Kat met vage symptomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Kat met vage symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 17:57

Hoi!

Ik heb een kat met wat vage symptomen en ik vroeg me af of jullie misschien wat herkennen?
Sorry, het zal een wat langer verhaal worden O:)

Allereerst wil ik zeggen dat we al druk bezig zijn met onze huidige dierenarts en met de kliniek, maar het is even een raadsel wat er aan de hand is. Misschien herkennen jullie dit verhaal of hebben jullie nog andere input die ik mee kan nemen in de gesprekken met de dierenartsen :D

Ik heb een leuke grote kater van 1,5 jaar oud. Vrolijke kat, maar hij had het als kitten niet op andere kittens/katten en is daarom hier ook alleen. Dit hebben we bewust gedaan in samenspraak met het asiel! Mensen vind hij helemaal leuk, vooral als hij geaaid kan worden! Hij kan hier naar buiten, maar hij is een ontzettende angsthaas en durft gewoon niet (hier zo meer over).

Als kitten hebben we een paar keer meegemaakt dat hij tijdens een intensieve speelsessies begon te hijgen als een hond. We gooide het op een slechte conditie, hadden het genoemd bij de dierenarts, die gooide het op iets waar hij wel overheen zou groeien. Het is een tijd weggeweest, maar nu heeft hij het weer een paar keer gedaan (1x per maand de laatste 3 maanden.)

In november gebeurde er iets raars. Ik lag in isolatie door de corona, hij zat hier in de woonkamer met mijn vriend, er kwam een vrachtwagen voorbij die over de verkeersdrempel klapte (dat gebeurt wel vaker, dan gaat de kat altijd enthousiast voor het raam kijken wat het is), maar nu kwam hij in een soort paniek aanval terecht. Mauwen alsof zijn leven er vanaf hing, hijgen als een hond, weg vluchten (tegen muren opspringen) en de enige plek waar het "goed" was was in mijn kamer verstopt in een klein hoekje. Na een paar uur was hij weer bekomen en was er niets meer aan de hand. Een maandje geleden gebeurde weer zoiets. Ik was aan het stofzuigen (is hij nooit fan van maar niets ergs) en weer kwam hij in die paniek aanval modus, hetzelfde verhaal als de vorige keer.

Vorige week was ik bij de dierenarts voor zijn entingen en een check up en daar ontdekte ze dat hij een hartruisje had. Ik had ook mijn verhaal gedaan over het hijgen bij erge inspanning en de angstaanvallen die hij kon hebben. Hierdoor hebben ze ons gelijk doorverwezen naar de kliniek voor een hartecho.

We zijn net terug van de kliniek en het hart zag er op zich helemaal goed uit. Hij vond het heeeel erg spannend en had een iets lekkend hartklepje, maar dat kwam volgens de radioloog meer door spanning dan onderliggende problemen. Tijdens de echo was er ook een klap waar hij van schrok en toen sloeg zijn hart een slag over. Volgens de mensen op de kliniek was hij wel extreem bang en nerveus. Kan goed kloppen want hier schrikt hij ook van veel en hij durft dus zelfs niet naar buiten. Dan rent hij naar de volgende deur en begint hij daar in paniek heel hard te mauwen. We hebben dit op verschillende manieren geprobeerd om op te bouwen, maar helaas. Volgens de radioloog kan dit toch ook abnormale nervositeit zijn die bij zijn andere "klachten" horen.

Het hart is dus prima in orde en ik moet over 2 weken terug naar mijn eigen dierenarts om te overleggen wat we nu gaan doen. Volgens de mensen op de kliniek kunnen het meerdere dingen zijn, van hartritme stoornis tot epilepsie of luchtwegproblemen. Klachten zijn niet duidelijk genoeg voor een beeld wat bij iets past, het is een aardige puzzel.

Hopelijk herkent iemand dit of hebben jullie nog andere aanbevelingen waar we naar kunnen laten kijken :)
Alvast bedankt voor het lezen en voor het meedenken!

