Nachtelijk bezoek op stal...welk dier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Nachtelijk bezoek op stal...welk dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 12:32

We komen er niet uit...welk dier bezoekt 's nachts toch onze stal :D ?

Een deel van onze paarden gaat 's nachts op stal. Eén stal staat nooit een paard in.
De stal wordt aan de buitenkant afgesloten door een onderdeur, de bovendeur staat altijd open.
Aan de binnenkant wordt de stal in principe afgesloten door een schuifdeur. Omdat er geen paard in staat wordt deze schuifdeur 's nachts niet afgesloten.
Sinds een paar weken wordt de bovenste bodemlaag van de vrije stal 's nachts omgewoeld voor een deel. Zie de donkere plek op de foto's, zo trof ik het vanmorgen weer aan.

Het is een dier dat óf over de onderdeur naar binnen komt óf een dier dat binnen in de stal woont en de openstaande schuifdeur gebruikt. Dat laatste is hoogst onwaarschijnlijk, omdat we uiteraard alles op de kop gehad hebben, maar niets gevonden hebben binnen. Nog een andere optie is dat het dier door een paar (2) gaten in de achterwand van de stal komt. Gaten met een diameter van ongeveer 5 cm.
We hebben vannacht als test middenin de stal een ei neergelegd om te kijken of de dader daar iets mee zou doen. Die was onaangeroerd.

De opties wat mij betreft:

- een rat, ik denk het niet, we hebben ratten op stal gehad en nog zijn ze er vermoedelijk wel. Maar die hebben dit voorheen nooit gedaan. Daarnaast is de plek ook te groot voor een rat en is ook wel zichtbaar dat het gedaan wordt door een dier met meer graafkracht.
- een kat, ik ken kattengedrag goed en geloof niet dat een kat de behoefte zou hebben om elke nacht over een staldeur heen te springen om eens wat graafwerk te gaan doen.
- een vos, die zie ik er wel voor aan en die zijn ook zeker in de omgeving aanwezig. Aangezien een vos een opportunist is, denk ik echter dat die niet elke nacht de moeite gaat nemen om over de deur te springen als hij dat al kan. Verder geen idee wat hij daar met zijn graafwerk dan beoogt. Een vos had het ei ook op z'n minst aangeraakt.
- een marterachtige? Een vrolijke bunzing hebben we een paar jaar geleden voor de stallen zien spelen, dus ze zijn er wel. Klimmen kunnen ze goed, wat hij zou zoeken in de bodembedekking geen idee, het ei had hij naar mijn idee zondermeer iets mee gedaan.
- een vogel? Lijkt niet waarschijnlijk, het gebeurt 's nachts wanneer de meeste vogels slapen en een uil o.i.d heeft hier geen belang bij. Ook ziet de plek er niet naar uit dat er een vogel wat heeft staan krabben.
- een muskusrat is ook nog een optie. De rattenvanger komt regelmatig rondom de stallen, maar kan een muskusrat zo klimmen over een deur e.d. en zou die belang hebben bij zo'n nachtelijk bezoek? En het ei, zou hij daar geen interesse in hebben?

Wie denkt eens mee? Zijn er andere opties? Of kijk ik verkeerd aan tegen de dieren die ik al opgenoemd heb?
Onze paarden weten wie het is maar hebben geheimhoudingsplicht opgelegd gekregen :+ :') .

Afbeelding

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:44

Camera ophangen.

Ben heel benieuwd of je al meer weet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:48

Waarom heeft dit topic niet meer reacties en updates, nu wil ik weten wat het is :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:50

Hoe dik is je laag vlas? Geen muizen oid er onder die gangen maken die dan instorten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:51

Wildcamera?

Ik was oprecht ‘s nachts stiekem gaan loeren. :=

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:52

Ben nu ook wel benieuwd! Desnoods een nachtje blijven slapen, als je durft :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:57

Ik ben ook benieuwd.
Leuk raadsel.
Waar bestaat de bodem uit?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 28-03-21 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Aranel schreef:
Waarom heeft dit topic niet meer reacties en updates, nu wil ik weten wat het is :')

Nou idd, ik heb net de verraders terug gekeken. Dus dit past een beetje in hetzelfde straatje, wie is het nou?
Mogen we stemmen?

Iris82

Een kilo bloem strooien voor de deur en kijken of je pootafdrukken kunt fixen. :+

Castellon

Re: Nachtelijk bezoek op stal...welk dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:01

Met al de wilde dieren op ons land hier dacht ik: dit moet ik weten! Maar ik kom er ook geen wijs uit.

Dit zijn toch wel de beste mysteries ;)

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:03

Doet mij denken aan een das, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat zulke handige klimmers zijn dat ze over zo'n deur heen komen.. Het woelen past er wel bij (doen ze in mijn groentetuin op het moment dat er voedseltekort/droogte is om nog kevers/wormen te vinden. Ze eten ook graag grote zwarte mestkevers, daarvoor graven ze hier gaten in de mest in de wei (en dan kom ik af en toe dassenontlasting vol glimmende keverschilden tegen).
Vos zou ook kunnen op zoek naar insecten, maar inderdaad apart dat die dan het ei zou hebben laten liggen (tenzij het ei bv erg naar huis/schoonmaakmiddel etc ruikt en dat de vos angst geeft.)
Rat zou ook nog kunnen, op zoek naar bijvoorbeeld zaadjes in het vlas.
Ga je een camera ophangen? Te interessant om niet te doen toch?!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:14

Woelrat? Die graven flink, ik had ze hier ook, gelukkig lijken ze nu weg. Toevallig keer 1 gespot bij daglicht, en pootafdrukken in de sneeuw gevonden. Maar die woelde regelmatig in een stal. Ze kunnen ook flink graven. Ze hebben hier nml 500 tulpenbollen gerooid -O- en op gegeten. Dat vinden ze blijkbaar erg lekker. En mn hele gazon is 1 bobbelige luchte bende ;( De kuilen die ze maakte waren best flink, ik dacht zelfs een hond. Totdat ik 1 in schermer betrapte.

