Hond gebruikt staart niet & sloom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Hond gebruikt staart niet & sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 17:48

Om mee te beginnen; morgen afspraak staan bij de DA, zaten vandaag helaas helemaal vol want anders was ik er al geweest!

Wij hebben een 2 jarige (van juni) Corgi Pembroke reu rondlopen.
Nu gisteren een keer flink op zijn sodemieter gegeven omdat ie de hond van m’n ouders wilde grijpen. Dit is vrij nieuw gedrag, maar wijden we nog even aan mijn zwangerschap, uiteraard wordt het meteen afgestraft en zeker niet genegeerd. Zijn aan het rondvragen over castratie, alleen komt nu dus dit tussendoor.

Heeft buiten in de tuin op een stok zitten kauwen, maar spuugt eigenlijk voornamelijk de houtjes uit. Echter een uurtje of 3 later zit ie sneu in een hoekje, zowel binnen als buiten. Wil niet eten (is niets nieuws, heeft vaker dagen dat ie z’n brokken laat staan), wil alleen maar liggen, maar gaat wel mee naar buiten, plast en poept.

Vandaag eigenlijk beetje hetzelfde verhaal, is wat sloom, speelt wel maar niet echt van harte. Gaat mee naar buiten en poept (incl stukjes stok :+ ) en plast. Nu valt het ons op dat hij zijn staart dus niet meer beweegt. Normaal is het een trotste hond die altijd met zijn staart omhoog loopt buiten en kwispelt ed, nu doet ie hem met moeite omhoog als hij poept en plast.
Eten hebben we hem vandaag een beetje verwend door wat nat voer door zijn brokken te doen (normaal alleen op zondag ;) ) omdat ik niet wilde dat hij ook niet zou eten. Dat gaat er goed in, maar wel zonder kauwen.

In eerste instantie dacht ik zelf misschien toch in de tuin wat verkeerd gegeten, maar die staart vertrouw ik niet.
Mag overal aanzitten, in knijpen ed. Oogt absoluut niet pijnlijk, alleen sloom en niet in zijn hum.
Hij reageerde eigenlijk alleen een keer op zijn mond, maar niets aan te zien. Heeft wel vaker een stukje stok tussen z’n tand, dus weten precies hoe hij daar op reageert en dat is het absoluut niet (uiteraard gecheckt)

Misschien hebben jullie nog ideeen?

kimmie261

Re: Hond gebruikt staart niet & sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:15

Misschien eens kijken naar koudwaterstaart, dat is vrij pijnlijk en voelen ze zich echt niet lekker van, maar gaat vanzelf na een paar dagen over.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 18:20

kimmie261 schreef:
Misschien eens kijken naar koudwaterstaart, dat is vrij pijnlijk en voelen ze zich echt niet lekker van, maar gaat vanzelf na een paar dagen over.

Ja dat was ook mijn gedachte, of hernia, maar dan zou hij moeten reageren op pijn toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:38

Als mijn honden koudwaterstaart hebben reageren ze niet op een pijn als ik aan die staarten zit, maar wel als ze er bv op gaan zitten, hangt haar staart ook een beetje in zo'n boogje?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 18:46

Vanmiddag hing z’n staart echt recht naar beneden, en nu wel iets of wat van z’n anus af zeg maar, maar hooguit 1,5 cm.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:47

Klinkt als een koudwaterstaart ja. Als je daar twijfels over hebt zou ik toch even naar de DA gaan, zeker gezien het ras en eventuele rugproblemen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 18:50

Kaus schreef:
Klinkt als een koudwaterstaart ja. Als je daar twijfels over hebt zou ik toch even naar de DA gaan, zeker gezien het ras en eventuele rugproblemen.