De boef in kwestie:
Afbeelding

AM01

Re: Kat met vage symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:03

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:05

Hij ziet en hoort verder wel goed?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:08

Epileptie is niet helemaal uitgesloten, maar dat vond de dierenarts tot nu toe onwaarschijnlijk. Hij heeft geen aanvallen zoals de kat op het filmpje. Hij gaat echt binnen 1 seconde van iets spannend vinden naar paniek modus. Geen rare bewegingen of echt iets abnormaals wat we zien, gewoon pure paniek.
Zijn zicht en gehoor is helemaal in orde. Verder ziet zijn vacht er goed uit, hij eet en drinkt normaal, stoelgang is normaal, tandvlees etc is normaal, je ziet of merkt verder niets aan hem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:12

Ik vind het als epilepsie klinken. Geen 'grand mal' waarbij ze het bewustzijn verliezen, maar 'petit mal'.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:14

Dat zou misschien de paniek aanvallen kunnen verklaren, maar niet perse het hijgen na het spelen? Of kan dat ook samen hangen?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:14

Schrikken van iets zorgt op zichzelf al voor 'paniek' maar als je hart dan ook nog een slag overslaat dan kan ik mij helemaal voorstellen dat je dan pas echt paniek raakt. Een hartritmestoornis (laat ik het maar even zo noemen) kan je voelen en dat kan heel beangstigend zijn, zeker voor een dier omdat die natuurlijk niet weet wat er gebeurt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:17

Franciee schreef:
Schrikken van iets zorgt op zichzelf al voor 'paniek' maar als je hart dan ook nog een slag overslaat dan kan ik mij helemaal voorstellen dat je dan pas echt paniek raakt. Een hartritmestoornis (laat ik het maar even zo noemen) kan je voelen en dat kan heel beangstigend zijn, zeker voor een dier omdat die natuurlijk niet weet wat er gebeurt

Ja dat zou ook heel goed kunnen! Alleen lastig om vast te stellen volgens de radioloog.

Ik ben echt al heel erg blij met jullie input, bedankt! :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:20

Nog een advies: film z'n gedrag een keer als hij het weer vertoont, als je dat nog niet gedaan hebt. Daar kan een DA soms een hoop uit opmaken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:21

Ik vind het ook als iets neurologisch klinken.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:31

Ibbel schreef:
Nog een advies: film z'n gedrag een keer als hij het weer vertoont, als je dat nog niet gedaan hebt. Daar kan een DA soms een hoop uit opmaken.

Goede tip, zal ik doen!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:33

Hijgen kan door hartproblemen komen, misschien door de hartruis? Ik weet het niet precies.. Neurologisch kwam ook in me op.
Edit: Mijn kat ging soms ook hijgen bij de dierenarts, hij heeft dan echt enorme stress, dus dat jouw kat hijgt kan ook door de extreme stress komen.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:40

Ik heb trouwens 2 filmpjes van het hijgen na het spelen.
Dit was van de zomer dus het was erg warm.
https://youtu.be/oAHWPL-CxgQ
https://youtu.be/VhSIl2GVbyo

Ik hoop dat jullie ze kunnen zien, anders moet ik ze even openbaar zetten.

Even ten aanvulling, als hij zo'n "paniekaanval" heeft loopt hij alleen maar te mauwen en rare sprongen te maken als hij me niet kan zien. Als ik erbij ben en hij ergens veilig kan wegkruipen is hij nog wel erg bang en loopt hij wat te hijgen zoals op de filmpjes, maar mauwt hij niet meer. Hij kwijlt ook niet, heeft geen spasmes (ook niet een trillend pootje oid) en hij reageert wel op me, dus hij is niet afwezig of fased-out. Ook merk ik dat zijn paniek aanval er pas is als zijn stress level al heel hoog is, er is iets wat de druppel is die de emmer laat overlopen. Ik weet niet of dat iets is was bij epilepsie past?

Lunameyza schreef:
Hijgen kan door hartproblemen komen, misschien door de hartruis? Ik weet het niet precies.. Neurologisch kwam ook in me op.
Edit: Mijn kat ging soms ook hijgen bij de dierenarts, hij heeft dan echt enorme stress, dus dat jouw kat hijgt kan ook door de extreme stress komen.

Ja dat zou inderdaad kunnen. De aanval begint als zijn stress level al erg hoog zit. Kan zijn dat door iets kleins hij zo schrikt dat zijn hart dan over slaat en hij daarvan in paniek raakt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:44

Wat betreft epileptie. Dit uit zich in veel meer vormen dan enkel de stuiptrekkende en schuimende dieren die omvallen of rondjes blijven lopen. Ja dit zijn de meest voorkomende symptomen maar er zijn helaas genoeg dieren (en mensen) aan wie je bijna niets merkt. Maar kortsluiting is 't hoe dan ook. Bij mensen kunnen ze een 24 uurs eeg doen maar bij een kat is dat geen doen om logische redenen.

Dat de stress eindig met paniek is niet vreemd. Want hij snapt zelf ook niet wat er aan de hand is.

