Kat tussen kantelraam.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:31

Merexa, dat er rekjes etc bestaan wist ik dus wel, maar dacht ik niet nodig te hebben. "Die van mij doen dat toch niet"
Nu neem ik de waarschuwing helaas te laat serieus, maar daar is niks meer aan te veranderen.
Ik denk dat véél mensen nog zo denken als ik deed, vandaar ook het delen van dit verhaal.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:39

Dat is zon raam als die open is dan zit die onderaan dicht zeg maar en zij en bovenkant los en dan kunnen ze van boven er aan de zijkant tussen glijden links of recht van het raam?

Er op googelen raad ik af. %) :=

Ik heb niet zulke ramen.

Hopelijk voorkom je toch een ongeluk ermee als iemand het leest en toch beschermdroosters ophangt

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:43

Christiene schreef:
Dat is zon raam als die open is dan zit die onderaan dicht zeg maar en zij en bovenkant los en dan kunnen ze van boven er aan de zijkant tussen glijden links of recht van het raam?

Er op googelen raad ik af. %) :=

Ik heb niet zulke ramen.


Klopt inderdaad, een kiep/kantel raam. Wij hebben ze door het hele huis.. dit idee:
Afbeelding

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:50

Aii. Het is ook van mijn kant een beetje om te zeggen dus dat er bescherming tegen is, ook voor anderen. Vooral nu het mooi weer word.

Hou je ons op de hoogte? Nogmaals, sterkte! :(:)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:52

Bedankt merexa!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:56

Och jeetje, arm dier. Hopelijk komt het goed.
Ik heb als goedkope oplossing in het raam en in het kozijn een haakje geschroeft met een touwtje ertussen.
Daarmee kan hij wel een klein beetje kiepen maar minder ver als de kat breed is, dus die doen geen poging.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:14

Pff, vervelend zeg! Veel sterkte voor je kat, hopelijk komt hij er snel bovenop.

Wij hebben een kiepraam maar een kat met 3 poten. Zo geadopteerd uit het asiel. Hij gaat er ontzettend goed mee overweg! Sommige dingen hebben we een beetje voor hem aangepast maar verder is hij altijd blij, knuffelig en echt een kat. Hij mist een achterpootje.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:19

Arm beestje! Hopelijk herstelt hij snel weer. Hier helaas ook jaren terug een kat tussen het raam. We zagen het gebeuren en hebben haar gelijk eruit kunnen halen. Ik ben tegenwoordig zelfs alert op de vaatwasser, dat we die niet te ver open hebben staan om te luchten als wij niet thuis zijn. Dan hou ik hem dus gewoon dicht.

Anoniem

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:21

Wat een naar ongeluk zeg :(:)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:22

Sizzle schreef:
Och jeetje, arm dier. Hopelijk komt het goed.
Ik heb als goedkope oplossing in het raam en in het kozijn een haakje geschroeft met een touwtje ertussen.
Daarmee kan hij wel een klein beetje kiepen maar minder ver als de kat breed is, dus die doen geen poging.


Onze kiepen ook niet breed genoeg voor een kat, dat is ons 'geluk', want als hij er met heupen oid had tussen gezeten was het einde verhaal geweest. Zijn voorpootje zat er tussen, en door zijn sprong is dat dus helemaal kapot gedraaid. Verkijk je er niet op, het smalste stukje is genoeg om fout te gaan, mijn eigen vingers kunnen er tussen, dus hun pootjes ook..

Bedankt weer iedereen voor de beterschapswensen.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:24

Hopelijk komt alles goed, katten kunnen heel makkelijk met 1 poot minder leven. Mijn kat is op haar 3e van 2 hoog naar beneden gevallen en gaat nu met 1 voorpoot door het leven.
Plastic tasjes is ook zo'n dingetje...
Jackie heeft een keer haar hoofd door een lus gestopt, begon met rennen met de tas aan haar en ik erachter aan...

