Angst agressie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Angst agressie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:59

Beste bokkers,

Wij hebben een 3 jarige cockerspaniël en een 1 jarige. De 3 jarige komt uit een gelegenheidsnestje en is vanaf het begin af aan altijd onzeker geweest, dit uit zich ook bijvoorbeeld in verlatingsangst. Tot ongeveer een jaar geleden ging ze onderdanig op haar rug liggen tijdens de kennismaking met grotere honden. Nu heeft ze echter besloten om alles wat groter, druk, opdringerig en pup is meteen van zich af te snauwen. We hebben hier een gedragsdeskundige bijgehaald en die heeft ons zeker tips gegeven maar dit ging eigenlijk enkel om het aan de lijn wandelen. Terwijl wij graag lekker los in het bos willen wandelen met 2 ontspannen honden en niet altijd maar aan de lijn.

Wij lijnen haar nu aan in het bos als er een hond aankomt waarvan wij denken dat het fout zou gaan en houden haar dus netjes bij ons, maar helaas vinden heel veel baasjes dat hun hond in een losloopgebied op elke hond mag duiken.... hierdoor komen wij nu veel minder vaak in het bos terwijl wij en onze honden heerlijk kunnen genieten van een boswandeling.

Is er een bokker die misschien tips/ervaringen heeft met bijvoorbeeld bachbloesem voor dit gedrag of die een goede gedragsdeskundige weet in het zuiden (Brabant) van het land?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:27

Heel herkenbaar, ik heb hetzelfde probleem met onze hond. Vooral honden die inderdaad als een idioot op haar afstormen is een probleem. En dat idioot erop af stormen is juist geen sociaal gedrag, wat veel mensen juist wel denken. Een hond bekijkt en ruikt elkaar eerst van grote afstand voordat ze voorzichtig elkaar benaderen.
Ik vind het ook moeilijk om hiermee te dealen, ik moet mijn hond straffen terwijl het eigenlijk ook veroorzaakt wordt door andere honden en baasjes. Honden die dus als een malle op je af stormen, en baasjes die de etiquette niet hebben dat het onfatsoenlijk is om een loslopende hond naar een aangelijnde hond te laten stormen.
Ondertussen wordt de agressie bij iedere keer dat het misgaat dus ook erger. Ik ben dus erg benieuwd naar de tips in dit topic.

mika11

Re: Angst agressie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:33

Wat helpt is als je een hond ziet aankomen, je voor je eigen hond gaat staan en een flinke brul naar de aanstormende hond geeft.
Meeste honden schrikken heel erg hier van, verwachten ,dit niet en druipen af.
Alleen dit is iets wat je niet vaak wil doen natuurlijk, maar toch kan het eens voorkomen dat je dit wilt gebruiken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:39

Wij hebben Cane Corso’s die heel verdedigend reageren als iets op ze afstormt en die bijten dus ook flink van zich af. Hoeveel je ook probeert, wij krijgen het er niet meer uit, dus maar met muilkorven om naar het bos. Heel vervelend maar onze honden richten zoveel schade aan in een gevecht dat het niet anders kan. Heel jammer dat andere mensen hun honden zo lomp op andere af laten stormen, want daardoor ontstaat in mijn ogen juist dit gedrag. De muilkorf schrikt overigens wel zo erg af dat iedereen ze snel aanlijnt als ze ons zien.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 06:15

Monique Bladder is een gedragstherapeut die hier veel van weet, ik heb een online cursus bij haar gevolgd en daar veel aan gehad.

Het eerste en belangrijkste wat ik met onze angstbijter heb geleerd, is andere honden en moeilijke situaties vermijden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we met onze hond niet meer naar het bos gaan, omdat dit te veel stress geeft.

En ook belangrijk is niet te corrigeren of straffen als ze toch eens uitvalt.

Er zijn veel middelen die je kunt geven ter ondersteuning tijdens de training, maar het begint met het respecteren van de grenzen van de hond. Van daaruit kun je dan verder kijken naar wat er nog wel mogelijk of te trainen is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:36

Wijslander schreef:
Monique Bladder is een gedragstherapeut die hier veel van weet, ik heb een online cursus bij haar gevolgd en daar veel aan gehad.

