niet meer omhoog. (Voordat er verwarring ontstaat. Soms komt ze niet omhoog. Niet altijd) Ik zat te twijfelen tussen een slaap poot omdat ze vaak wel lang ligt, of zou er meer loos zijn? Natuurlijk jullie zijn geen dierenartsen. Maar wellicht hebben jullie een idee of een ervaring

Paar feiten
Krijgt brok, niet onveranderd
Is een boerderijhond , loopt op het erf , soms een wandeling. Nooit lang.
Is een blije hond, mankt niet, oogt gezond
Heeft de ziekte van addison
Ze is een halfjaar tot een jaar kreupel geweest linksvoor. Hele tijd gedokterd. Nooit geweten wat het is geweest. Ze is daarna nooit meer kreupel geweest
Voldoende beschikking over water
Als ik haar ondersteun (arm onder buik) piept ze. Ze kan niet op haar poten staan. Poot linksvoor houdt ze gebogen en krijgt ze niet recht. Ze lijkt vanaf haar rug verlamt
Het duurt soms 10 minuten en op het eerste filmpje anderhalf uur

Er is contact geweest met de dierenarts destijds , video erbij gestuurd. Er konden verschillende oorzaken voor zijn. Dan zouden we dat moeten onderzoeken. Alleen na dit filmpje heb ik het een hele tijd niet meer gezien. Tot gister en vandaag.

Toen met haar kreupelheid is ze op röntgen gezet. Geen HD. Hieronder uitleg:
LV elleboog pijnlijk bij passieve beweging onder exorotatie. Rechter elleboog normaal, andere
gewrichten geen klinische afwijkingen. Rontgen: heupen HD A, mooie kommen , iets ruime aansluiting, geen
botveranderingen , goede Norbergwaarde. Ellebogen: LV geen aanwijzingen voor OCD, LPA, LPC of
incongruentie. Alleen wat sclerosering ulna waar deze tegen de radius aan ligt. Is dit de verklaring voor de
kreupelheid en wordt dit veroorzaakt door reactie in het ligamentum radio-ulnare?
R. elleboog is klinisch normaal, echter op de APMO opname lijkt een los framentje voor de radiuskop te
liggen en is het LPC veel minder mooi afgetekend dan L. R elleboog sterk verdacht van LPC/crumbled proc.
coronoideus. Vervelend probleem dat de afwijkingen net gekruist zijn met de klinische klachten.
diagnose : HD A
L. elleboog enige sclerose ulna, lijkt ED vrij
R. ED met botveranderingen, mogelijk LPC
Foto:
Afbeelding

De video die naar de dierenarts is gestuurd. Ben er dus niet heen gegaan omdat het bij deze keer is gebleven (en 2x daarvoor nog eens)
https://youtube.com/shorts/k5YniJGbsVo?feature=share

Vandaag wou ik haar ondersteunen, dat wou dus niet want ze begon te piepen. Hier kwam ze net omhoog na 15 minuten niet kunnen staan.
https://youtube.com/shorts/T8HkAs11Ovw?feature=share
Dit filmpje iets later op de ochtend gemaakt
https://youtube.com/shorts/JbSLhKZHlNk?feature=share
Sorry de video wil anders niet plaatsen dus even omslachtig zo

Natuurlijk gaan we naar de dierenarts mocht dit nodig zijn, maar wellicht snappen jullie mijn twijfel omdat het sporadisch voor komt. Niet dagelijks, niet elk moment. En zoals nu enkele maanden ertussen. Dus ik twijfel heel erg om nu alles over de kop te halen of afwachten wanneer het weer gebeurd. Ik weet het even niet. Want als ik bij de dierenarts sta gedraagt ze zich toch weer normaal :') Altijd zo met die dieren

Dus graag advies , verhalen, ervaringen of die schop onder mijn kont
Afbeelding

Kaus

Re: Slaap poot? Of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:33

Die foto's zijn 3 jaar oud, misschien een idee om nieuwe foto's te maken? Dan zou ik ook de rug erbij nemen. En misschien eventueel een CT scan van de rug. Jacob Deinum bij Dierenziekenhuis Drachten is een erg fijne orthopeed die je vast verder kan helpen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:35

Kaus schreef:
Die foto's zijn 3 jaar oud, misschien een idee om nieuwe foto's te maken? Dan zou ik ook de rug erbij nemen. En misschien eventueel een CT scan van de rug. Jacob Deinum bij Dierenziekenhuis Drachten is een erg fijne orthopeed die je vast verder kan helpen.

