Hond uit het buitenland - verlatingsangst? Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Hond uit het buitenland - verlatingsangst? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:09

Hoi!

Graag zou ik wat tips en ervaringen willen ontvangen.

Wij hebben sinds anderhalve week een 4-jarige Franse Bulldog genaamd Loewie. Loewie komt uit Hongarije, uit een soort dodenstation. Voor zover wij weten zat hij daar in een kennel en kon hij buiten loslopen met andere honden. We verwachten dat hij geen leuk leven heeft gehad in Hongarije.

Toen Loewie hier aankwam was hij erg bang en onzeker. Zodra je hem wilde aaien, dook hij in elkaar. Ook het lopen aan een lijn snapte Loewie totaal niet en hij was ook niet helemaal zindelijk. Nu anderhalve week later kan Loewie aan de lijn meelopen en hij plast ook bijna niet meer in huis als we thuis zijn.

Hij is helemaal gek op aandacht en knuffels. zoverre dat hij nu achter mijn vriend en mij aanloopt in huis. Wij hebben Loewie geleerd dat hij in zijn mandje kan blijven als wij rondlopen in huis. Dit doet hij nu ook en ligt dan rustig te slapen.

Wij hebben geoefend met uit de kamer weglopen en weer terugkomen. 's Nachts kan hij nu alleen beneden blijven. Dat gaat goed met de radio aan. Overdag vind hij het helaas lastiger om alleen te blijven. Wij laten hem geen lange periodes alleen, hooguit 1 of 2 uur.

Het lastige is dat je dan niet precies kunt zien wat Loewie dan doet. Wat wij de afgelopen dagen aantroffen waren schoenen die verplaatst waren van bijkeuken naar huiskamer, hij heeft aan een van de stoelen zitten knagen en hij heeft 1x binnen geplast. We hebben overdag de radio ook aan gezet en als wij weggaan (en als we terugkomen) maken we daar geen "big deal" van voor hem, geen extra kusjes geven etc.

Zijn er mensen die nog tips hebben voor ons om ervoor te zorgen dat Loewie wat makkelijker alleen kan zijn?

Is een bench handig om te kopen? Hij is dit natuurlijk niet gewend.. En het liefst laat ik hem ook gewoon los in de woonkamer. Maar dit moet wel kunnen zonder dat hij gaat slopen en plassen.

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

Luca03

Re: Hond uit het buitenland - verlatingsangst? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:15

Een bench kan inderdaad handig zijn maar ik vind dat jullie best veel verwachten van hem. Jullie hebben hem nu 1,5 week en laten hem al 1 a 2 uur alleen. Dat is best lang, onze Hongaarse schone is de eerste weken niet langer dan een kwartier alleen geweest overdag.

Wij werkte sowieso met de bench, 's nachts slaapt ze erin, overdag als ze alleen was in het begin ook. Inmiddels zit ze overdag los als we er niet zijn maar dat heeft echt wel een half jaar geduurd.

Heeft hij iets om op te kauwen als jullie weg zijn? Of iets van een kong etc.?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:15

Een camera kopen dan zie je wat hij doet en wanneer, is het meteen of na een tijdje dan kan je je daar op in spelen.
Hersenspelletjes voor je weggaat zodat hij moe is en gaat slapen.
Trui van jou in zijn mandje leggen wil ook wel helpen.

En vooral rustig opbouwen met alleen zijn.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:20

Ik denk ook dat je misschien iets te snel het alleen blijven hebt opgebouwd. De eerste stappen waren heel goed, gewoon de kamer uit en deur dicht en na enkele tellen terug naar binnen. Als je dit dan uitbreidt naar de voordeur en dan steeds afwisselend lang weg blijft. Dus 1 min, 2 min, 1 min, 3min, 2min, zodat er geen patroon in zit. Dan kan je het langzaam aan opbouwen. Het zal echt tijd kosten!

Wij hebben trouwens ook een camera voor binnen aangeschaft. Want dan konden we ook even verder de deur uit en even kijken wat ze doet. Want je wilt al terug zijn vóór ze het te veel vinden en janken/blaffen. Dat kan je helaas niet zonder camera bekijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:22

Monchou schreef:
Zijn er mensen die nog tips hebben voor ons om ervoor te zorgen dat Loewie wat makkelijker alleen kan zijn?

