Kat in de tuin houden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Florale

Kat in de tuin houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 13:26

Nadat we in februari onze oude Loes hebben moeten laten slapen, komt er volgende week een nieuw maatje en misschien van de zomer nog één.

Omdat Loes echt een buitenkat was, mocht die gewoon naar buiten, hielden we haar binnen begon ze echt te slopen.

Omdat de nieuwe kat nog vrij jong is, binnen gewend is, willen we de tuin gaan afrasteren zodat hij er niet uit kan.
De schutting is 2 meter hoog,met verticale planken. Appeltje eitje voor een gemiddelde kat.

Wie heeft zijn tuin ook afgezet en waarmee?
Wat zijn eventuele nadelen,waar moet ik nog meer opletten?

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Kat in de tuin houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:07

Wat voor schutting heb je verder? Echt rondom de tuin? Heb je nog een schuur oid?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:22

Nee we hebben geen schuur,zit geen poort in. En echt rondom.
Afbeelding

Bij de boom kan ik er een rooster om heen doen, daar kan hij dan niet overheen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:28

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:29

Ik heb met de spullen van protectapet mijn tuin afgezet. Ben er erg blij mee.
https://nl.protectapet.com/kattennet-om ... schutting/

Edit: druif was mij voor. Maar ben er echt blij mee. Er is een Facebook groep over afgeschermde tuinen, daar zal je alle verschillende varianten tegenkomen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:49

Dat ziet er goed uit. Komen ook geen katten van buiten af in de tuin?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:49

Emj_23 schreef:
Ik heb met de spullen van protectapet mijn tuin afgezet. Ben er erg blij mee.
https://nl.protectapet.com/kattennet-om ... schutting/

Edit: druif was mij voor. Maar ben er echt blij mee. Er is een Facebook groep over afgeschermde tuinen, daar zal je alle verschillende varianten tegenkomen.

Is dit ook mogelijk met minder dan 70cm? Denk dat mijn bolletjes dat niet nodig hebben.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:08

Kijk eens bij ongewoonboom. Ze leveren materialen of komen het plaatsen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:38

Geheel hek is heel handig. Hier hebben wij er stroomdraad op gezet. Het was even zoeken naar wat we moesten hebben en wat onze tijgers binnen zou houden en ook weer niet zou roosteren maar sinds we dit hebben zou ik niet meer anders willen.

Het is bijna niet te zien. Buurkatten komen ook niet meer in de tuin als ze eenmaal een tik hebben gehad. Alleen de vogels moesten er heel erg aan wennen en in het voorjaar doen we het draad uit als we niet in de buurt zijn zodat de jonge vogels niet geroosterd worden.
Mocht je voor stroom kiezen wil ik wel even meekijken met wat je het beste uit bent :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:42

Schrikdraadje. Klaar is kees :)
Hadden wij ook. Speciale paaltjes.. 3 draadjes.
Neverniet dat ze de gok namen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:44

Als je nieuwe aanwinst net zo dom (&lui) is als onze donders springt ie daar niet overheen!
Onze schutting is vergelijkbaar en ze hebben het nog nieteens geprobeerd, zelfs niet op de kliko’s gesprongen :+
Bij ons gaan ze wel alleen naar buiten met ons erbij en de eerste keren hadden ze een tuigje aan met lange lijn & konden zo overal heen.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:00

Ik volg hier ook eventjes. Hopelijk gaan we binnenkort verhuizen van een appartement naar een huis met tuin. Katten zijn niet gewend om buiten te komen, behalve op het balkon, dus een afgezette tuin zou top zijn. Ik heb ook draaidende balken of andere draaiende constructies gezien voor op de schutting. Helpt dat ook goed?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:02

Wij hebben op de schutting waterleidingbuizen met daarom heen een plasticbuizen. Dat draait waardoor ze geen grip hebben en de tuin niet uit kunnen. Dit is vergelijkbaar met: https://catproofgardens.eu/nl/. Dat was ons te duur en hebben we een eigen versie gemaakt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:05

Er is bij mij nog nooit een kat in de tuin gekomen over dit materiaal. Aan de andere kant heb ik iets zelf geknutselds met balkonnet en langs die kant komt een van mijn katten (die wel de wereld in mag) wel in de tuin in, maar niet zonder hulp eruit. Het protecapetnet wagen ze zich bij mij niet aan. Dat heeft denk ik ook met de overhang te maken.
Mijn jongste kat heeft de eerste maanden ook niet geprobeerd uit de tuin te komen, tot ze plots bij de buren zat. Toen heb ik mijn tuin heel snel afgezet.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 21:10

Die ronddraaiende buizen heb ik ook voorbij zien komen. Lijkt mij heel handig,maar wel minder mooi op de schutting.
Stroomdraad is op zich ook wel wat.
Maar hebben jullie dat op een accu met zonnepaneel of op netstroom?
De tuin ligt op het noorden, tegen het huis aan hebben we alleen in de zomer in de ochtend zon

We zien wel regelmatig een kat er over heen lopen, waarschijnlijk via de schuurtjes van de achterbuurten.
In de tuin zie ik ze zelden.
Onze oude Loes was erg territoriaal.
Maar die klom er via de boom uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:25

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:31

Ik heb een tijdje schrikdraad bovenop de schutting gehad. Oorspronkelijk bedoeld voor de afrastering van vijvers. Zo kon ze er niet overheen klimmen.

Nadeel is dat ik erg veel groen heb in de tuin en daardoor werkte het niet altijd.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:58

Hier ook op netstroom. Is toch het betrouwbaarst en in onze schuur hebben we gewoon netstroom.

Die rollers hebben wij ook een tijd naar gezocht en gekeken of dat ging. Buiten dat de orginele rollers altijd niet op voorraad zijn vond ik het ook een enorm bedrag voor 17 meter roller. Daarbij hebben wij ook een poortdeur en een schuur en werkte dat ook niet lekker.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 22:12

Ro0sje schreef:
Ik heb een tijdje schrikdraad bovenop de schutting gehad. Oorspronkelijk bedoeld voor de afrastering van vijvers. Zo kon ze er niet overheen klimmen.

Nadeel is dat ik erg veel groen heb in de tuin en daardoor werkte het niet altijd.

De tuin is nu nog vrij kaal, omdat er een nieuwe schutting is geplaatst. Dat gaat weer veranderen.
Ook iets om rekening mee te houden.
De voorkeur gaat uit naar het plaatsen gaas langs de schutting.