Wat is er met mijn kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Wat is er met mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 21:43

Hoi allemaal,
Wie herkent de symptomen van mijn kat?

Vooropgesteld: ik ben in contact met de dierenarts en hij gaat as maandag ook voor inwendig onderzoek. Maar zijn gegrom gaat door merg en been.

Vorige week zondag kwam ik na werk thuis en had mijn kat apart gedrag, hij was afwezig en wilde niet eten (na mijn werk krijgt hij altijd natvoer en is hij dol op). Ik heb hem op de bank gezet en zag dat hij kwijl/spuug langs zijn bekje had en ademde snel.
Hij begon plots te grommen en zat vaag om zich heen te kijken. Ik heb daarop direct de dierenarts gebeld en zijn voor controle geweest.
Zijn oren en voetjes waren te koud en zijn hartslag snel. Ze dacht aan acute verlamming maar dan had hij benauwder moeten klinken, omdat hij duidelijk pijn had kon het ook om een aanrijding gaan maar hij geen zichtbare wonden en ook waren zijn nagels niet afgesleten.
Ze hebben een rontgenfoto gemaakt en daar was niets op te zien. Toen we de foto aan het bekijken waren sprong hij plots van de tafel en liep weer normaal rond en was weer helemaal als van ouds.
Ook bij thuiskomst had hij weer normaal gedrag en wilde weer snoep eten.
Ik heb hem de volgende dag nog metacam gegeven maar omdat hij zich eigenlijk normaal gedroeg ben ik daar meegestopt.

De afgelopen week was zijn gedrag dan ook gewoon normaal. Wel was hij wat schrikkerig, hij kon zomaar om zich heen kijken en rende dan met een lage rug naar mijn bed toe waar hij zich dan onder verschuilde. Voorderest gewoon normaal.

Tot ik net thuis kwam, ik vond hem onder bed in een plasje met kwijl en was snel aan het ademen. Ik heb hem direct metacam gegeven (zo’n 30 minuten geleden) en op de bank gezet. Hij kwam eerst wel direct op schoot zitten (dit doet hij het liefste) maar ging vlot apart zitten en begon hij weer te grommen en kwijlen en zwaar ademen.
DA gebeld die was helaas onderweg naar een patient (er zijn meerdere uiteraard in de buurt maar vertrouw haar op haar kunde) en die zei met de metacam de nacht even afwachten en anders morgen voor controle.
Indien het rustiger is gaat hij sowieso voor controle maandag (bloedonderzoek, MRI oid) maar wellicht herkent iemand de klachten?
Kat is een huis-tuin-keuken model en 9 jaar jong.

Wildgirl

Re: Wat is er met mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:48

Komt je kat buiten?
Eerste wat ik denk is vergiftiging van evt planten oid.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 21:49

Wildgirl schreef:
Komt je kat buiten?

Ja hij komt idd buiten!
Echter was hij vandaag wel de hele dag binnen en als nog de symptomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:52

Ik vermoed dat hij lichamelijk ergens pijnscheuten krijgt, het schrikken en grommen zou daar bij passen. Maar het kwijlen ? Geen idee. Veel succes in ieder geval.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:03

Kan het niet een vorm van epelepsie zijn?

Wat vervelend! Beterschap voor hem!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:08

Probeer zijn gedrag te filmen, dat maakt het ook voor de dierenarts veel duidelijker (en voor ons hier). Op het grommen na klinkt het een beetje als een tia. Onze poes had dat ook, alleen herstelde ze steeds minder snel. Ik denk dat het iets anders is, maar moeilijk om te ontdekken wat.

Een van onze katers had ooit een abces (dat we door zijn vacht niet zagen). Hij gromde dan ook zo van de pijn.>

korto, ik kan je zo niet helpen, maar hoop dat er snel duidelijkheid en een oplossing komt.

Sterkte!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:35

Niet helemaal hetzelfde maar toch nog als idee meegeven. Mijn kater heeft 2x een soort aanval gehad waarbij hij heel vreemd miauwde. Eerste keer lag ik te slapen en toen ik bij hem was was het al over. En was hij alleen nog wat beduusd om zich heen aan het kijken. Tweede keer zat ik vlakbij en zag ik hem dus door zijn benen zakken. Daarbij ademde hij zwaar en leek hij erge pijn te hebben. Na doorlichting bij de dierenarts, een hartziekte geconstateerd, HCM en waren het waarschijnlijk bloedpropjes die losschoten er en heel kort voor zorgde dat er geen bloed bij zijn achterlijf kwam. Als het propje losschiet stroomt het bloed gewoon weer. Hij heeft het zijn medicatie nog een keer gehad, hij kon wel blijven bewegen maar zijn reactie was hetzelfde. Het duurde maar heel kort, de echte pijn hoop ik, maar hij was dan nog wel een paar minuten een soort beduusd. En dan was het klaar en ging hij weer verder met eten/slapen/spelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:41

Lenexa schreef:
Niet helemaal hetzelfde maar toch nog als idee meegeven. Mijn kater heeft 2x een soort aanval gehad waarbij hij heel vreemd miauwde. Eerste keer lag ik te slapen en toen ik bij hem was was het al over. En was hij alleen nog wat beduusd om zich heen aan het kijken. Tweede keer zat ik vlakbij en zag ik hem dus door zijn benen zakken. Daarbij ademde hij zwaar en leek hij erge pijn te hebben. Na doorlichting bij de dierenarts, een hartziekte geconstateerd, HCM en waren het waarschijnlijk bloedpropjes die losschoten er en heel kort voor zorgde dat er geen bloed bij zijn achterlijf kwam. Als het propje losschiet stroomt het bloed gewoon weer. Hij heeft het zijn medicatie nog een keer gehad, hij kon wel blijven bewegen maar zijn reactie was hetzelfde. Het duurde maar heel kort, de echte pijn hoop ik, maar hij was dan nog wel een paar minuten een soort beduusd. En dan was het klaar en ging hij weer verder met eten/slapen/spelen.