Geduld en je verwachtingen bijstellen.
Het arme dier zijn complete leven is veranderd en hij moet na anderhalve week in zijn nieuwe wereld al alleen kunnen blijven. Je geeft zelf aan dat hij altijd bij andere honden heeft gezeten, het beestje kent dit helemaal niet.

Als tip: maak er iets leuks en structureels van en geef hem iets te doen.

Mijn hond is een herplaatser en heeft zijn eerste 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond. Was nog nooit in huis geweest. Hij is zeker de eerste anderhalf jaar onrustig geweest, spullen slepen, zoeken, sommigen dingen zijn inderdaad gesneuveld. Het heeft gewoon tijd nodig.
Mijn hond krijgt altijd als ik weg ga een Kong-bal ingesmeerd met smeerkaas. Hij kent het ritme inmiddels; als ik zijn bal sta te vullen gaat hij al op zijn plaats liggen. Hij krijgt de bal, ik ga weg, hij is er een tijd zoet mee en gaat vervolgens liggen slapen.
Samengevat: ik de deur uit = iets lekker voor de hond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:29

Ik sluit me aan bij Goof. Het leven van het beestje is totaal overhoop. Geen hondenvriendjes meer maar mensen die hij een beetje eng vindt. Als jullie na 10 dagen al hem alleen laten (en echt alleen zonder hondenvriendjes ook nog) voor zo lang lijkt het me eigenlijk meer dan logisch dat hij over de zeik gaat. Al vind ik spullen slepen en wat stoelpoot knagen nog meevallen trouwens. :+

Gewoon terug naar af weer en veel langzamer opbouwen. Of hem meenemen als het kan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:34

Bedankt voor de reacties en tips, daar heb ik al veel aan.

Helaas is het onvermijdelijk dat hij af en toe een uurtje alleen zit, in verband met werk. Mijn vriend en ik lossen elkaar dan af - (Ik avonddienst en hij thuis om 16:00 uur), dus met een uurtje er tussen.

Het is niet zo dat ik van hem verwacht dat hij zich perfect aanpast, maar ik wil graag tips over hoe ik het hem zo makkelijk mogelijk kan maken. Ik wil het graag goed doen voor hem.
Maar ik heb al zeker wat tips die ik ga gebruiken. Een Kong heeft hij wel inderdaad. Maar sowieso een goed idee ook om hem "moe" te maken voordat ik weg ga.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:41

Een bench is wel fijn als hij die gaat zien als zijn veilige plek.
Wij kregen destijds de volgende tip;
Hond in de bench. Uit het keukenkastje de pot met hondensnoepjes halen. 1 geven. Vervolgens de pot op een zichtbare plek zetten.
Als je thuiskomt, hond een snoepje in de bench geven. Uit de bench laten en de snoeppot weer in het kastje zetten. Dus uit het zicht.
Omdat de pot in het zicht stond, ging hij dat koppelen aan; ze komen weer terug. Dat was het idee erachter. Wij hadden al zoveel geprobeerd en de hond kon na lange tijd nog steeds slecht alleen zijn maar dit werkte heel snel heel goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:43

Ik heb met buitenlandse herplaatshonden eigenlijk nooit problemen gehad met de introductie van de bench. Vaak geeft het ze juist rust, een veilig plekje en heel stom, ze zijn gewoon een kennel gewend.

Benchtraining is uberhaupt handig, het kan altijd zijn dat je hond om medische redenen benchrust moet (zeker bij een Franse bull is de kans groot dat dit nodig zal zijn).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:58

Waar is de verlatingsangst in je verhaal die in je titel ziet? Wat ik in je post lees is meer het laten wennen aan het alleen zijn zonder dat ie een hoop uitvreet wat niet de bedoeling is.
Of je zet hem in een ruimte waar hij niets kapot kan maken en het niet erg is dat er plasjes komen, of je zet hem in een bench, dat is ook wat makkelijker met zindelijkheidstraining.
Aanpakken als een pup, het is misschien wel een volwassen hond maar duidelijk geen hond die leven in huis gewend is. Na 1,5 week kun je niet teveel van zo'n hond verwachten.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:30

Je hond is er één week, wennen duurt al ongeveer 1 maand. Ik lees hier meer onzekerheid/ nog niet weten wat de bedoeling is dan echt verlagingsangst.

