Op 1 maart worden we ‘s nachts wakker van het overgeven van onze poes Cajou, dit blijkt een grote massa rood/zwart spul te zijn, dus direct naar de DA, een maagbloeding. Vermoedelijk door een aantal dagen Metacam wegens artrose. Goed, van alles meegekregen met het advies de volgende ochtend meteen naar de eigen DA. Advies opgevolgd, echo laten maken van de maag en eigenlijk niets bijzonders op te zien. Besloten om niet aan de medicijnen te gaan (Omeprazol, Cerenia en sucralfaat). En Cajou eet een aantal dagen als een dijkwerker. Geen maagbloeding meer gehad dus hoera! Helaas, ze stopt met eten. Dus toch maar aan de Omeprazol en jawel, ze gaat weer lekker aan de knabbel. Maar het zit me niet lekker. Wat is er mis met de maag? Toch een haarbal? Maagzweer?
Dus...naar Barendrecht (spoed en verwijs) voor een second opinion. Weer een echo, deze keer van de hele buik. Bloed afgenomen, blaas aangeprikt. En dan krijg je de uitslag...ernstig chronisch nierfalen.
Die zagen we niet aankomen. Hoe dan? En dan niet een beetje, maar waarden die echt sky high zijn. En voor ons gevoel echt niet overeenkomen met de poes die we hebben. En natuurlijk ben ik me vreselijk gaan inlezen, en ja, vaak kom je er pas achter als het te laat is. Ja, ze at af en toe wat slechter, en ja, ze dronk wat meer, en ja, ze slaapt wat meer, maar wat wil je, ze is 13. En springen als de beste, glanzende vacht en uitstekend gewicht, dat dan weer wel...
Maar goed, die waarden. Ureum is te hoog, mag maximaal rond de 10 liggen en is rond de 30. Eiwit in de urine is ook te hoog, mag ongeveer het dubbele, maar de creatinine is echt beangstigend hoog. Deze mag maximaal 186 zijn en is 710!!
Maar het kan er bij mij niet in. Een kat met deze waarden zou volgens de boeken ongeveer op sterven na dood moeten zijn. Maar wat er op de bank naast mij zit ziet er prima uit en gedraagt zich als een gezonde dame. Maar goed, die waarden, en vooral de creatinine moeten naar beneden. Maar hoe?? Kan het überhaupt nog? Heeft spoelen zin? Wie heeft er ervaring? Wie heeft er tips?
Help...