Buiten konijnen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Buiten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 13:56

Altijd heb ik binnen konijnen gehad. Nu ben ik mij aan oriënteren voo konijnen buiten.
Echter krijg ik niet in mijn hoofd een goed beeld bij hoe ik konijnen genoeg ruimte kan bieden en tegelijk ook veilig genoeg is voor roofdieren. Ik woon in de stad, maar hier zijn helaas wel ook vossen bijv.

Hoe hebben jullie je buiten konijnen?
Hoe is jullie ervaring van buiten konijnen op kunstgras?

SandAndOak

Re: Buiten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:07

Zijn de vossen bij jullie ook dagactief of valt dat mee? Hier zitten mijn konijnen (2 kleintjes) in een grote ren van kippengaas (eigenlijk een oude kippenren) van ongeveer 3,5 bij 4,5 meter (?). Hierin hebben ze wat buizen, boomstammen, nachthok etc zodat het niet een saaie kale omgeving is. Voor de nachten heb ik een binnenhok (kippenhok met bovenverdieping en zon rennetje onder dat op stenen ondergrond staat, groter dan menig konijnenhok dat bij mensen in de achtertuin staat, maar naar mijn mening niet groot genoeg voor konijnen om de hele dag in te leven) i.v.m. de veiligheid tegen roofdieren. Ik heb ze niet op kunstgras (zou dat persoonlijk eng vinden met het risico op knagen aan plastic). Het gras in de ren is inmiddels verdwenen, niet zozeer door overbegrazing maar vooral door hun graafwerkzaamheden. ;) Ik los dat op door af en toe houdsnippers te strooien, zo wordt het niet modderig in de winter. Ook heb ik een stuk met geel zand, hebben ze een beetje afwisseling in bodem en kunnen ze lekker in rollen etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:13

Ik had konijnen in een oude volière. Hoog genoeg dat ik er zelf in kon staan, dus fijn met schoonmaken. En dan een gedeelte van het hok in de schuur waar nog een echt hok zat, zodat ze altijd droog en uit de tocht konden zitten. Dus met klein stevig gaas, ook op de bovenkant.

Hoewel ik die volière wel groter had gemaakt, later toen de konijnen dood waren werd het mijn hondenkennel, dus ik denk dat het buiten 3x3 was en binnen 2 bij 1.

Wel op tegels en voor het graven had ik bakken staan zodat ze niet konden ontsnappen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:18

Heb je een betegelde tuin? Kunstgras zou ik zelf niet aan beginnen ivm het eraan knagen en daardoor kunststof binnen krijgen. Ik heb de cavia's en mijn twee groot rexen in de schuur zitten. S nachts zitten zij onderin het hok en overdag los in de schuur. Met mooi weer en wanneer wij erbij zijn mogen ze los in de tuin. Onze tuin is betegeld, waardoor ze zichzelf niet kunnen weg graven.

Afbeelding

Heb je geen schuur of de mogelijkheid in de tuin een grote overdekte ren te maken?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:41

Afbeelding
Hier zitten mijn 5

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:47

Er loopt een redelijk actief topic van iemand die een landscaping konijnen plek aan het maken is buiten.

Mijne lopen overdag los op terras (overdag is van 6 tot wanneer is maar bed ga). Voor de nacht hebben ze overdekte ren van ca 3 m2 met nachthok. Ik heb kleine nijnen. Op terras is deel ook nog gras, staat een zandbak, liggen tunnels, is een 2 schuilplek enz.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:11

veranadautje schreef:
[ [url=m/gm6jud.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zitten mijn 5

Jeetje wat een konijnen paradijs

Ik blijf beetje in dubio of ik het wel/niet moet doen. Het gaat om 3 dwergjes, en ik kan ze rond de 2.5/3m x 0.5m bieden voor vast en onder toezicht kunnen ze regelmatig los in de tuin
Laatst bijgewerkt door Gianti op 27-03-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:13

SandAndOak schreef:
Zijn de vossen bij jullie ook dagactief of valt dat mee? Hier zitten mijn konijnen (2 kleintjes) in een grote ren van kippengaas (eigenlijk een oude kippenren) van ongeveer 3,5 bij 4,5 meter (?). Hierin hebben ze wat buizen, boomstammen, nachthok etc zodat het niet een saaie kale omgeving is. Voor de nachten heb ik een binnenhok (kippenhok met bovenverdieping en zon rennetje onder dat op stenen ondergrond staat, groter dan menig konijnenhok dat bij mensen in de achtertuin staat, maar naar mijn mening niet groot genoeg voor konijnen om de hele dag in te leven) i.v.m. de veiligheid tegen roofdieren. Ik heb ze niet op kunstgras (zou dat persoonlijk eng vinden met het risico op knagen aan plastic). Het gras in de ren is inmiddels verdwenen, niet zozeer door overbegrazing maar vooral door hun graafwerkzaamheden. ;) Ik los dat op door af en toe houdsnippers te strooien, zo wordt het niet modderig in de winter. Ook heb ik een stuk met geel zand, hebben ze een beetje afwisseling in bodem en kunnen ze lekker in rollen etc.

Ik weet wel dat de vos meerdere malen overdag struinend door de wijk is gezien. Daarom vind ik het ook best eng om gewoon een losse ren (met van die twee panelen) voor overdag neer te zetten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:23

Ik heb het zo. Er zit marter gaas onder.
Kunstgras zou ik inderdaad niet doen, daar gaan ze aan knagen.
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:33

Ik heb een grote ren in de tuin geplaatst voor mijn konijnen Afbeelding

Ik ben van mening dat je de konijnen toch een vierkante meter per konijn moet kunnen geven. Bij grote konijnen natuurlijk meer.

Heb je anders een foto van de tuin?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:01

Ik heb mijn twee konijnen in een (vrijwel niet gebruikte) kattenren van ongeveer 7x3. Hier zitten zowel vossen als roofvogels, maar die kunnen er zo niet inkomen (tegels en gaas op de grond) Verder nog als tip: zorg ervoor dat je er zelf in kan staan voor het schoonmaak werk, dat is écht zo'n verademing, niet meer op mijn knieën tussen de spinnenwebben met een stoffer en blik :D

Afbeelding
Afbeelding
(de stretcher is echt de meest favoriete plek van mijn konijnen, lekker in het zonnetje languit met zijn tweetjes erop, een aanrader!)

De katten komen overdag inmiddels buiten met een petsafe systeem, maar ze kunnen ook prima samen met de konijnen.