Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:56

wemkelover schreef:
Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...


ik vind juist vreselijk associaal om zo tegen mensen te doen die je niet eens kent! Maar goed lig er verder niet wakker van wat een vreemde van mij vind hoor. Denk ook de meeste mensen in dit topic niet.

En de moraal van je stukje is? Je mag niks zeggen van mensen die hun katten de natuur laten leegroven? Als ik mijn honden los zou laten lopen zoals katten is de wereld te klein, maar katten mogen alles.. Onbegrijpelijk

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:06

Die ringslangen en vogels vind ik ook wel echt not done.... Ringslang was in de afgezette katten ten begrijp ik? Dat is wel zuur... Is er een mogelijkheid de ringslangen buiten te houden met een reptielwerend schermpje aan de buitenzijde? Met een omgeklapte rand van 90 graden zodat ze er niet overheen kunnen klimmen/'glibberen'?

Het is zo jammer dat katten niet geprogrammeerd kunnen worden door alleen ratten en muizen te vangen... Al is dat te ondervangen door ze in een schuur te houden. Want vaak is de overlast van muizen/ratten voornamelijk binnen.

Ik vind boerderij katten nog net wat anders dan huiskatten. Boerderijkatten zijn vaak half wild geboren, of iig wilder en krijgen goede jacht lessen mee (voor de kill en als eten en niet alleen om te spelen en daarna te laten creperen). En hebben idd een taak op de boerderij.
Maar gewone huiskatten in woonwijken hebben het jagen niet nodig en is het een groot probleem wat die allemaal vangen. Snap de reactie dst het egoïstisch is zo trots de onnodige dode slachtoffers te laten zien daarom wel. Dat is een groot probleem, niets om trots op te zijn en totaal onnodig.
Dat kan je minimaliseren door een afgezette tuin of belletjes. Maar ja. Das sielugh.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:11

De ringslang werd gevangen in mijn eigen bos. Als ik het zie gebeuren houd ik het natuurlijk tegen maar ik ben er niet de hele dag bij. Daarbij heb ik het over twee slangen in 40 jaar tijd.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:13

Hier een hele wilde vangst! Bij de buren in de schuur! Een stukje muis met klem en al :')
Afbeelding

Dit is de dader <3

Afbeelding

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:29

Hier was ooit een kat degene die bejaagd werd, door de hond. Succesvol ook nog eens.
Misschien moet ik daar ook wat trotse foto's van plaatsen? Of een topic over openen...
Misselijkmakend dit.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:31

Mogen honden hier ook mee doen?
Wij hadden altijd een hond op stal die 2x schudden met een kat en klaar. ~~}>
Helaas is ze er niet meer maar ze was snel en effectief.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:36

Eoweyn_x schreef:
Hier was ooit een kat degene die bejaagd werd, door de hond. Succesvol ook nog eens.
Misschien moet ik daar ook wat trotse foto's van plaatsen? Of een topic over openen...
Misselijkmakend dit.


Wou het net plaatsen, als ik een hond heb die in mijn tuin de kat van de buren verscheurd heeft mag daar ook een trotse foto van geplaatst worden? Of is mijn hond dan een gevaarlijk bijtgraag rotbeest dat een spuitje moet krijgen omdat hij op eigen terrein andermans kat pakt? Die ze eenvoudig hadden kunnen beschermen door het beest bij zich te houden.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:37

Hier dagelijks meerdere muizen, aantal keer ookal wat ratten. In 1.5 jaar tijd 1x met een vogeltje gezien. Daar was ik bij, dat vogeltje viel 6 meter hoog uit de boom op de stenen. Die werd gegrepen door de kat voordat ik tijd had te knipperen met mijn ogen. Was ook nog zo goed als kaal.
1 van de katten is de echte jager, eentje is echt van het vangen, loslaten, verwonderd kijken hoe het wegloopt en dan is die het weer zat.


Afbeelding
Dit is degene die ze wel vangt, maar dan weer los laat.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:41

Zelfs als katteneigenaar vind ik dit een lastig topic. Ik hou van katten, maar veel katten in dit topic zijn niet in huis genomen om bijv. de lokale muizenpopulatie in toom te houden. Die van mij hou ik op eigen terrein, omdat ik niet wil dat er meer vogels sneuvelen. Ze krijgen zat te eten, dus daarvoor hoeven ze het echt niet te doen. Ik zou er persoonlijk niet heel trots op zijn als ze musjes grijpen ofzo. Hou er ook rekening mee dat ze niet alles thuis komen showen.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... sus-vogels

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:19

als mijn kat met slangen en hazen aan zou komen zou ik ook wel maatregelen gaan nemen. huismuizen zijn tot daar aan toe. dan vind ik een belletje voldoende.

