Honden met jeuk/allergie/atopie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Honden met jeuk/allergie/atopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 20:06

Ik maak dit topic omdat er misschien meer mensen een hond hebben met allergie/atopie.
Het kan handig zijn om te lezen wat andere mensen doen voor hun hond.
Hopelijk kunnen we elkaar helpen met een tip of bepaalde ervaring met iets. :)

Mijn ene hondje heeft helaas atopie, hij is allergisch voor een aantal grassen en mijten en cypres.
En voeding voor rund, kip, kalkoen, tarwe, rijst, haver, sojabonen, aardappel.
Hij had hiervoor een allergietest gehad bij Artuvetrin.

Mijn hondje is nu bijna twee jaar en vanaf dat hij bijna 1 was begonnen de klachten.
De klachten bestaan dus vooral uit jeuk, bijten op pootjes, stress door jeuk, gevoelig op zijn lichaam.

Wat al gedaan:
Veel dierenartsbezoeken en verschillende dingen geprobeerd:
hypoallergeen voer van de dierenarts zo'n 8 weken lang - geen effect
één of andere huidspray voor een week - geen effect
prednison injectie - geen effect
Apoquel tabletten - geen effect, misselijk, braken
vers vlees geprobeerd - draait zijn kop weg en eet er geen hap van.
Acana free run duck (brokken met enkel ingrediënten waar hij in principe tegen zou moeten kunnen) - geen effect

Half jaar geleden: allergietest gedaan bij artuvetrin.
Sindsdien is hij begonnen met immunotherapie, wat inhoudt dat ik hem elke 2 weken een spuitje moet geven met allergenen waar hij allergisch voor is zodat zijn lichaam hier weerstand voor kan opbouwen zeg maar.
Hij krijgt geen brokken meer, maar enkel blikvoer van Herrmanns (konijn, paard, eend)

Eén keer per maand een cytopoint injectie, dit helpt alleen voor jeuk- wel wat effect maar niet helemaal.

Twee keer in de week was ik hem met Virbac pyoderm shampoo.

Hij krijgt Xie tang tabletten (Chinese kruiden)

Een zalf Atop 7, wat ik dagelijks 1 of 2 keer op de aangedane plekken kan smeren.

Op zich is hij nu redelijk goed, af en toe nog wat rode liezen, jeuk pootjes.
Maar minder heftig, en zijn huid is gaaf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:48

Hier 2 hondjes met jeuk en 1 was vaak ziek. Tot op een dag er bijna zwarte overgeef uit zijn maag kwam en na lang getob ben ik alternatief gegaan. Toen wist ik wat ze mochten eten en dat werkte goed, hij is zelden meer ziek.
De hond van mijn moeder had zelfs een olifanten huid met ontstekingen. Hij had 24/7 jeuk en pillen van de d.a werkten niet meer. Toen een allergietest via haarpluk laten doen, daar kwamen ook veel uit.
Na een paar weken ander voer knapte zijn huid op, en nu jeukt hij bijna nooit meer.

Princesj

Re: Honden met jeuk/allergie/atopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:52

Onze teckel is vreselijk allergisch. Zijn vorige eigenaren hebben hem in eerste instantie stabiel gekregen met https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/. Super fijne voeding, hij at dit graag.

Inmiddels is hij bij ons over op een Sanimed Intestinal (wederom op basis van insecten). Als extratje krijgt hij groente en fruit, vind hij heerlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:59

Hier niet 100 procent zeker waar hij allergisch voor is. Die testen zijn niet altijd helemaal betrouwbaar en ik kreeg het goed met eliminatie dieet.

De hypoallergeen brokken van de DA kan hij niet tegen, net als tig andere broksoorten. Het zit hem dus waarschijnlijk in toevoegingen aan brok die zelfs bij de brokken van de Da zitten.

Ik voer vers en hij kan tegen elke diersoort, alleen niet tegen toegevoegde dingen zoals kunstmatig calcium of vitamines.

Hij kreeg enorme jeuk, ging heel erg soppen op zijn poten waardoor kussentjes volledig kapot gingen. Hij was nog geen jaar geloof ik toen het begon en zo heftig dat hij bijvoorbeeld na een examen wat we gehaald hadden wat snoepjes van andere mensen had gehad (ondanks dat ik al 100 keer gezegd had dat hij niks mochr) en de volgende dag had hij 2 kussens kapot gebeten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 19:35

Volgens de allergietest zou ik zo ongeveer moeten weten waar mijn hondje allergisch voor is.
Toch denk ik ook inderdaad dat het bij de voeding begint, als de weerstand goed is.
Ik ben nog steeds zoekende wat nu echt het beste is voor mijn hondje.
Gelukkig gaat het wel beter, zijn huid ziet niet meer zo rood en hij bijt of krabt zich niet kapot.
Maar hij is niet klachtenvrij, of dat helemaal gaat lukken weet ik niet, maar ik hoop dat ik het nog beter voor hem krijg.