kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:45

Ga vooral naar de dierenarts. Ik snap dat je er horendol van wordt.

Vind het absoluut positief dat ze eet.

Wil toch nog iets toevoegen. Ik slik zelf sinds een paar maanden omeprazol, maar heb veel last van de bijwerkingen, zoals MISSELIJKHEID. Ik weet niet hoe dat bij katten is, maar het middel kan dus erger zijn dan de kwaal.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:50

hey TS,

ik heb een kat gehad die exact hetzelfde had.
Wij gingen ook langs bij de dierenarts omdat ze wat magerder was geworden, verder niks speciaal.
Bleek ook ernstig nierfalen te hebben en zou nog maar weken te leven hebben..

Maar kat was blij, at goed, dronk niet speciaal veel..
Wij zijn tijdelijk overgeschakeld naar niervoeding maar deze lustte hij absoluut niet.
Gezien zijn korte levensvoorspelling hebben we hem dan maar gewoon eten gegeven dat hij lekker vond.

Uiteindelijk heeft hij nog 2 jaar geleefd hiermee en is in december ingeslapen omdat hij helaas te zwak was geworden..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:56

dorothea schreef:
Dus feitelijk hadden we gewoon met de Omeprazol door moeten gaan begrijp ik. Ze kan dus wel degelijk nog last hebben van haar maag, ondanks de cerenia.

Straks weer naar de DA, dan heb ik alles op een rijtje. Ik word er helemaal gestoord van.

Wel gegeten. Vannacht een handje brokjes en vanochtend een plak rosbief, wat brokjes en snoepjes.


Zeker! Onze kat reageerde echter niet oké op omeprazol en wel op zitac. Cerenia doet niks met de maag, remt enkel misselijkheid en een beetje pijnstillend effect op de alvleesklier/buik.

Gelukkig heeft ze wat gegeten, op naar meer!

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:26

dorothea schreef:
@nienmoon Dat was acuut nierfalen denk ik?



Dat denk ik wel, ja. maar echt precies hetzelfde als wat jij beschreef. Naar je toe komen als je met iets rammelt, eraan beginnen maar na een paar happen of hooguit likjes het alweer voor gezien houden. Maar dan wel weer aan iets anders likken als je haar dat gaf. Dus de eetlust was er, maar ze at gewoon niet door, zeg maar.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 17:01

We zijn net terug van de DA, weer even geoefend met infuus, en dat gaat uitstekend. Eindelijk weer eens een pluspunt je. Normaliter zou er Cerenia aan toegevoegd zijn, dit nu even gelaten en het nog wel gehad over emeprid. Dit heeft ze blijkbaar 4 jaar geleden ook al gekregen, maar hoe de uitwerking hiervan was staat niet echt in haar dossier (ze heeft toen ook zoveel troep gekregen). We willen nu even kijken hoe ze eet zonder cerenia om te vergelijken of het überhaupt iets gedaan heeft.
En kan iemand me alsjeblieft vertellen waarom ze hartstikke goed drinkt maar zo slecht eet??

Morgen met de DA overleg over het verdere behandelplan.
Wat we ook wel positief vonden is dat ze bij het wegen bijna een ons zwaarder was dan gisteren!

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:30

Om het in een simpele uitleg uit te leggen. Ze drinken veel om de slechte eiwitten uit te “spoelen”. Je moet het zien als -> de nieren zijn aan het falen en zullen dus ook minder filtreren waardoor de slechte eiwitten (bv ureum) in de bloedbaan stijgen, deze gaan langs het braakcentrum en geven signalen voor misselijkheid af. Waardoor ze dus niet graag eten. Als reflex van het lichaam willen ze dit dus uit gaan spoelen en gaan dus veel drinken.

Op gegeven moment zal een hoog ureum / eiwitten zorgen dus voor misselijkheid, en zelfs in erge stadia voor neurologische klachten.