Anoniem

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:41

Mijn vorige kat was absoluut geen jager, onze hond ving de muizen. Zo heel af en toe sneuvelde er wel eens eentje of ging hij achter een kikker aan. Vogeltjes liet hij gewoon met rust. Heb ooit een bosduif opgevangen die door de katten van mijn buur gegrepen was, de mijne lag vredig naast de bench met duif te slapen en heeft er nooit een uithaal naar gedaan. Mijn tuin zit dan ook vol kleine en grote vogels. Helaas heb ik mijn rode vriend eind 2020 moeten laten inslapen. Ik wilde geen andere kat, maar de muizen en ratten uit de buurt hadden al vrij snel door dat hier geen poezel meer rond loopt, waardoor ze massaal naar mijne stal en kippenren verhuisd zijn. Dus is er toch een jonge boerderijkat gekomen, met duidelijk meer pit als zijn voorganger. Voorlopig vangt hij nog niets en blijft hij netjes in onze eigen tuin. En ja, hij kan de wijde wereld in. Mijn vorige kat was welkom bij de buren en toen ze hoorden dat we een nieuwe hadden, gaven ze onmiddellijk aan dat ze het fijn zouden vinden als deze ook op bezoek mocht komen, kan ie bij hen ook de ratten en muizen populatie bedwingen.

En neen, mijn hond wordt ook niet gestraft als zij iets zou doden in de tuin, al heeft de huidige hond absoluut geen killer instinct. De nieuwe kat is zelfs een betere waker. Mijn oudste paard heeft trouwens ook al een paar egelzieltjes op zijn geweten en een ontsnapte papegaai die onderdak had gezocht in de stal.

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:52

Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...

Ik voel me toch aangesproken door je aanduiding van "de bokkers in dit topic".

Ik heb hier ook gereageerd. Mijn twee katten komen, op onze boerderij in het buitengebied, buiten in een ren. Rondom gaas incl dak.
Maar zij vangen muizen en ratten. Véél. Die lopen dus door hun ren.
Ben ik dan asociaal, of is dat echt een gevalletje niet zo slim van ze?

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:01

Onze kat heeft erg verstopt gezeten door veren van een vogel.Ze kon niet meer poepen en eten deed ze ook niet meer.Ze is 2 dagen bij de da geweest.Eerst laxeermiddelen gehad en nog aan een vochtinfuus.Het duurde toch een hele tijd voor de poep op gang kwam, anders had ze geopereerd moeten worden.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:11

Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...


Hier een katteneigenaar die het met je eens is. Ik heb dan ook een afgezette tuin, netten op de schuttingen etc.
Ik houd ook in de gaten wanneer oa de jonge mussen mussen die hier nestelen uitvliegen, dan blijven de katten binnen.

Overigens is zeker niet elke katteneigenaar hier in de buurt het met me eens, de netten op de schuttingen voorkomen namelijk dat mijn katten uit de tuin gaan, maar niet per sé dat andere katten uit de tuin blijven. De netten staan schuin naar binnen gericht. Het gebeurt nog weleens dat een kat uit de buurt via bijvoorbeeld het schuurtje van de buren onze tuin in komt, en er niet meer uit kan.
Ik heb al 2 buren op hoge poten aan de deur gehad die eisten dat ik ‘er wat aan doe’. Dikke doei :+ ik ben niet verantwoordelijk voor hun kat.

Maar wat betreft vangen, eentje vangt wel muizen in het houthok, wat ik wel ok vind. De andere is wat gevarieerder, dingen waar hij tot nu toe heel trots blèrend mee binnen is gekomen zijn plastic bloempotjes, slippers, takjes, blaadjes en plantenstekers uit de moestuin waar ik minder blij mee was :')

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:19

Onze Coons gaan niet naar buiten (op ruim afgezet balkon na) maar ik denk dat als onze jongste buiten zou lopen we regelmatig cadeautjes zouden krijgen.

Meneer heeft er een handje van om s nachts cadeautjes voor ons in het bed neer te leggen. Worden in de ochtend regelmatig wakker met speeltjes onder de deken XD hele slaapkamer ligt regelmatig vol en hij komt vaak met speeltjes aan zetten dat ik denk ik hoe kom je daar nou aan XD (hebben een ton met speeltjes, meesten spelen ze zelden mee en hij kiest steeds juist die uit).

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:21

Calanddra schreef:
Meneer heeft er een handje van om s nachts cadeautjes voor ons in het bed neer te leggen. Worden in de ochtend regelmatig wakker met speeltjes onder de deken XD hele slaapkamer ligt regelmatig vol en hij komt vaak met speeltjes aan zetten dat ik denk ik hoe kom je daar nou aan XD (hebben een ton met speeltjes, meesten spelen ze zelden mee en hij kiest steeds juist die uit).


