Kat kan niet tegen gesloten deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Kat kan niet tegen gesloten deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:18

Mijn kat drijft me tot wanhoop ondertussen.

Ik woon nu een jaar in mijn huis. Helaas heeft mijn kat sinds deze winter besloten dat hij niet tegen gesloten deuren kan. In het vorige huis stond altijd alles open omdat het kattenluik uitkwam in de keuken en ik dus de kamerdeur niet dicht kon doen. Hij kon vrij het hele huis door. In dit huis heb ik er heel bewust voor gekozen om het kattenluik in de tuindeur in de woonkamer te plaatsen, zodat ik de gangdeur dicht kan houden als het koud is, en ik niet voor niets stook. In de woonkamer hebben ze slaapplekken, eten en drinken, en is het lekker warm. Geen enkele reden om perse ergens anders in huis te willen zijn dus.

Helaas, Freek is het hier absoluut niet mee eens. Het gaat een uur goed, het gaat twee uur goed, maar dan wil hij ab-so-luut de gang in. Krabben aan de deur, mauwen, naar me toe rennen, weer naar de deur rennen, gillen; hij gaat echt door tot ik hem eruit laat. Prima, ik heb er geen probleem mee om af en toe even de deur voor hem open te doen. Als hij er dan door kan dan crosst hij er ook echt doorheen alsof zijn leven er vanaf hangt, om na een meter of 4 te denken "wacht eens even... wat ging ik hier eigenlijk doen?". Dat gebeurd met iedere deur; als ik de voordeur open doe is het t zelfde verhaal; sprint naar buiten en na 4 meter denken "maar ik wil helemaal niet buiten zijn". Meestal zit hij eerder weer in de woonkamer/binnen dan dat ik weer op de bank zit, en gaat rustig op een stoel liggen slapen. Tot ik de deur dichtdoe, dan begint het feest opnieuw :roll: .

Nu begint hij ook aan andere deuren te krabben. De trapkast, de badkamer, de bijkeuken, het toilet. Plekken waar hij alleen maar komt als ik er ook moet zijn. Ik moet toch toegeven dat ik geen zin heb om alles continue open te laten staan omdat de kat besloten heeft dat de deur niet dicht mag zijn.

Heeft iemand ideeën hoe ik Freek snel en efficiënt duidelijk kan maken dat ik niet de hele dag portier voor hem ga staan spelen?

LoveBodin

Re: Kat kan niet tegen gesloten deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:22

Snel en efficiënt? Dat is lastig, je kan de plantenspuit proberen, als hij daar bang van is.
En verder: als hij in de woonkamer moet wonen, moet hij daar ook blijven. Elke keer als jij die deur open doet, na gemauw en gekrab, is dat positieve bekrachtiging. Dan leert hij het niet af. Dus in de woonkamer houden en het gedrag negeren. Anders blijf je helaas bezig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:22

Hier staat alles op een kier ivm onze katten die er emotioneel aan onderdoor gaan als er een deur dicht zit. Klein kiertje is genoeg...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:26

Kattenluikje in de gangdeur?
Hier dichte deuren ook al opgegeven.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:30

Hier ook alles op een kier. Mijn ervaring is dat dichte deuren en katten niet altijd samen gaan als ze wel in de ruimtes op andere momenten mogen. De wc deur zit hier altijd dicht, dat hoort dus ook in hun beleving. Daar vragen ze nooit naar. Maar als de badkamer/keuken/woonkamer deur dicht is terwijl ze daar normaal ook graag zijn/spelen dat kan niet. Daar willen ze dan perse in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:31

Lenexa schreef:
Hier ook alles op een kier. Mijn ervaring is dat dichte deuren en katten niet altijd samen gaan als ze wel in de ruimtes op andere momenten mogen. De wc deur zit hier altijd dicht, dat hoort dus ook in hun beleving. Daar vragen ze nooit naar. Maar als de badkamer/keuken/woonkamer deur dicht is terwijl ze daar normaal ook graag zijn/spelen dat kan niet. Daar willen ze dan perse in.

Zelfde hier, alleen badkamer en wc deur dicht. Maar dat hoort volgens de kat dus dat is ok... :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:34

Ik zou zeggen: kat zeurt bij de deur? Pak 'm bij z'n lurven, schuif 'm door het kattenluik naar buiten en doe dat een paar uur op slot.
Beest moet wel heel dom zijn wil hij niet doorkrijgen dat zeuren aan de deur betekent naar buiten gewieberd worden.

Begin deze training bij voorkeur bij een paar dagen slecht weer }>

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:38

Je had hem geen Freek moeten noemen. Als Freek ben je sowieso een bioloog die op expeditie moet door het huis. :j

Ik zou proberen om hem niet meer zijn zin te geven. Maar dat is lastig als je dat nu al een tijdje gedaan hebt. Kan je de gangdeur niet sowieso open laten?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:38

Ibbel schreef:
Ik zou zeggen: kat zeurt bij de deur? Pak 'm bij z'n lurven, schuif 'm door het kattenluik naar buiten en doe dat een paar uur op slot.
Beest moet wel heel dom zijn wil hij niet doorkrijgen dat zeuren aan de deur betekent naar buiten gewieberd worden.