Dit is een fijne informatieve site, waar ook wat fabeltjes worden ontkracht. Is misschien wel fijn om door te lezen als je daar behoefte aan hebt.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/nierfalen-kat-hond/

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:41

Heb je al vloeibaar eten geprobeerd?
Je hebt namelijk ook “recovery” milk. Van oa blikjes trovet recovery liquid, flesjes royal canin recovery renal liquid, en Royal canin convalesence kun je aanpakken als drank (is een zakje met poeder).

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:19

Convalesence is uit de handel helaas! De liquids zijn meer bedoeld als sondevoeding maar je kan t natuurlijk ook als 'natvoer' in een bakje geven of dwang voeren.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:43

WillemYntJee schreef:
Convalesence is uit de handel helaas! De liquids zijn meer bedoeld als sondevoeding maar je kan t natuurlijk ook als 'natvoer' in een bakje geven of dwang voeren.


Serieus!! Gelukkig hier nog wat pakjes liggen. Weet jij waarom ze dat gedaan hebben?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 20:07

Cookie2222 schreef:
Om het in een simpele uitleg uit te leggen. Ze drinken veel om de slechte eiwitten uit te “spoelen”. Je moet het zien als -> de nieren zijn aan het falen en zullen dus ook minder filtreren waardoor de slechte eiwitten (bv ureum) in de bloedbaan stijgen, deze gaan langs het braakcentrum en geven signalen voor misselijkheid af. Waardoor ze dus niet graag eten. Als reflex van het lichaam willen ze dit dus uit gaan spoelen en gaan dus veel drinken.

Op gegeven moment zal een hoog ureum / eiwitten zorgen dus voor misselijkheid, en zelfs in erge stadia voor neurologische klachten.

Dit is een fijne informatieve site, waar ook wat fabeltjes worden ontkracht. Is misschien wel fijn om door te lezen als je daar behoefte aan hebt.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/nierfalen-kat-hond/

MCD heb ik standaard openstaan :). Maar ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik de helft alweer kwijt ben. Maar het is dus het belangrijkste om de ureum naar beneden te krijgen wat betreft de eetlust? Ik heb Semintra liggen.

Weet je wat het grootste probleem bij deze dame is? Ze is zoooo moeilijk met medicijnen. Kaken op elkaar en vooral op elkaar houden. En ze is ook nog eens hartstikke kieskeurig, dus easy pil? No way <<)

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:16

Klopt belangrijkst is om geen verhoging in ureum te krijgen. Dit kan je idd omlaag krijgen met voldoende vocht, de doorbloeding van de nier bevorderen / bloeddruk verbeteren, en zorgen dat je korte keten eiwitten voert (nierziekte) zodat je de nier het minst belast en dus minder ureum in het bloed krijgt

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 20:54

Bloeddruk is uitstekend gelukkig, net als fosfaat en kaliumgehalte dus dat is iig één pluspuntje

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 21:49

Cookie2222 schreef:
Klopt belangrijkst is om geen verhoging in ureum te krijgen. Dit kan je idd omlaag krijgen met voldoende vocht, de doorbloeding van de nier bevorderen / bloeddruk verbeteren, en zorgen dat je korte keten eiwitten voert (nierziekte) zodat je de nier het minst belast en dus minder ureum in het bloed krijgt

Maar als ik bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) drie keer in de week een infuus zou kunnen geven zouden we al heel wat winnen?

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:13

dorothea schreef:
Cookie2222 schreef:
Klopt belangrijkst is om geen verhoging in ureum te krijgen. Dit kan je idd omlaag krijgen met voldoende vocht, de doorbloeding van de nier bevorderen / bloeddruk verbeteren, en zorgen dat je korte keten eiwitten voert (nierziekte) zodat je de nier het minst belast en dus minder ureum in het bloed krijgt

Maar als ik bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) drie keer in de week een infuus zou kunnen geven zouden we al heel wat winnen?