Het eerste en belangrijkste wat ik met onze angstbijter heb geleerd, is andere honden en moeilijke situaties vermijden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we met onze hond niet meer naar het bos gaan, omdat dit te veel stress geeft.

En ook belangrijk is niet te corrigeren of straffen als ze toch eens uitvalt.

Er zijn veel middelen die je kunt geven ter ondersteuning tijdens de training, maar het begint met het respecteren van de grenzen van de hond. Van daaruit kun je dan verder kijken naar wat er nog wel mogelijk of te trainen is.

Dit is zo cruciaal inderdaad. Niet je eigen belang voorop maar kijken naar wat je hond aankan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:49

Hier een soortgelijke situatie. Eentje van 5 met angstagressie en eentje van één die nergens last van heeft. Ook wij hebben er een gedragsdeskundige bij gehad en zij gaf inderdaad aan om de situaties te vermijden.
Aangezien we toch moeten wandelen, kiezen we gebieden die geen losloopgebied zijn (losloopgebied hebben we ook niet op loopafstand, dat scheelt) en nemen we een bal mee. De oudste is zo op ballen gefocust dat we inmiddels gewoon langs andere honden kunnen lopen terwijl zij alleen maar naar de bal kijkt. Als beloning een paar keer gooien en dan gaat hij weer de zak in tot we weer een hond zien.
Geen haar op ons hoofd die er nu aan denkt om naar een losloopgebied te gaan met deze hond, dat geeft gegarandeerd problemen.
Ik ga nog wel eens samen met de buurvrouw naar een losloopgebied en dan neem ik alleen de jongste mee.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:06

Onze cocker was ook erg verlegen en angstig.
Snel gillen en tussen je benen gaan zitten.

Totdat ik funcursus ging doen. Hij vond dingen eng, maar als een oefening wel lukte zag je hem groeien.
Daarna agility gaan doen. Vooruit sturen lukte in het begin niet.
Maar met veel geduld en beloningen en hulp kan hij nu door het parcours lopen.

Parcours maakt mij niks uit en fouten ook niet.
Maar die cocker die nu veel zelfverzekerder is vind ik heel fijn.

Gedragsdeskundige kan geen kwaad. Als je een goede hebt.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:38

Een van mijn honden houdt niet van drukke vreemde honden en helemaal niet als ze op hem af stormen.
Hij is altijd al gereserveerd geweest naar andere honden, op een afstand blijven en rustig kennis maken.
Nu is er helaas een andere hond een gevecht begonnen met hem waardoor dit gedrag erger is geworden en ik ben van mening dat je beter kan voorkomen dan genezen.
Drukke losloop gebieden kom ik niet, mijn hond mag los als er geen andere honden zijn en als ik een andere hond in de verte zie keer ik om of ik lijn hem aan. Mijn andere hond kan wel los blijven lopen, alleen is zei weer heel druk en enthousiast dus ook zei mag niet naar andere honden omdat ze anders er op af gaat stormen. Eerst rustig kennismaken en dan mag ze spelen als het voor beide partijen goed is.
Dit gaat heel goed alleen moet je als baas wel heel alert zijn, wat eigenlijk elke honden eigenaar zal moeten zijn in mijn ogen.

Helaas is het door Corona drukker in de bossen en lopen honden nu ook los buiten het losloop gebied, wat voor mij betekend dat ik niet meer in elk bos kan komen, de laatste keer tot 4 x toe een hond op ons afgestormd waar honden aan de lijn moeten terwijl die van mij aan de lijn waren.
Boos worden op de hondeneigenaren kon niet want mijn hond neemt mijn energie over, door zelf rustig te zijn gebleven heb ik een gevecht voorkomen. Maar ik zag aan alles dat mijn hond spanning opbouwde.

