Hond niet zindelijk te krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Hond niet zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 11:25

Inmiddels zitten we met onze handen in het haar, afgelopen zomer hebben wij een nieuwe puppy gekocht nadat we onze berner sennen in moesten laten slapen en onze andere hond alleen achter bleef. Het is een geweldig beessie, enorm aanhankelijk en wilt altijd knuffelen of spelen.
Maar het zindelijk krijgen lijkt wel onmogelijk, in ons oude huis plaste ie door het hele huis, dat hebben we kunnen verplaatsen naar een bak bij de deur. Zodat ie alleen daar op zou plassen, wat ook gebeurde. Hier en daar wat ongelukjes, maar hij was nog jong natuurlijk.

Iedere keer als ie aan gaf naar buiten te willen renden we met onze schoenen half aan al naar de deur en als ie buiten had geplast uitgebreid beloond. Op deze manier hebben we al onze honden zindelijk gekregen.

We zijn in februari dit jaar verhuisd en hebben toen gelijk alles om gegooid, geen bak meer in huis, maar elke 2 uur lopen. Dat ging super goed en ook geen ongelukjes meer, hèhè eindelijk zou je denken. Tenminste, dat dachten wij. Echter was het voor een korte duur, toen hebben we hem gecastreerd en leek het weer goed te gaan. Een hele maand geen ongelukjes gehad, maar sinds een dag of 2 begint ie weer door heel het huis te plassen en heeft ook in de badkamer gepoept.

Het lijkt gewoon niet te stoppen en wij zijn onze ideeën nabij..

Wellicht herkent iemand van jullie dit of heeft iemand dé tip?

Afbeelding

Freekieee

Re: Hond niet zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:28

Helemaal opnieuw proberen? Niet wachten totdat hij t zelf aan geeft, maar na elke maaltijd elk slaapje en na t spelen naar buiten. En dat echt even goed vol houden. En belonen! Elke x na een plas of een poep een klein snoepje geven. Binnen een week had ik mijn pup zo zindelijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:29

Heb je al eens een plasje laten onderzoeken door de dierenarts? Klinkt als blaasontsteking.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 11:36

@freekieee
Helemaal opnieuw beginnen kunnen we nog wel proberen, wij doen ook altijd na het eten, spelen of slapen een plasje laten doen, ook met beloningen.

We hebben ook geprobeerd om het water inname te verminderen, maar ook dit lijkt niet te werken. Normaal kregen wij onze puppy’s ook binnen 1 a 2 weken zindelijk dus dat dit nu al 9 maanden duurt worden we een beetje moe van

@kaus
Medisch is uitgesloten, we hebben inderdaad al eens een plasje ingeleverd en daar kwam niks bijzonders uit. Hun aanraden was castreren, wat dus heeft geholpen voor een maandje en nu weer helemaal aan het begin staan

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:41

9 mnd? is beetje pubertijd, dan wil het karaktertje wel eens gaan opspelen.

Toch weer een strak ritme aan gaan nemen even. Gespeeld - plassen, eten - plassen, slapen en wakker geworden plassen en elke x bij buiten zijn en bij het plassen is het feessie *\o/* *\o/* zo ja plasje braaaaaaaf en desnoods brokje erin maar in huis geen brokjes meer geven alleen zijn eigen eten, brokjes moeten bijzonder worden waar ie voor moet werken....

desnoods snachts ook weer de wekker zetten en er een paar dagen even uit gaan, niet vergeten dat feessie en brokje erbij... 1e nacht om de 3 uur, 2e nacht om de 3,5 uur, 3e nacht om de 4u.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:43