Jazeker! Hebben morgen afspraak staan. Zou het liefst vandaag nog gegaan zijn, maar zaten helaas helemaal vol -O-

Heb ook besloten dat als ze twijfelen of niet weten wat het is, we naar Waalwijk naar dierenziekenhuis gaan voor CT van hele lichaam. Zat ik al eerder aan te denken, gezien ook idd ras. Ondanks dat papa en mama helemaal gecheckt zijn ed weet je het nooit.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:32

Het zou ook goed kunnen dat er een stuk hout zit te vervelen, of in de darmen geprikt zit. Hier mogen ze nooit op stokken knagen om die reden. 1 van mijn honden houdt ook de staart naar beneden als hij zich niet lekker voelt of buikpijn heeft. Koudwaterstaart komt niet zo heel veel voor. Goed dat je met hem naar de dierenarts gaat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:44

Barbabientje schreef:
Kaus schreef:

Jazeker! Hebben morgen afspraak staan. Zou het liefst vandaag nog gegaan zijn, maar zaten helaas helemaal vol -O-

Heb ook besloten dat als ze twijfelen of niet weten wat het is, we naar Waalwijk naar dierenziekenhuis gaan voor CT van hele lichaam. Zat ik al eerder aan te denken, gezien ook idd ras. Ondanks dat papa en mama helemaal gecheckt zijn ed weet je het nooit.

Oh sorry ik lees echt exact over de eerste zin heen :Y) Omdat mensen daar meestal niks meer dan 'beste bakkers' ofzo inzetten _O-

Ik zou me niet té druk maken eerlijk gezegd. Als de DA het nodig acht een afspraak laten maken bij een goede orthopeed. Die kan ook eventueel ontstekingsremmers en/of pijnstillers voorschrijven. Ik heb laatst een CT scan laten van mijn hond wegens een gek hupje dat hij al langere tijd heeft. Is geen lolletje, zo'n scan :$ En kwam nog niks uit ook. Zou dus eerst een goede, kundige! DA goed laten inschatten of ze achten dat daar wat uit komt. Anders is het echt weggegooid geld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:52

Ik zou ook “cold water tail” verwachten. Hier ook eentje die er zelfs van ging zwalken en amper op kon staan.
Maar zou t hout morgen wel echt noemen bij de dierenarts. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 21:07

@kaus; geeft niet! Ik lees die ook meestal niet :=
Ja klopt dat het vrij prijzig is! Gelukkig zit hier Waalwijk vlakbij wat echt wel goede dierenziekenhuis, dus mocht het nodig zijn gaan we gewoon.

Ja gaan het hout ook zeker benoemen!
Hoop niet dat het nodig is!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 12:53

Vandaag ging het gelukkig al een stuk beter!
Dierenarts dacht voor nu aan gevoelige spier in zijn rug, vanwege verkeerde beweging ofzo, omdat het zo plotseling was.
Hebben nu voor 7-10 dagen pijnstillers, als het daarna niet beter is dan gaan we toch voor een scan voor de zekerheid.

Edit: net bij de DA z’n eerste shotje pijnstillers gehad en ik heb m’n hond weer terug <3
Afbeelding

Het monster waar het over gaat :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:47

Ik dacht ook direct aan cold water tail, maar bij de rassen met korte pootjes en lange rug is een hernia / rare beweging en spierpijn ook geen uitzondering inderdaad.
Feit dat het met pijnstiller al stuk beter gaat geeft wel aan dat de stok wss geen probleem is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:07

Nou das positief *\o/*

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:13

Je hebt hem "op z'n sodemieter" gegeven. Mogelijk is hij hier zo van onder de indruk geraakt, dat dit een koud water staart heeft getriggerd. Dit duurt in de regel zo'n 3 dagen, dan gaat het weer beteren. Klink stom, maar bij onze hond ook getriggerd door een geestelijke (over)belasting. Is al weer een aantal jaar terug en ze heeft het daarna nooit meer gehad.
je schrikt er wel enorm van!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:17

Nou de grap is dat de DA gisteren dus ook zijn anaalklieren en prostaat even gecheckt heeft.
Lijkt wel of ie daar zo van onder de indruk was dat het opeens over is :=

Vanochtend is ook zoveel moeite moeten doen voor zijn pijnstillers dat ik denk dat hij daar meer last van krijgt dan dat de pijnstillers nog extra gaan helpen (als in wurmen en spartelen := )
Zit alleen maar te zeuren om te spelen en doet weer alles zoals eerst..

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:44

Nou das fijn!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:04

Ja, maakte me echt flinke zorgen!
Nu zullen mijn hormonen ook niet mee geholpen hebben, maar toch _O-