Heel jammer voor mij maar ook weer leuk om nieuwe gebieden te ontdekken met de honden. Als uitlaadklep bind ik ze alle twee aan de fiets en als er rustige gebieden zijn waar niemand loopt mogen ze even los en anders fietsen wij verder naar een volgend stuk.
Dit werkt prima honden komen aan hun beweging en vinden het ook niet erg als ik ze niet los doe omdat het te druk was.

Wel zit ik met de andere hond op cursus, zodat hij in een gecontroleerde omgeving leert om andere honden weer te negeren en op mij te letten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:33

Hier eentje met angstagressie na aanvallen van andere honden.
Inmiddels is ze iets te goed herstelt waardoor ze te enthousiast is en niet normaal begroet maar bespringt om te spelen.
Maar losloopgebied vermijd ik sowieso. Omdat drukke honden die haar bespringen of onze jongste bespringen (terecht) niet altijd goed ontvangen word.

Ik zou heel hard gaan trainen en nu niet loslaten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:50

Hier is het vrij simpel; als de andere hond aangelijnd is, lijn ik die van mij ook aan en laat ze geen contact maken. Meestal vraag ik haar te zitten. Als die andere hond los is, ga ik die van mij niet aanlijnen. Is die andere hond goed gemanierd en komt op een normale manier op haar af, is er niks aan de hand. Stormt de andere hond lomp op haar af, dan keft ze van zich af.

In mijn ogen meer dan terecht. Ik snap dat je als kleine hond van 5kg een keer zat bent steeds ondergelopen te worden door lompe labradors, retrievers en andere “grote” honden. Ik ga haar niet straffen omdat ze voor zichzelf opkomt.

Zodra een andere hond normaal kennis met haar maakt, is ze de meest sociale hond en wil ze altijd graag spelen :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:07

Herkenbaar. Wat hier ook gezegd wordt: beter voorkomen dan genezen. Een van mijn honden heeft moeite met loslopende honden wanneer ze niet in een losloopzone is en dus aangelijnd is omdat we meermaals aangevallen zijn door honden die losliepen waar het niet mocht. Ik probeer die honden op afstand te houden door inderdaad voor mijn hond te gaan staan, de eigenaar te vragen aan te lijnen, mijn been of dergelijke te gebruiken om de hond op afstand te houden enz.
Ik ga niet meer naar bepaalde losloopzones omdat daar redelijk wat hondengevechten zijn. En ik ga ook niet op bepaalde momenten naar andere losloopzones omdat ik weet dat de kans reëel is dat er dan honden komen waar mijn andere hond het niet mee kan vinden.
Komt er dus op neer dat ik mijn honden nauwelijks nog laat loslopen, maar ze hebben er wel vrede mee. We gaan gewoon naar veel verschillende plaatsen om te wandelen zodat het wel leuk blijft en gaan vooral op rustige momenten naar losloopzones.
Nog iets wat ik mijn honden leer is andere honden die hen lastigvallen negeren en de andere hond zelf ook negeren. Dat helpt bij sommige honden wel om ze sneller terug op afstand te krijgen. Helaas zijn sommigen zo volhardend dat het bloedirritant blijft, maar dat ligt dan meer aan de baasjes dan aan de hond zelf. .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:50

Kijk ook eens goed naar je hond: wat gaat er aan vooraf? Hoe communiceert ze op afstand bijvoorbeeld? Welke signalen geeft ze af? En reageert die andere hond daar op?

Vergeet ook jezelf niet: hoe reageer jij bij het zien van een andere hond?
Zorg in ieder geval dat jijzelf de juiste mindset hebt bij het zien van een andere hond. Mijn reu had moeite met hele grote honden, dus deed ik vaak alsof we ze kenden (zoals ik deed bij z'n grote vrienden) "Duke, wie is daar?! Kijk eens, wie is dat dan? Heeeey hallo vriend!" Dan liep hij er kwispelend op af, om eenmaal aangekomen te constateren dat hij de hond helemaal niet kent. :') Maarja, dan issie er al en ontspannen dus gaat het prima.

