Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:16

Poezen , katjes zijn leuk. Ik zie ze graag ook al heb ik ze zelf niet.
Mijn buurvrouw in een ver verleden had leuke poezen/ katten. Zij had 0,0 vogeltjes in de tuin mei die aan het broeden waren. Onze tuin barstte ervan. Met haar door onze tuin gelopen en die lieve schat, was het er 100% mee eens, dat haar katten altijd in onze tuin mochten komen (gebeurde niet zo heel vaak) maar niet in het voorjaar met al die broedende vogels.
Nog nooit had ik één kat van haar gezien als o nze vogeltjes aan het broeden waren. Zodra de kraamtijd voorbij was (meestal 2 nestjes) gaven we haar een seintje, en konden haar poesjes weer lekker rondzwerven.

In de tuin die we nu hebben (7700 vierkante meter) broeden ongelooflijk veel vogels. Het hele jaar door hebben we heel veel poesjes en katten en dat is OK. Ik moet het eigenlijk anders formuleren, al die poezen en katten hebben onze tuin en gedogen ons als bewoners :+ . Dag mag.
Nu het broeden weer is begonnen, jagen we de poezen en de katten weg. Dit met behulp van handen geklap, dennen appels die we naar ze gooien en boze stem.
Ze zijn dit zo niet gewend, dat ze verschrikt maken dat ze weg komen, zoals wij ook graag hebben. Nu is het lente, en nu zijn de vogeltjes aan de beurt die graag nestelen in onze tuin. Met name het winterkoninkje dat graag laag op de grond de nestjes maakt zijn natuurlijk een ideale prooi voor de jagers. Die winterkoninkjes die vlakbij zitten, hebben geluk, want die kunnen we een beetje ondersteunen als we de poezen zien.

Onlangs las ik dit:
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn ... egels.html

Ik heb jaren toen ik nog in Nl woonde de krant rondgebracht en ik was stomverbaasd over het nachtelijke leven van de poezen/ katten. Wouw wat geweldig. Alle poezen die naar buiten kunnen 's nachts jagen en niet te flauw. Dat is het instinct. Overdag houden ze hun baasjes voor de gek door uit te buiken op het matje of mandje _O- . Door mijn kranten wijk ronde jaren lang en het nachtelijk leven dat ik toen waargenomen heb van de poezen/ katten, ben ik ze pas echt gaan waarderen. Geweldig het zijn gewoon tijgertjes in het klein en ze zijn echt vreselijk leuk , pittig en vinnig.

De enige poes/ kat die niet jaagt dat zijn de binnen poezen die 100% binnen zitten. En de rest, blijf maar lekker slapen. Ik kan jullie verzekeren dat poezen/ katten hun instinct volgen en jagen en 's nachts een totaal ander leven leven als overdag bij hun baasjes. Althans die beestjes die buiten komen.

Ik kan de wereld niet veranderen. Ik mag wel opkomen voor wat ik leuk vind. Dat is 3/4 van het jaar de poezen die genieten van mijn tuin→ leef je uit op de mollen en de muizen want het barst ervan, en die paar maanden niet welkom zijn daar al die vogeltjes door ons wel heel erg leuk gevonden worden en we genieten van hun nageslacht door ze te volgen met onze kijkers.

Dus ben niet naïef kattenliefhebbers, en probeer rekening te houden met het broedseizoen, cq je buren etc. Poezen zijn te leuk om ze altijd in de ban te doen, dus ken je kleine tijger en hou hem kort in die tijden dat het nodig is! Het zou eeuwig zonde zijn als ze altijd binnen moeten blijven daar ze niet meer geaccepteerd worden.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:21

De jonge katten en honden zijn momenteel niet aan te slepen in cojona tijd. Ik hou mn hart vast als C straks weer voorbij is en de dieren weer gedumpt gaan worden. Al die katten mogen waarschijnlijk ook merendeels gewoon buiten lopen en killen dan nóg meer dan er nu al gekilled wordt.

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:37

onpaard schreef:
sterregoud schreef:
Ja, haas, konijn, egel en eekhoorn zijn nu soorten die bedreigd worden.


Een grotere kans dat dat door de mens komt dan door de kat.



