kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:56

Niet bij alle katten werkt het. Sommige beginnen na een uur al flink te mauwen en worden onrustiger en onrustiger zonder dat er veel meer wordt gegeten, of ze eten maar voor 12 uur beter.. met nierfalen idd dosering lager en niet iedere dag.

Bij crf.org adviseren ze ook nooit mirta zonder iets tegen misselijkheid te geven.

Is buprecare als pijnstilling al geprobeerd of dat hem beter doet eten?

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:04

Ik heb het zelfde met mijn kat. Na een narcose om het gebit te reinigen, nierfalen.
Ze heeft aan het infuus gezetten, maar eet nog steeds slecht.
Voor vrijdag weer een afspraak staan.
Er komt zoveel voorbij, dat het allemaal even teveel is om te volgen.
Waar moet ik vrijdag om vragen?
Hier haar bloedonderzoeken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:39

Ze eet momenteel eigenlijk wel goed. Voornamelijk tonijn en snoepjes, maar ze eet!

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:42

Snoepjes eet ze ook en wat zacht vleesvoer.
Ik kan zo ook wel wat tonijn proberen.
Maar hoeveel eet ze?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:46

Super!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 08:15

Pfff...’t is wel een rare hoor. Dit hoeft ze echt anders nooit. Normaliter eet ze alleen droogvoer :P

En als ik heel eerlijk ben valt de reactie op de mirtazapine we wel een beetje tegen. In de bench at ze dan de snoepjes op die er lagen, maar om nu te zeggen dat ze thuis écht is gaan eten...nee, dat niet. Afgezien van de tonijn krijgen we er nog steeds nauwelijks droogvoer in. Ze is trouwens ook niet gaan kwijlen na het pilletje. Heeft ze wel voldoende gekregen?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:30

Kwijlen gebeurd alleen vanwege de bitterheid en vieze smaak van medicatie.
Wij pillen alles in lege capsules (te koop bij medpets oa). Jammer dat het tegenvalt, dat was hier ook zo. Voor sommige katten werkt het niet.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:47

Wij gaan nu de zalf proberen. Onze kat ging zo kwijlen van de mirtazapine dat was echt niet leuk. Hing gewoon tot op de grond.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:52

dorothea schreef:
Pfff...’t is wel een rare hoor. Dit hoeft ze echt anders nooit. Normaliter eet ze alleen droogvoer :P

En als ik heel eerlijk ben valt de reactie op de mirtazapine we wel een beetje tegen. In de bench at ze dan de snoepjes op die er lagen, maar om nu te zeggen dat ze thuis écht is gaan eten...nee, dat niet. Afgezien van de tonijn krijgen we er nog steeds nauwelijks droogvoer in. Ze is trouwens ook niet gaan kwijlen na het pilletje. Heeft ze wel voldoende gekregen?


De sterke smaak van tonijn, sardines etc. maskeert de vieze smaak die ze in hun mond hebben beter dan gewoon kattenvoer. Katten met lever- en nierproblemen hebben daar last van, zo is mij verteld.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:53

Oké, de DA heeft het achter in haar keel gegeven dus dat zou kunnen. Maar ze blijft niet echt trek houden in eten. Ja, de tonijn nu wel (normaliter eet zo voornamelijk droogvoer) en Dentabits (dus ze heeft een uitstekend gebit nu).
Wat echter het grootste probleem is - voor mij - is dat ik het gevoel blijf houden dat er wat mist in de behandeling. Dat ik ergens de deskundigheid mis van de artsen. Ook een beetje het kastje-muur gevoel. Ik heb gisteren Serenia aangekaart bij de DA. Ja, dat was een goed idee. Is ze verder niet meer op teruggekomen. Mirtazapine, wanneer gaat dat werken? Nou dat weet ik eigenlijk niet. En als je je een beetje hebt ingelezen (correct me if I’m wrong) ongeveer direct en cerenia na 39 minuten. Het zwalkt zo.
Volgens mij heb ik de mogelijkheid tot spoelen bij het verwijs besproken met de para, en die vond het geen goed idee. Is dat niet aan de arts? Ik wil duidelijkheid, ik wil iemand met verstand van katten/nieren. Of in ieder geval iemand met wie ik een goed behandelplan kan maken. Is het nou zo moeilijk? :(

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:57

Hevonen schreef:
De sterke smaak van tonijn, sardines etc. maskeert de vieze smaak die ze in hun mond hebben beter dan gewoon kattenvoer. Katten met lever- en nierproblemen hebben daar last van, zo is mij verteld.

Interessant. Ga zo meteen even naar de AH om eens wat verschillende blikjes te halen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:59

Sanet schreef:
Wij gaan nu de zalf proberen. Onze kat ging zo kwijlen van de mirtazapine dat was echt niet leuk. Hing gewoon tot op de grond.

Wij ook, het is besteld, de DA heeft het niet op voorraad.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:00

Voor goed advies zou je contact op kunnen nemen met Marieke Knies (dutchcatvet.com). Zij is verbonden aan Diergeneeskundig Verwijscentrum Dordrecht. Ik zou het ook goed begrijpen als je niet weer bij een ander aan wilt gaan, maar omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat er iets mist in de behandeling...

Sterkte met je poezebeest.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:09

Mloui schreef:
Voor goed advies zou je contact op kunnen nemen met Marieke Knies (dutchcatvet.com). Zij is verbonden aan Diergeneeskundig Verwijscentrum Dordrecht. Ik zou het ook goed begrijpen als je niet weer bij een ander aan wilt gaan, maar omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat er iets mist in de behandeling...

