Ik vroeg mij af of iemand van jullie dit herkend. Zal het proberen zo duidelijk mogelijk op te schrijven.
Fenna heeft sinds begin dit jaar een opsta probleem. Hoe het precies komt weet ik niet. Het gebeurd binnen / in haar buitenhok. Ze gaat lekker liggen slapen en daarna komt ze niet meer omhoog. (Voordat er verwarring ontstaat. Soms komt ze niet omhoog. Niet altijd) Ik zat te twijfelen tussen een slaap poot omdat ze vaak wel lang ligt, of zou er meer loos zijn? Natuurlijk jullie zijn geen dierenartsen. Maar wellicht hebben jullie een idee of een ervaring
Paar feiten
Krijgt brok, niet onveranderd
Is een boerderijhond , loopt op het erf , soms een wandeling. Nooit lang.
Is een blije hond, mankt niet, oogt gezond
Heeft de ziekte van addison
Ze is een halfjaar tot een jaar kreupel geweest linksvoor. Hele tijd gedokterd. Nooit geweten wat het is geweest. Ze is daarna nooit meer kreupel geweest
Voldoende beschikking over water
Als ik haar ondersteun (arm onder buik) piept ze. Ze kan niet op haar poten staan. Poot linksvoor houdt ze gebogen en krijgt ze niet recht. Ze lijkt vanaf haar rug verlamt
Het duurt soms 10 minuten en op het eerste filmpje anderhalf uur
Er is contact geweest met de dierenarts destijds , video erbij gestuurd. Er konden verschillende oorzaken voor zijn. Dan zouden we dat moeten onderzoeken. Alleen na dit filmpje heb ik het een hele tijd niet meer gezien. Tot gister en vandaag.
Toen met haar kreupelheid is ze op röntgen gezet. Geen HD. Hieronder uitleg:
LV elleboog pijnlijk bij passieve beweging onder exorotatie. Rechter elleboog normaal, andere
gewrichten geen klinische afwijkingen. Rontgen: heupen HD A, mooie kommen , iets ruime aansluiting, geen
botveranderingen , goede Norbergwaarde. Ellebogen: LV geen aanwijzingen voor OCD, LPA, LPC of
incongruentie. Alleen wat sclerosering ulna waar deze tegen de radius aan ligt. Is dit de verklaring voor de
kreupelheid en wordt dit veroorzaakt door reactie in het ligamentum radio-ulnare?
R. elleboog is klinisch normaal, echter op de APMO opname lijkt een los framentje voor de radiuskop te
liggen en is het LPC veel minder mooi afgetekend dan L. R elleboog sterk verdacht van LPC/crumbled proc.
coronoideus. Vervelend probleem dat de afwijkingen net gekruist zijn met de klinische klachten.
diagnose : HD A
L. elleboog enige sclerose ulna, lijkt ED vrij
R. ED met botveranderingen, mogelijk LPC
Foto:

De video die naar de dierenarts is gestuurd. Ben er dus niet heen gegaan omdat het bij deze keer is gebleven (en 2x daarvoor nog eens)
https://youtube.com/shorts/k5YniJGbsVo?feature=share
Vandaag wou ik haar ondersteunen, dat wou dus niet want ze begon te piepen. Hier kwam ze net omhoog na 15 minuten niet kunnen staan.
https://youtube.com/shorts/T8HkAs11Ovw?feature=share
Dit filmpje iets later op de ochtend gemaakt
https://youtube.com/shorts/JbSLhKZHlNk?feature=share
Sorry de video wil anders niet plaatsen dus even omslachtig zo
Natuurlijk gaan we naar de dierenarts mocht dit nodig zijn, maar wellicht snappen jullie mijn twijfel omdat het sporadisch voor komt. Niet dagelijks, niet elk moment. En zoals nu enkele maanden ertussen. Dus ik twijfel heel erg om nu alles over de kop te halen of afwachten wanneer het weer gebeurd. Ik weet het even niet. Want als ik bij de dierenarts sta gedraagt ze zich toch weer normaal

Dus graag advies , verhalen, ervaringen of die schop onder mijn kont