Voeding pup 5 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Voeding pup 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 10:38

Hallo beste bokkers,

Sinds drie maanden zijn wij in het bezit van een Havanezer pup. Ze is nu vijf maanden oud en het is een stuiterende prinses. Ze is vrolijk, speelt graag, kan alleen blijven, begint nu een beetje te puberen, maar doet het over het algemeen heel goed en wij zijn super blij met haar.

Maar, en natuurlijk is er een maar. Ze eet heel slecht. Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Acana puppy small breed heritage. Dit kreeg ze vanuit de fokker. Al snel liet ze dit staan en at soms dagen niet.
- Edgar en Cooper verse scharreleend en kip. Hier had ik een proefzakje van besteld en dat at ze meteen op. Dus een zak gehaald. Ook zat er bij het proefpakket natte voeding en dit ging er ook zo in. Maar na verloop van tijd liet ze de brokken staan en at ze alleen de natvoeding. De eend en kip laat ze staan, de kip en vis is heerlijk.
- Royal Canin puppy mini. Hier heb ik eergisteren een zak van gehaald. De eerste twee maaltijden gingen prima, nu laat ze het al weer staan.
- Hill's Canine puppy mini. Deze zak staat nog onaangebroken.

Wat ze dus wel eet:
- Duck Pens Compleet 1 kg
- Edgar en Cooper natvoeding kip en vis

Verder ter info:
- haar vacht is mooi
- haar ontlasting is goed, bruin, 4x per dag
- ze is ontzettend vrolijk en heeft veel energie

Hebben jullie tips om haar goed aan het eten te krijgen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:46

Ik heb ook een slechte eter hier.

Wat hij wel eet is KVV maar dat wil ik niet ivm kleine kinderen.

En natvoer van alle merken. Ik ben inmiddels over op een combinatie. Natvoer in de kong 1 x per dag en dan 1 x per dag zijn brokken (Van Orijen) in zijn bak.

Qua beste natvoer kun je het beste even kijken op de site van voerwijzer.

Oh en qua brokken heeft onze pup de Riverwood puppy brokken best nog lang goed gegeten. Zorg vooral dat je niet te grote zakken haalt met slechte eters.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:12

KVV mag van mij echt wel. Als ze daardoor gaat eten, prima.

Maar dan sta ik bij de vakken te kijken en raak ik meteen de weg kwijt :o Ik heb echt geen idee wat ze mag en kan hebben. Dus als iemand daarvoor nog tips heeft?

dromertje2

Re: Voeding pup 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:51

Hier een bouvierpup van 3.5 maanden. Zij at heel goed maar dan een periode veel minder. Hier was het meer kieskeurigheid denk ik.
Ze kreeg haar eten, at ze het niet op, dan legt ze hare kop er maar neffe zoals we dat hier zeggen.
Ik ga niet beginnen met vanalles andzrs te gaan kopen want op den duur wilt ze alleen nog haar goesting eten en kan je elke week ander voer eten.
En nu eet ze terug heel goed, meer dan goed zelfs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:55

Kies bij vers vlees wel voor een puppy variant, dit ivm de samenstelling en deze is vaak fijner gemalen.

Door nu zo mee te gaan in haar eetgedrag ga je wel een zatvreter creëren, heb daar helaas al ruim 12 jaar ervaring mee met dezelfde hond, je wilt graag dat ze eten, dat ze met smaak eten en goed eten. Ik heb inmiddels zoveel soorten voer staan dat ik zelf een winkel kan beginnen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 13:00

Zelf wil ik ook met smaak eten. Zet mij witlof voor en dan eet ik ook dagen niet, al probeer je dit dagenlang. Dan maar honger.

