Miauwen van een raskat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 03:52

Hoi,

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip want ik weet het zelf niet meer.
Sinds december hebben wij hier een raskat van 14 jaar oud, een Bengaal.
Helaas houdt deze kat ons ‘s nachts wakker en overdag constant bezig met zijn gemiauw, en het lijkt alleen maar erger te worden.
Hij is of aan het slapen, of aan het miauwen. Medische redenen zijn uitgesloten, hij is kerngezond.

Het lijkt hem puur en alleen om de aandacht te gaan.
We hebben alles geprobeerd; negeren helpt niet (zoals nu, lig al de hele nacht wakker omdat meneer aandacht wil), steeds aandacht geven helpt niet, hij heeft de wereld aan speeltjes, naar buiten werkt niet, plantenspuit werkt niet, straffen bij miauwen niet en belonen als hij stil is ook niet.

Het loopt echt de spuitgaten uit, en een kat van 14 weg doen vind ik ontzettend sneu maar hij gilt door meerdere belangrijke meetings heen en ik heb bijvoorbeeld morgenochtend een belangrijke afspraak en dan lig ik weer tot 4 uur wakker van hem.

Al met al, ik ben helemaal uitgeput door dat dier,
Heeft iemand de magische tip om hem de mond te snoeren?

Escada

Berichten: 3846
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 04:00

Ik ben bang dat dat zo blijft. Wij fokken zelf Bengalen en de 1 is wat vocaler dan de ander. Het hoort ook wel een beetje bij het ras dat ze gek zijn op 'praten'. Heeft hij genoeg speeltjes waar hij zijn energie in kwijt kan? Wij maken onze bengalen expres moe voordat we gaan slapen, veel spelen met de speelhengels, en ze rennen in een rad. Dat houdt ze s'nachts rustiger

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 04:55

Is hij je enige kat? En woonde hij voorheen ook alleen? Misschien roept hij om een maatje?

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 05:28

Jeetje, ik zou in ieder geval met oordopjes gaan slapen en zorgen dat de kat alleen beneden kan blijven (zodat hij niet naast je deur kan mauwen, maar ik denk dat dat al niet zo is?). Misschien mogelijk om hem bijv alleen in de keuken te laten snachtd, iig zo ver mogelijk van je kamer vandaan? Verder weet ik ook niet of je een 14 jarige kat nog kan laten stoppen. Ik heb zelf 2 katten die totaal niet van elkaars gezelschap genieten oid, dus als je er een bij neemt kan het ook zijn dat die de gewoonte doodleuk overneemt :+
Misschien wat geluid aan laten staan zoals de radio of tv? Meer energie eruit halen voor het slapen?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:16

Hij is ook wel op een leeftijd dat er sprake kan zijn van beginnende dementie. Heeft de DA alleen een fysieke check gedaan? Dan hebben ze wellicht nog tips hoe hier mee om te gaan.

Onze katten van bijna 7 kunnen ook flink mauwen als ze aandacht willen. Ze mogen nu 's avonds als ik al in bed lig, komen knuffelen en gaan dan "naar hun eigen bed" als mijn vriend naar boven komt. Hoe meer dat routine wordt, hoe makkelijker ze vanzelf al vertrekken.

We spelen overdag met ze, of geven een speeltje met kattenkruid als we even geen tijd hebben. Dat is meestal voldoende om weer even te kunnen bellen/vergaderen.

Succes! Hopelijk vind je een oplossing zodat je weer van je gezelschap kan genieten <3

sasja0705
Berichten: 1976
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:58

Ik ga met Cayenne mee :
Eerste wat ook in mij opkwam : had hij voordat hij bij jullie kwam, een of meerdere maatjes?
En ook niet onbelangrijk: wat was de reden van de ex-baasjes om hem af te staan?
En had hij hiervoor alleen 1 thuis of meerdere?
(Beginende) Dementie zou het kunen zijn maar belangrijkste vind ik toch eerst de voorgeschiedenis.
Hier 4 Siberen 1 van bijna 4, de rest 3 . 1poes is erg vocaal , 2 piepen alleen af en toe en nr 4 kan niet miauwen.
Wel hebben wij het grote geluk, dat alle katjes van de afgelopen 20 jaar onze slaaproutine overgenomen hebben, ook die 4 nu, zonder dat wij hiervoor iets hadden moeten doen.

Vergeet niet : een (ras-)kat op die leeftijd is echt al een oudje,dus een nieuwe omgeving, nieuwe mensen zijn een extreme verandering...