Indien je eigen hond een onhandige strategie erop nahoud (staren, verstarren, recht er op af lopen) ben ik voorstander van aangelijnd begeleiden. OOK als de andere hond los is. Leer je eigen hond etiquette aan:
- Benader honden in een cirkelvormige beweging
- Zorg dat het eerste lichaamsdeel waar ze heen lopen de kont is, desnoods gewoon die neus erin parkeren
- Beloon goed gedrag (let vooral op gebruik van neus) of poging tot goed gedrag, zelfs als het nog een beetje stijfjes gaat kan je positieve stem en mindset het verschil maken naar ontspanning
- Blokkeer/corrigeer ongewenst gedrag (vanuit zekerheid en rust, niet boos worden dat is straffen) en geef daarna meteen aan wat je wél wilt zodat je weer kunt belonen

Zie je al op afstand dat de andere hond geen etiquette beheerst, zorg dan dat jij tussen de naderende hond en je eigen hond staat en regel het. De meeste honden zijn best vatbaar voor reacties van vreemden (een hé of nee, stap naar voren, haltgebaar hand, knip in de vingers, sssht, MOVE) Zo leert ze dat ze het zelf niet op hoeft te lossen en rustig achter jou kan wachten.

Verder zou ik aanraden als je aangelijnde honden tegen komt om wat brokjes te strooien zodat jouw Spaniel aan het snuffelen is (daar zijn ze voor gemaakt) terwijl die andere hond voorbij loopt. Dit is een techniek die ze later zelf in kan zetten wanneer ze een hond spannend vindt, ook als er geen brokjes zijn.

En last but not least: gebruik je andere hond als ondersteuner/frontlinie!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:02

Met een agressief uitvallende hond hoor je niet naar losloopgebieden te gaan. Dat is het zelfde als met een loopse teef erheen gaan.
Dat staat los van of andere honden onder apel staan, dat is een must, maar in losloopgebied lopen jonge speelse honden die rennen en vliegen. Natuurlijk hoort de andere hond teruggeroepen te worden.
Over het algemeen zijn honden trouwens minder snel uitvallend als ze alleen zijn. Als je de jongste thuis laat valt ze dan ook uit naar andere honden?

Buiten losloopgebied is de kans dat je een andere loslopende hond treft veel kleiner. Wellicht kun je de ander wat meer uitdaging geven op een andere manier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 02:30

smurffie schreef:
Met een agressief uitvallende hond hoor je niet naar losloopgebieden te gaan. Dat is het zelfde als met een loopse teef erheen gaan.
Dat staat los van of andere honden onder apel staan, dat is een must, maar in losloopgebied lopen jonge speelse honden die rennen en vliegen. Natuurlijk hoort de andere hond teruggeroepen te worden.
Over het algemeen zijn honden trouwens minder snel uitvallend als ze alleen zijn. Als je de jongste thuis laat valt ze dan ook uit naar andere honden?

Buiten losloopgebied is de kans dat je een andere loslopende hond treft veel kleiner. Wellicht kun je de ander wat meer uitdaging geven op een andere manier.

Tja, agressief uitvallen heeft natuurlijk meerdere gradaties. Die van mij gromt een keer en forceert haar lichaam. Dat zijn agressieve signalen, die voor een normale hond voldoende zijn om te snappen dat ze even rustig aan moeten doen.

Met een hond die niet voldoende luistert en die niet weet hoe die een andere hond normaal begroet, hoor je ook niet naar een losloop gebied te gaan

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 06:44

996981 schreef:
smurffie schreef:

Tja, agressief uitvallen heeft natuurlijk meerdere gradaties. Die van mij gromt een keer en forceert haar lichaam. Dat zijn agressieve signalen, die voor een normale hond voldoende zijn om te snappen dat ze even rustig aan moeten doen.

Met een hond die niet voldoende luistert en die niet weet hoe die een andere hond normaal begroet, hoor je ook niet naar een losloop gebied te gaan

aggresief uitvallen betekent in mijn ogen direct gaten maken in een andere hond.

Een snauw, een grom, een stevige waarschuwing vind ik prima! Een hond mag bést laten merken dat ie iets niet leuk vind. Zolang het op een "nette" manier gaat, dus zonder dat er bloed vloeit, heb ik er niet zn probleem mee.