Dat moet dan van de omgeving afhangen.
Hazen en konijnen genoeg hier, regelmatig een konijnenplaag en dan komt er eens in de zoveel jaar een ziekte, sterft er een groot deel van de populatie uit en binnen 2 jaar zijn er weer heel veel.
Hazen zie ik ook genoeg lopen ik ben er altijd heel alert want ik heb jachthonden. Tijdig aanlijnen en als het er te veel zijn mogen ze niet los.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:43

Een kat zal echt geen gezonde eekhoorn kunnen pakken. No way. Dat zijn super snelle en vinnige beestjes. Althans hier id tuin.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:48

cissy schreef:
De jonge katten en honden zijn momenteel niet aan te slepen in cojona tijd. Ik hou mn hart vast als C straks weer voorbij is en de dieren weer gedumpt gaan worden. Al die katten mogen waarschijnlijk ook merendeels gewoon buiten lopen en killen dan nóg meer dan er nu al gekilled wordt.


Al die doorgefokte broodfok puppy’s en veel te populaire vechthonden zullen voor meer problemen gaan zorgen denk ik. Ik heb nog nooit een kat een andere kat zien verscheuren en heb ook nog nooit gehoord dat een huiskat een kind doodbijt.

De asiels zullen wel weer volstromen als de lol eraf is. Voordeel is wel dat in asiels de dieren gecastreerd worden als ze dat nog niet zijn.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:57


_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:00

Ik schrik er oprecht van dat er mensen zijn die zó heftig reageren op katten. Terwijl de mens:

- De oceaan leegvist en kapotmaakt (plasticsoep, koraal, bijvangst);
- Verantwoordelijk is voor global warming waardoor er hele diersoorten uitsterven (en nee, dat doet een konijn door een kat dus echt niet);
- Stroopt op bedreigde diersoorten en het leuk vindt om beesten om te leggen voor een stukje ivoor;
- In Afrika gaat plezier jagen en de beesten daarna als trofee op laat zetten (dat zie ik mijn kat niet doen, die eet álles op);
- Alles kapotspuit met pesticiden waardoor belangrijke insecten zoals bijen het loodje leggen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind het ongelofelijk hypocriet om te lopen zeuren over een kat en ook nog eens paniek te zaaien over wat er gebeurt als corona straks voorbij is. Wat een afgunst en wat een zuur gedrag. Dan mag je wat mij betreft ook geen mug meer kapotslaan en laat je de dazen op je paard ook maar zitten.

sterregoud schreef:
Helaas is de mens soms ook de oorzaak van een zinloze dood van mooie, wilde dieren.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp


De mens is daar juist héél vaak veroorzaker van. Ik ben maar gestopt met tellen hoe vaak ik al aangereden wild heb gespot. Laatst nog een dode das, omdat wij zonodig een snelweg moeten leggen in zijn leefgebied. De mens is de grootste massamoordenaar die er is en weet je wat het ergste is? Wij hebben meer verstand dan een kat. Een kat jaagt vanuit instinct. Wij met ons volle verstand.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:48

En de huiskat kan bij dat lijstje erbij van de problemen veroorzaakt door de mens. Wij hebben massaal de kat als huisdier, wat nog meer ellende en problemen geeft. En nogmaals, over het algemeen ook prima te voorkomen of te beperken.

Ik snap niet dat het dus als iets natuurlijk wordt gezien terwijl het 't niet is? Dat het niet erg is want andere dingen zijn erger?

Waarom vinden we de prooien van honden wel erg en vinden we het daar normaler en gewoon om dat te beperken door aan te lijnen?

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:19

Paniek zaaien??? No way! Ik ben opvang voor een katten stichting en wij zien alleen de bui al hangen. Geen paniek.
En afgunst en zuur gedrag, wie is hier nou zuur... :?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:31

Joh, als de mensen die hier zo op tegen zijn anders lekker een eigen discussietopic openen?