Had ze hier nog nooit gehad maar hoor er dit jaar meer mensen over.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:17

Ik geef steenmarter een eerste kans. Die maken een latrine, en kunnen rollen en woelen/spelen. Én klimmen. Alleen had die het ei waarsch wel gepakt. Hmm.. Idd even een wildcamera neerhangen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:55

Een kat kan ook nog, plast misschien op die plek en zal dan ook krabben om de boel te bedekken. Maar die zijn meestal niet zo’n fan van grote beesten naast hun. Onze katten gaan ook niet over de halve staldeuren van de lege stallen heen. Woelratten zou nog kunnen maar die komen niet direct naar dezelfde plek terug. Ben wel benieuwd wat dit nu is, geen mogelijkheid om een camera te plaatsen ? Stal leeghalen of alle strooisel op een bult en dan inderdaad bloem strooien voor de pootafdrukken.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 00:24

bigone schreef:
Een kat kan ook nog, plast misschien op die plek en zal dan ook krabben om de boel te bedekken. Maar die zijn meestal niet zo’n fan van grote beesten naast hun. Onze katten gaan ook niet over de halve staldeuren van de lege stallen heen. Woelratten zou nog kunnen maar die komen niet direct naar dezelfde plek terug. Ben wel benieuwd wat dit nu is, geen mogelijkheid om een camera te plaatsen ? Stal leeghalen of alle strooisel op een bult en dan inderdaad bloem strooien voor de pootafdrukken.

Ik zou het niet uitsluiten! Ik heb hier een kat die gaat rustig midden op de paddock tussen mijn 3 paarden zitten en die is echt niet bang voor de paarden. Eerder andersom :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 10:27

:D

Het mysterie is nog niet ontrafeld :n .
Wel weten we hoe dit dier binnen komt inmiddels. Er is in de achterwand van de stal een rond gat waar ooit een buis doorheen liep met een diameter van ongeveer 5 a 6 cm. We hadden een klein draadje er overheen gespannen en dat was de volgende ochtend los.
Wetende dus dat het dier niet over de staldeur heen geklommen is, hebben we vervolgens getest wat er ging gebeuren als we de schuifdeur die aan de binnenkant van de stal zit dicht doen 's nachts. Hij of zij zou dan ook hier moeten gaan klimmen om in de stal te komen. Kennelijk kan of wil het dier dat niet, want toen hield het gegraaf op.
Het ei heeft alle dagen midden in de stal gelegen zonder ook maar een keer aangeroerd te zijn.

We hebben het gat in de achterwand nu dicht gemaakt en sindsdien is het gegraaf definitief afgelopen.
Achter de stal loopt overigens een greppel waar in de zijkanten halverwege ook gaten gegraven zijn met een diameter van een kleine 10 cm. Ik denk dat de dader zich daar ophoudt.

Jammer genoeg weten we niet wat het nu precies is, er zijn wel wat diersoorten uitgesloten al is het alleen al door de grootte, hij past immers door een gat met een diameter van 5 a 6 cm.
Een marterachtige of een rat(achtige) blijven dan over denk ik, waarbij een marter ongetwijfeld iets met het ei gedaan zou hebben.
Een rat(achtige) ga ik zelf dus voor. Nou hebben we in het verleden best ratten op stal gehad die van tijd tot tijd zich afvroegen wat wij kwamen doen in hún leefgebied. Dat liep de spuigaten uit, dus toch maar gif gelegd en daarna waren ze verdwenen. Deze ratten hebben nooit op zo'n manier gegraven, dus de gewone bruine rat is het niet gok ik.
Woelrat zoals iemand hier zegt...zou zomaar eens kunnen denk ik dan.

Zó jammer als je de dader niet eens kunt overlopen en te weten kunt komen wie dit nou doet >;) :D .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:31

Sanniejtjuh schreef:
Woelrat? Die graven flink, ik had ze hier ook, gelukkig lijken ze nu weg. Toevallig keer 1 gespot bij daglicht, en pootafdrukken in de sneeuw gevonden. Maar die woelde regelmatig in een stal. Ze kunnen ook flink graven. Ze hebben hier nml 500 tulpenbollen gerooid -O- en op gegeten. Dat vinden ze blijkbaar erg lekker. En mn hele gazon is 1 bobbelige luchte bende ;( De kuilen die ze maakte waren best flink, ik dacht zelfs een hond. Totdat ik 1 in schermer betrapte.

Had ze hier nog nooit gehad maar hoor er dit jaar meer mensen over.

Ik denk ook zeker aan de woelrat.
Zijn nog erger dan "gewone" ratten.
Kunnen echt je hele stalbodem overhoop halen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:35

Ik zou toch kijken of je ergens een wildcamera kunt lenen (je woont wat ver, anders had je de mijne mogen lenen). Zo houd ik normaal ook in de gaten of en waar de ratten zitten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 10:41

Nu we hem of haar buitengesloten hebben is een camera ook niet meer zo zinvol natuurlijk.
Ben trouwens wel benieuwd want de paarden zijn dezer dagen 24/7 buiten en staan de stallen helemaal open. Zou zomaar kunnen zijn dat het weer begint natuurlijk :j .