Voertips voor siberische katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Voertips voor siberische katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 09:57

Wij zijn in het bezit van 2 siberen die dit jaar beide 3 worden.
Voeren al heel lang purizon lam en vis brokken waar ze het super op deden. Sinds kort zijn ze geregeld aan de diaree en geven ze heel veel over. 1 van de katten kan niet goed tegen kip en gaat daar giga van aan de diarree dus voer met kip erin is niet echt een optie. Ze krijgen iedere avond ieder een kwart blikje almo nature met variaties aan vis smaakjes, dit gaat gewoon goed. Omdat ze zo geregeld overgeven en diarree hebben heb ik andere brok besteld om uit te proberen. Gister een zakje van taste of the wild canyon river binnen gekregen. Dit een heel klein handje gemixt met hun huidige brok. Vanochtend toen ik beneden kwam was het dus feest, alles onder gekotst en giga diaree gehad. Nou weet ik niet of dit van dat kleine handje nieuwe voer is of van de purizon, want van de purizon hebben ze het dus vaker. Het zijn langharen en vind het zo sneu als ze helemaal onder de poep zitten (we kunnen ze gelukkig gewoon wassen) . En het hele huis schoonmaken iedere keer is ook geen pretje. Vers vlees voeren wordt lastig, als we op vakantie gaan zorgen m'n schoonouders voor de katten en 1 eet dan alleen de brokken die er staan. Die moet niks hebben van "vreemde" mensen en eet dan ook geen blikje almo nature. Als er iemand nog tips heeft voor voer met alleen vis erin of andere ideeën heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt namens Olav en Ivan
Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Voertips voor siberische katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:06

Alletwee diarree of 1 van de twee?

Als het zo heftig is als je omschrijft zou ik er toch eens een dierenarts consult tegenaan gooien.

Even bloed checken en eventueel een periode op volledig hypoallergeen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 10:09

Femke_Tweety schreef:
Alletwee diarree of 1 van de twee?

Als het zo heftig is als je omschrijft zou ik er toch eens een dierenarts consult tegenaan gooien.

Even bloed checken en eventueel een periode op volledig hypoallergeen.

Vandaag had er 1 diarree. De andere iets dunnere ontlasting. Het overgeven weet ik niet welke dat doet, zie ze het niet doen helaas.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:28

Ik heb ook een kat die regelmatig diarree had. Uiteraard met haar naar de dierenarts geweest en ontlastingonderzoek laten doen, maar daar kwam niks uit. Dierenarts concludeerde dat ze waarschijnlijk allergisch of overgevoelig was voor iets in het voer. Ik heb een tijdje hypoallergeen voer op basis van gehydrolyseerde eiwitten gevoerd maar vond dat niks voor permanent, dus ben toen begonnen met een eliminatiedieet. Je kunt hier lezen hoe je dat aanpakt: https://www.catmoneo.nl/eliminatiedieet-bij-katten/

Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn er verschillende merken en proteïnen waar ze het goed op doet. Ik wissel wat betreft brok tussen Orijen Tundra, Orijen Six Fish en Feringa Cold Pressed Kalkoen. Wat betreft natvoer krijgt ze verschillende smaken Feringa Vleesmenu afgewisseld met Thrive en Yarrah.

Hier staan wat meer suggesties die je zou kunnen proberen: https://www.catmoneo.nl/beste-hypoallergeen-kattenvoer/

Het is even een investering (zowel qua tijd als geld) maar als je eenmaal iets hebt dat werk, is dat zowel voor jou als de katten zoveel fijner.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:29

Ik heb een kruising sibeer (lijkt op Ivan) ik voer brok, waar hij het prima op doet maar daar heb jij niks aan.
Ik zou een bezoekje naar de DA brengen, zou het ook Giardia kunnen zijn? Vooral omdat ze het zo allebei hebben, denk ik eerder aan een besmetting met een parasiet of virus.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:57

