Welk hondenras (kruising)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FlorienM

Welk hondenras (kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:17

Hoi hoi!

Op dit moment hebben wij een hond van ongeveer 1,5 jaar en het lijkt ons erg leuk om daar rond de zomer nog een hond aan toe te voegen. Onze huidige hond komt uit het buitenland en had ondanks dat we hem als pup kregen toch een rugzakje.

Ondanks dat we super blij zijn met onze hond en het inmiddels super gaat willen we nu toch liever een hondje uit NL.

Wat zijn volgens jullie nou leuke (middel)grote rassen en/of kruisingen zonder veel gezondheidsproblemen?

Eigen ervaringen en foto's worden zeer gewaardeerd.

Groetjes!

Sweetgirl1

Re: Welk hondenras (kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:29

In een asiel zitten vaak leuke hondjes

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:40

Sweetgirl1 schreef:
In een asiel zitten vaak leuke hondjes

Gelukkig zijn de asiels op dit moment bijna leeg!
Daarbuiten veel oudere honden en voor de leukste match met die van mij wil ik toch liever een jongere hond.
Verder hebben ze (bijna) allemaal een rugzakje. Bij onze huidige hond er achter gekomen hoeveel extra werk dit is en dat is voor nu even genoeg :). Mede om deze reden zoek ik dus echt een pup uit een nestje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:42

Heb je al op Verhuisdieren.nl gekeken? Daar staan ook pups tussen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:57

Wat zijn je voorkeuren/eisen? Wil je een hond met veel will to please of heb je liever een meer zelfstandige hond? Een kruising is niet gezonder dan een rashond. Dat wordt vaak gedacht maar van een kruising heb je meestal geen achtergrondinformatie omdat er geen stamboom is. Een goede fokker sluit ongezonde honden uit van de fok en doet gezondheidstesten, dat geeft meer zekerheid dan een kruising van een oeps nestje.

Ik heb zelf een grote poedel, geweldig beest, ontzettend zachtaardig karakter, knuffelkont, geen haar in huis. Moet wel getrimd en heeft behoefte aan werk dus niet 3x daags een blokje om, hoewel ze zich ook aanpast als ik eens minder tijd heb.

Afbeelding
Afbeelding

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 20:01

Cayenne schreef:
Heb je al op Verhuisdieren.nl gekeken? Daar staan ook pups tussen.

Zeker, zo komen wij ook aan onze huidige hond :j

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 20:09

Anna79 schreef:
Wat zijn je voorkeuren/eisen? Wil je een hond met veel will to please of heb je liever een meer zelfstandige hond? Een kruising is niet gezonder dan een rashond. Dat wordt vaak gedacht maar van een kruising heb je meestal geen achtergrondinformatie omdat er geen stamboom is. Een goede fokker sluit ongezonde honden uit van de fok en doet gezondheidstesten, dat geeft meer zekerheid dan een kruising van een oeps nestje.

Ik heb zelf een grote poedel, geweldig beest, ontzettend zachtaardig karakter, knuffelkont, geen haar in huis. Moet wel getrimd en heeft behoefte aan werk dus niet 3x daags een blokje om, hoewel ze zich ook aanpast als ik eens minder tijd heb.

[ [url=m/D9xnJA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dKf41n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje! We hebben nu een enorm zelfstandige en (soms net iets te) slimme hond, van mij mag de ''ik kijk wel of ik het eens ben met wat je van me vraagt'' attitude wel iets minder. Wij hebben vrij grote afgesloten tuin, hij gaat 4/5 keer per dag uit en heeft agility training. Veel beweging/mentale uitdaging is dus geen probleem.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:30

FlorienM schreef:
Anna79 schreef:

Wat een schatje! We hebben nu een enorm zelfstandige en (soms net iets te) slimme hond, van mij mag de ''ik kijk wel of ik het eens ben met wat je van me vraagt'' attitude wel iets minder. Wij hebben vrij grote afgesloten tuin, hij gaat 4/5 keer per dag uit en heeft agility training. Veel beweging/mentale uitdaging is dus geen probleem.