Mijn oudje nam altijd mollen mee! En verder vooral muizen die hij inderdaad half aangevreten liet liggen. Helaas is hij er niet meer. De twee katten die ik nu heb houd ik binnen, maar alsnog jagen ze op de cavia's... :+
Afbeelding

Nee hoor, ze jagen dus alleen nog op speelgoedmuizen en vliegen. Laatste is ideaal in de zomer :')

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:23

SVRL schreef:


De Europese wilde kat is een andere diersoort. Om weer een vergelijking te gebruiken, zeggen dat huiskatten geen probleem zijn omdat de (zeldzame) wilde kat ook van nature voorkomt is hetzelfde als zeggen dat honden best overal vrij zonder toezicht moeten kunnen rondzwerven omdat er ook wolven rondlopen.

De Europese wilde kat heeft een enorm territorium, uit het artikel: 2-5 katten per 1000 hectare. De dichtheid aan huiskatten is wel ‘ietsje’ groter.

Bovendien staat in het artikel zelfs dat de grootste bedreiging voor de wilde kat onze huiskatten zijn. En dat de Europese wilde kat niet eens de voorouder van onze huiskat is.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:22

Ik ben wel heel erg blij met onze katten. Zeker sinds we de boerderij hebben en er een paar aanlopers bij zijn gekomen. Waar de vorige eigenaren bakken met gif nodig hadden om de muizen en ratten populatie in toom te houden kunnen wij het af met onze katten.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:01

pien_2010 schreef:
Poezen , katjes zijn leuk. Ik zie ze graag ook al heb ik ze zelf niet.
Mijn buurvrouw in een ver verleden had leuke poezen/ katten. Zij had 0,0 vogeltjes in de tuin mei die aan het broeden waren. Onze tuin barstte ervan. Met haar door onze tuin gelopen en die lieve schat, was het er 100% mee eens, dat haar katten altijd in onze tuin mochten komen (gebeurde niet zo heel vaak) maar niet in het voorjaar met al die broedende vogels.
Nog nooit had ik één kat van haar gezien als o nze vogeltjes aan het broeden waren. Zodra de kraamtijd voorbij was (meestal 2 nestjes) gaven we haar een seintje, en konden haar poesjes weer lekker rondzwerven.

In de tuin die we nu hebben (7700 vierkante meter) broeden ongelooflijk veel vogels. Het hele jaar door hebben we heel veel poesjes en katten en dat is OK. Ik moet het eigenlijk anders formuleren, al die poezen en katten hebben onze tuin en gedogen ons als bewoners :+ . Dag mag.
Nu het broeden weer is begonnen, jagen we de poezen en de katten weg. Dit met behulp van handen geklap, dennen appels die we naar ze gooien en boze stem.
Ze zijn dit zo niet gewend, dat ze verschrikt maken dat ze weg komen, zoals wij ook graag hebben. Nu is het lente, en nu zijn de vogeltjes aan de beurt die graag nestelen in onze tuin. Met name het winterkoninkje dat graag laag op de grond de nestjes maakt zijn natuurlijk een ideale prooi voor de jagers. Die winterkoninkjes die vlakbij zitten, hebben geluk, want die kunnen we een beetje ondersteunen als we de poezen zien.

Onlangs las ik dit:
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn ... egels.html

Ik heb jaren toen ik nog in Nl woonde de krant rondgebracht en ik was stomverbaasd over het nachtelijke leven van de poezen/ katten. Wouw wat geweldig. Alle poezen die naar buiten kunnen 's nachts jagen en niet te flauw. Dat is het instinct. Overdag houden ze hun baasjes voor de gek door uit te buiken op het matje of mandje _O- . Door mijn kranten wijk ronde jaren lang en het nachtelijk leven dat ik toen waargenomen heb van de poezen/ katten, ben ik ze pas echt gaan waarderen. Geweldig het zijn gewoon tijgertjes in het klein en ze zijn echt vreselijk leuk , pittig en vinnig.

De enige poes/ kat die niet jaagt dat zijn de binnen poezen die 100% binnen zitten. En de rest, blijf maar lekker slapen. Ik kan jullie verzekeren dat poezen/ katten hun instinct volgen en jagen en 's nachts een totaal ander leven leven als overdag bij hun baasjes. Althans die beestjes die buiten komen.

Ik kan de wereld niet veranderen. Ik mag wel opkomen voor wat ik leuk vind. Dat is 3/4 van het jaar de poezen die genieten van mijn tuin→ leef je uit op de mollen en de muizen want het barst ervan, en die paar maanden niet welkom zijn daar al die vogeltjes door ons wel heel erg leuk gevonden worden en we genieten van hun nageslacht door ze te volgen met onze kijkers.

