Welk kippenras voor in de tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piffgek

Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 12:39

Hoi bokkers,

Nu we een nieuw huis gekocht hebben met een grote tuin zou ik erg graag kippen gaan houden. Vroeger had ik al kippen en het is altijd blijven kriebelen. Voorlopig duurt het nog even voor het zo ver is, maar ik wil alvast nadenken welk ras geschikt zou zijn. Wat ik graag zou willen:

* 3-4 kippen
* geschikt voor in de tuin, dus niet te groot, maar ze mogen wel regelmatig los in de tuin
* mensgericht/gezellg/ enigszins tam te maken
* kippen die eieren leggen
* niet te makkelijk broeds worden, want kuikentjes zit er niet in

Heeft iemand een idee wat leuk voor ons zou kunnen zijn?

Sodeletuut

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:44

Wij zijn helemaal gek van de Cochin! Voldoen aan alle eisen, kunnen alleen wel broeds zijn, maar als je de eieren weghaalt en/of geen haan hebt, gebeurt er ook niks :D

Verder hebben wij Arucana, Cream Legbar, Zijdehoen, Hollandse kriel, Sebright, Barnevelder, Olive Egger, Kuifhoen, Zweedse bloemkip, Marans. Ook allemaal heerlijke kippen vinden wij zelf! Uiteindelijk zijn ze allemaal tam te maken.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:54

Wij hebben twee zijdehoentjes. In huis op laten groeien van kuiken af en daarna naar buiten. Super lieve tamme kipjes. Mijn kinderen van 5 en 7 kunnen ze zelf oppakken en knuffelen. Ook zoon van 1,5 vinden ze niet eng en laten ze zich door aaien.
Ik ben zelf dierverzorger op een aantal kinderboerderijen en heb bewust dit ras gekozen. Mogen hier ook los in de tuin als we zelf buiten zijn, gaat super ook.
Naja, ik ben gek op zijdehoentjes...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:00

Cochin krieltjes ! :D
Heb er hier 3 rondhuppelen en zijn echt zo'n leuke kipjes.
Laat je de achterdeur openstaan, komen ze binnen wat lekkers halen :')

Oké, ze zijn regelmatig broeds maar ik heb geen haan meer, dus geen probleem.

Sodeletuut Wat een heerlijke bende bij jullie zo te lezen ! :wow:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:04

Ik vind de brahma die we hebben het rustigste, maar ook de New hampshires zijn fijne kippen. Zijn wel groot. Brahma heb je volgens mij ook in het klein.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:14

Wij hadden de Hollandse kriel
Niet heel snel tam, maar het lukte wel
Ze leggen heel goed eieren en worden echt oud!
De oudste werd bij mij 14
Ze heeft lang eieren gelegd, maar natuurlijk steeds minder en uiteindelijk was het echt over

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:23

Wij hebben sussex kippen! Ze waren met een week tam en zijn ontzettend sociaal. Ook zijn het niet zulke vliegers en zijn ze niet vaak broeds. Ze leggen het hele jaar door eitjes. Wij zijn ontzettend blij met onze dames :o

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:35

Zijdehoenders. Geweldige lieve en mooie kipjes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:37

Staan zijdehoenders er niet bekend om makkelijk broeds te worden?
Laatst bijgewerkt door Century op 30-03-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:37

Hier 2 Serama kipjes. Klein formaat en leggen veel eieren. Zelfs in de winter :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:38

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:43

Orphington kriel! Super leuk ras.

Zijdehoen zou ik idd niet kiezen want die worden echt om elke scheet broeds.

Ik heb zelf een orpington kriel, 2 vorwerk hoenders en 3 zijdehoen x ayam cemani kruisingen.
Die laatsten zijn de hele tijd stug broeds en heb dus een paar bevruchte eieren eronder gelegd.
Nu een zijdehoen kuiken en een Jersey giant kuiken erbij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:44

De legkippen van stichting red een legkip!
Worden meestal hartstikke tam en hechten zich echt aan je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:45

https://wownieuws.nl/top-10-meest-tamme-kippenrassen/

1.Orpington
Dit kippenras is het meest tamme kippenras wat er bestaat. Ze zijn rustig, maar tegelijk ook levendig en onderzoeken graag de tuin. Een Orpington is gemakkelijk tam te krijgen, zit graag in de buurt van mensen en komt zelfs op je schoot zitten. De Orpington is een echt gezelschapsdier.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:03

Cochin kriel waren hier nog erger broeds dan zijdehoenders, die al levende broedmachines genoemd worden. Ze zijn ook dramatisch om broeds-af te krijgen. Ik zou ze dus afraden als je geen kuikens wilt, want ze blijven veel te lang zitten.

Dit topic ging bijvoorbeeld om een cochin kriel: [BB] Hoe kip ont-broedsen?

Maar ik ken er talloze voorbeelden van en is voor ons de reden geweest om te stoppen met cochins.

De Barnevelder kriel zijn iets meer werk om tam te maken, maar nog steeds rustige kippen, veel eieren, en best mensgericht. Ook heel vriendelijk, voor geen van de hanen die we hebben gehad hoefde je bang te zijn (in tegenstelling tot een boerenhaan die we als eerste gehad hadden, daar heb ik nog jaren met een litteken in mijn been mee gelopen). We hebben nog nooit een echte broedse barnevelder gehad. Die (ene) keer dat er één het bedacht, was ze er zelf na 3 dagen al klaar, niets aan hoeven doen.

Als het kan zou ik 3 hennen en een haan nemen, een haan voegt echt wat toe aan het welzijn van de kippen, maar het is niet noodzakelijk.