Dat is bij die van ons ook zo’n ramp. Dat is een Maltezer. De dierenarts zei dat dit meer bij kleine hondjes voorkwam dan bij grote. Maar ja, je zit er wel mee.
Inmiddels is die van ons 7 jaar oud en we hebben standaard kranten liggen. We zijn al blij dat hij redelijk krantzindelijk is. Als we er zijn dan is er geen probleem want dan merken we het aan het gedrag dat hij eruit moet. Maar als we er niet zijn of s nachts dan kan hij het gewoon niet ophouden. Soms gaat het weken goed en dan weer elke nacht raak. Is echt heel vervelend maar we krijgen het niet opgelost. Hij kan het gewoon niet ophouden denk ik. Hij kan net buiten zijn geweest en dan ga ik naar boven om het bed op te maken en dan kom ik beneden en dan ligt er een drol. Geen peil op te trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:53

Waarom kan een hond die het huis als toilet ziet overal in huis komen? Uitgaande van hond bevuilt eigen nest niet, is huis te groot om volgens deze hond nest te zijn en zijn er dus plekken zat waar je buiten het nest in huis kan plassen/poepen. Minder ruimte geven dus, zodat hond die leefruimte geheel als nest ziet en vandaar uit voorzichtig uitbreiden. Puppykennel, bench, deuren dicht en kinderhekjes om ze uit jouw nest (slaapkamer, badkamer, etc.) te houden waar jouw gezondheid (en daarmee welzijn hond ivm nodige zorg) in gevaar komt door het plassen/poepen in huis.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:54

Kleine hondjes zijn sowieso lastiger zindelijk te krijgen dan grote.
Het makkelijkste is om je hond op commando te leren plassen. Bij ons is dat " plasje doen" aangeleerd door dat steeds te zeggen als ze ging plassen en flink belonen.
Nu voordat we naar huis gaan vanaf iets, de auto in gaan of wat dan ook krijgt ze het commando en dan probeert ze te plassen. Al zijn het maar 3 druppels is ze braaf en gaan we weg/naar huis.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:55

plast hij echt of zijn het markeringsplasjes/druppels?
en wanneer is een blaasontsteking uitgesloten? Als het een maand goed ging en nu sinds 2 dagen slecht, dan zou je dat in de afgelopen 2 dagen uitgesloten willen hebben. Niet een maand geleden.

Ik zou de hond geen water onthouden, tenzij er i.o.m. de dierenarts is geconstateerd dat hij overmatig drinkt. Water is gewoon een eerste levensbehoefte.
Als medisch alles is uitgesloten, dan zou ik echt terug gaan naar het begin. Elk uur wandelen, na spelen/eten/slapen ook wandelen. De tijd langzaam opbouwen. Gaan 1 uur goed? dan 1.5 uur, etc.
Houdt er rekening mee dat kleine hondjes vaak iets minder snel zindelijk zijn dan grote honden. We willen gewoon vaak te snel te veel. Ik vind 9 maanden en af en toe een plasje helemaal niet echt schokkend.

Kijk ook naar je eigen gedrag. Wat doen jullie als hij in huis plast/geplast heeft? Is er iets in de privésfeer waardoor er meer stress in huis is? Heeft hij iets meegemaakt dat 'heftig' was de afgelopen tijd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:58

Binnen 1 a 2 weken heb je vooral jezelf getraind om op tijd te zijn, dat heeft weinig met zindelijk te maken want dat kunnen ze dan nog helemaal niet qua blaas.

Dan vind ik 9 maanden ook helemaal niet zo lang, sommige doen er gewoon langer over. Hier 1 die nooit iets binnen gedaan heeft, 1 die dat een paar weken deed en daarna opnieuw toen ze loops werd en 1 die echt pas met 9 maanden niks meer in huis deed. Van kleinere honden hoor je ook vaker dag het langer duurt.

Castreren was ook wel een rare optie en nog wel erg jong dan. Net als water beperken. Dat is gewoon sneu en heeft dan weer niks met zindelijk maken te maken. Daar leert hij niet van dat het buiten moet en ook niet dat hij het kan ophouden. Het is een eerste levensbehoefte.

