Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wijslander schreef:Monique Bladder is een gedragstherapeut die hier veel van weet, ik heb een online cursus bij haar gevolgd en daar veel aan gehad.
Het eerste en belangrijkste wat ik met onze angstbijter heb geleerd, is andere honden en moeilijke situaties vermijden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we met onze hond niet meer naar het bos gaan, omdat dit te veel stress geeft.
En ook belangrijk is niet te corrigeren of straffen als ze toch eens uitvalt.
Er zijn veel middelen die je kunt geven ter ondersteuning tijdens de training, maar het begint met het respecteren van de grenzen van de hond. Van daaruit kun je dan verder kijken naar wat er nog wel mogelijk of te trainen is.
smurffie schreef:Met een agressief uitvallende hond hoor je niet naar losloopgebieden te gaan. Dat is het zelfde als met een loopse teef erheen gaan.
Dat staat los van of andere honden onder apel staan, dat is een must, maar in losloopgebied lopen jonge speelse honden die rennen en vliegen. Natuurlijk hoort de andere hond teruggeroepen te worden.
Over het algemeen zijn honden trouwens minder snel uitvallend als ze alleen zijn. Als je de jongste thuis laat valt ze dan ook uit naar andere honden?
Buiten losloopgebied is de kans dat je een andere loslopende hond treft veel kleiner. Wellicht kun je de ander wat meer uitdaging geven op een andere manier.
996981 schreef:smurffie schreef:Met een agressief uitvallende hond hoor je niet naar losloopgebieden te gaan. Dat is het zelfde als met een loopse teef erheen gaan.
Dat staat los van of andere honden onder apel staan, dat is een must, maar in losloopgebied lopen jonge speelse honden die rennen en vliegen. Natuurlijk hoort de andere hond teruggeroepen te worden.
Over het algemeen zijn honden trouwens minder snel uitvallend als ze alleen zijn. Als je de jongste thuis laat valt ze dan ook uit naar andere honden?
Buiten losloopgebied is de kans dat je een andere loslopende hond treft veel kleiner. Wellicht kun je de ander wat meer uitdaging geven op een andere manier.
Tja, agressief uitvallen heeft natuurlijk meerdere gradaties. Die van mij gromt een keer en forceert haar lichaam. Dat zijn agressieve signalen, die voor een normale hond voldoende zijn om te snappen dat ze even rustig aan moeten doen.
Met een hond die niet voldoende luistert en die niet weet hoe die een andere hond normaal begroet, hoor je ook niet naar een losloop gebied te gaan
_Nelleke_ schreef:Ik vind aanlijnen van een onzekere hond terwijl de andere hond losloopt eigenlijk alleen nog maar grotere problemen in de hand werken dus daar zou ik gelijk mee stoppen. Je zet de onzekere hond daarmee in een nog kwetsbaardere situatie.
Ken je het (heel oude) boekje kalmerende signalen van Turid Rugaas? Die zou je ook eens kunnen lezen.
kiwiwitje schreef:Maar uh. In een losloopgebied is t niet verplicht om los te lopen mvdende..
Net als dat ook in een losloopgebied t niet de bedoeling is dat een hond een andere hond bestormd en bespringt. T is wel iets wat je “moet” accepteten dat t kan gebeuren omdat mensen oefenen. Maar je bent niet verplicht je hond in losloop los te gooien. Dus als je een aangelijnde hond in losloop tegen komt hou je je hond bij of lijn je hem aan.
mvdende schreef:kiwiwitje schreef:Maar uh. In een losloopgebied is t niet verplicht om los te lopen mvdende..
Net als dat ook in een losloopgebied t niet de bedoeling is dat een hond een andere hond bestormd en bespringt. T is wel iets wat je “moet” accepteten dat t kan gebeuren omdat mensen oefenen. Maar je bent niet verplicht je hond in losloop los te gooien. Dus als je een aangelijnde hond in losloop tegen komt hou je je hond bij of lijn je hem aan.
Ben ik het niet mee eens!
Ik ga naar een losloopgebied zodat mijn hond los kan lopen, het is zéér irritant als ik dan alsnog 100 keer kan roepen en aanlijnen omdat mensen met een aangelijnde hond in het losloopgebied gaan lopen. Wil je aangelijnd wandelen, kan je beter het losloopgebied mijden....
Ik weet dat onze mening daarin verschilt
Hennos schreef:mvdende schreef:
Ben ik het niet mee eens!
Ik ga naar een losloopgebied zodat mijn hond los kan lopen, het is zéér irritant als ik dan alsnog 100 keer kan roepen en aanlijnen omdat mensen met een aangelijnde hond in het losloopgebied gaan lopen. Wil je aangelijnd wandelen, kan je beter het losloopgebied mijden....
Ik weet dat onze mening daarin verschilt
Oef mijn nekharen gaan bij dit soort discussies overeind staan.
Vaak worden hondenlosloopgebieden ook gedeeld met wandelaars, joggers, mountainbikers en er lopen ruiter paden doorheen.
Nederland is te klein om de honden maar los te gooien en niet meer bij je te roepen.
en ja het kan soms vervelend zijn om je hond vaak terug te moeten roepen, maar rekening houden met elkaar maakt dat het voor iedereen leuk blijft.
Dus kom je een hond tegen aan de lijn roep je je hond laat hem bij je zitten tot de andere hond voorbij is of lijn hem aan.
Net zo dat je hem even bij je moet roepen als er een wandelaar, paard, jogger of mountainbiker voorbij komt.
Door rekening met elkaar te houden blijft het voor iedereen leuk.
Ik moet zelfs stukjes losloopgebied passeren om dieper het bos in te komen.
Het is een kleine moeite en een goede oefening voor je eigen hond dat je hem bij je roept. Ook wandelaars die in het losloopgebied lopen zijn er niet altijd van gediend dat honden op hen afstormen.
Als wij losloopgebieden willen behouden moeten wij er zuinig op zijn en rekening met elkaar houden.