Een deel van onze paarden gaat 's nachts op stal. Eén stal staat nooit een paard in.
De stal wordt aan de buitenkant afgesloten door een onderdeur, de bovendeur staat altijd open.
Aan de binnenkant wordt de stal in principe afgesloten door een schuifdeur. Omdat er geen paard in staat wordt deze schuifdeur 's nachts niet afgesloten.
Sinds een paar weken wordt de bovenste bodemlaag van de vrije stal 's nachts omgewoeld voor een deel. Zie de donkere plek op de foto's, zo trof ik het vanmorgen weer aan.
Het is een dier dat óf over de onderdeur naar binnen komt óf een dier dat binnen in de stal woont en de openstaande schuifdeur gebruikt. Dat laatste is hoogst onwaarschijnlijk, omdat we uiteraard alles op de kop gehad hebben, maar niets gevonden hebben binnen. Nog een andere optie is dat het dier door een paar (2) gaten in de achterwand van de stal komt. Gaten met een diameter van ongeveer 5 cm.
We hebben vannacht als test middenin de stal een ei neergelegd om te kijken of de dader daar iets mee zou doen. Die was onaangeroerd.
De opties wat mij betreft:
- een rat, ik denk het niet, we hebben ratten op stal gehad en nog zijn ze er vermoedelijk wel. Maar die hebben dit voorheen nooit gedaan. Daarnaast is de plek ook te groot voor een rat en is ook wel zichtbaar dat het gedaan wordt door een dier met meer graafkracht.
- een kat, ik ken kattengedrag goed en geloof niet dat een kat de behoefte zou hebben om elke nacht over een staldeur heen te springen om eens wat graafwerk te gaan doen.
- een vos, die zie ik er wel voor aan en die zijn ook zeker in de omgeving aanwezig. Aangezien een vos een opportunist is, denk ik echter dat die niet elke nacht de moeite gaat nemen om over de deur te springen als hij dat al kan. Verder geen idee wat hij daar met zijn graafwerk dan beoogt. Een vos had het ei ook op z'n minst aangeraakt.
- een marterachtige? Een vrolijke bunzing hebben we een paar jaar geleden voor de stallen zien spelen, dus ze zijn er wel. Klimmen kunnen ze goed, wat hij zou zoeken in de bodembedekking geen idee, het ei had hij naar mijn idee zondermeer iets mee gedaan.
- een vogel? Lijkt niet waarschijnlijk, het gebeurt 's nachts wanneer de meeste vogels slapen en een uil o.i.d heeft hier geen belang bij. Ook ziet de plek er niet naar uit dat er een vogel wat heeft staan krabben.
- een muskusrat is ook nog een optie. De rattenvanger komt regelmatig rondom de stallen, maar kan een muskusrat zo klimmen over een deur e.d. en zou die belang hebben bij zo'n nachtelijk bezoek? En het ei, zou hij daar geen interesse in hebben?
Wie denkt eens mee? Zijn er andere opties? Of kijk ik verkeerd aan tegen de dieren die ik al opgenoemd heb?
Onze paarden weten wie het is maar hebben geheimhoudingsplicht opgelegd gekregen