Komt dit nog goed? Beste maatjes naar continu vechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Komt dit nog goed? Beste maatjes naar continu vechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 14:45

Ik probeer het kort te houden maar het is best een lang verhaal.

We hebben 2 kleine honden, beide vanuit het nest. Loena (5 jaar oud teefje) en Lily (2 jaar (bijna 3) teefje).
Ze waren echt beste maatjes, maar sinds afgelopen kerst is dit compleet omgeslagen.

Van de een op de andere dag begon Loena in de avond te grommen naar Lily. Dit deed ze zodra ze Lily in het zicht kreeg. Lily reageerde hierop door naar Loena toe te komen en te snuffelen, Vervolgens gaat Loena dan harder grommen en binnen een paar seconden is dit een gevecht waar ze beide flink bijten. Wij halen ze direct uit elkaar en in het begin was het dan gelijk wel weer rustig, Loena snuffelde dan even bij Lily, begon haar oor te wassen en dan was alles weer goed.

Maar de volgende dag was dit weer in de avond ze konden s’avonds niet meer normaal samen lopen, echter bij uitlaten geen probleem en ook op bed geen probleem.

Ik vermoedde dat Loena ergens pijn had waardoor ze zo reageert. We zijn daarom naar de dierenarts gegaan, die heeft haar globaal nagekeken en kon eigenlijk niets vinden wat dit kon verklaren.
Thuis bleef het steeds uit de hand lopen, de tijd dat het grommen begon werd steeds eerder. Toen bedacht ik nog dat Loena als puppy constant blaasontsteking had, en Lily snuffelde ook vrij obsessief bij Loena aan de achterkant, waar Loena geïrriteerd op reageerde. Dus een plasje opgevangen en nagekeken. Blaasontsteking en geruis aanwezig, kon flinke pijn geven dus mogelijk de oorzaak gevonden.

Helaas, de blaasontsteking ging over, het gedrag niet. Wel begon ze ook dagelijks gal te spugen en at ze bijna niets meer. In overleg met de dierenarts een echo van de blaas gemaakt vanwege het geruis wat zichtbaar was. Blaas zag er goed uit en dierenarts deed de deur dicht, Loena zou gewoon dominant zijn.
Loena werd binnen een week tijd alleen maar zieker. En kon inmiddels ook overdag niet meer met Lily samen zijn, nog steeds gaat het samen slapen wel goed, uitlaten ook en in de auto of fietsmand is er ook geen probleem.
Andere dierenarts bezocht voor een second opinion, die constateerde flinke buikpijn en wilde verder onderzoek, röntgen gemaakt, 2 keer bloed afgenomen en hieruit bleken de waardes van de alvleesklier niet goed. Ze is onwijs ziek geweest, at dagen niets, viel om als ze een paar stappen zette, trilde en hijgde hele dagen. Maar sinds ze op dieet voer staat is ze heel erg opgeknapt.

Nu is ze weer haar vrolijke zelf, ze eet weer goed, geeft geen gal meer over, en kan weer stukken meelopen. Helaas blijft het gedrag naar Lily onveranderd. Zodra ze oogcontact maken binnen is het ellende. Gister viel me op dat ze tijdens het drinken weer omviel.

Inmiddels zitten we echt met de handen in het haar, ik zou ze natuurlijk weer graag samen kunnen houden maar ik weet nu echt niet of dat nog gaat lukken? Veel mensen denken aan jaloezie, maar ik denk echt niet dat dit het geval is. Loena gromt bijvoorbeeld ook als ze Lily hoort drinken. Daarnaast als ze bij mij zit en gromt omdat Lily aan komt lopen, zet ik haar weg en pak ik Lily op, dat lijkt ze niet erg te vinden, dan gaat ze meestal gewoon zelf ergens liggen of kluiven oid.
Loena is normaal gesprokken heel gehoorzaam, maar op deze momenten niet meer te bereiken, ze bijt mij ook als ze zo fel naar Lily is. Als Lily, die een stuk ondeugender is, iets doet wat niet mag kan Loena daar ook op reageren door te grommen. Ik stuur haar wel altijd weg als ze zich gaat “bemoeien” met het corrigeren van Lily.