Maar een hond die echt agressief uitvalt, dus echt er direct invliegt met de enigste mindsetting: I'm gonna kill you

Zn hond hoort niet in een losloopgebied thuis.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:47

Ik vind het niet raar hoor. De meeste honden zijn de eerste jaren van hun leven nog wat onderdanig. Tot ze zelf vinden dat ze daar te oud en volwassen voor zijn geworden. Ik heb meer het gevoel dat de hond dan nog eerst moet leren hoe hij dat dan aan zijn soortgenoten gaat uitleggen. Dat gaat dan niet gelijk heel erg netjes. Ik ben het dan ook met mijn voorganger eens dat zolang er geen bloed is de hond de kans moet krijgen zich er in te ontwikkelen. Nou ken ik de hond natuurlijk niet en in welke mate die agressief is. Daar is ts bij en kan die over oordelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:25

Ik vind aanlijnen van een onzekere hond terwijl de andere hond losloopt eigenlijk alleen nog maar grotere problemen in de hand werken dus daar zou ik gelijk mee stoppen. Je zet de onzekere hond daarmee in een nog kwetsbaardere situatie.

Ken je het (heel oude) boekje kalmerende signalen van Turid Rugaas? Die zou je ook eens kunnen lezen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:02

_Nelleke_ schreef:
Ik vind aanlijnen van een onzekere hond terwijl de andere hond losloopt eigenlijk alleen nog maar grotere problemen in de hand werken dus daar zou ik gelijk mee stoppen. Je zet de onzekere hond daarmee in een nog kwetsbaardere situatie.

Ken je het (heel oude) boekje kalmerende signalen van Turid Rugaas? Die zou je ook eens kunnen lezen.

Mee eens. Òf allebei los òf allebei vast.

In een losloopgebied is het dus allebei los......

In aanlijngebied is het in principe allebei vast. Ik zal dan ook altijd mijn hond netjes aanlijnen mocht hij wél loslopen en een andere hond niet.

Maar óók andersom, loop ik met mijn aangelijnde hond in aanlijngebied en zie ik een loslopende hond aankomen? Dan laat ik de mijne ook los. Die is namelijk niet zo leuk naar andere honden aan de lijn en het is niet eerlijk als de ander los loopt en de mijne vast zit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:17

Maar uh. In een losloopgebied is t niet verplicht om los te lopen mvdende..
Net als dat ook in een losloopgebied t niet de bedoeling is dat een hond een andere hond bestormd en bespringt. T is wel iets wat je “moet” accepteten dat t kan gebeuren omdat mensen oefenen. Maar je bent niet verplicht je hond in losloop los te gooien. Dus als je een aangelijnde hond in losloop tegen komt hou je je hond bij of lijn je hem aan. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:26

kiwiwitje schreef:
Net als dat ook in een losloopgebied t niet de bedoeling is dat een hond een andere hond bestormd en bespringt. T is wel iets wat je “moet” accepteten dat t kan gebeuren omdat mensen oefenen. Maar je bent niet verplicht je hond in losloop los te gooien. Dus als je een aangelijnde hond in losloop tegen komt hou je je hond bij of lijn je hem aan. :)

Ben ik het niet mee eens!

Ik ga naar een losloopgebied zodat mijn hond los kan lopen, het is zéér irritant als ik dan alsnog 100 keer kan roepen en aanlijnen omdat mensen met een aangelijnde hond in het losloopgebied gaan lopen. Wil je aangelijnd wandelen, kan je beter het losloopgebied mijden....