Ja ik weet dat ik nieuwe foto's kan maken
Wat vind je er verder van?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:38

Ik vind er niet zoveel van. Dit soort problemen zijn ontzettend lastig, vooral als je ze klinisch niet terug kan vinden. Ik ben in januari bij Jacob geweest omdat mijn hond heel slecht liep. Tig consulten en een CT scan verder en we zijn nog geen steek verder. Nu heeft jouw hond wel een aanduiding dat er wat mis is met de ellenbogen dus 'hopelijk' kan je daar op verder mar anders heb je denk ik een lang proces voor de boeg...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:39

Kaus schreef:
Ik vind er niet zoveel van. Dit soort problemen zijn ontzettend lastig, vooral als je ze klinisch niet terug kan vinden. Ik ben in januari bij Jacob geweest omdat mijn hond heel slecht liep. Tig consulten en een CT scan verder en we zijn nog geen steek verder. Nu heeft jouw hond wel een aanduiding dat er wat mis is met de ellenbogen dus 'hopelijk' kan je daar op verder mar anders heb je denk ik een lang proces voor de boeg...

Dankje voor je reactie.
Ik zal drachten even mailen naar een prijsindicatie en info.

Mijn dierenarts (gorredijk) zei dat het of de heupen waren , of de rug, of neurologisch/in het hoofd. Dat ze de coördinatie kwijt is

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:42

Ja, dan heb je dus al een heel breed spectrum om op te zoeken. Dan wil je namelijk de heupen in beeld maar ook de rug, de rug zal dan beter via een CT scan gaan en daarvoor zit je in Drachten op 900€. Ik ben helemaal naar Brabant gereden voor een CT scan, daar was het 500€. Een consult bij Jacob kost 140€. In Drachten vragen ze je wel eerst om foto's en filmpjes te appen, dat vond ik heel fijn omdat ze dan al wel zelf enigszins een beeld kunnen vormen en ook eventueel vóór het consult al kunnen aangeven dat je misschien ergens anders beter terecht kan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:59

Aangezien ze zowel rechtsvoor, als links achter niet top is met opstaan, zou een neurologische oorzaak best kunnen. Als ik dit zie, dan zou iets in de nek (b.v nekhernia) een oorzaak kunnen zijn.
Maar je hebt ook een rottweiler en dan denk ook ik ook aan narigheid (het is nu eenmaal een ras waar veel maligniteit in voor komt).
Met de kennis dat ze mogelijk een lpc (los processus coronoideus)heeft in de rechter elleboog, zou ik daar ook zeker naar kijken, want dan zou rechts achter ook nog door overbelasting klachten kunnen geven, als er inmiddels artrose is ontstaan in de elleboog, want bij een lpc, krijg je dat bijna altijd.
Of wel, vele mogelijkheden. En gezien het ras, zou ik zeker de foto's herhalen en nek en rug meenemen.
Want dan kan er ook nog een combinatie van dingen kunnen zijn. Rotties zijn geen piepers, dus zou haar klachten zeker serieus nemen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:52

Is het geen neuropathie? Ik weet van Leonbergers dat LPN er in voor komt, wellicht zit dit ook bij Rottweilers. Bij Leonbergers mag je niet fokken met LPN. Ik zou bloed test hiervoor afnemen. In overleg met de dierenarts kan je dit op sturen naar Laboklin in Hoensbroek. LPN is een progressieve neuropathie (beetje vergelijkbaar met PSSM) met uiteindelijk verlamming tot gevolg. Maar dat begint oa dus met slecht op staan...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 15:28

fannetje schreef:
Aangezien ze zowel rechtsvoor, als links achter niet top is met opstaan, zou een neurologische oorzaak best kunnen. Als ik dit zie, dan zou iets in de nek (b.v nekhernia) een oorzaak kunnen zijn.
Maar je hebt ook een rottweiler en dan denk ook ik ook aan narigheid (het is nu eenmaal een ras waar veel maligniteit in voor komt).
Met de kennis dat ze mogelijk een lpc (los processus coronoideus)heeft in de rechter elleboog, zou ik daar ook zeker naar kijken, want dan zou rechts achter ook nog door overbelasting klachten kunnen geven, als er inmiddels artrose is ontstaan in de elleboog, want bij een lpc, krijg je dat bijna altijd.
Of wel, vele mogelijkheden. En gezien het ras, zou ik zeker de foto's herhalen en nek en rug meenemen.
Want dan kan er ook nog een combinatie van dingen kunnen zijn. Rotties zijn geen piepers, dus zou haar klachten zeker serieus nemen.

Dankje voor je uitgebreide post. Ik ga dit zeker mee nemen. Klinkt ook wel logisch.
Maar dat een rottie niet piept is niet waar. Deze piept al als je boe zegt :+

Bralindy schreef:
Is het geen neuropathie? Ik weet van Leonbergers dat LPN er in voor komt, wellicht zit dit ook bij Rottweilers. Bij Leonbergers mag je niet fokken met LPN. Ik zou bloed test hiervoor afnemen. In overleg met de dierenarts kan je dit op sturen naar Laboklin in Hoensbroek. LPN is een progressieve neuropathie (beetje vergelijkbaar met PSSM) met uiteindelijk verlamming tot gevolg. Maar dat begint oa dus met slecht op staan...