Hier voeren we ook Purizon met een htk-kat die gevoelig is voor kip. Kip resulteert net net bij jou in diarree. We voeren momenteel 7 katten met Purizon vis (wisselen dat af met andere smaken zonder (veel) kip). Naar ons idee zit er soms een slechte zak tussen. Laatst hebben we ook een zak weggegooid toen 2 van de 7 katten ineens regelmatig brokjes spuugden. Andere zak gevoerd en spugen was over, weer uit die eerste zak gevoerd en weer spugen. Dit hebben we nu bij 2 zakken gehad in de 2 jaar tijd dat we Purizon voeren (en met tussen de 4 en 9 katten gaan er flink wat zakken doorheen).

Een bekend aandachtspuntje van Purizon is de DL-Methionine die ze toevoegen. Die is namelijk hoog. Voordeel is dat het goed is voor de urinewegen en blaasstenen voorkomt, nadeel is dat het kan leiden tot overgeven en diarree. Hoewel dat overgeven en diarree eigenlijk gebeurt als de kat net dit voer krijgt en kan het dan aanhouden. Het komt minder vaak voor dat het zo halverwege is.

Omdat 2 van onze katten niet zo goed kauwen, ben ik ook op zoek naar ander voer (grotere brok). Maar ik vind het zo lastig om èn zonder kip èn hoog vleesgehalte (dus niet alleen meel) èn grote brokken te vinden.

Hoe ziet het spuug eruit bij jou katten? Dat zegt namelijk ook wel iets. Zijn het hele brokken, veelal alleen gal, haarbalachtig, half verteerde brokken?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:11

solarpleure schreef:
Een bekend aandachtspuntje van Purizon is de DL-Methionine die ze toevoegen. Die is namelijk hoog. Voordeel is dat het goed is voor de urinewegen en blaasstenen voorkomt, nadeel is dat het kan leiden tot overgeven en diarree. Hoewel dat overgeven en diarree eigenlijk gebeurt als de kat net dit voer krijgt en kan het dan aanhouden. Het komt minder vaak voor dat het zo halverwege is.

Het bovenstaande vind ik ook interessant. Ik ben namelijk net overgegaan op Purizon kip/vis sterilized. Op de website van Catmoneo zag ik ook de opmerking over de DL-Methionine die daar (te veel) in zit. Ik ga het in de gaten houden of mijn katten diarree krijgen of gaan spugen. Nu zag ik bij de vragen eronder dat er ook varianten zijn zonder de DL-Methionine. Misschien een optie voor je om te proberen?

"Er zijn inderdaad enkele varianten zonder DL-methionine (de review staat op de lijst voor een update), waaronder de Large. Het energieprofiel is vergelijkbaar met de “gewone” adult varianten, wat betekent dat de eiwitten net iets hoger mogen zijn." Zie https://www.catmoneo.nl/purizon/

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:57

Er zijn op dit moment problemen met de brokken van Purizon. Loopt in Frankrijk een onderzoek naar. Volgens mij hebben veel katten daardoor nu deze klachten.

Mocht er al langer sprake van zijn dan zou ik zeker even de ontlasting laten onderzoeken. Maar ik zou nu sws overstappen op ander voer vanwege de problemen (moet op internet wel het eea over zijn te vinden).

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:57

Edit: ik lees in het Birmanen topic dat er internationaal problemen zijn met Purizon.

Afbeelding

Afbeelding

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:08

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ga eens naar dat eliminatie dieet kijken +:)+ tijd en geld heb ik zeker voor over, als ze maar gewoon lekker kunnen eten zonder steeds diarree overgeven en buikkrampen te hebben. Vind het zo sneu, vanochtend lag een er ook echt sip bij tot hij weer naar de bak geweest was en en flink pruttelend weer een flats uitkwam %)

Had ook al ergens iets voorbij zien komen over purizon en dezelfde reacties. Dan zal het hem dit denk ik toch wel zijn. Nou dan een andere brok zien te vinden waar ze beide wel tegen kunnen.