Een andere goede optie is Wyandotte kriel, die worden wel soms broeds, maar niet zo dramatisch en zijn beter broedsaf te krijgen. Ook zeer vriendelijke kipjes die behoorlijk leggen.

Serama's zijn zeer kleine kipjes, maar direct ook het enige ras dat sterk geselecteerd wordt op een goed karakter. Het aantal eieren is echter wel zeer beperkt en ze zijn niet volledig winterhard, je moet ze bij zeer koud weer wat extra beschutting bieden door hun maat, ook zijn ze extra kwetsbaar voor katten e.d.
https://www.kleindierliefhebbers.nl/die ... s/serama-s

Leghennen, zoals hierboven geadviseerd wordt, zou ik zelf niet doen als je kleine kipjes zoekt die je tuin enigszins heel laten. Het zijn wel vriendelijke kippen, maar ook zeer assertief. Ik heb er 2 zitten op 30m2 en dat vinden ze eigenlijk te klein. Maar ze schoffelen de tuin volledig door als ze vrij lopen. 2 is trouwens sowieso geen handig aantal, eigenlijk is het te weinig. Dus heel goed dat je voor 3 of 4 gaat.

Dit zijn 2 leghennen, naast een barnevelder kriel haan (heterozygoot zilver dubbelgezoomd) en barnevelder kriel hennen (zwart dubbelgezoomd). Een flink maatverschil dus. Ze liepen toen allemaal los en de leghennen gingen bij de Barnevelders op bezoek. Ze komen in het definitieve verblijf wel allemaal samen, maar de barnevelders wil ik met meer bescherming hebben dan mogelijk is in het leghennenverblijf en het barnevelderverblijf is nu te laag om de leghennen permanent in te huisvesten.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:13

New Hampshire kipjes zijn vreselijk leuk en handtam te maken. Ik heb een koppeltje gehad die echt achter me aan wandelden en die aangehaald konden worden. Ik heb nu alleen nog Araucana's; die zijn wat minder tam maar zien er wel weer erg leuk uit en hebben veel verschillende kleuren en leggen blauw/ groen eitjes.

New Hampshire: https://www.kippenpagina.nl/kippenrasse ... shire.html

Araucana: https://www.kippen.nu/araucana/

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:58

Wauw wat een reacties al, dankjulliewel! Ik ga zometeen is rustig lezen :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:33

Eerste vraag hoort te zijn: hoe groot is je tuin? Van daaruit kan je pas kijken welk ras eventueel geschikt is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:38

Mijn ervaring is dat het ook per individu echt flink kan verschillen. De meeste zijdehoentjes (kriel) die ik ken zijn echte goedzakken <3 Maar er zullen vast ook hittepetitten tussen zitten.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 15:51

Als ik het zo lees zijn een heel aantal van jullie suggesties passend voor ons. Ik heb ze bijna allemaal opgezocht om meer van te lezen. De Wyandotte spreekt me erg aan qua uiterlijk (ik vind toch de gewoon bevederde zonder kuif oid het leukste), maar ik ben wat huiverig voor het snel broeds worden. Ik had vroeger zelf een krieltje en een "gewone legkip" er werd verteld dat het een Welsumer was, maar nu ik daar plaatjes van zie denk ik niet dat ze dat was. In elk geval vond ik ze beiden geweldig, dus wat dat aangaat ben ik ook weer niet zo moeilijk. Ik wil gewoon een leuk gezellig kipje, liefst nog uit de buurt.
Hebben jullie ook nog suggesties voor waar ik ze zou kunnen kopen?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 15:53

0091 schreef:
Eerste vraag hoort te zijn: hoe groot is je tuin? Van daaruit kan je pas kijken welk ras eventueel geschikt is.

De tuin is ongeveer 180 vierkante meter. Ik wil het achterste deel inrichten voor de kippen, met een binnenhok en ren en ze daarnaast regelmatig in de hele tuin laten.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:20

Wij hebben 3 wyandotte kipjes en 3 zijdehoenders. Lekkere eitjes en lieve kippen allebei :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:20

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb wyandotte krielen en nog een kip, welke ik niet weet wat voor ras het is :+

Ze zijn erg sociaal en gezellig en het snel broeds worden, valt hier wel mee, ze worden het wel eens, maar niet erg vaak.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:41

Ik heb drie krieltjes in de tuin, een Wyandotte, Barevelder en een Cochin. Alle drie erg leuk en gezellig! De Barnevelder is het actiefst en rent het hardst voor voer en de Cochin is het meest tam, springt gerust op schoot en kun je ook zo opakken, maar ook de grootste graver/sloper. De Wyandotte is het mooist en zit qua karakter er een beetje tussenin. En leggen doen ze alle drie, even smaakvolle eitjes ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:04

Sodeletuut schreef:
Wij zijn helemaal gek van de Cochin! Voldoen aan alle eisen, kunnen alleen wel broeds zijn, maar als je de eieren weghaalt en/of geen haan hebt, gebeurt er ook niks :D

Verder hebben wij Arucana, Cream Legbar, Zijdehoen, Hollandse kriel, Sebright, Barnevelder, Olive Egger, Kuifhoen, Zweedse bloemkip, Marans. Ook allemaal heerlijke kippen vinden wij zelf! Uiteindelijk zijn ze allemaal tam te maken.

Heb je van allemaal 1 of hebben ze wel eigen soortgenoten als maatje?

Gaat de rest allemaal goed samen? Zijn de verschillen onderling goed te doen voor ze?

Wij twijfelen nog. Ben als de dood dat ze gepakt worden, maar ik wil ze ook niet teveel moeten opsluiten.