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:05

Ik zou cholodin aanschaffen en gaan geven. Dat kan echt enorm helpen! Zeker op deze leeftijd daarmee beginnen kan goed een vorm van dementie zijn

sasja0705
Berichten: 1976
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:35

dierenfan schreef:
Ik zou cholodin aanschaffen en gaan geven. Dat kan echt enorm helpen! Zeker op deze leeftijd daarmee beginnen kan goed een vorm van dementie zijn


Waarom ?
Voordat je iets zomaar geeft, zou je toch eerst nog eens langs een da.
Dat geldt voor suplementen als ook voor medicijnen.

Supplementen zijn in 9 van de 10 keer (ook bij de mens) alleen maar - prijzige , verkooppraatjes en absoluut overbodig bij een gezonde voeding.
En vooral ook geen quickfix
Bij tekorten, ok maar ook daar eerst langs een da voordat man gewoon wat geeft.

Als ik bvb cholodin opzoek krijg ik eerst een hoop verkoopsites maar geen da- website... dus dat alleen al maakt mij huiverig.

Escada

Berichten: 3846
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:41

Je moet niet vergeten dat het ook in het ras zit. Bengalen zijn nu eenmaal heel vocaal, een enkeling ertussen is wat rustiger. Hier hebben ze vriendjes genoeg en alsnog mauwen zelfs de gecastreerde mannetjes alsof het een krolse poes is. Ik denk niet dat je hier wat aan kan doen ;) en al helemaal niet met middelen

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:48

Mijn kat is dan wel geen raskat, maar hij is ook zo'n zeikerd, altijd al geweest :=
Consequent negeren is wat bij hem het best werkt. Ik merk het heel duidelijk als mijn zusje een paar dagen hier is geweest, die gaat er in mee, geeft hem extra aandacht als hij daar om vraagt etc. Zo heeft zij toen ik een dag weg was 2 keer de achterdeur voor hem open gedaan toen hij daar stond te miauwen, heeft 3 weken geduurd voordat hij dat weer was afgeleerd.

Wat betreft je meetings; al mijn collega's kennen mijn kat inmiddels ook, maar ik werk in de dierenvoeding dus dat is dan wat minder erg haha. Ik heb een kattenmandje naast mij op tafel staan, daar ligt hij eigenlijk altijd in als ik zit te werken. Scheelt echt enorm met het constant op mijn toetsenbord willen zitten en om aandacht schooien.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:14

Ik zou toch eerst langs de dierenarts gaan en een check up laten doen.
Kan zomaar ouderdom zijn natuurlijk, maar er kan ook medisch wat aan de hand zijn.
Als ze beginnen te dementeren doen ze het maar ook als ze nier problemen hebben kunnen ze enorm tragisch van gaan mauwen.

Voor een Bengaal is 14 jaar ook al wel een beste leeftijd. Uitzonderingen daar gelaten

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 10:20

Ontzettend bedankt voor alle reacties al!
Hij is als kitten met 2 andere katten opgegroeid, maar na een paar maanden begon hij ruzie te maken met de andere katten in zo’n erge mate dat hij weg moest. Toen is hij naar een ander huisje gegaan zonder andere katten. Hier is nog een keer een poging gewaagd om er een vriendje bij te zetten maar zonder succes. Er werd dus expres gezocht naar een huisje zonder andere katten.
Hier in de buurt woont nog een andere kat, en als die in de buurt is is het ook dikke ruzie (opzich logisch, dit is natuurlijk zijn territorium)

Hem moe maken doe ik inderdaad ook wel eens, ik gooi hem ook wel eens naar buiten voor het slapen gaan.

Bedankt voor alle tips tot nu toe!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:25

Dan zal het in ieder geval niet het gemis van een soortgenoot zijn?
Waarom heeft de vorige eigenaar hem weg gedaan? Miauwde hij daar ook al zoveel?
En idd Bengalen kunnen best heel vocaal zijn en ook heel intelligent. Als ze in het verleden hun zin kregen door zich te laten horen, dan blijven ze dat doen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:53

Ik heb 2 Bengalen gehad, ik ben gek van het ras.
Alleen kon 1 van die 2 ook zo tekeer gaan dat ik bang was dat de buren er last van zouden hebben..

Ze zijn inmiddels helaas beide overleden.
Mijn vriend vond het verschrikkelijk dat harde geluid.
Vandaar mag er van hem geen nieuwe bengaal in huis komen.
Ik heb nu bij de andere katten een Ocicat.
Wat een ontzettend ongecompliceerd dier is dat.
Hij kletst ook de oren van je hoofd maar op een heel aangenaam volume.