Is er nog hoop dat ze weer samen binnen kunnen lopen, heeft iemand hier ervaring mee? Vanochtend waren ze op bed nog zo leuk met elkaar aan het spelen en net tijdens het uitlaten ook weer, maar binnen moet ik ze gewoon direct gescheiden houden. Is er nog iets wat het waard is om bij Loena na te kijken, aangezien ik blijf vermoeden dat er iets medisch speelt, ze laat sinds kort ook af en toe urine lopen, maar geen blaasontsteking gevonden nu. Of misschien wil ik te snel en kan dit nog door de alvleesklier komen.

Palmera

Re: Komt dit nog goed? Beste maatjes naar continu vechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:57

Medische uitspraken begin ik niet aan. Maar ik zou Loena nog erns helemaal laten nakijken zonder je vast te pinnen op eerdere ziektes en afwijkingen.

Ja, het kan echt nog wel goed komen met die twee als Loena weer stabiel is en zich goed voelt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 06:47

Eens met Palmera. Eerst Loena goed na laten kijken, ook op rugpijn etc. Dus een osteopaat, fysio, orthomanueel arts etc.

En dan zou ik er een gedragstherapeut bij halen want denk dat je dit zelf niet meer opgelost krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:01

Bij dit gedrag zou ik een foto van het hoofd willen om tumoren uit te sluiten eerlijk gezegd.
Het gedrag is wel heel plots enorm om geslagen. Wij hebben hier één hond gehad die zo om sloeg kwa gedrag. Een rondje foto's wees uit dat hij helaas vol zat met tumoren. Nooit een dag ziek geweest of slecht gegeten. Dus tot hij zo om sloeg (viel ineens de andere hond aan.) nooit zelfs maar een vermoeden gehad. :) En hij moet al langer tumoren gehad hebben want echt zijn hele lijf zat vol. Dus bij zo'n snelle gedragsverandering zou ik een tumor in het hoofd uitgesloten willen hebben voor ik wat anders zou gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-04-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:07

Misschien naar een holistische dierenarts gaan? In Ede zit Diewertje de Boer, zij is heel goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:39

Ayasha schreef:
Bij dit gedrag zou ik een foto van het hoofd willen om tumoren uit te sluiten eerlijk gezegd.
Het gedrag is wel heel plots enorm om geslagen. Wij hebben hier één hond gehad die zo om sloeg kwa gedrag. Een rondje foto's wees uit dat hij helaas vol zat met tumoren. Nooit een dag ziek geweest of slecht gegeten. Dus tot hij zo om sloeg (viel ineens de andere hond aan.) nooit zelfs maar een vermoeden gehad. :) En hij moet al langer tumoren gehad hebben want echt zijn hele lijf zat vol. Dus bij zo'n snelle gedragsverandering zou ik een tumor in het hoofd uitgesloten willen hebben voor ik wat anders zou gaan doen.

Plotseling agressief gedrag naar huisgenoten,mens of dier,waar voorheen een goede band mee was,kan inderdaad op een ziekte in de hersenen of elders in het lichaam wijzen.Men zegt dat rustgevende medicijnen kunnen helpen. Beter is de oorzaak op te sporen maar dat is niet altijd gemakkelijk.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 14:37

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Een foto van het hoofd heb ik bij de dierenarts voorgesteld maar die gaf aan dat het dan om een mri scan zou gaan en ze onder narcose moet daarvoor. Daarnaast vond ze het geen logische stap voor nu.

Fysio is ze geweest en die vond wat spanning tussen de schouderbladen, wat verholpen is en dit masseer ik nog regelmatig na.
Verder is zo goed als heel het lijfje op de röntgen gezet, ruggengraat, heupen enz zag er goed uit.
Bloedbeeld was op de alvleesklier na ook goed. Alleen ook wat hoge vitamine B.

Holistische arts wil ik nog wel eens naar kijken, Ede is een beetje uit de richting (Rotterdam) maar wil er best een stukje voor rijden.