Gelukkig heb ik geen kiepraam.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:26

Oh ja die tas! Ook bekend hier. In blinde paniek door het hele huis. Sindsdien knip ik direct de hengsels door als ik een papieren zak heb waar ze mee willen spelen.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:28

sterkte voor je kat!
Wij hebben overal kiepramen en overal de rekjes van Zooplus. De fokker van mijn huidige kat waarschuwde voor kiepramen. Mijn vorige kat keek niet eens naar ramen, dus dat is altijd goed gegaan

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:28

Mijn broer is nu alweer een jaar of 15 geleden thuis gekomen van zijn werk toen hij de kat zag hangen in het kantelraam. Er lag een plasje onder op de vensterbank dat ze had laten lopen na haar strijd. Ze was dood. Echt verschrikkelijk naar om mee te maken.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:29

purny schreef:
Hopelijk komt alles goed, katten kunnen heel makkelijk met 1 poot minder leven. Mijn kat is op haar 3e van 2 hoog naar beneden gevallen en gaat nu met 1 voorpoot door het leven.
Plastic tasjes is ook zo'n dingetje...
Jackie heeft een keer haar hoofd door een lus gestopt, begon met rennen met de tas aan haar en ik erachter aan...

Gelukkig heb ik geen kiepraam.


Hier dus nu een jackie (officieel Jekyll) met een voorpoot minder, volgens vriend moeten we hem maar omdopen tot Captain Jack :')
Bedankt voor het delen van je ervaring, ik hoop dat de onze ook straks weer alles kan, met een pootje minder. Buiten de tuin kwamen ze eigenlijk al niet, dus ik hoop dat er voor hem ook vrij weinig veranderd.

Hier met een vorige kat ook wel eens zo'n tas achtervolging gehad :') gelukkig ook goed afgelopen, maar ook die slingeren hier echt niet meer rond.

Ach popstra wat verschrikkelijk om haar dan zo aan te treffen, brr..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:29

Heel veel sterkte voor je kat. En bedankt voor de waarschuwing, misschien dom, maar ik wist helemaal niet van dit gevaar. Toch maar zo’n rekje halen.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:30

Beterschap met het poezenbeest! :(:)
Die van ons deden er nooit iets mee in het appartement, en nu in ons huis hebben alle kiepramen horren dus het kan nu niet eens meer. Maar ik kende het inderdaad wel ja, dat er katten tussen blijven zitten met alle gevolgen van dien. :(:)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:31

Captain schreef:
Beterschap met het poezenbeest! :(:)
Die van ons deden er nooit iets mee in het appartement, en nu in ons huis hebben alle kiepramen horren dus het kan nu niet eens meer. Maar ik kende het inderdaad wel ja, dat er katten tussen blijven zitten met alle gevolgen van dien. :(:)


Weet je dat zeker?? Horren zitten (denk ik?) Achter het kiepraam, dus als ze er tegenop springen kunnen ze alsnog, zoals de mijne, met een pootje vast komen te zitten.. iniedergeval haalt het wel de kans weg om echt met heupen of nek vast te zitten, dat scheelt al een heel stuk.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:33

Dimphyl schreef:
horsiegek schreef:
Je waarschuwing is helaas heel terecht. Elk voorjaar/zomer weer geconfronteerd met katten die in het kantelraam terecht zijn gekomen. Vaak met de achterkant/bekken waarbij ze blijvend verlamd raken.
Veel beterschap voor je poezenbeest!


Nou precies, het had veel erger kunnen zijn, vandaar ook nogmaals de waarschuwing, dit keer uit eerste hand van iemand die zich enorm schuldig voelt dat ik de waarschuwing eerder niet serieus nam.


Oei nooit geweten.

Zit mij in te beelden hoe dat dan fout moet gaan. Kan mij er geen voorstelling van maken.

Maar gewaarschuwd mens telt voor 2

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:34

Dimphyl schreef:
Captain schreef:
Beterschap met het poezenbeest! :(:)
Die van ons deden er nooit iets mee in het appartement, en nu in ons huis hebben alle kiepramen horren dus het kan nu niet eens meer. Maar ik kende het inderdaad wel ja, dat er katten tussen blijven zitten met alle gevolgen van dien. :(:)


Weet je dat zeker?? Horren zitten (denk ik?) Achter het kiepraam, dus als ze er tegenop springen kunnen ze alsnog, zoals de mijne, met een pootje vast komen te zitten.. iniedergeval haalt het wel de kans weg om echt met heupen of nek vast te zitten, dat scheelt al een heel stuk.