Dit ken ik niet ! Ik ga even googlen! Dankjewel voor je input
Heb het gegoogled en het klinkt wel bekend allemaal wat ik zie. Ook de sloomheid. Ik mail direct de dierenarts voor een bloedtest

Weten jullie meer mogelijkheden die we kunnen onderzoeken met een bloedtest? Dan neem ik dat direct mee,hoeft het niet 2x

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:17

Is er gekeken of er een hernia is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 16:21

marleen_usar schreef:
Is er gekeken of er een hernia is?

Nee ze is hiervoor nog niet bij een dierenarts geweest
Ik heb hernia opgezocht en dit herken ik eigenlijk ook niet. Een neuropathie klinkt wel aannemelijker als ik het zo lees

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:24

En haar het iets makkelijker maken qua liggen en opstaan is ook iets om over na te denken. Een goed orthopedisch kussen en een kleed op de vloer misschien?

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:38

Ik zou toch echt morgen direct contact opnemen met de dierenarts. Zoals Kaus al zegt, foto’s zijn drie jaar oud dus niet veel zinnigs over te zeggen. Maar hond heeft duidelijk een groot probleem met opstaan dus zou dit echt goed laten onderzoeken.

Tevens vind ik haar vanaf de filmpjes ook wel wat te zwaar ogen, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor lichamelijke problemen.

Verder zou ik denken aan iets neurologisch gezien z dit dus niet altijd doet.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:47

Mijn hond heeft ook zoiets gehad. Ik hielp in t laatste 2 weken altijd met handdoek onder de buik langs om hem van achteren omhoog te krijgen. Als ie door achterbenen zakte.heb em toen in laten slapen.

Hond lag vaak op bank of opverhoging hoefde hij achterhand niet te gebruiken om zn lichaam omhoog te krijgen. Liggen op bank. En dan er af dan sta je al en er op hoefse hij ook niet te zakken.

Heeft ongeveer 1 jaar geduurd. Van af en toe niet omhoog komen. Tot inslapen.

Hond had lymfeklierkanker en uitzaaiingen in rug/botkanker. Mn dobermann is bijna 11 jaar geworden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:24

bigone schreef:
En haar het iets makkelijker maken qua liggen en opstaan is ook iets om over na te denken. Een goed orthopedisch kussen en een kleed op de vloer misschien?

Dit is een goed idee. Ik ga weer googlen. Of heb je toevallig een die je aan kan bevelen?
Ik heb nog wel ergens een stuk tapijt. Die ga ik neerleggen voor extra grip.

amen schreef:
Mijn hond heeft ook zoiets gehad. Ik hielp in t laatste 2 weken altijd met handdoek onder de buik langs om hem van achteren omhoog te krijgen. Als ie door achterbenen zakte.heb em toen in laten slapen.

Hond lag vaak op bank of opverhoging hoefde hij achterhand niet te gebruiken om zn lichaam omhoog te krijgen. Liggen op bank. En dan er af dan sta je al en er op hoefse hij ook niet te zakken.

Heeft ongeveer 1 jaar geduurd. Van af en toe niet omhoog komen. Tot inslapen.

Hond had lymfeklierkanker en uitzaaiingen in rug/botkanker. Mn dobermann is bijna 11 jaar geworden.

Dit klinkt heftig! Wat sneu voor jullie en de hond. Hoe zijn jullie er achter gekomen? Door een bloedtest?

beauty1love schreef:
Ik zou toch echt morgen direct contact opnemen met de dierenarts. Zoals Kaus al zegt, foto’s zijn drie jaar oud dus niet veel zinnigs over te zeggen. Maar hond heeft duidelijk een groot probleem met opstaan dus zou dit echt goed laten onderzoeken.

Tevens vind ik haar vanaf de filmpjes ook wel wat te zwaar ogen, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor lichamelijke problemen.

Verder zou ik denken aan iets neurologisch gezien z dit dus niet altijd doet.

Ik ben niet van plan om morgen per direct bij een dierenarts op de stoep te staan voor een dure röntgen en scan omdat januari en dit weekend het gebeurd is. Dat is uiteraard niet vaak. Wel wil ik het laten onderzoeken bij alles waar dit ziektebeeld bijpast. En als ik Nederlands mag zijn begin ik bij het goedkoopste. Zoals een bloedtest voor neuropathie en evt kanker. Vanuit daar kunnen we wellicht verder gaan. Als dat allemaal goed is ga ik uiteraard weer foto's maken en evt een ct scan , afhankelijk wat de dierenarts zijn bevindingen en adviezen zijn.