Ze hebben het sinds ik laatst aan een nieuwe zak begonnen ben bedenk ik me :\

De ene keer spugen ze hele brokken uit de andere keer zijn het gal spuugjes zeg maar. Alleen vandaag lag er echt een plek van zo'n 30 cm gal. Haarballen hebben ze daarentegen bijna nooit.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:15

Misschien een goed idee om het even aan Zooplus door te geven. Zij weten er misschien al meer vanaf. Als het om een tijdelijke productiefout gaat, dan kan het zijn dat je het merk gewoon kan blijven gebruiken. Uiteraard dmv een vervangende zak voer vanuit Zooplus..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:38

Zooplus is idd bezig met onderzoek naar Purizon. Zeker doorgeven dus bij klachten, ze kunnen het maar weten :j

Desondanks is dat denk ik niet het enige probleem, gezien het al langer speelt.
Ik zou ook ontlasting laten checken, just to be sure.

Qua voer: ik heb ook 2 Siberen. Die doen het onwijs goed op vers voer. Als puur de vakantie je tegenhoudt, zou ik het toch eens proberen. Tijdens vakantie kun je dan altijd tijdelijk brok voeren, of iets als Barfmenu 2go.

Het is hier echt de oplossing geweest voor diarree.
Al wil ik hier niet mee zeggen dat kvv alles magisch oplost hoor. Maar het is het proberen waard :)

Verder is idd catmoneo.nl een aanrader voor het vinden van goede voeding.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:17

Heb het doorgegeven aan zooplus, al netjes een mail terug gekregen dat ik mijn geld retour krijg :)

Gister al het purizon voer weggehaald en andere brokjes neergezet en vanochtend was er niks aan de hand +:)+

Als het nog vaker gaat gebeuren dan gaan we met meneer naar de dierenarts. Gister was er maar 1 ziek, de andere had nergens last van terwijl Ivan de hele tijd over bleef geven en een aantal keer naar de bak is geweest met diarree. Dus nou wel de gene ontdekt die vaker niet lekker is geworden van het voer.

Het is niet iets wat al lang aan de gang is, we weten van de gevoeligheid voor kip van de ene. Alleen sinds een aantal weken is hij dus wat vaker aan het overgeven en heeft wel eens diarree. Tot gister ochtend toen hij echt niet fit was. Ik heb even gekeken wanneer ik besteld heb bij zooplus en rond die periode is het overgeven ook begonnen.

Bedankt allemaal voor de reacties iig.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:20

Ah dat begreep ik even verkeerd. Dan is het idd mogelijk door de purizon. Fijn, is makkelijker op te lossen :j

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:17

SimoneeM schreef:
Ah dat begreep ik even verkeerd. Dan is het idd mogelijk door de purizon. Fijn, is makkelijker op te lossen :j

Ik denk dat het dus echt de purizon was, na 1 dagje ander voer is meneer weer helemaal de oude. Geen diarree meer en niet meer overgegeven :j
Die zak gaat mooi de kliko in als zooplus hem niet retour wil hebben voor te onderzoeken.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:20

Dat is fijn! De zak die wij net in gebruik hebben genomen (kip/vis sterilized) zorgt gelukkig niet voor problemen bij ons.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:25

Niqui schreef:
Dat is fijn! De zak die wij net in gebruik hebben genomen (kip/vis sterilized) zorgt gelukkig niet voor problemen bij ons.

Gelukkig, hopelijk blijft dat ook zo :) ik hoop dat ze hier het goed blijven doen op taste of the wild.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:22

Oh interessant om te lezen over purizon hier krijgen ze eend/vis en die vinden ze heerlijk. En vandaar dus zeer waarschijnlijk dat ik vragenlijst gekregen heb.