Ik weet dat onze mening daarin verschilt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:36

Dat is geen mening. Dat is gewoon zoals t hoort.
Je bent in een losloop gebied niet verplicht je hond los te gooien en je hond mag geen overlast veroorzaken. Daarnaast dient de hond onder appel te staan. En hoor je goed fatsoen te gebruiken en rekening te houden met anderen ipv alleen met jezelf.
Daarnaast zijn losloopgebieden ook gewoon natuurgebieden waar mensen mogen wandelen.
Dus zodra je mensen of andere honden ziet is t niet de bedoeling dat jouw hond op mensen of andere honden afvliegt. Buiten dat t niet hoort is t absoluut geen sociaal honden gedrag om een andere hond te bestormen. :)
Daarin kun je niet van mening verschillen. Want t is gewoon een feit.
En als jij dat niet wil doen is dat jouw mening, maar vooral heel asociaal. ;)

Maarja ik wandel alleen in aanlijnplicht en daar nog veeeel te veel loslopers. Dus waar moet ik volgens jou dan wel wandelen?

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:39

mvdende schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik ga naar een losloopgebied zodat mijn hond los kan lopen, het is zéér irritant als ik dan alsnog 100 keer kan roepen en aanlijnen omdat mensen met een aangelijnde hond in het losloopgebied gaan lopen. Wil je aangelijnd wandelen, kan je beter het losloopgebied mijden....

Oef mijn nekharen gaan bij dit soort discussies overeind staan.

Vaak worden hondenlosloopgebieden ook gedeeld met wandelaars, joggers, mountainbikers en er lopen ruiter paden doorheen.
Nederland is te klein om de honden maar los te gooien en niet meer bij je te roepen.
en ja het kan soms vervelend zijn om je hond vaak terug te moeten roepen, maar rekening houden met elkaar maakt dat het voor iedereen leuk blijft.
Dus kom je een hond tegen aan de lijn roep je je hond laat hem bij je zitten tot de andere hond voorbij is of lijn hem aan.
Net zo dat je hem even bij je moet roepen als er een wandelaar, paard, jogger of mountainbiker voorbij komt.
Door rekening met elkaar te houden blijft het voor iedereen leuk.

Ik moet zelfs stukjes losloopgebied passeren om dieper het bos in te komen.
Het is een kleine moeite en een goede oefening voor je eigen hond dat je hem bij je roept. Ook wandelaars die in het losloopgebied lopen zijn er niet altijd van gediend dat honden op hen afstormen.

Als wij losloopgebieden willen behouden moeten wij er zuinig op zijn en rekening met elkaar houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:57

De discussie is wellicht ook een beetje off topic ;)

En we kunnen er allemaal wat van vinden, we hebben de wereld nu eenmaal niet onder controle.
Onszelf wel en dat is wat een onzekere hond nodig heeft: iemand die weet hoe die oncontroleerbare zaken aangepakt gaan worden.

Een onzekere hond zonder de benodigde social skills los gooien omdat er een wilde hond op hem af gestormd komt (nou succes he!), gaat hem niet zekerder maken.

Veelal is dat de oorzaak van onzekerheid bij honden: eigenaren die het de hond zelf uit laten zoeken, ipv ondersteunen en het goede voorbeeld geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:24

Hennos schreef:
mvdende schreef:

Oef mijn nekharen gaan bij dit soort discussies overeind staan.

Vaak worden hondenlosloopgebieden ook gedeeld met wandelaars, joggers, mountainbikers en er lopen ruiter paden doorheen.
Nederland is te klein om de honden maar los te gooien en niet meer bij je te roepen.
en ja het kan soms vervelend zijn om je hond vaak terug te moeten roepen, maar rekening houden met elkaar maakt dat het voor iedereen leuk blijft.
Dus kom je een hond tegen aan de lijn roep je je hond laat hem bij je zitten tot de andere hond voorbij is of lijn hem aan.
Net zo dat je hem even bij je moet roepen als er een wandelaar, paard, jogger of mountainbiker voorbij komt.
Door rekening met elkaar te houden blijft het voor iedereen leuk.

Ik moet zelfs stukjes losloopgebied passeren om dieper het bos in te komen.
Het is een kleine moeite en een goede oefening voor je eigen hond dat je hem bij je roept. Ook wandelaars die in het losloopgebied lopen zijn er niet altijd van gediend dat honden op hen afstormen.

Als wij losloopgebieden willen behouden moeten wij er zuinig op zijn en rekening met elkaar houden.

Dit is inderdaad wat ik bedoel