Begin deze training bij voorkeur bij een paar dagen slecht weer }>

Totdat je kat dat DE manier vind om naar buiten te gaan. (Ervaringsdeskundige :+ )

Ook hier staan alle deuren op een kier dus ik heb niet echt een nuttige bijdrage verder :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:40

Kat kan zelf door het kattenluik. Ik neem aan dat-ie dat nu sowieso al zelf doet. Daarom adviseer ik ook 'm door het luik te frutten en niet door de voor- of achterdeur naar buiten te bonjouren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:49

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:53

Gewoon des kats dus :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:57

Kattenluik in de deur? In mijn vorige huis had ik dat, het huidige huis ben ik iets rigoureuzer geweest en zit er nu in 2 muren een kattenluik, zodat ze vanuit de woonkamer/eetkamer naar de gang en naar boven kunnen. 's nachts sluit ik het luik naar boven af, zodat ze beneden slapen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:01

Hier ook alle deuren op een kier. Behalve inderdaad de wc en de zolderdeur. Dat scheelt hier inderdaad een hoop stress voor de katten en voor mij. Deze week komt het kattenluikje voor de achterdeur. Dan hopelijk weer een deur minder. En toch hoort het erbij. Mijn katten willen ook dat ik een raam openmaak of de voordeur om te kijken of het weer daar misschien toch beter is dan in de achtertuin. *\o/* -O-
Ik kan daar wel om lachen. Het is ook maar waar je je druk over wilt maken.

En de tips om de kat naar buiten te bonjouren of nat te spuiten... Katten straffen heeft in de regel weinig zin en je moet je afvragen of jij daar blijer van wordt.... Mocht het antwoord ja zijn, dan zou ik bij jezelf te rade gaan waar je frustratie vandaan komt en of de kat daar iets aan kan doen... Op de kat heb je beperkt invloed, hoe jij ermee omgaat heb je wel in de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:11

Hier staat ook alles open. Gelukkig vinden ze het wel prima dat ze 's avonds binnen moeten blijven. In huis vinden ze het heel naar wanneer ik in een kamer ben waar ze niet bij kunnen komen. Ik heb zelden een deur dicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:15

Ik negeer eerst, dan zeg ik nee en als dat niet werkt dan komt toch de plantenspuit.

Maar meestal komt het er op neer dat het personeel (ik zei de gek, of mijn man) de deur open doet :') en ik heb er 4 die het vaak niet eens zijn met een dichte deur :x

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:25

Ik vind het ook niet gek dat je kat loopt te zaniken tot je de deur open doet, want je hebt hem dat zelf aangeleerd. Je kat weet nu dat als ie gaat lopen janken en vervelend doen dat jij uiteindelijk doet wat hij wil.

Het is een dichte gangdeur, hij is echt niet zielig. Plantenspuit o.i.d. er op als hij weer begint te zeuren en dat zelf ook volhouden.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:34

Hier hadden wij eerst ook de deuren open, maar wij zaten vervolgens kou te lijden. Nu hebben we kattenluikjes in de gangdeur en in de deur naar de achtertuin. De oudste van de twee probeert soms nog heel zielig rond te dartelen en te mauwen bij de achterdeur of we echt niet even de deur voor haar open willen maken, maar we negeren haar consequent waardoor ze dan toch maar door het luikje gaat. ‘s Nachts gaan hier alle luikjes op slot en moeten ze het met de woonkamer doen. Van jongs af aan hebben we dit gedaan en dat gaat prima.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:19

Een kat heeft personeel gaat hier wel op ;-)
Korte metten mee maken hoor, gewoon niet open doen die deur en als hij niet ophoudt naar buiten bonjouren (door het kattenluik wel te verstaan).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:45

Lastig, maar redelijk normaal gedrag voor katten helaas. Ik zou deurveren installeren op de deuren waar hij wel door mag maar die je zo dicht mogelijk wil hebben zodat je de warmte in de kamer(s) niet kwijtraakt. De deuren waar hij niet door mag, zoals de trapkast en de wc gewoon laten gillen, eventueel wegjagen als je het eerder zat bent dan de kat :D Ik heb er hier ook zo eentje, die kan nog boos tegen een muur gillen omdat 'ie niet opengaat.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:51

Wij hebben ook een dramkat, enkel is dat bij onze achterdeur. Buiten staan krijsen om naar binnen te willen en eenmaal binnen direct krijsen om naar buiten te willen. Dusdanig hard dat ze buren er last van hebben.

Wat bij ons heeft gewerkt is er vooral niet aan toegeven. Bij gekrijs en gedram in de tuin mikken we een glas water om de hoek. Wanneer ze zich gewoon rustig meldt mag ze gewoon naar binnen. Klinkt misschien cru, maar het is nu wel zo goed als over.

Ik zou dus echt enkel de woonkamer voor de kat houden en de rest helemaal niet meer toestaan. Veel te inconsistent voor die kat. Dus bij gekrijs bij de deur plantenspuit pakken en vooral niet toegeven. Of desnoods naar buiten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:54

Hier kan de kat zelf alle deuren openmaken. Hij kan er ook niet echt tegen maar gelukkig niet zo erg als die van jou. Wij hadden vroeger altijd de voordeur op slot omdat hij die ook altijd open maakte maar dat doet hij gelukkig in onze huidige huis niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:57

Snel? Nee. Efficient? Ja. Nooit meer een deur voor hem open doen. Het stopt vanzelf, maar dat duurt ff |o

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:28

Stofzuiger voor de deur zetten?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:04

Hahahaha zo herkenbaar en grappig dat veel katten last hebben van het dichte-deuren-syndroom.
Bij mij in huis staat ook alles open/kier behalve de balkondeur (met kattenluik) en de voordeur. Zodra er een deur dicht gaat, dan is alles wat erachter zit véél interessanter... Ik heb er nu geen problemen mee dus heb maar toegegeven dat ik personeel ben van mijn katten :')