Sterkte met je poezebeest.

Dank je!
We zijn na het bloed spugen naar het verwijs in Dordt geweest en daar waren onze ervaringen niet heel goed. Daarbij genomen dat ze ‘s nachts geen bezetting meer hebben (wat voor een verwijs en spoed toch wel vereist is denk ik) hebben we besloten naar Barendrecht te gaan.
Maar...nu je het zegt...vier jaar geleden, toen Cajou zo ziek was, is zij bij Marieke onder behandeling geweest (nooit geweten dat zij katten expert is) dus ik ga meteen contact met haar opnemen!

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:22

Ik heb je even een PB gestuurd

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:14

Update:
Cajou is toch aan het eten geslagen. Vandaag twee plakken rosbief, en allerhande natvoer. We hebben een complete winkel aan nier-droogvoer (en dat heeft een vermogen gekost), dat wordt niet meer gegeten, mevrouw heeft momenteel liever Felix, Whiskas en Sheba.
Omdat we niet meer weten wat we nu precies moeten doen en laten, welke medicijnen wel en niet, spoelen of juist niet, etc hebben we een afspraak met een internist gemaakt voor een behandelplan. Met alle DA’s die we momenteel gezien hebben zien we door de bomen het bos niet meer, men elkaar hier en daar heeft tegengesproken, paraveterinair medewerkers adviezen hebben gegeven die aan de DA voorbehouden zijn, er daadwerkelijk verkeerde adviezen gegeven zijn en ik - mede door leerzame informatie van verschillende Bokkers - soms zelf voor DA moest spelen bij de DA, zijn we het maar hogerop gaan zoeken en staat er voor maandag een afspraak met een interniste bij S&V Haaglanden. Hopelijk krijgen we nu wel duidelijkheid over de verdere behandeling

@mioui Marieke is momenteel met een opleiding bezig, ik heb haar via een mail op de hoogte gesteld van Cajou. Super bedankt!

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:20

Wat fijn dat ze eet <3

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:54

Goof schreef:
Wat fijn dat ze eet <3

:j :j

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:03

Yeahhh super dat ze eet!!! Hier idd ook de supermarktmerken. Almo Nature en de “goede” merken werden niet of nauwelijks gegeten maar de supermarktmerken zijn blijkbaar het einde. Hetzelfde met de snoepjes, liefst gewoon snoepjes met als eerste ingredient granen en niet die met vers vlees :Y)

Ik ben heel benieuwd of je nog nieuwe informatie gaat krijgen. Heb het idee dat dierenartsen het ook niet zo goed weten en snel dieren laten inslapen als de standaard dingen niet werken. Het voelt een beetje als hoefbevangenheid bij pony’s waar de reguliere dierenartsen ook niet zo goed weten wat te doen op lange termijn. En dat terwijl nierproblemen zoveel voorkomen bij katten.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 10:18

Dat dus... :(

En dat terwijl onze eerste-lijns weet dat we heeeeeeeeel ver gaan voor onze dieren...stuur ons dan meteen door, je kent ons toch??

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:35

Ja hier hetzelfde terwijl ik de dierenarts zei dat ze carte blanche had (mn vader betaalde toen nog de dierenartsrekeningen O:) ) maar alle genoemde medicijnen behalve dus de Mirtazapine heb ik nooit gehad. Ik haalde af en toe nieuwe zakken vocht en naalden en dat was het wel.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 09:54

Voorlopig wordt er gegeten zonder Cerenia, maar vermoedelijk nog wel onder invloed van de mirtazapine. Niet zo erg, naar mijn mening, er wordt gegeten en er is inmiddels al weer anderhalve ons bij. Ze leeft momenteel op Dentalife, rosbief en Felix. En de rest wat we haar aanbieden hoeft ze ook écht niet... :?

Nou ja, dan na de internist ook maar even langs de kattenpsycholoog :D

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:51

Hier momenteel ook een kat in hongerstaking. Ex zwerver dus die is van de week onder verdoving gecheckt bij de DA. Maar die staat normaal op vers vlees en brok. En momenteel wissel ik smaken brok af want iets anders, op vleeswaren na, vreet ze niet. DA kon echt niks vinden. En ex zwerver is niet tam. Dus hier een spuit antibiotica en pijnstiller er in en sinds dien eet ze qua brok wat ze voor haar gewicht mag hebben.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:55

Tja, bij mij is de oorzaak bekend, en dat is voor katten met nierfalen een veel voorkomend probleem, dus de oorzaak bij het zwervertje zal waarschijnlijk in een andere hoek gezocht moeten worden (want ik mag toch aannemen dat er bloed getrokken is?)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:13

Wij hebben 2 maanden geleden een oude dame geadopteerd met chronisch nierfalen. Ze zou 2 jaar geleden eigenlijk ingeslagen worden vanwege haar nierfalen, maar de DA vond haar eigenlijk nog te goed en zo is ze in het asiel beland. Ze krijgt 2x per dag AminAvast door haar eten, maar verder doen we niks bijzonders. Helaas bleek een maand geleden dat ze ook nog eens bloedarmoede en vergevorderde blaaskanker heeft met waarschijnlijk uitzaaiingen naar haar darmen. De DA zei toen dat ze nog maar een paar dagen te leven had, maar blijkbaar doen oma haar oortjes het niet meer zo goed, want ze rent hier nog steeds als een raket door het huis. :') Anyway, toen ze vorige maand bij de DA was hebben ze ook bloed getrokken en haar nieren doen het nog steeds "goed," dus het kan lange tijd goed gaan.

Ik zal voor je duimen!