Wanneer doet hij wat in huis, kan je daar een patroon in ontdekken? Spanning bijvoorbeeld? Dat hoeft niet negatief te zijn, bij alles waar opwinding kan komen kan een tijger zijn. Doet hij ook echt wat als je naar buiten gaat? En als hij eens niks doet, ga je dan nog een keer of moet hij wachten tot volgende ronde? Wanneer is de blaasontsteking uitgesloten? Als het nu ineens weer begint?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:01

Ik heb 6 chiwafwafs en 4 ervan zijn ( gewezen) reutjes. Hier ook zodra ik even boven ben meestal wel ergens tegen aan gezeken. Ik heb “ broekjes”. Die gebruik ik als het weer na een poosje goed gegaan is , minder wordt. 4 van de 6 zijn 2 e kans hondjes en allemaal inmiddels rond de 7 jaar. Heb ermee leren leven.
Snachts in de bench zijn ze wel droog, dus t is gewoon eigenwijs gedrag.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:08

Zit hij 's nachts of als jullie weg zijn in een bench? Anders zou ik daar eens mee beginnen. Honden bevuilen hun eigen nest normaal gesproken niet.

En doet hij het ook als jullie thuis zijn of alleen bij afwezigheid?

Ik zou ook toch contact opnemen met de DA. Uit je berichtje blijkt dat medisch uitgesloten is vóór de castratie. Maar erna dus nog niet.
Daarbij zijn reutjes soms ook moeilijker zindelijk te krijgen. Onze buren hebben ook 9 maanden gesukkeld met hun (gecastreerde) reu. De onze (intacte reu) was binnen 3 weken zindelijk. Door inderdaad structureel buiten te laten na eten/slapen/spelen en slapen in zijn benchje (hij verkoos tot lang de kleine ipv de grotere).

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:09

Suzanne F. schreef:
Dat is bij die van ons ook zo’n ramp. Dat is een Maltezer. De dierenarts zei dat dit meer bij kleine hondjes voorkwam dan bij grote. Maar ja, je zit er wel mee.
Inmiddels is die van ons 7 jaar oud en we hebben standaard kranten liggen. We zijn al blij dat hij redelijk krantzindelijk is. Als we er zijn dan is er geen probleem want dan merken we het aan het gedrag dat hij eruit moet. Maar als we er niet zijn of s nachts dan kan hij het gewoon niet ophouden. Soms gaat het weken goed en dan weer elke nacht raak. Is echt heel vervelend maar we krijgen het niet opgelost. Hij kan het gewoon niet ophouden denk ik. Hij kan net buiten zijn geweest en dan ga ik naar boven om het bed op te maken en dan kom ik beneden en dan ligt er een drol. Geen peil op te trekken.

Oef, ben al blij dat ik niet de enige ben met zo'n "specialleke".
Wat ik wel doe is vanaf een bepaald uur in de namiddag de brokken wegzetten. Met wat geluk blijft het dan proper tijdens de nacht.

Ik denk dat het bij haar ook met emoties te maken heeft. Vannacht hebben ze aan de spoorweg hiernaast zitten werken en vanmorgen was het weer raak, plas en drol.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:18

Hier pup van 6 maanden van groot ras. Tot 3 weken geleden was plas ophouden bij haar helemaal geen optie. Naast een keer of 10 naar buiten plastte ze nog 4 a 5x per dag in huis.
Nu is het kwartje gevallen, uitgaan is naar 6 a 7x gegaan en in 3 weken tijd nog 6x een plasje in huis gedaan ( ze gaf het wel aan, maar was zelf niet op tijd)
Poepen 's ochtends in huis, dit had ik pas laat door gezien ze het opat en ik maar blij zijn dat dat goed ging. Nu doet ze dat sinds een aantal weken ook niet meer.

Ik kreeg naast de tip controle op blaasontsteking ook de tip haar spierspanning te laten controleren. Tot een maand of 8 kan het sowieso duren voordat ze die beter onder controle hebben, daarom had controle daarop nu nog geen zin maar mocht ze na die leeftijd nog duidelijk er moeite mee hebben laat ik dat controleren.

