Tips voor fijne reismand voor de kat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Tips voor fijne reismand voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 14:01

Wij hebben sinds kort 2 superlieve katten in huis, maar nu ben ik nog op zoek naar twee fijne reismand. De ene kat heeft wat medische problemen, daarmee zitten we elke twee maanden wel een keer bij de dierenarts. Ook gaan de katten weleens uit logeren. We hebben nu een reismand, maar die is een beetje gammel en durven we niet meer te gebruiken.

Wat zoeken we: vooral een stevige mand. Budget tot maximaal 60 euro.

Hebben jullie tips?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:03

Ik heb zelf deze:
https://petsplace.nl/curver-reismand-ka ... 8-pps.html

Ik vind hem ideaal. Het is een stevige mand met een stevige hendel. Er zit een veiligheidsslotje op waardoor hij ook niet zomaar uit het niets open kan gaan. Dit vind ik heel prettig want ben altijd als de doods dat mijn kat kwijt raakt :+

Ook gaat deze via de bovenkant open waardoor ik mijn kat er makkelijk in kan zetten. Er zit zelfs een klein luikje in waardoor je je kat kan aaien :+ :')

Mazida

Re: Tips voor fijne reismand voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 14:04

Die ziet er wel leuk uit Luusje!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:09

Wij hebben de Pet Caddy, die is er dacht ik ook in 2 maten. Ongeveer hetzelfde principe als die Luusje voorstelt. Hele fijne krat en geen gedoe met je kat er in te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:11

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:18

Relaxed schreef:
Gewoon deze: https://petsplace.nl/ferplast-vervoersb ... 0-pps.html

Mijn kat weegt 5 kilo, gaat prima..

Zoiets heb ik ook, kat erin proppen gaat prima.

Ik ben niet per se op zoek naar een nieuwe reismand, maar mocht ik een nieuwe kopen zou ik wel graag een grotere willen, bij voorkeur 1 waarin een kat ook gewoon rechtop kan zitten. Dus ik lees mee, wellicht dat er nog wat moois voorbij komt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:28

Hoe groot moet hij zijn? En is een ingang van voren goed, of wil je liever (ook) van bovenaf kunnen laden.

Bij een slag groter dan een normale kattenreismand en van voren laden is voldoende, zou de Ferplast Atlas Professional 20 of 30 (30 is voornamelijk hoger) geschikt zijn:

https://dierencompleet.nl/product/ferpl ... rvoersbox/

Wil je een minder zware uitvoering, is de gewone atlas-lijn ook een optie (atlas 10 is een normale kattenreismand):
https://www.discus.nl/product/ferplast- ... s-20-open/

De "ferplast atlas open"-lijn heeft ook een bovenlaad-mogelijkheid, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Zelf zou ik gaan voor de atlas professional, 20 of 30. Mijn oudste Ferplast (10) is ondertussen 15 jaar oud en gebruiken we nog altijd, zonder schade/slijtage. Maar ik wil binnenkort een nieuwe ferplast 20 en dat wordt wel een pro. Mijn huidige atlas 20 heeft een keer ernstig klemgezeten in de auto (zonder dieren erin) en toen is er precies bij de sluiting van de deur een stukje uit gebroken. Die is dus niet meer ideaal, maar nog steeds wel betrouwbaar stevig. Verder heb ik nog een tweede atlas 10, 2 reismanden van een ander merk in die maat (tweedehands, dus geen exacte info) en een reismand van de action, deze bevallen beduidend minder goed vanwege het gebrek aan stevigheid.

Relaxed schreef:

Weet je zeker dat je de Atlas 5 hebt relaxed? Dit is een relatief nieuw model en een flinke maat kleiner dan de Atlas 10, die een normale kattenreismand is. De Atlas 5 is op de markt gebracht voor cavia's vervoeren.

Atlas 5: 28 x 41,5 x h 24,5 cm = 1162cm2 oppervlak
Atlas 10: 32,5 x 48 x h 29 cm = 1560cm2
Atlas 20: 37 x 58 x h 32 cm = 2146cm2
Atlas 30: 40 x 60 x h 38 cm = 2400cm2

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:38

Relaxed schreef:

Die gebruik ik al vijftien jaar naar volle tevredenheid.

Het is zo'n degelijk ding dat ik verwacht dat-ie nog wel een tijdje meegaat. Maar net als Muisbal zou ik bij een volgende ook kiezen voor eentje waarin de kat rechtop kan zitten. Mijn huidige kat heeft een enorme hekel aan autorijden, misschien scheelt het in een andere houding.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:42

Ik heb ook een Curver en ik ben helemaal om. Heb er nog een tweede bijgekocht, dan kunnen tegelijk mee. Ze zijn super stevig, makkelijk te tillen vanwege de lange stevige hendel. En ik heb tot nu toe alle katten er makkelijk in gekregen. Mijn kittens vinden het zelfs erg leuk om mee te spelen en in en uit te springen als de anders voorbij loopt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:43

Karin schreef:
Relaxed schreef:

Die gebruik ik al vijftien jaar naar volle tevredenheid.