En dit topic krijgt ineens een heel andere wending.. :')

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:22

Deze heilige onschuld heeft alleen een buitenren en is een binnenkat.

Afbeelding


Maar kwam toch met dit muisje binnen, we hebben hem aan de voorkant van het huis weer in vrijheid gezet.

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 12:25

dakplaat schreef:
Calanddra schreef:
Meneer heeft er een handje van om s nachts cadeautjes voor ons in het bed neer te leggen. Worden in de ochtend regelmatig wakker met speeltjes onder de deken XD hele slaapkamer ligt regelmatig vol en hij komt vaak met speeltjes aan zetten dat ik denk ik hoe kom je daar nou aan XD (hebben een ton met speeltjes, meesten spelen ze zelden mee en hij kiest steeds juist die uit).


En dit topic krijgt ineens een heel andere wending.. :')


het meeste jachtinstinct wordt gelukkig ook op speelgoed gebotvierd.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:28

mijn vorige kat ving op 2 hoog in de flat muizen, waarschijnlijk op het balkon, want de buren waren te lui om hun vuilniszakken naar beneden te brengen.
Ik had destijds ook een blinde kat en de ziende kat ving de muis en legde die voor de blinde neer.
Eén van mijn stalkatten legde zijn buit ook bij de toen zieke ezel neer, zo van: jij bent ziek en kan niet jagen, hier heb je ook wat te eten :')

Waar ik nu woon (ook hoog, met balkonnetje) is erge duiven overlast. De buren hebben een balkon vol potten met planten en daar gaan die duiven een nest in maken, ik kan mijn kat nu niet op het balkon laten, want die duiven vliegen af en aan en ze wordt er helemaal horendol van. Ik ben bang dat ze over de rand springt en dat gaat ze niet overleven, dan komt ze met een rotklap in de sloot terecht

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:30

dakplaat schreef:
Calanddra schreef:
Meneer heeft er een handje van om s nachts cadeautjes voor ons in het bed neer te leggen. Worden in de ochtend regelmatig wakker met speeltjes onder de deken XD hele slaapkamer ligt regelmatig vol en hij komt vaak met speeltjes aan zetten dat ik denk ik hoe kom je daar nou aan XD (hebben een ton met speeltjes, meesten spelen ze zelden mee en hij kiest steeds juist die uit).


En dit topic krijgt ineens een heel andere wending.. :')

Zijn ook prooien toch XD

Wil niet weten wat hij mee zou slepen naar het bed als hij wel buiten zou lopen XD

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:39

Die van mijn ouders voeren we 's zomers niet. Ze eten per kat zo'n 6 muizen per dag. In het verleden zijn er ook eekhoorns, hazen en andere beesten meegenomen.

sterregoud
Berichten: 1860
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:48

Shae schreef:
Zelfs als katteneigenaar vind ik dit een lastig topic. Ik hou van katten, maar veel katten in dit topic zijn niet in huis genomen om bijv. de lokale muizenpopulatie in toom te houden. Die van mij hou ik op eigen terrein, omdat ik niet wil dat er meer vogels sneuvelen. Ze krijgen zat te eten, dus daarvoor hoeven ze het echt niet te doen. Ik zou er persoonlijk niet heel trots op zijn als ze musjes grijpen ofzo. Hou er ook rekening mee dat ze niet alles thuis komen showen.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... sus-vogels


Ja, ze vangen veel meer dan waar ze mee thuis komen. Zelf vind ik het vangen van konijntjes en eekhoorntjes het allerergste.

P.s. Heb zelf geen kat.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:15

Ik heb dat gelukkig nooit gehad, konijntjes en eekhoorns. Mijn hond heeft wel een keer een baby konijntje gepakt. Maar met zo’n zachte bek dat het diertje niets mankeerde. Kon het zo afpakken en ze leidde me heel trots terug naar het hol waar ik het weer achter heb gelaten. Geen idee of het daarna goed gekomen is.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:27

Ik heb het vage vermoeden maar corrigeer me vooral, dat dakplaat iet direct aan kattenspeelgoed denkt als ze dat stukje leest en daardoor dus spreekt over een andere wending :D

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:30

Zeedraakje schreef:
Ik heb het vage vermoeden maar corrigeer me vooral, dat dakplaat iet direct aan kattenspeelgoed denkt als ze dat stukje leest en daardoor dus spreekt over een andere wending :D


Ik corrigeer je absoluut niet :D

Als je niet weet dat de genoemde 'meneer' een kat is, leest het ineens heel anders :j