Dus ben niet naïef kattenliefhebbers, en probeer rekening te houden met het broedseizoen, cq je buren etc. Poezen zijn te leuk om ze altijd in de ban te doen, dus ken je kleine tijger en hou hem kort in die tijden dat het nodig is! Het zou eeuwig zonde zijn als ze altijd binnen moeten blijven daar ze niet meer geaccepteerd worden.

Hier is de balans heel goed. Super veel vogels en andere dieren en ja dus ook katten. Ik heb een perceel met veel bos, mijn buren ook. Doordat er geen (andere) mensen komen hebben we ontzettend veel dieren. Reeën, dassen, boommarters, wezeltjes, uilen, andere roofvogels, veel verschillende muizen, slangen, haas en een vos. Mooi om te zien. De balans is zelfs zo goed dat de vogels de processierups prima aankunnen. Maar ik heb het bos dan ook zo gemaakt dat zij allemaal fijne plekjes hebben.

Als de nestjes om mijn huis uitvliegen dan grijp ik inderdaad in. Ik wil geen katten die er bij staan alsof er een happy meal uit de lucht komt vallen. Ze weten het dondersgoed. Mijn buren hebben aan de ene kant een vijver met vissen aan de andere kant zangvogels in een volière. Nooit een kat gehad die daar interesse voor had. Bijna iedereen heeft hier katten, maar alles leeft hier gelukkig heel fijn samen. Gelukkig maar want ik geniet echt ontzettend van mijn katten buiten. Ze hebben een heerlijk vrij en actief leven in een prachtige omgeving.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:04

lizy29 schreef:
Ik ben wel heel erg blij met onze katten. Zeker sinds we de boerderij hebben en er een paar aanlopers bij zijn gekomen. Waar de vorige eigenaren bakken met gif nodig hadden om de muizen en ratten populatie in toom te houden kunnen wij het af met onze katten.

Dat is hier ook. Ik heb ooit eens gewacht met nieuwe katten tot mijn bejaarde kater er niet meer was en toen was het echt niet meer grappig wat muizen en ratten betreft. Hij ving toen niet meer zoveel. Gift gebruik ik liever niet. Lijkt me ook niet zo goed voor alle andere dieren die hier leven.

Twee katten, op de dag buiten, houden het precies in evenwicht hier.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:28

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:
Poezen , katjes zijn leuk. Ik zie ze graag ook al heb ik ze zelf niet.
Mijn buurvrouw in een ver verleden had leuke poezen/ katten. Zij had 0,0 vogeltjes in de tuin mei die aan het broeden waren. Onze tuin barstte ervan. Met haar door onze tuin gelopen en die lieve schat, was het er 100% mee eens, dat haar katten altijd in onze tuin mochten komen (gebeurde niet zo heel vaak) maar niet in het voorjaar met al die broedende vogels.
Nog nooit had ik één kat van haar gezien als o nze vogeltjes aan het broeden waren. Zodra de kraamtijd voorbij was (meestal 2 nestjes) gaven we haar een seintje, en konden haar poesjes weer lekker rondzwerven.

In de tuin die we nu hebben (7700 vierkante meter) broeden ongelooflijk veel vogels. Het hele jaar door hebben we heel veel poesjes en katten en dat is OK. Ik moet het eigenlijk anders formuleren, al die poezen en katten hebben onze tuin en gedogen ons als bewoners :+ . Dag mag.
Nu het broeden weer is begonnen, jagen we de poezen en de katten weg. Dit met behulp van handen geklap, dennen appels die we naar ze gooien en boze stem.
Ze zijn dit zo niet gewend, dat ze verschrikt maken dat ze weg komen, zoals wij ook graag hebben. Nu is het lente, en nu zijn de vogeltjes aan de beurt die graag nestelen in onze tuin. Met name het winterkoninkje dat graag laag op de grond de nestjes maakt zijn natuurlijk een ideale prooi voor de jagers. Die winterkoninkjes die vlakbij zitten, hebben geluk, want die kunnen we een beetje ondersteunen als we de poezen zien.