Infuus, zeker de hoeveelheid die je onderhuids kwijt kan zal met name voor korte termijn verbetering geven. Dus als je dat blijft herhalen zal dat zeker baat hebben. Iig tot je hem stabiel hebt op de voeding en medicijnen lijkt me dat wel verstandig. :)

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:31

Ja elke 3 dagen ofzo infuus onder de huis. 100-150 ml en zou elke dag gaan wegen. Heb een babyweegschaal gekocht destijds. Wegen is het enige waarmee ik écht zie hoe het gaat. Toen Dodo stabiel bleef ben ik naar 1x per week infuus gegaan en toen gestopt. Daarnaast heb ik Mirtazapine om de eetlust op te wekken. Dat was elke 3 dagen kwart pilletje. En pil geven draaaaama. Dierenarts zei oh wat makkelijk is hij met pillen. Ja tot je het thuis probeert en hij doet of ie slikt en het 10 seconden later alsnog uitspuugt. Qua eten echt alles proberen. Hier gingen in het begin RC kittenbrokjes er wel in, brokjes voor brokje voeren uit de hand. In de hele acute fase kreeg ik Nutribound. Daarna Souprise van Vitakraft en dan de zalm. Hij likte alleen het vocht eruit en liet de brokjes liggen maar het was iets. Liquid snacks gingen ook wel. Sheba soep vond ie daarna lekker en hij heeft ook een tijdje weer zijn gewone Hills brokken gegeten. Nierdieet gaat er echt niet in.
Nu leeft ie vooral op wat natvoer en kattensnoepjes. Op het moment is AH huismerk the bomb. Eerder was dat Lidl, Catisfaction, Felix, Whiskas zucht... maar ik doe het maar he.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 08:58

Dat bedoel ik. Dat eten...drama...
We kunnen nu een compleet asiel voorzien van een week eten, maar goed, zoals je schreef: je doet het. Alles voor de dieren. De weegschaal hadden we aangeschaft, ze staat nu ‘stabiel’ rond 4,2 tot 4,3 kilo.
Vanmiddag weer naar de DA. We zien het wel. Update volgt...

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:15

De mirtazapine (eetlustopwekker) is er ook als zalf :P

Succes TS!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:17

dorothea schreef:
Dat bedoel ik. Dat eten...drama...
We kunnen nu een compleet asiel voorzien van een week eten, maar goed, zoals je schreef: je doet het. Alles voor de dieren. De weegschaal hadden we aangeschaft, ze staat nu ‘stabiel’ rond 4,2 tot 4,3 kilo.
Vanmiddag weer naar de DA. We zien het wel. Update volgt...


Ja je wordt er moedeloos van. Mijn redding is geweest dat toen de diagnose werd gesteld ik volledig thuis werkte en de kat dus echt 10x per dag voer aan kon bieden. Een jaar later werk ik nog steeds thuis en als ik langer dan 6 uur van huis ben als het slecht gaat met Do dan vraag ik mn vader om hem te voeren. Do zou het een worst wezen, die gaat rustig dood. Mijn grens is zelf eten/drinken, zelf kunnen lopen en zindelijk zijn. Maar het is vreselijk om te zien hoe brood en broodmager hij nu is. Zometeen maar weer even wat vocht toedienen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:41

Cookie2222 schreef:
De mirtazapine (eetlustopwekker) is er ook als zalf :P

Succes TS!

Oh? Hoe werkt dat dan?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:42

Sappos schreef:
dorothea schreef:
Dat bedoel ik. Dat eten...drama...
We kunnen nu een compleet asiel voorzien van een week eten, maar goed, zoals je schreef: je doet het. Alles voor de dieren. De weegschaal hadden we aangeschaft, ze staat nu ‘stabiel’ rond 4,2 tot 4,3 kilo.
Vanmiddag weer naar de DA. We zien het wel. Update volgt...