Ik zou met de eigen dierenarts in overleg gaan of je 't eventueel kunt gaan uit sluiten door medicatie voor epileptie te geven, of als 't vermoeden toch meer in de stress kant zit kijken of je al dan niet met medicatie rust kan creëeren. Soms werkt iets simpels al als een stekker met rustgevende ingrediënten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:55

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 20:18

ellepel schreef:
misschien is het hcm.
hier staat info

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/hcm-bij-de-kat/

Bedankt voor het meedenken, maar dit is vandaag gelukkig uitgesloten :)

Bedankt voor je input VillaNeusjes, mochten we nergens uitkomen zou dat misschien de oplossing kunnen zijn. Is hij gewoon heel snel gestresst zonder medische oorzaak.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:49

Niet echt een idee wat er mis is maar wil wel zeggen dat ik er hier 1 heb die ook nogal angstig is en waarvan een dierenarts ook riep hartruis!!

Vervolgens mee naar mijn eigen dierenarts geweest die hem paar weken daarvoor voor zijn entropion had geholpen en het verhaal voorgelegd.
Zij legde mij uit dat Johnny dusdanig gestresst was dat zijn hartslag heel hoog was. Omdat die hartslag zo hoog is gaat het bloed zo snel stromen dat dat ook kan klinken als een hartruis.
Ze heeft hem toen 10 min los laten lopen in de behandelkamer en mij ook het verschil laten horen.
Toen zijn hartslag rustig werd was het ruizen weg.
Thuis heeft hij geen last, maar .et reizen kan hij ook erg wagenziekte zijn en zo erg stressen dat hij helemaal nat is van de kwijl.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:13

Als ik die filmpjes zo zie dan zou mn eerste gedachte zijn dat in die situatie, het hijgen komt door hartproblemen. Ik vergeleek het hijgen eerder met het hijgen van mijn kat in stress situaties, maar mijn kat bewoog niet zo veel met zijn tong, en hij had een nat bekje/neus, en dat was echt stress hijgen, maar lijkt dus niet echt op het hijgen wat je kat doet in de videos...
Ik hoop dat je achter de oorzaak komt en er wat aan kunt doen :(

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:20

Sorro schreef:
Niet echt een idee wat er mis is maar wil wel zeggen dat ik er hier 1 heb die ook nogal angstig is en waarvan een dierenarts ook riep hartruis!!

Vervolgens mee naar mijn eigen dierenarts geweest die hem paar weken daarvoor voor zijn entropion had geholpen en het verhaal voorgelegd.
Zij legde mij uit dat Johnny dusdanig gestresst was dat zijn hartslag heel hoog was. Omdat die hartslag zo hoog is gaat het bloed zo snel stromen dat dat ook kan klinken als een hartruis.

Ja daar had de radiologe het inderdaad ook op gegooid. Dat door de hoge hartslag inderdaad het bloed zo hard gaat stromen dat zijn hartklepje een beetje lekt. Puur stress, niets ernstigs, dus ik ben blij dat dat iig opgelost is :)

Lunameyza schreef:
Als ik die filmpjes zo zie dan zou mn eerste gedachte zijn dat in die situatie, het hijgen komt door hartproblemen. Ik vergeleek het hijgen eerder met het hijgen van mijn kat in stress situaties, maar mijn kat bewoog niet zo veel met zijn tong, en hij had een nat bekje/neus, en dat was echt stress hijgen, maar lijkt dus niet echt op het hijgen wat je kat doet in de videos...
Ik hoop dat je achter de oorzaak komt en er wat aan kunt doen :(

Ik moet zeggen dat als hij hijgt door de paniek het wat anders is dan zoals hier met het spelen. Dan is er inderdaad minder tong beweging en is het natuurlijk angstiger. Maar hij kwijlt in geen van beide gevallen.

Misschien krijgt hij inderdaad wat last van hart ritme stoornissen bij een hoge hartslag, of dat nou met spelen is of als hij iets eng vind, en reageert hij daarom zo.

Jammer dat de symptomen zo vaag zijn, anders was het allang duidelijk wat het nou is. Maar dit past bij zoveel en het is niet eens zeker wat nou bij wat hoort.
Laatst bijgewerkt door Janneke93 op 23-03-21 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:24

Best herkenbaar. Ik heb 1 kat die dit ook doet dat hijgen en zo in paniek kunnen raken. Er is nooit iets bij hem gevonden. Het is in de loop der tijd verminderd. Hij kan zich nog wel doodschrikken van dingen maar is dan niet meer zo in paniek. Meestal verdwijnt die dan gewoon naar de kelder.