Tijdstip van uitlaten telt bij haar ook mee. Voor mijn werk kan ik om 6.30 eerst zelf plassen en dan haar mee naar buiten. Ben ik vrij en gaan we 7.45 dan red ze het niet op mij te wachten dus moet ik het ophouden.

In de opvang zelfde verhaal, als ze daar blijft slapen. Waar ze in de ochtend eerst al lopende naar het veldje haar behoefte deed loopt ze nu achter een andere hond aan mee en red het tot het veldje. Zonder andere hond keert ze om en red het dan niet meer. Op de dag gaat het daar prima.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 13:06

Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Het is wat veel om alles individueel te beantwoorden, maar zal hier in het algemeen wat antwoorden geven.

Een strak ritme hebben we inderdaad weer aangenomen, de eerste keer uitlaten is altijd al rond 5 uur ‘s ochtends geweest. 2e keer even plassen rond 7 uur en daarna standaard elke 2 uur uit. Wanneer hij gegeten oid heeft ook gelijk weer naar buiten. Laatste keer uitlaten is rond 11 uur ‘s avonds. ‘S nachts plast hij niet in huis, echt enkel overdag
Ze krijgen enkel hun normale voer 2x per dag op vaste tijdstippen en verder niks lekkers overdag. Behalve dus tijdens het uit gaan

De honden kunnen alleen in de woonkamer/keuken komen (is een open keuken, we wonen niet erg groot) en dat is dan ook de plek waar het altijd mis gaat.

Wij gebruiken inderdaad ook het commando “plasje doen” en dat werkt buiten erg goed

Hij plast echt, dus niet maar een paar druppels en het gebeurd zo vaak dat het geen eens meer ongelukjes te noemen zijn. Opnieuw een plasje opsturen is wellicht een slim idee
Ik bedoelde niet dat hij helemaal geen water meer kreeg, maar een beperkte hoeveelheid omdat hij enorm veel dronk. Nu drinkt hij gewoon normaal en staat er ook 24/7 water tot zijn beschikking.

Ik ben zelf niet van het straffen/zijn neus erin drukken zoals veel mensen doen, als we hem zien plassen tillen we m op en zetten we hem buiten, zeggen daar “plasje doen” en als ie dan plast komt ie weer naar binnen. Als we het niet zien gebeuren ruimen we het gewoon op, een hond weet tegen die tijd allang niet meer waarom wij boos zouden worden.
De sfeer thuis speelt er niet in mee volgensmij, het gebeurt als we tv kijken, als we koken, of gewoon allemaal ons eigen ding aan het doen zijn. Daar valt niet echt een touw aan vast te knopen

Hij heeft zelf ook niks heftigs meegemaakt, er zijn geen dieren/mensen overleden en ook tijdens het uitlaten is er nooit iets gebeurd
De dierenarts raadde aan hem te castreren omdat die dacht dat het wellicht te maken had met hormonen. Dat leek ook even het geval, maar nu het weer begonnen is betwijfel ik het.

Tijdens het uitlaten plast ie altijd en als hij dat niet doet lopen we een langer rondje of proberen we het een half uurtje later nog eens.

Hij doet het zowel wanneer we aanwezig zijn als wanneer iedereen van huis is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:18

pipo schreef:
Ik heb 6 chiwafwafs en 4 ervan zijn ( gewezen) reutjes. Hier ook zodra ik even boven ben meestal wel ergens tegen aan gezeken. Ik heb “ broekjes”. Die gebruik ik als het weer na een poosje goed gegaan is , minder wordt. 4 van de 6 zijn 2 e kans hondjes en allemaal inmiddels rond de 7 jaar. Heb ermee leren leven.
Snachts in de bench zijn ze wel droog, dus t is gewoon eigenwijs gedrag.