Onlangs las ik dit:
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn ... egels.html

Ik heb jaren toen ik nog in Nl woonde de krant rondgebracht en ik was stomverbaasd over het nachtelijke leven van de poezen/ katten. Wouw wat geweldig. Alle poezen die naar buiten kunnen 's nachts jagen en niet te flauw. Dat is het instinct. Overdag houden ze hun baasjes voor de gek door uit te buiken op het matje of mandje _O- . Door mijn kranten wijk ronde jaren lang en het nachtelijk leven dat ik toen waargenomen heb van de poezen/ katten, ben ik ze pas echt gaan waarderen. Geweldig het zijn gewoon tijgertjes in het klein en ze zijn echt vreselijk leuk , pittig en vinnig.

De enige poes/ kat die niet jaagt dat zijn de binnen poezen die 100% binnen zitten. En de rest, blijf maar lekker slapen. Ik kan jullie verzekeren dat poezen/ katten hun instinct volgen en jagen en 's nachts een totaal ander leven leven als overdag bij hun baasjes. Althans die beestjes die buiten komen.

Ik kan de wereld niet veranderen. Ik mag wel opkomen voor wat ik leuk vind. Dat is 3/4 van het jaar de poezen die genieten van mijn tuin→ leef je uit op de mollen en de muizen want het barst ervan, en die paar maanden niet welkom zijn daar al die vogeltjes door ons wel heel erg leuk gevonden worden en we genieten van hun nageslacht door ze te volgen met onze kijkers.

Dus ben niet naïef kattenliefhebbers, en probeer rekening te houden met het broedseizoen, cq je buren etc. Poezen zijn te leuk om ze altijd in de ban te doen, dus ken je kleine tijger en hou hem kort in die tijden dat het nodig is! Het zou eeuwig zonde zijn als ze altijd binnen moeten blijven daar ze niet meer geaccepteerd worden.

Hier is de balans heel goed. Super veel vogels en andere dieren en ja dus ook katten. Ik heb een perceel met veel bos, mijn buren ook. Doordat er geen (andere) mensen komen hebben we ontzettend veel dieren. Reeën, dassen, boommarters, wezeltjes, uilen, andere roofvogels, veel verschillende muizen, slangen, haas en een vos. Mooi om te zien. De balans is zelfs zo goed dat de vogels de processierups prima aankunnen. Maar ik heb het bos dan ook zo gemaakt dat zij allemaal fijne plekjes hebben.

Als de nestjes om mijn huis uitvliegen dan grijp ik inderdaad in. Ik wil geen katten die er bij staan alsof er een happy meal uit de lucht komt vallen. Ze weten het dondersgoed. Mijn buren hebben aan de ene kant een vijver met vissen aan de andere kant zangvogels in een volière. Nooit een kat gehad die daar interesse voor had. Bijna iedereen heeft hier katten, maar alles leeft hier gelukkig heel fijn samen. Gelukkig maar want ik geniet echt ontzettend van mijn katten buiten. Ze hebben een heerlijk vrij en actief leven in een prachtige omgeving.


Dat is hier dus ook, maar dan met katten vd buren. Het probleem is deels al opgelost als ze ih broedseizoen een belletje omhebben.

Want ze wachten gewoon op het uitvliegen en die kleintjes hebben geen schijn van kans. De ouders gaan vaak over het kleintje liggen als die op de grond is gevallen en meermalen kat weggejaagd en kleintje terug gezet ih nestkastje. Ouders blij, wij blij.

Lizy een boerderij is ook anders. Er zijn zoveel muizen vanwege al dat voeropslag.
Mijn zus 3 hoog Amsterdam had ook katten gekocht. Die joegen ook op de muizen bij haar binnen. Nooit meer overlast gehad.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:40

Inderdaad pien. Het kan allemaal mooi samen gaan als je een beetje oplet.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:15