Ja je wordt er moedeloos van. Mijn redding is geweest dat toen de diagnose werd gesteld ik volledig thuis werkte en de kat dus echt 10x per dag voer aan kon bieden. Een jaar later werk ik nog steeds thuis en als ik langer dan 6 uur van huis ben als het slecht gaat met Do dan vraag ik mn vader om hem te voeren. Do zou het een worst wezen, die gaat rustig dood. Mijn grens is zelf eten/drinken, zelf kunnen lopen en zindelijk zijn. Maar het is vreselijk om te zien hoe brood en broodmager hij nu is. Zometeen maar weer even wat vocht toedienen.

Lang leve Corona want ik zit al een jaar thuis. Ieder nadeel hep se voordeel, zal ik maar zeggen... :D

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:13

dorothea schreef:
Cookie2222 schreef:
De mirtazapine (eetlustopwekker) is er ook als zalf :P

Succes TS!

Oh? Hoe werkt dat dan?


Het werkt net zoals bijv nicotine pleisters bij mensen, transdermaal. Dus je smeert het op de huid 1x per dag, bv op de buik of aan de binnenzijde van het oor, dat wordt dan door de huid opgenomen. Het product heet geloof ik Mirataz.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:10

Zojuist naar de DA geweest. Weer aan de cerenia en toch mirtazapine erbij. De crème is besteld. Ik vraag me overigens af hoe de mirtazapine werkt. Op de terugweg in de auto gingen de snoepjes die de DA in haar bench had gelegd er meteen in. En ook thuis werd er meteen gegeten, maar nu...mwah. Nu snap ik wel dat ze natuurlijk niet kan blijven eten maar hoe werkt dat dan precies?
Ze heeft op de mirtazapine niet gekwijld,dus heeft ze dan wel voldoende gekregen?

Nu lees ik zojuist dat het ook tegen misselijkheid en braken werkt, dus was de cerenia wel nodig? En ik lees dat het in geval van nierfalen om de dag gegeven moet worden gedurende drie weken. Daar heb ik niets over gehoord. Alleen dat het drie dagen werkt, meer niet...

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:06

Mirtazapine werkt door remming van de 5HT2c receptor. Dit is een receptor die de remming van de eetlust regelt. Remmen ervan geeft dus een betere eetlust. Tenminste dat verwachten ze. Ze weten geloof ik nog niet hoe het geheel werkt. Verder zou het antimisselijkheid in mensen veroorzaken door remmen van de 5-ht3 receptor, een receptor die belangrijk is bij de misselijkheid. Of dat ook zo bij katten werkt, geen idee...

Meestal werkt het pas 1 of 2 dagen na de gift. Ik verwacht dus meer dat het effect nu van stress/adrenaline (en evt het vocht en cerenia is geweest). En dat die adrenaline thuis weg zakt

Wij geven mirtazapine in principe ook elke 3dgn 1/8 tablet. Weet zo niks over vaker, zou voor mijn idee juist minder vaak zijn als je verwerking in de nier/lever minder goed gaat.

Edit: dit artikel benoemd ook de mirtazapine bij nierfalen. Ze geven daar bij normale katten 1x per dag. En bij nierfalen Dat het elke 2dgn gegeven kan worden, met betrekking tot de verwerking en dat de uitscheiding dus idd langer duurt. https://todaysveterinarypractice.com/mi ... e-in-cats/

biancatjuh27

Berichten: 317
Geregistreerd: 18-10-12

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:32

Wij moesten de mitrazipine om de 3 dagen een kwart tabletje geven. Het werkt bij onze kat super. Nu gelukkig al een tijdje niet meer hoeven geven.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:44

Wat bijzonder dat dit middel hiervoor ook bij katten wordt gebruikt. Bij mensen is het een antidepressivum, hulp bij slaap problemen of jeuk door bepaalde behandeling. Bij nier of leverproblemen moet de dosering goed in de gaten worden gehouden. Dan verwacht je het niet dat het bij katten de eetlust opwekt :D