Of denk ik nu te veel als mens?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:52

Ik denk dat je daar misschien wel een beetje anders naar moet kijken. Het lijkt namelijk niet perse of de hond het echt niet lekker vind maar gewoon snel op dingen uit gekeken is ofzo? Eerst motiveert de nieuwe interessante smaak nog om te eten maar later is het "saai" en verliezen ze gewoon de interesse? De hond van mijn ouders was ook een beetje zo (is er inmiddels wel overheen gegroeid) bij haar hielp het ook vooral om het eten wel gewoon te laten staan, ze at het namelijk vaak uiteindelijk wel een keer op. Ze hebben ook veel geprobeerd uiteindelijk hielp eigenlijk alleen het blijven afwisselen van verschillend voer en soms een beetje zalmolie op het voer want dat vond ze onverminderd lekker.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:51

Een van mijn honden is een echte prinses als het om eten gaat. Ze is bijna 5 en pas sinds september eet ze goed. Niet normaal, wat een drama. Je zit met je handen in het haar. Sinds september zijn wij samen met een voedingsdeskundige gaan kijken naar haar eetpatroon en zij heeft echt wonderen verricht! Onze honden eten nu vers vlees van allerlei merken en ook de prinses eet alles met smaak inmiddels!
Vooral als je het lastig vindt waar je goed aan doet. Wat je wel en niet kunt geven enz. zou ik adviseren om eens contact met haar op te nemen. :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:04

Kan je kvv van Carnibest van harte aanbevelen.
Mijn vorige honden hebben het vanaf 6 weken gegeten tot ze op 14 jarige leeftijd overleden. Nooit vacht- of ontlastingproblemen.
Nu een pup van 3,5 maanden die het ook eet. Wat zeg ik; vreet. Ziet er prachtig uit, mooie vacht en prima ontlasting.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:24

Ik zou zeggen probeer eens kvv.
Ik voer zelf kivo afgewisseld met alroda en kiezebrink.

Wat zegt de fokker? Is deze bekend met de kieskeurigheid in t ras bijvoorbeeld?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 07:10

truus1957 schreef:
Mijn vorige honden hebben het vanaf 6 weken gegeten tot ze op 14 jarige leeftijd overleden. Nooit vacht- of ontlastingproblemen.
Nu een pup van 3,5 maanden die het ook eet. Wat zeg ik; vreet. Ziet er prachtig uit, mooie vacht en prima ontlasting.

Gisteren moesten we nog naar de dierenarts met haar voor wat anders en heb ik het meteen gevraagd. En zij adviseerde dit dus ook. Wel adviseerde zij om er nog kokend water overheen te doen, zodat alle bacteriën gedood waren.
Ik heb meteen een worst gehaald en de prinses heeft smakelijk gegeten. Ik ben benieuwd naar vandaag.
Hoeveel voeren je hiervan eigenlijk? Ze adviseerden mij in de winkel met haar leeftijd, 5 maanden, en gewicht, 3 kg om 3x daags 50 gram te voeren.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 07:13

DiantaM schreef:
Qua beste natvoer kun je het beste even kijken op de site van voerwijzer.

Nog bedankt voor deze tip. Hier staat heel veel goede informatie op!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:41

Het schema voor vers vlees is 50 gram per kilo te voeren dus idd met 3kilo 150 gr
Ik raad niet aan om te denken ze eet wel wanneer ze honger heeft want het is een pup in de groei die heeft het nodig en ik ken honden die zichzelf echt verhongeren als ze het niet willen eten. Een dag overslaan is niet erg maar als ze het echt niet willen eten dan verder kijken. Ik geef mijn honden alleen vlees geen brok die poepen maar 1x per dag een klein keutel (we hadden het dan over een rottweiler oa)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:48

candalisa schreef:
Het schema voor vers vlees is 50 gram per kilo te voeren dus idd met 3kilo 150 gr
Ik raad niet aan om te denken ze eet wel wanneer ze honger heeft want het is een pup in de groei die heeft het nodig en ik ken honden die zichzelf echt verhongeren als ze het niet willen eten. Een dag overslaan is niet erg maar als ze het echt niet willen eten dan verder kijken. Ik geef mijn honden alleen vlees geen brok die poepen maar 1x per dag een klein keutel (we hadden het dan over een rottweiler oa)

Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Advies van Carnibest is 40-60 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Met 50 gram zit je dus mooi op het gemiddelde. Houd er wel rekening mee dat volwassen honden minder eten, zo’n 20-40 gram per kg lichaamsgewicht per dag.
Je zal dus over een poosje geleidelijk aan moeten gaan minderen. Hoe je dat het best aanpakt vind ik ook wel een beetje lastig. Ik kijk maar goed naar mijn pup, zij weegt nu 3,7 en krijgt 180 gram per dag, is erg mooi, als ze wat mollig zou worden geef ik wat minder.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:55