Zelf denk ik Jessix dat als poezen eigenaren veel meer hun verantwoordelijkheid zouden nemen en dus zouden erkennen dat poezen wel degelijk een probleem kunnen zijn, ze ook een belletje omhangen in het broedseizoen of ze in de eigen tuin houden zoals mijn lieve buurvrouw, anders in discussies zouden staan en katten/ poezen veel geliefder zouden zijn. Want ik had een enorme hekel aan katten voordat ik mijn buurvrouw had en mijn krantenwijk. Toen ik ze elke nacht bezig zag en buuf nam wel haar verantwoordelijkheid. Geographic channel was er niets bij wat ik allemaal zag 's nachts. Zooo gaaf. En als ik dan om 7 uur weer bij het begin kwam van mijn krantenroute, lagen de poesjes voor de voordeur sloom te slapen, de onschuld zelf terwijl ik ze vaak bezig had gezien. En met elkaar (territorium gevechten, paren, spelen, in groepen de stad door gaan) het zij dat ze aan het jagen waren of onderweg weer naar huis.
Echt enorm leuke dieren zijn het. Maar de katteneigenaren moeten het wel leuk houden.

Dat is het zelfde als met de paarden. Uit de buurt waar wij stonden vroeger werd geklaagd vanwege de paarden poep overlast. Het huis stond naast de stal, dus alle paarden deden daar hun stress hoop. " Nooit had iemands paard dat gedaan. Iedereen ruimde alles op :x ". Op een gegeven ogenblik was ik het zo zat en ik vond het zo sneu voor die mensen, dat iedere keer als ik er langs kwam en de poep zag liggen, ik mijn auto aan de kant zetten en de poep mooi in de gras berm verspreidde. Nooit meer klachten gehad .
Jullie raden het al, op een dag deed mijn paard een poep midden op hun oprit. Ik schaamde me dood. Voordat ik eraf kon springen, kwam de eigenaar naar buiten en ruimde het op met de woorden, rijd maar lekker door, je hoeft niet terug te komen want we zien echt wel dat jij diegene bent die al die kak hier elke dag weghaalt c.q. opruimt. Nu genieten we weer van al die paarden die elke dag langs komen.
En dat is wat overal gebeurt. Mensen gaan vol in de verdediging, want hun hond, paard, kat is zo niet, maar realiseren zich niet met een beetje aanpassen en verantwoordelijkheid nemen, dieren en mensen met heel veel plezier samen kunnen leven.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:41

Pandora2 schreef:
Spaansepony schreef:
Wij hebben drie katten voor op stal, waarvan 1 te lui is om überhaupt iets te vangen.
Maar geregeld hele grote vieze ratten, veldmuisjes.
Moet niet onze cavia hok oplaten want die zijn anders de sigaar, en de vogelhok is ook gewillig, dus daar moet de deur dicht blijven in die gang want ze trekken ze gewoon door de tralies als ze de kans krijgen.

We hebben ze echt voor de overlast van de muizen en ratten. En we zien ze steeds minder dus ze doen hun functie prima. Na vangst worden ze trouwens altijd trouw opgegeten of ze bewaren ze bij het hooi. :+
[ [url=m/GB1ZKc.png]Afbeelding[/url] ]


:wow: Mag ik die poes even lenen ?
Er zat hier net zo'n dikke vette rat gewoon aan het kippeneten te vreten op klaarlichte dag en 2 van mijn tijgers zaten een paar meter verderop te kijken. Boeide echt niks. Of 't beest was te groot, dat kan ook :x :')

Iemand schreef hier dat alles wat ' bij het erf hoorde ' schijnbaar met rust gelaten wordt.
Dat zie ik hier ook. Duiven en roodborstjes komen gewoon op de grond eten.
Misschien vinden ze wel dat die ratten hier ook bij het erf horen :+



HAha deze woeste katertje gromt zelfs als je zijn prooi probeert af te pakken! En de prooi word smakelijk opgegeten, hoorde m laatst zo kauwen over de botten, het kraakte gewoon. Ben zo misselijk omgedraaid en dacht ik wacht wel met z’n maaltijd te geven. Want dan is ineens het natvoer ook niet meer aantrekkelijk.

Rara, wat was dit -O-

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:51

Een borstel ... O:) :D

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:02

de kat die wij hadden toen ik nog klein was (grote rode exkater van ca 9 kilo) kwam ooit eens thuis met een reiger. Ja dan sta je toch wel een beetje gek te kijken.