Dat bedoelde ik ook met die tia's (werden ook veroorzaakt door stolseltjes die ze kreeg door een verdikte hartspier); zie mijn post hiervoor.

*De afsluiting van de bloedtoevoer naar de achterhand van de kat is ongelooflijk pijnlijk. Een van onze andere katten was nog geen jaar toen ik hem compleet verlamd en schreeuwend van de pijn aantrof. Halsoverkop naar de dierenarts die gelukkig hulp heeft kunnen bieden. Ook een hartkwaal met daardoor bloedpropjes. Met medicijnen heeft hij nog bijna een jaar geleefd, maar is nog niet eens twee jaar oud geworden.

Hartkwalen bij katten worden nog heel vaak niet herkend. Altijd laten controleren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:47

Epilepsie kan ook nog.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:02

@hevonen, ik dacht dat TIA altijd in de hersenen waren. Van mijn dierenarts begreep ik dat dit echt vlakbij de achterbenen juist vastloopt. Maar beide zijn inderdaad vaak gevolgen van een hartprobleem. De mijne heeft nog maar 3 maanden geleefd met medicatie, maar die bloedpropjes heeft hij na de eerste dagen medicatie gelukkig niet meer gehad. Mijne ook maar 4 geworden helaas.

@willemiens, hopelijk kunnen ze je snel meer vertellen. Het is echt niet leuk je beest in lijn te moeten zien. Beterschap voor je kat!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:08

Willemiens schreef:
Wildgirl schreef:
Komt je kat buiten?

Ja hij komt idd buiten!
Echter was hij vandaag wel de hele dag binnen en als nog de symptomen.

Kan het niet van een kamerplant/bloemen zijn?

Hopelijk gaat het snel beter met hem!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 23:40

De metacam lijkt hem goed te doen of het zijn idd pijnscheuten/aanvallen.
Hij is weer wat alerter op geluiden en ademt weer rustiger en hij gromt niet meer.
Ik ben helaas niet de hele dag thuis dus weet niet of hij dit misschien juist wel vaker heeft..

Hoe dan ook, ik ga hem maandag voor controle brengen en hou hem voor de zekerheid even op de metacam.
Ik zal bovengenoemde ervaringen ook zeker even meenemen. Bedankt allemaal, paniek zit er toch even goed in om je dier met zo veel pijn te zien!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:33

Lenexa schreef:
@hevonen, ik dacht dat TIA altijd in de hersenen waren. Van mijn dierenarts begreep ik dat dit echt vlakbij de achterbenen juist vastloopt. Maar beide zijn inderdaad vaak gevolgen van een hartprobleem. De mijne heeft nog maar 3 maanden geleefd met medicatie, maar die bloedpropjes heeft hij na de eerste dagen medicatie gelukkig niet meer gehad. Mijne ook maar 4 geworden helaas.

@willemiens, hopelijk kunnen ze je snel meer vertellen. Het is echt niet leuk je beest in lijn te moeten zien. Beterschap voor je kat!

Dat dacht ik ook (dat een tia alleen in de hersenen zat), maar mijn dierenarts noemde het wel zo. Ik heb het verder niet nagekeken. Onze katten hadden inderdaad het probleem met de grote slagader naar de achterhand.
Zonde van jouw katten. Het is en blijft naar om te weten dat je zo'n 'wandelende tijdbom' van een kat hebt, maar dankzij medicijnen is er wel veel winst te halen op pijngebied. Al blijft het leven helaas erg kort.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:41

Plast ie wel nog goed? Bij katers ben ik altijd op mijn hoede voor blaasgruis en eventuele verstopping door dat gruis. Dat is heel pijnlijk, gevaarlijk en kan zelfs reden zijn voor zulk gedrag. Niet per se meest voor de hand liggend, maar toch goed om op te letten.

Maar verder kan het alle kanten op, van iets neurologisch, tot pijn na trauma oid...
Succes en sterkte met hem!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:53

SimoneeM schreef:
Plast ie wel nog goed? Bij katers ben ik altijd op mijn hoede voor blaasgruis en eventuele verstopping door dat gruis. Dat is heel pijnlijk, gevaarlijk en kan zelfs reden zijn voor zulk gedrag. Niet per se meest voor de hand liggend, maar toch goed om op te letten.

Maar verder kan het alle kanten op, van iets neurologisch, tot pijn na trauma oid...
Succes en sterkte met hem!

Hij plast buiten dus dat kan ik niet goed zien.. drinken doet hij wel goed.

Ik heb hem vanochtend afgezet bij de DA. Hij zal de hele dag blijven voor onderzoek, iig rontgen en bloedonderzoek. Hopelijk vanavond meer duidelijkheid.