Een vriendje voor mijn kat vinden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Een vriendje voor mijn kat vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 13:42

Hoi!

Misschien hebben bokkers hier ervaring mee.

In oktober 2020 hebben wij twee kittens in huis genomen. Helaas is 1 katje deze maand overleden (aangereden :( )

We hebben nu nog 1 poes van ongeveer 9 maanden. Ze is erg sociaal naar ons, vreemden en andere katten. We hebben het idee dat ze wat eenzaam is, daarom zijn we opzoek naar een kattenvriendje voor erbij! Ook vinden wij het leuk om weer 2 katten te hebben.

Heeft iemand ervaring met een nieuwe kat erbij plaatsen? We zijn nu opzoek naar een kat van ongeveer dezelfde leeftijd, zodat ze beiden speels zijn en met elkaar kunnen spelen. Of is het handiger een jong kitten (vanuit het nest) erbij te plaatsen? Zodat dat beter geaccepteerd wordt? We dachten zelf dat een katertje wel leuk is, of worden poesjes beter geaccepteerd? of..... Is er niks over te zeggen? :')

Wij hebben altijd gewoon 2 katten samen gehad van jongs af aan, dus geen ervaring met een nieuwe kat erbij zetten :+

Hebben bokkers hier ervaring of advies in? We houden asielen/marktplaats in de gaten...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:01

Wij hebben 8 katten en er is net een nieuwe van iets meer dan een jaar bijgekomen omdat een van onze oosters kortharen aan nierfalen was overleden. Zijn maatje miste hem ook erg. Wij hebben een half siamees via stichting MJM dogs foundation in spanje . En er komt volgende week een kruising siamees bij ook via de stichting. Ze hebben daar kittens, jonge katten of volwassen. Mensen doen echt goed werk. Ze kunnen nu goed met elkaar overweg, ook met de anderen. Misschien is het omdat wij meerdere katten hebben makkelijker voor ze omdat er meer 'keuze' is om vriendschap te sluiten met een andere. Dat weet ik niet, maar eigenlijk weinig , ook in het verleden niet, problemen gehad met een nieuwe kat erbij.

https://www.facebook.com/mjmdogsfoundation/

Ze hebben bijv een mooi wit poesje van 8 maanden
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 30-04-21 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Re: Een vriendje voor mijn kat vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:03

Ga er niet vanuit dat het altijd klikt en dat ze vriendjes worden. Soms klikt het gewoon niet.
Succes in ieder geval, leuk!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:19

Heb tweemaal in dezelfde situatie gezeten. De eerste keer twee kittenkaters die echt onafscheidelijk waren. Een van de twee is kort voor zijn eerste verjaardag is doodgereden. Toen via internet een jonge kater gevonden die weg moest wegens allergie. Speciaal gezocht naar een kat met een vriendelijk karakter, omdat de overgebleven kitten heel zachtaardig was. Prima match, na een poosje ook weer onafscheidelijk. Helaas is de eerste, die we dus oorspronkelijk al hadden, rond zijn tweede verjaardag aan een hartkwaal overleden. Dus weer op zoek naar een maatje. Na een aantal katten bekeken te hebben, eentje gekozen met een heel lief karakter. Het gaat prima tussen de katten, ze zijn echt dikke vrienden.

(Gecastreerde) Katers zijn en blijven speelser en poezen accepteren ze vaak wat makkelijker, al is dat geen wet van Meden en Perzen.

Ik zou in jouw geval een gecastreerde kater/gesteriliseerde poes erbij nemen met een niet dominant maar vriendelijk karakter.

Gezien de leeftijd van jouw kat is een dier van hoogstens een jaar oud ideaal, denk ik. Kijk vooral naar het karakter van jouw kat en van de 'nieuweling'.

Als je naar katten kijkt kun je meestal al snel zien hoe ze zijn. Een uurtje op een stoel in een asiel of bij iemand met katten en je ziet een heleboel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:34

Als je ze goed introduceert moet het vast lukken.
Zoek even op Youtbe naar filmpjes hoe je dat het beste kunt doen voor een geslaagde match.