Verder zijn we niet veel verder gekomen dan muizen. De kat die we daarna kregen was dol op jonge eendjes, in de zin van, ze ging liggen en de eendjes kwamen bij haar liggen. Zo hebben we meerdere jonge eendjes die hun moeder waren kwijt geraakt groot gekregen <3

Ik heb zelf tegenwoordig 2 binnen katten en die vangen niet veel meer dan een vlieg of een spin :+

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:10

Ben het helemaal eens met Pien, als de poezen eigenaren wat meer hun best doen wordt de overlast en de weerstand tegen loslopende katten ook minder.
Persoonlijk begrijp ik niet waarom zoveel poezen ‘snachts buiten worden gelaten. Heb het idee dat ze juist dan op strooptocht gaan.
Wij hebben sinds we weer een kat hebben duidelijk minder last van muizen en ratten bij de paarden. Onze kat is overdag eigenlijk altijd op het eigen erf (of binnen, want daar is ze ook graag) vangt regelmatig een muis, heel soms een rat en af en toe een vogeltje. ‘S nachts houden we haar sowieso binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:14

Supertje schreef:
SVRL schreef:


De Europese wilde kat is een andere diersoort. Om weer een vergelijking te gebruiken, zeggen dat huiskatten geen probleem zijn omdat de (zeldzame) wilde kat ook van nature voorkomt is hetzelfde als zeggen dat honden best overal vrij zonder toezicht moeten kunnen rondzwerven omdat er ook wolven rondlopen.

De Europese wilde kat heeft een enorm territorium, uit het artikel: 2-5 katten per 1000 hectare. De dichtheid aan huiskatten is wel ‘ietsje’ groter.

Bovendien staat in het artikel zelfs dat de grootste bedreiging voor de wilde kat onze huiskatten zijn. En dat de Europese wilde kat niet eens de voorouder van onze huiskat is.



Ik zeg enkel dat de kat geen exoot is. 1 zinnetje, waar jij dan een heel verhaal van maakt dat ik niet eens geschreven heb.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:23

Marije_1997 schreef:
Topic neemt wel een rare wending. Iets met leven en laten leven. De meeste katten eten alleen muizen. Deze eten ze ook helemaal op. Tsja soms een vogeltje of een mol. Kun je niks aan doen. Er zijn ook honden die ratten muizen slangen weet ik et wat pakken.

Onze ouwe kat at alles helemaal op, behalve die haas dan. Die had ie langs de weg gevonden en meegenomen. Dus was al dood. En een keer de cavia van de buren. Maar die had ook door een roofvogel meegenomen kunnen worden. (buiten ren zonder afgesloten dak)


Leven en laten leven, dat is een goede in deze.

Het gaat slecht met het wilde konijn in Nederland en als je dan een kat met een konijn in zijn bek ziet vind ik dat best wel zuur. Vergeet niet dat er steeds meer katten komen, en de druk op het beetje natuur wat we nog hebben daardoor ook groter wordt.

Er is onderzoek gedaan op één van de Waddeneilanden naar de invloed van katten op de natuur en het resultaat liegt er niet om.

Een boerderij hier in de buurt wat helemaal niet meer als boerderij gebuikt wordt maar waar wel 5 katten wonen aan een natuurgebiedje met weidevogels. Daar is zo hard aan gewerkt en de katten zorgen er weer voor dat deze weidevogels moeite hebben om hun jongen groot te krijgen.

De negatieve kant van onze schatjes mag best belicht worden. Zeker in zo’n topic.

Hier komen ze de tuin niet uit. En in het voorjaar hou ik ze beter in de gaten voor jonge vogels op de grond. S’nachts komen ze nooit buiten tenzij wij zelf nog tot laat in de tuin zitten.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 09-04-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:39

Ik heb er 2. Ergste vangst was toch wel een klein konijn.. de ander jaagt vooral op fasfood.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:57

onpaard schreef:
sterregoud schreef:
Ja, haas, konijn, egel en eekhoorn zijn nu soorten die bedreigd worden.


Een grotere kans dat dat door de mens komt dan door de kat.


Ja klopt, komt ook door de mens. Meer mensen en daardoor ook meer katten, waarvan veel die hun katten los laten lopen.