Het hijgen doet die nu alleen als die heel veel gerend heeft en het warm is. De kat is inmiddels 3 jaar en heb hem vanaf kitten af aan al. Hij leeft samen met zijn 2 broertjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:26

Als medisch niks wordt gevonden, zou je de filmpjes een keer kunnen voorleggen aan een katten-gedragsdeskundige.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:31

Spenk schreef:
Best herkenbaar. Ik heb 1 kat die dit ook doet dat hijgen en zo in paniek kunnen raken. Er is nooit iets bij hem gevonden. Het is in de loop der tijd verminderd. Hij kan zich nog wel doodschrikken van dingen maar is dan niet meer zo in paniek. Meestal verdwijnt die dan gewoon naar de kelder.

Het hijgen doet die nu alleen als die heel veel gerend heeft en het warm is. De kat is inmiddels 3 jaar en heb hem vanaf kitten af aan al. Hij leeft samen met zijn 2 broertjes.

Apart dat die van jou het ook heeft Spenk! Ik merk inderdaad ook dat hij in de zomer meer last heeft van hijgen na het spelen. Sindsdien had hij het niet meer dus ik hoopte dat hij er overheen gegroeid was.

Hier nog een stuk van het rapport van de dierenarts:
Citaat:
Echo hart toont een LA/AO ratio van 1.3 op de b-mode. Nog geen dilatatie van het linker atrium zichtbaar. M-mode:IVSd 4.6mm LVd 16.7mm LVWd 4.8mm IVSs 8.1mm LVs 5.8mm LVWs 8.6mm HR 196/min FS 65%. Op de b-mode:IVSd 4.1mm en LVWd 4.6mm. Geen hypertrofie van de papillairspieren. Nog geen aanwijzing voor hypertrofie. Met kleurendoppler soms geen afwijkingen. Soms bij reactie op geluiden turbulenties de aorta in i.c.m. geringe mitralis regurgitatie t.g.v. SAM. Beiden kunnen passen bij een stress gerelateerde hartruis. Dan ook soms enkele onregelmatigheid in de hartactie. Geen aanwijzing voor klein VSD, PDAB o.i.d.
diagnose : Echo hart toont geen afwijkingen. Waarschijnlijk stress gerelateerde hartruis.
advies / therapie : Hartritmestoornis (langduriger) bij stress blijft een mogelijkheid. DDx iets nauwe neusgangen, nasopharynx o.i.d.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:32

Apart... ik dacht altijd dat ik alleen een hele stressgevoelige kat had. Maar nu lees ik jouw verhaal en denk ik
Hartruis/hcm ✅
Gillen als hij schrikt oid en hij kan niet gelijk naar binnen of verstoppen ✅
Dus misschien hoort het wel gewoon bij elkaar?

Wat betreft het hijgen, katten kennen geen stop, als je aan het spelen bent, kan hun jachtinstinct zo opkomen dat ze door blijven gaan en dus te ver gaan en gaan hijgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:39

Wij hadden ook een kat die vooral door harde en onverwachte geluiden volkomen in paniek kon raken. Hij was nog heel jong toen dat begon.
Toen hij ongeveer 1 jaar oud was, kreeg hij een vreselijke aanval, waarin hij alleen maar kon gillen van de pijn en niet meer kon bewegen. Dat bleek door een stolsel te komen. Dat stolsel werd veroorzaakt door een niet goed werkend hart ; een verdikte hartspier. Hij heeft met medicijnen nog een jaar geleefd en is nog niet eens helemaal twee jaar oud geworden.

Het is heel fijn dat je zo'n grondig hartonderzoek hebt laten doen, want helaas komen hartkwalen veel voor bij katten.

Kan de schildklier te snel werken?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:49

Hevonen schreef:
Wij hadden ook een kat die vooral door harde en onverwachte geluiden volkomen in paniek kon raken. Hij was nog heel jong toen dat begon.
Toen hij ongeveer 1 jaar oud was, kreeg hij een vreselijke aanval, waarin hij alleen maar kon gillen van de pijn en niet meer kon bewegen. Dat bleek door een stolsel te komen. Dat stolsel werd veroorzaakt door een niet goed werkend hart ; een verdikte hartspier. Hij heeft met medicijnen nog een jaar geleefd en is nog niet eens helemaal twee jaar oud geworden.

Het is heel fijn dat je zo'n grondig hartonderzoek hebt laten doen, want helaas komen hartkwalen veel voor bij katten.

Kan de schildklier te snel werken?

Wat heftig van je kat zeg! Ja, vandaar dat ik ook echt die echo wel wilde laten maken! Blij dat dat iig voor nu goed was.

Schildklier denken ze niet echt aan, gezien hij gewoon eet/drinkt en goed stabiel op gewicht is en blijft.