Niet op je vragen, maar wel een opmerking nav. Je foto's;
Ik zou, zeker als hij onzeker is, iniedergeval een anti ontsnappingstuig kopen (3 punts!) En NIET met flex riem uitlaten. Helaas zijn er nog steeds een hoop stichtingen die dat niet verplicht stellen, waardoor er enorm veel honden vermist raken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 12:43

Neonlight schreef:
Waar is de verlatingsangst in je verhaal die in je titel ziet? Wat ik in je post lees is meer het laten wennen aan het alleen zijn zonder dat ie een hoop uitvreet wat niet de bedoeling is.
Of je zet hem in een ruimte waar hij niets kapot kan maken en het niet erg is dat er plasjes komen, of je zet hem in een bench, dat is ook wat makkelijker met zindelijkheidstraining.
Aanpakken als een pup, het is misschien wel een volwassen hond maar duidelijk geen hond die leven in huis gewend is. Na 1,5 week kun je niet teveel van zo'n hond verwachten.

Een iets andere toon zou prettig zijn.
Of het echt verlatingsangst is weet ik niet, er staat ook een vraagteken achter zoals je ziet.
Het plasje en het enorm kleven aan me als ik wél thuis ben doet me dat vermoeden.

Ik kan wel wat met de tips uit dit topic, fijn :)

@Dymphanil: Hij kleeft enorm aan me, ook buiten. Hij is onzeker maar niet bang of enorm schrikkerig. We lopen ook echt maar korte stukjes.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:00

Anderhalve week is wel heel kort, een van mijn honden heeft anderhalf nodig gehad om echt te landen hier.
Hou een vaste routine aan, honden leren door patronen, dus steeds dingen hetzelfde doen, daar hebben ze houvast aan.

En een ander tuigje kopen, deze stappen ze zo uit als ze achteruit lopen en dan ben je je hond kwijt.
Ik snap echt niet waarom deze tuigen zo populair zijn, ik vind het ondingen, ze drukken ook nog eens op de borst en belemmeren de beweging.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:05

kijk eens op https://www.zwerfhondenschool.com/

anderhalve week is mega kort. Lees de artikelen maar eens op bovenstaande website. Heel erg interessant, zo kun je je beter voorstellen wat voor een veranderingen Loewie allemaal heeft moeten doorstaan. Geef hem echt flink wat tijd...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:53

Monchou, ookal loop je maar korte stukjes, deze tuigen zijn niet veilig (en ook nog eens enorm oncomfortabel) en zeker niet in combi met een flex lijn, valt die uit je hand, schiet het achter de hond aan = schrikken = hond kwijt, die jou én de omgeving nog niet kent.
Daarnaast, flexlijn klinkt leuk als in 'ruimte geven' maar is super onduidelijk voor de hond waar en wanneer die lijn stopt/kort wordt gehouden. Neem dan gewoon een goede 10 meter lijn oid, maar belangrijker lijkt mij dat hij goed leert om aan de riem te lopen zonder te trekken, hij loopt pas 1.5 week überhaupt aan een riem zeg je zelf, dat is dus nog niet verankert.

Je weet totaal nog niet hoe je hond gaat reageren op onbekende dingen, gekke geluiden, misschien drukke kinderen/honden die je tegenkomt.. elke (naar mijn mening) goede stichting raadt daarom een degelijk (anti ontsnappings)tuig aan, incl halsband met penning(liever nog een GPS), evt de eerste tijd zelfs dubbel aangelijnd. het is echt geen grapje dat er veel (buitenlandse) honden vermist raken door foute voorlichting van stichtingen (en door adoptanten die denken 'dat het heus wel zo kan', dat kun je op elke vermissingspagina/site zo lezen.

Ik zal er verder over ophouden omdat het niets met je topic te maken heeft, maar ik zeg het écht niet om je te pesten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:00

Wat een vooruitgang in zo'n korte tijd van bang, onzeker, niet gewend aan de lijn te lopen tot hoe het nu gaat in anderhalve week. Dat is echt helemaal super.

Om te zien wat hij doet kun je een camera aanschaffen waarmee je via een app kunt kijken, zelf heb ik deze en is ook niet zo duur https://www.bol.com/nl/p/cleverdog-smar ... 057748115/