Het is zo'n degelijk ding dat ik verwacht dat-ie nog wel een tijdje meegaat. Maar net als Muisbal zou ik bij een volgende ook kiezen voor eentje waarin de kat rechtop kan zitten. Mijn huidige kat heeft een enorme hekel aan autorijden, misschien scheelt het in een andere houding.

Dan gebruik je waarschijnlijk de atlas 10, de atlas 5 is nog niet zo lang uit volgens mij? De link verwijst naar de Atlas 5.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:48

Sterker nog: het is de Atlas 20. Een groot lomp ding, maar wel meer dan genoeg ruimte. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:49

Mizora, ik heb waarschijnlijk een ouder model, is gewoon het standaard kattenmandje, geen idee wat de maten zijn. Hij past er iig prima in en kan zich nog omdraaien :') Ik keek gewoon naar het plaatje en die heb ik :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:53

Ik heb onderstaande voor onze Maine Coon van 6kg.
Makkelijk in elkaar te zetten, en ook weer in te klappen en makkelijk op te bergen. Super stevig als ie in elkaar zit en lekker ruim. Ik heb een kleinere variant nog van wat in de link te zien is (die van 50cm. Die zie je bij de link hieronder niet maar is wel te krijgen. Ze hebben ook andere kleuren) en die is nog groot genoeg vind ik. Kan zowel aan de voorkant als ook van bovenaf open.

https://m.witjesverzendhuis.com/nylon-h ... line-beige

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:19

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:18

Hier ook de curver super blij mee!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:34

Wij hebben een rotan mand. Die bestaan al jaren. Ik vind het een fijne mand. Onze kat slaapt er ‘s nachts ook in (deurtje gaat er alleen in als ze naar da moet).
Ze kan er dus heerlijk in liggen en ook recht op in zitten. Maar moet wel zeggen, onze kat is niet zo groot max 4,5 kg.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... rce=446643

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:37

Lizz schreef:
Wij hebben een rotan mand. Die bestaan al jaren. Ik vind het een fijne mand. Onze kat slaapt er ‘s nachts ook in (deurtje gaat er alleen in als ze naar da moet).
Ze kan er dus heerlijk in liggen en ook recht op in zitten. Maar moet wel zeggen, onze kat is niet zo groot max 4,5 kg.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... rce=446643

Dat zijn wel enorme ellendige dingen als je een kat hebt die niet graag naar de dierenarts gaat. Heb je ooit al eens geprobeerd een bange of boze kat daaruit te peuteren? Mission impossible.

Het fijnst zijn de mandjes met een deurtje, en waar het hele deksel af kan. Voor de dierenarts tenminste.

Ze zien er wel super leuk uit, en ik denk heel geschikt als je kat er makkelijk uit wil, maar iets minder als je kat het spannend vind ergens, maar er toch uit moet. Ze zetten zich schrap en je krijgt ze er amper uit. Of je moet ze half uit elkaar trekken, maar dat is ook niet echt tof.

De mandjes waar het dakje af kan vind ik perfect. Kat kan vaak in het bakje blijven zitten bij de arts. Voelt ook wat veiliger, en de dierenarts kan er wel goed bij.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 19-03-21 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 22:42

Ik zie al fijne opties, zo'n rieten mandje ziet er leuk uit, zou tof zijn als slaapplek voor mijn kat, maar bij de dierenarts klemt die ongetwijfeld zijn nagels in :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:01

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:02

Luusje_Kviek schreef:
Ik heb zelf deze:

Ik vind hem ideaal. Het is een stevige mand met een stevige hendel. Er zit een veiligheidsslotje op waardoor hij ook niet zomaar uit het niets open kan gaan. Dit vind ik heel prettig want ben altijd als de doods dat mijn kat kwijt raakt :+

Ook gaat deze via de bovenkant open waardoor ik mijn kat er makkelijk in kan zetten. Er zit zelfs een klein luikje in waardoor je je kat kan aaien :+ :')

Hier ook een fan van deze.
Krijg de katten er ook veel makkelijker in. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:18

Zo goed als nieuw mandje ooit gescoord via MP voor 7.50. Mijn kater lag er twee keer in, keek er vervolgens een halfjaar niet naar om... en ineens was het zijn allerfavorietste plek, vooral op warme dagen. :')

Afbeelding

Mijn huidige kater ligt er ook graag in. Maar ze zijn idd niet ideaal om een kat met angst of weerstand in mee naar de DA te nemen. Mijn DA raadt ze bij die katten ook af.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:49

Renske_W schreef:
Luusje_Kviek schreef:
Ik heb zelf deze:

Hier ook een fan van deze.
Krijg de katten er ook veel makkelijker in. :j

De open ruimte aan de bovenkant lijken mij zo groot op de foto. Komen daar niet steeds pootjes door van ik wil eruit help!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:51

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:10

We hebben verschillende vervoersmanden. Allemaal van harde kunststof met een deurtje voor en de bovenkant kan helemaal er af.
Ideaal als ze er eens in plassen of poepen of spugen. Heel makkelijk uit elkaar te halen en goed te soppen. Eventueel zet je ze ook weg met de deksel op de kop in de bodem zodat ze minder plek in nemen.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:13

Wij gebruiken altijd een kleine bench voor honden. Doen we de kittens altijd mee en ook de maine coons. Werkt prima ☺️