(how to introduce 2 cats etc. )

Ik ben zelf wel fan van Jackson Galaxy...echte katten expert.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:37

Wij hebben eerst een jonge poes gekocht, een maand later een van dezelfde leeftijd er bij gezet. Ook een poes, was even een weekje blazen daarna dikke vrienden. Paar weken geleden een derde poes en een katertje gekocht van een jaartje jonger, ook gewoon er bij gezet en dat gaat nu na 2 weken hartstikke goed. Spelen met elkaar maar laten elkaar ook met rust.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:15

Captain schreef:
Wij hebben eerst een jonge poes gekocht, een maand later een van dezelfde leeftijd er bij gezet. Ook een poes, was even een weekje blazen daarna dikke vrienden. Paar weken geleden een derde poes en een katertje gekocht van een jaartje jonger, ook gewoon er bij gezet en dat gaat nu na 2 weken hartstikke goed. Spelen met elkaar maar laten elkaar ook met rust.

Klopt, vaak gaat het nog beter als je er bijvoorbeeld twee uit een nest bijneemt, of twee die erg op elkaar zijn gesteld.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 14:05

Bedankt voor jullie tips! :)

Thelma is heel vriendelijk en speelt ook met de katten van de buren. Ze jaagt ze ook niet weg uit de tuin, dus vandaar denken we wel dat ze vriendelijk is!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:21

Kijk voor een goede introductie van een nieuwe kat eens bij Anneleen Bru van felinova en i love happy cats.
Zo maar bij elkaar zetten is in ieder geen optie. Min of meer dezelfde leeftijd is handig, en kijk of je kunt achterhalen of het een sociale kat is. Vaak bij oudere katten wat makkelijker te zien.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:22

Wij hadden eerst alleen voor 6 jaar 1 kat. En vorige zomer er een vriendje bij gehaald. Die toen net een paar maandjes was. Nou en dat ging eigenlijk behoorlijk goed! Naja af en toe was de jonge wat te druk voor hem. (Ze hebben wel een paar keer 'gevochten' maar nooit hard) Maar nu ze vriendjes zijn is de 6 jarige weer opeens een stuk minder lui. Ze zijn nu 1 en 7 en beste maten! :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:48

Hier een kat van toen anderhalf waar we een kitten van toen een maand of 6 bij hebben gezet. Dat is van begin af aan goed gegaan. Ze breken de boel hier af en toe af als ze samen spelen :D
Oh ja, de oudste was ook best op zichzelf en ingekakt voor haar leeftijd, ze was nog hartstikke jong. Sinds ze een vriendje heeft is ze helemaal opgeleefd. Hier overigens een poes en een kater.

Helaas heb je nooit garanties dat het goed gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:34

Druif_01 schreef:
Hier een kat van toen anderhalf waar we een kitten van toen een maand of 6 bij hebben gezet. Dat is van begin af aan goed gegaan. Ze breken de boel hier af en toe af als ze samen spelen :D
Oh ja, de oudste was ook best op zichzelf en ingekakt voor haar leeftijd, ze was nog hartstikke jong. Sinds ze een vriendje heeft is ze helemaal opgeleefd. Hier overigens een poes en een kater.

Helaas heb je nooit garanties dat het goed gaat.

Daarom kun je maar beter wat voorzichtig zijn en ze eerst even apart houden en dan langzaam introduceren. Dan zie je vanzelf wel hoe snel het gaat en voorkom je enorme vechtpartijen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:41

Dat hebben wij ook geprobeerd, maar ons jongste monster klom razendsnel uit zijn afgeschermde ruimte en ging op onderzoek uit :roll:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:42

Mijne logeerde daarom even tijdelijk in de badkamer.
Hier duurde het ong 2 weken.

Achteraf gezien denk ik dat ik de nieuwe er wel zo bij had kunnen zetten. Maar ben toch blij dat ik het zo gedaan heb en ook zo weer zal doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:56

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:17

senna21 schreef:
Ken je deze site?
Je kunt aangeven dat je op zoek bent naar een senior.
https://www.dierenasiels.com/

Een senior lijkt mij niet zo’n goede match met haar jonge kat. Die zitten meestal niet te wachten op heel veel spelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:22

Ik haal 2 topics door elkaar :+
Excuse me :o

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 12:07

Bedankt voor de tips, helaas zijn ze niet meer nodig. Gisteren is helaas Thelma ook overleden. 2 katten kwijt in een maand.... Voor voorlopig even kat vrij...

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:09

Ach ik wilde net nog wat tips geven.
Heel veel sterkte met het verlies van Thelma Y;(

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:07

Jeetje, sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:17

Ach wat verdrietig zeg. Sterkte joh.
Ik ben sinds 3 weken ook katloos en het is zo stil in huis.....