Ja want het heeft geen zin om te springen want ze kunnen nergens heen. Zit er zo tegenaan zeg maar!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:38

zo'n pootje kan er nog tussen komen en de katten weten niet dat het geen zin heeft.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:38

Knert schreef:
Dimphyl schreef:

Nou precies, het had veel erger kunnen zijn, vandaar ook nogmaals de waarschuwing, dit keer uit eerste hand van iemand die zich enorm schuldig voelt dat ik de waarschuwing eerder niet serieus nam.


Oei nooit geweten.

Zit mij in te beelden hoe dat dan fout moet gaan. Kan mij er geen voorstelling van maken.

Maar gewaarschuwd mens telt voor 2


Nouja, als je het graag wilt zien, Google maar op kiepraam kat, zie je direct hoe ze vast kunnen zitten bij een grotere kiep.
De onze kantelt/kiept dus niet zo ver, waarschijnlijk heeft hij proberen te springen, zich proberen op te trekken oid, en daarbij is pootje tussen het gekantelde raam geschoven, door het gewicht/snelheid is dat dan niet meer los te krijgen (schuift naar beneden en dus strakker) en met die sprong of met de worsteling daarna is zijn pootje letterlijk rond gedraaid, echt alles was kapot van binnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:40

TS, wat vreselijk sneu en naar. Ook voor jullie, want kan me voorstellen hoe je je nu voelt.

Wij hebben ook dat soort ramen.

In vorige huis wist ik het nog niet. Maar 1 die altijd op kiepen stond en waar de katten bij konden. Die hebben het toen nooit gedaan gelukkig, maar we hadden ook nooit de nare beelden gezien.
Er zat overal een hor en als we hem helemaal open hadden, gebruikten ze die als krab ding en was altijd bang dat ze met raam en al naar buiten zouden kukelen.

Hier gaan ze minder ver, maar moet er nog wat voor kopen. Iets als touw of haken, zie ik niet zitten. Denk dat het dan juist interessant wordt.

Onze kater is vrij rustig. Speelt en doet, maar is verder redelijk normaal.

Ons poesje van 1,5 spoort niet en we zijn wel continu bezig alles veiliger te maken, want elke keer verzint ze weer wat. We hebben een hoog plafond en een hoge krabpaal voor het raam. Vonden ze hartstikke leuk, maar ze sprong op stang van vitrage en dat kwam dan naar beneden incl poes.

En nu nog een kleine keuken op een rare plek in de zitkamer. Ze wil in het raam zitten en daarvoor moet alles van het aanrecht. Een glas is echt gevaarlijk, want lopen ze daarna, ook de honden door het glas.
De niet veilige planten zijn weg. Alle stroom gaat uit als we er niet zijn, zodat ze niet in draad kan kauwen.

En ze hebben dus genoeg te spelen, kauwen en alles.

Moet ook de wasmachine 3x controleren voor ik hem aanzet. 1x dacht ik echt dat de kat erin zat. Nog nooit zo bang geweest. Kon hem niet vinden. Heb er echt een trauma van en nu een heel wasmachine ritueel.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:40

Maartje1990 schreef:
zo'n pootje kan er nog tussen komen en de katten weten niet dat het geen zin heeft.


Zucht, heb je mijn huis gezien? :) Het kan niet, klaar!

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:43

Oh superpony herkenbaar, mijn patiënt in kwestie en zijn broertje worden volgende maand 2, zijn ook echt doerakken die overal op/in/onder willen komen, en wat je ook doet, ze willen er bij zijn. Hier ook altijd de wasmachine 3x controleren voor dichtdoen, dan zorgen dat ik ze allebei heb gezien, en dan pas aanzetten :P

Mijn vorige kat was met verhuizing naar dit huis al 15 jaar en heeft nooit gekeken naar de ramen. Deze 2 eigenlijk ook niet, ramen stonden dus al 2 jaar regelmatig op die kiepstand.