Ze is overigens niet te zwaar. Ze leeft veel buiten en heeft een pak aan haar. Ze weegt 33 kilo en dat is voor een 4 jarige rottweiler zeker niet te veel. Even 2 foto's :D
Uitgestoken vinger, zoveel haar
Afbeelding
En van boven gezien
Afbeelding

Ik ben heel blij met jullie aanwijzingen en adviezen. Ik hoop morgen een bloedtest te kunnen afnemen. Ik heb de dierenarts al gemaild. Mocht daar niks uitkomen ga ik wel röntgen foto's maken. Dan kunnen we vanuit daar ook verder kijken. Als er uit bloed en röntgen niks komt weet ik het even ook niet meer. Ik wil nu tenminste ook een orthopedisch kleed gaan kopen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:30

Het lijkt op hoe mijn hond (niet) omhoog kon komen, zij had PLE en had daardoor ook buikpijn (zij piepte ook als we haar bv. optilden). Korte uitleg; ze verliest teveel eiwitten in de darm en om dat te compenseren gaat het lichaam de eigen spieren afbreken.
Maar het kan uiteraard nog zoveel meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:30

Lijkt wel of ze de controle over haar poten met momenten mist. Ik dacht eerst artrose, maar dan verwacht ik iets anders te zien.

Ik zou haar sowieso wat af laten vallen, vind haar vrij zwaar en idd iets aan de vloer doen, veel te glad voor een hond. Orthopedische mand is idd fijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:33

Mindim schreef:
Lijkt wel of ze de controle over haar poten met momenten mist. Ik dacht eerst artrose, maar dan verwacht ik iets anders te zien.

Ik zou haar sowieso wat af laten vallen, vind haar vrij zwaar en idd iets aan de vloer doen, veel te glad voor een hond. Orthopedische mand is idd fijn.

Zoals ik net zei is ze niet te zwaar. Ze krijgt 1x daags brok. Vloer word iets aan gedaan inderdaad
Wat je zegt kan ik mij wel in vinden dat ze de controle mist

xSCWx schreef:
Het lijkt op hoe mijn hond (niet) omhoog kon komen, zij had PLE en had daardoor ook buikpijn (zij piepte ook als we haar bv. optilden). Korte uitleg; ze verliest teveel eiwitten in de darm en om dat te compenseren gaat het lichaam de eigen spieren afbreken.
Maar het kan uiteraard nog zoveel meer zijn.

Sorry ik ben niet zo thuis in de afkortingen. Wat betekend PLE?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:37

Een goed orthopedisch bed is duur maar misschien heb je een één persoons matras of kun je die ergens bij de kringloop halen want je bent er zeker een voor haar hok buiten nodig dus in tweeen snijden. Zelf een hoes er omheen maken zal niet zo’n probleem zijn of een oud dekbedovertrek .

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:39

bigone schreef:
Een goed orthopedisch bed is duur maar misschien heb je een één persoons matras of kun je die ergens bij de kringloop halen want je bent er zeker een voor haar hok buiten nodig dus in tweeen snijden. Zelf een hoes er omheen maken zal niet zo’n probleem zijn of een oud dekbedovertrek .

Wat een goed idee. Ik heb zelf nog wel 4 matrassen liggen volgens mij. Snijd je die gewoon op de juiste maat? Ze is gelukkig geen sloper

Edit
En zoiets?
https://www.bol.com/nl/p/trixie-vitaal- ... XoQAvD_BwE

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:40

Volgens mij is een 1 persoons meestal 90 bij 200 cm. Dus middendoor zou het groot genoeg moeten zijn. Anders leg je eerst eentje in zn totaal in de kamer om te zien of ze er op gaat liggen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:21

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 19:26

xSCWx schreef:
PLE heb ik in het kort uitgelegd in mijn vorige post maar hier een uitgebreide uitleg: https://www.tollertales.nl/gezondheid/p ... nteropathy

Bedankt! Ik ga lezen

Bigone erg bedankt voor je tip. Ik heb zojuist een matras geslacht en die in haar hoesje weten te wurmen. Ik zal morgen even 1 maken voor in haar eigen huisje
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:37

Ik vind de hond ook te zwaar ogen. Heb zelf een langharige DH van 38 kg en die heeft echt niet dezelfde rondingen als deze hond. Anyway, ik moest ook gelijk aan een zenuwbeknelling/hernia denken.
De fotos zijn oud en kunnen nu heel andere zijn. Maar zwakte in de achterhand kan zoveel dingen als oorzaak hebben maar eerste was een zenuwbeknelling. Dan valt het per direct uit en kan ook weer ineens wel functioneren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:44

Mooi, maakt het voor haar in ieder geval comfortabeler. Zware honden en ook kleinere hebben gewoon een goede ligplek nodig, ook erfhonden. Hardere koudere ondergrond is niet goed. Hoop dat het iets helpt.