Hier hebben we altijd Farmfoods brokjes gegeven en vers vlees van Kivo. Ze hebben bij Kivo een enorm assortiment aan soorten vlees, ook een speciale puppyworst geloof ik. Variatie is bij vlees wel heel belangrijk om het niet te eenzijdige maken.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 12:40

Misschien een stomme vraag, maar waarom eten volwassen honden minder dan pups?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:27

Omdat pups groeien. En volwassen niet meer. En groeien kost veel energie en voedingsstoffen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:34

roosje78 schreef:
truus1957 schreef:

Gisteren moesten we nog naar de dierenarts met haar voor wat anders en heb ik het meteen gevraagd. En zij adviseerde dit dus ook. Wel adviseerde zij om er nog kokend water overheen te doen, zodat alle bacteriën gedood waren.
Ik heb meteen een worst gehaald en de prinses heeft smakelijk gegeten. Ik ben benieuwd naar vandaag.
Hoeveel voeren je hiervan eigenlijk? Ze adviseerden mij in de winkel met haar leeftijd, 5 maanden, en gewicht, 3 kg om 3x daags 50 gram te voeren.

In kvv waarin gewoon bot verwerkt zit ipv supplement geen kokend water overheen gieten.
Daardoor kunnen die stukjes bot scherp worden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:47

Volgens mij fijngemalen bot, zie er in elk geval helemaal niks van terug.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:02

De aanwezige bacteriën zijn juist goed voor de darmen zou er juist geen water op doen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:17

truus1957 schreef:
Volgens mij fijngemalen bot, zie er in elk geval helemaal niks van terug.

Hoe het nu is weet ik niet (heb helaas geen hond meer) bevatte bv Carnibest idd gewoon bot.
Dus daar zou ik sws persoonlijk geen kokend water opgieten.

candalisa schreef:
De aanwezige bacteriën zijn juist goed voor de darmen zou er juist geen water op doen

Ook met je eens, die help je met kokend water omzeep, zowel de goede als de slechte.
Daarnaast is een hondenmaag daar goed tegen bestand.
Maar er zijn nog veel dierenartsen bang ervoor. |
Alleen nooit geen rauw varkensvlees voeren ivm de ziekte van Aujeszky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:51

Vergeet niet dat ze rond deze leeftijd aan het wisselen zijn, het is niet raar dat ze slecht eten. Het kan helpen om wat gekookt water over de brokken te doen en dat af laten koelen tot het lauw is.
Mijne at ook heel slecht, ik heb gewoon geen extra's gegeven. Het is heel moeilijk, maar van doorzetten krijg je wel de makkelijkste eter. Ga je steeds wat anders geven als ze niet meer eten dan leren ze dat niet eten ervoor zorgt dat ze wat anders krijgen.
Mijn hond eet inmiddels supergoed! Hij is nu bijna een jaar.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:35

Hier een hele blije pup. Ze staat al likkebaardend naast me als ik het voor haar aan het klaarmaken ben.

Dank je wel voor de tips mbt kokend water. Ik heb het idee dat het niet veel toevoegt, dus dan laat ik dat achterwege.
Ik ga echt over mijn nek van de geur als ik het klaar maak, dus ik ben blij dat jullie het zeggen dat ik er geen kokend water over heen hoef te doen.

Na het eten krijgt ze nog brokken en dan kan ze zelf kiezen of ze die nog op eet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:40

Waarom krijgt ze na t eten nog brokken?

Ik zou adviseren om gewoon op gezette tijden te voeren. Dus sochtends, smiddags en savonds. Of evt sochtends en savonds.
Al dan niet gewoon 2 of 3x per dag kvv en de brokken achterwege laten.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:04

Brokken zijn echt overbodig hoor, als ze wat dun wordt kan je wat meer Carnibest voeren.
Ik voer uitsluitend Carnibest met af en toe een beloningsbrokje. Voer heel soms een maaltijd in brokjes om haar daaraan gewend te houden voor het geval ik eens ziek ben en geen gelegenheid te snijden of voor vakantie als er geen vriesgelegenheid is. Verder krijgt ze eens per week 1/2 eitje en eens wat vette vis.
Die geur wen je snel aan hoor. Stond 19 jaar geleden ook te kokhalzen.