Edit, hier heb je natuurlijk niets aan.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:03

Slaap je met de deur dicht. Zo ja open laten. En zorg voor voldoende uitdaging lichamelijk en mentaal. Dus voer niet meer in een normaal voerbakje, maar voerpuzzel. Voldoende klim plekken en om hoog te liggen. Bengalen zijn dieren die best wel actief zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:35

En misschien moe maken met een hardloop wiel of band? Mijn kat word niet moe van alleen buiten wandelen. Die moet echt even sjeezen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:38

Waar heb jij hem dan vandaan, uit het asiel of bij mensen thuis?
Het is een oudere kat van 14, daar ga je toch ook niet zomaar afstand van doen?

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:54

Tja, zit wild bloed doorheen, en dan in huis gehouden... Ik zou een kattenlooprad overwegen, dementie lijkt me sterk... kan wel, en om het uit te sluiten zou ik de dierenarts ernaar laten kijken, al kan ik me niet voorstellen dat dementie te diagnosticeren valt als de klacht alleen maar miauwen is, terwijl het een praterig ras is.
Ik gok erop dat poes zich rotverveelt... vandaar zo'n rad dus, en eventueel andere speeltjes, klimspul organiseren. Sterkte, slaapgebrek is a bitch...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:08

Mag hij bij je slapen? Er altijd bij zijn?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 21:06

Ik gooi het inderdaad toch ook op verveling en zal dit weekend even kijken naar uitdagende speeltjes waar die wat mee kan. Gewone muisjes e.d. laat ie links liggen, alleen een knuffeltje met kattenkruid doet ie wat mee.

Hebben jullie tips voor speeltjes die hem lekker lang bezig houden?

Ben net een uur met hem naar buiten geweest en even goed laten rennen dus hopen op voldoende slaap vannacht.

Hij mocht in eerste instantie niet bij me slapen, maar door dat geblèr toch maar even geprobeerd. Toen bleef hij in de woonkamer slapen en af en toe even bij mn oor miauwen en dan weer weg. Geen succes dus :+

De vorige eigenaresse deed hem weg omdat ze een nieuwe vriend kreeg die niks met katten had, en omdat ze daar 90% van de tijd was vond ze het sneu voor de kat dat die zoveel alleen was.

De reacties doen me iig goed! Veel mensen die meedenken.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:20

Ik herken dit verhaal wel van mijn siamees. Hij heeft tijdens onze verhuizing non-stop op een manier gemiauwd alsof je zou vermoeden dat hij mishandeld wordt. Dat 6 weken lang. We snapte er niks van, tot het kattenluikje geïnstalleerd was en het gemiauw meteen stopte. Verder miauwt hij ook veel, vooral om aandacht. Maar nu hij voldoende uitdaging heeft (hij kan vrij naar buiten in de tuin, ik doe clicker training met hem, ik loop met hem aan een harnas in de buurt rond, hij heeft 2 maatjes, hij kan altijd bij ons slapen ‘s nachts, wij zijn veel thuis, hij eet uitsluitend uit voerpuzzels die door het huis verstopt worden) is het gemiauw ook verder erg afgenomen. Hij heeft duidelijk nog zijn dagen dat hij vindt dat hij erg zielig is, maar over het algemeen is het gemiauw van 100% naar 3% gegaan. Mijn ervaring is dus dat het met de juiste aanpassingen weggaat; katten die continu miauwen zijn vaak gewoon erg gefrustreerd of verward door dementie.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:27

Onze main coon miauwt ook heel erg. Vooral in de nacht. Bij je op bed springen of aan het voeteneind. Het houdt pas op als ik haar op het bed roep en knuffel. Ik word er aantal keer per nacht wakker van dus ik laat haar tegenwoordig in de woonkamer met haar zusje. Ze is ernstig beledigt maar ik ben het wakker liggen zat.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:36

Raskatten zijn volgens onze dierenarts al sneller oud dan een htk kat. Onze Bengaal is volgens haar paspoort 11, maar volgens onze eerdere da al ouder en zij is al bezig met dementeren, zij het nog licht. Zij is over het algemeen heel rustig, maar kan wel een Janis Joplin stem opzetten als de buurkat op ons terrein komt. Je loopt kans dat in jouw geval het meer en meer mauwen ook een teken kan zijn van (beginnende) dementie, TS.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:43

Ik las de titel en dacht, zou het om een bengaal gaan :')

Heel herkenbaar, als een bengaal iets wilt, dan zal je het horen.
Mauwen om eten, mauwen om aandacht, mauwen om op schoot te mogen etc...

Het kan ook zijn dat hij je zoekt ‘s nachts, bevestiging dat je er nog bent. Zeker omdat je zegt, komt kijken en gaat weer naar woonkamer.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Miauwen van een raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:18

Onze oudere kat miauwde/jankte ook heel erg en was bij haar wel dementie