Ok leuk! Dan kun je wel veel kanten op qua ras! Wat betreft gezondheid zou je echt goed moeten uitzoeken wat bij de verschillende rassen de aandachtspunten zijn, als de fokker zorgvuldig is zou ik me daar geen zorgen over maken. De verschillende retrievers zijn denk ik ook leuk voor je, Border, Aussie, Schotse Colli het is maar net wat je aantrekt!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:05

Deze zomer een hond erbij zal lastig worden vrees ik.
Fokkers hebben lange wachtlijsten.
En op MP zijn honden voor veel geld ook snel verkocht.

Wil je een grote hond, zelfstandig, waaks, sportief, eigenwijs, vocaal?

Wij hebben een Engelse Cocker Spaniel.
Ik doe agility met hem. Hij is waaks en kan prima loslopen.
Hij is wel eigenwijs. En neemt veel troep mee in zijn vacht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:15

FlorienM schreef:
Anna79 schreef:

De keuze is ruim maar als je meer will to please wil moet je richting herders en sommige typen jachthonden kijken.
Doggen en primitieve rassen (alles wat husky, akita, oosters of noordelijk is :P ) hebben vaak dat zelfstandige en 'ik laat je wel weten of ik zin heb' houding.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:42

Ik pb je even.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:18

Hoeveel will to please zoek je? Echt border collie / herder achtig? Of 'iets minder eigenwijs dan je nu hebt'? (ik snap je hoor, ik kwam van een engelse springer spaniel en heb nu een podengo... Spaniels zijn helemaal niet eigenwijs meer in mijn hoofd sinds ik dit gevaarte heb :') <3 )

Ik denk bijv. richting een toller, welsh of engelse springer spaniel, heidewachtel, stabij, schapendoes? Leuke middenmaatjes waarmee je prima mee kunt in de agility denk ik. Dat zijn honden die vooral graag mét je werken, niet per se vóór je werken, in mijn ervaring.
Maar als je écht écht will to please zoekt, ben je misschien beter af bij een poedel, border collie, mechelse of hollandse herder - die willen mét en vóór je werken.

Ik denk wel dat deze zomer wat kort dag is, normaal gezien al, maar in de huidige markt zeker... (Tenzij iemand een annulering in een nest heeft natuurlijk)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:02

Als ik naar mijn eigen poedel kijk is de will to please er zeker, maar zodra er teveel herhalingen zijn geeft ze er de brui aan. Ook gaat ze makkelijk zelf invullen en kan ze van sommige dingen behoorlijk hyper worden. Op dit moment doe ik detectie met haar, daarbij is ze redelijk kalm en praktijkspeuren waarbij ze niet te houden is :D

Wat ik met deze post wil zeggen is dat er inderdaad verschil zit in de soort will to please, mijn hond gaat niet slaafs bevelen opvolgen maar als ze iets leuk vindt is ze bloed fanatiek. En ze is tot in het irritante slim :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:23

@Anna79 ik snap jouw hond, ik wil zelf ook niet de hele dag slaafs dingen herhalen ;) :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:33

Skippy01 schreef:
@Anna79 ik snap jouw hond, ik wil zelf ook niet de hele dag slaafs dingen herhalen ;) :D

Haha nee ik ook niet, maar die rassen heb je wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:34

Border Collie en Cattle dogs zou ik niet aan beginnen in ieder geval. Niet vanwege het karakter, hoewel het klinkt alsof je minder puur voor het werk honden zoekt dan dat dit zijn, maar vanwege de gezondheid. Border Collies hebben massaal epilepsie, er zijn eigenlijk geen epilepsie-vrije lijnen en dat betekent dat je niet epilepsie-vrij kan fokken, want wat er aan vrije lijnen is, is verwant en geeft dus inteelt.
Cattle dogs hebben veel inteelt, veel HD maar zijn verder ook enorm ongezond.

Beide rassen hebben overigens ook de neiging om chagrijnig te zijn naar andere honden want hùn baas en ze zijn bezig met hùn taak of er is een mogelijkheid dat iets tot hùn taak wodt gemaakt. Daar vergissen veel mensen zich toch in als ze voor hun eerste echte werkhond gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:42

ze zijn allemaal al weg, maar ik had een heel leuk gelukte kruising: [BB-ITP] Puppies

vader Friese Stabij, moeder kruising Heidewachtel x Australian Shepherd.