Sorry TS ik heb helaas geen tips voor je heb tot nu toe geen enkele hond (ook geen kleintjes) die niet zindelijk werden maar moest even op deze reactie reageren want vind hem erg orgineel!

chiwafwafs :')
Heb zo’n vermoede waarom je ze zo noemt haha.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:44

Wat voor voer krijgt hij, wat is het zoutgehalte bijvoorbeeld, als de brok zout is drinken de honden meer.
Overzetten op minder zoute brok (of kvv) zou dan kunnen helpen.
(had laatst een 'brokkenhond' te logeren en was verbaasd over hoeveel zij drinkt, mijn honden krijgen kvv en zij drinken met z'n tweeën minder dan logeerhond in haar eentje)

Incontinentie kan ook nog een bijwerking zijn van castreren, daar zijn dan wel weer medicijnen voor te krijgen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:24

cinniz123 schreef:
Sorry TS ik heb helaas geen tips voor je heb tot nu toe geen enkele hond (ook geen kleintjes) die niet zindelijk werden maar moest even op deze reactie reageren want vind hem erg orgineel!

chiwafwafs :')
Heb zo’n vermoede waarom je ze zo noemt haha.

Gelukkig de mijne niet. Die “voed” ik op als grote hond en niet als handtas. Maar de meeste hebben wel last van hun stembandjes klopt. :+
Ik vind chihuahua gewoon een moeilijk woord, moet t altijd opzoeken voor de zekerheid.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:29

Super veel goede tips al!
Inderdaad leefruimte verkleinen, vaker naar buiten en belonen

En wat nog kan helpen; als hij wel een ongelukje heeft, even een geur neutraliseer spray oid kopen. Elke keer even sprayen op de plek van t ongelukjes Anders wordt dat plekje een toilet :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:42

Lastig probleem.

Hebben zijn ouders,broers en zussen dit ook?
En hoe hebben die het opgelost?

Toen die van ons nog een pup was mocht hij in de tuin plassen.
Ik had overdag de tuindeuren dan ook openstaan.
Na een jaar plaste hij uit zichzelf nietmeer in de tuin.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:08

Wij hebben inmiddels onze 2e jack russel van nu 15 weken. Totaal nog niet zindelijk. Ik maak me er niet druk om, onze andere jack russel was pas zindelijk toen ze ruim een jaar was..
Terwijl we een labradoodle hebben gehad die binnen een week zindelijk was. Het is per hond zo verschillend en idd, kleine hondjes zijn over het algemeen laat zindelijk.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:20

Ik lees erg veel drinken en dan ook plassen...misschien heeft je kruimel wel suikerziekte?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:16

Eerst naar de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten. Ik heb er ooit eentje gehad met een ectopische ureter.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:23

Majabeestje schreef:
Wij hebben inmiddels onze 2e jack russel van nu 15 weken. Totaal nog niet zindelijk. Ik maak me er niet druk om, onze andere jack russel was pas zindelijk toen ze ruim een jaar was..
Terwijl we een labradoodle hebben gehad die binnen een week zindelijk was. Het is per hond zo verschillend en idd, kleine hondjes zijn over het algemeen laat zindelijk.

over het algemeen maken baasjes van kleine hondjes zich minder druk om de restschade... een grote plas of een klein beetje is een heel verschil.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:09

speurneusc schreef:
Majabeestje schreef:

over het algemeen maken baasjes van kleine hondjes zich minder druk om de restschade... een grote plas of een klein beetje is een heel verschil.

Ben het daar niet geheel of eigenlijk helemaal niet mee eens. Als je een hond als hond behandeld is opvoeding een belangrijk aspect. Indien het een partner/ handtas is geef ik je gelijk. Maar hoe je ook over een kleine hond denkt, scheer niet alle baasjes over 1 kam. Ben wel van mening dat kleinere hondjes een groter ego hebben en een iets dwarsere will to please.